De vijfde generatie Lexus RX is een feit. En stiekem vinden we dat best een dik apparaat, helemaal als Lexus RX 500h.
Lexus was er vroeg bij met de combinatie SUV-hybride. Al in 2005 verscheen de RX 400h. Sindsdien heeft Lexus het recept steeds verder verbeterd. Sinds 1998 verkocht Lexus wereldwijd ruim 3,5 miljoen RX-modellen. Inmiddels zijn we al toe aan de vijfde generatie Lexus RX. Die komt in drie motorvarianten op de markt, te weten als RX 350h, RX 500h en als RX 450h+. Die laatste is een plug-in hybride. De aandrijflijn kan je kennen van de Lexus NX 450h+.
RX 350h
Laten we ze een voor een even behandelen. De basisversie wordt de RX 350h. Die heeft een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor, samen goed voor 245 pk en 335 Nm aan koppel. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 8 seconden.
RX 500h
De leukste RX in het gamma is de RX 500h. Die heeft een 2,4-liter turbomotor, gekoppeld aan een zestraps automaat. Tussen de verbrandingsmotor en transmissie plaatst Lexus een elektromotor (e-axle) van 80 kW. Het systeemvermogen van de Lexus RX 500h bedraagt 371 pk met een maximum koppel van 645 Nm. Deze versie sprint in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid in EV-modus bedraagt 135 km/u.
RX 450h+
Dan is er nog de plug-in hybride RX 450h+. Die variant wordt volgens Lexus het populairste model in Europa. Direct ook een primeurtje, want het is de eerste PHEV-versie van de Lexus RX. Hij heeft 306 pk en 572 Nm aan koppel, goed voor een 0-100-tijd van 7 seconden. Dankzij een 18,1 kWh lithium-ion batterij moet je volgens de WLTP-testnorm 65 kilometer kunnen afleggen op een volle acculading. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 135 km/u.
Design Lexus RX
Natuurlijk valt er nog veel meer te vertellen over de nieuwe Lexus RX. Wat design betreft is het bijvoorbeeld echt een dik apparaat. Helemaal het frontje valt op, waarbij de motorkap haast lijkt ‘uit te druppelen’ over de voorbumper. De RX staat ook beter op zijn wielen. Dat komt door de langere motorkap, de toegenomen wielbasis (+60 mm) en spoorbreedte (vóór +15 mm; achter +40mm) en het lagere dak (-10 mm).
Interieur
Het interieur valt ook op, want Lexus past forse displays toe. Kijk maar naar het 14-inch HD-scherm met geïntegreerde ‘sneltoetsen’. Het nieuwe multimediasysteem – met software-over-the-air-updates – is ook met de stem te bedienen. Dit is te activeren door ‘Hey Lexus’ uit te spreken. Apple-telefoons zijn draadloos te koppelen en Android-telefoons met een kabel. Er is ook een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones beschikbaar. Aan sfeerverlichting is ook gedacht, al noemt Lexus dat weer Lexus Mood Selector met keuze 64 lichttinten en 14 thema’s.
GA-K-platform
De nieuwe generatie Lexus RX staat op het zogeheten GA-K-platform. Dit is in principe gelijk aan het platform van de Lexus NX, maar de nieuwe RX heeft een langere wielbasis en extra elementen die de stijfheid van de constructie verder versterken. Dankzij het nieuwe platform is de RX 90 kilogram lichter dan zijn voorganger. De nieuwe multilink achterwielophanging draagt bij aan extra stabiliteit en een verminderde duikneiging bij het remmen, volgens Lexus.
Bagageruimte
De lengte van de bagageruimte is met 50 mm toegenomen, terwijl de laaddrempel juist met 30 mm is verlaagd. De achterbank is in drie delen (40/20/40) neerklapbaar. Op verzoek is de nieuwe Lexus RX leverbaar met een digitale achteruitkijkspiegel. Digital Panoramic View Monitor maakt een 360-graden beeld rondom de auto mogelijk. De camera’s generen tevens een 3D-beeld van de auto waardoor de RX desgewenst ook van bovenaf in de ruimte is te zien (helicopterview). De SUV kan ook zelfstandig inparkeren.
Veiligheidssystemen heeft de nieuwe RX ook, denk aan een botspreventiesysteem met herkenning van voetgangers, fietsers en motorfietsen, adaptieve cruise controle, rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning, een stuurassistent, vermoeidheidsherkenning en meer.
De nieuwe Lexus RX komt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 op de Nederlandse markt. Meer informatie wordt in aanloop naar de lancering vrijgegeven.
cdlop01 zegt
Ziet er idd top uit, voorzijde erg fraai en interieur prachtig. Gelukkig ook echt dashboard ipv alleen een goedkoop en gammel scherm zoals bij Mercedes. Lexus laat maar weer eens zien hoe ‘Premium’ eruit ziet en declasseert op voorhand met deze wagen al de Duitse confectie.
vopo zegt
Een topsnelheid van 135 km?
Dutchdriftking zegt
@vopo: Ik hoop dat hij elektrisch is begrensd op die snelheid, anders levert het nog gevaarlijke situaties op.
redbeams zegt
Op alleen de accu in ev modus…anders 180 of 200
lexis zegt
Ziet er idd beter uit dan het uitgaande model ietsje lager en idd wielen staan verder op de hoeken. Gelukkig nog een normale instrument cluster. Die tablets vind ik maar niets. Bmw heeft hiermee bv het interieur van de nieuwe 3 vakkundig verknoeid en er duiken al pics op van de 2 coupe met dezelfde tablet. De 5 krijgt het natuurlijk ook. De rx misschien een niet zo spannende auto maar zeker een rots in de branding als het op betrouwbaarheid aankomt. Ik rijj twee duitse premium bmw en mini (reken ik ook als Duits) en die laten toch vroegtijdig steken vallen. Voor de leaserijder misschien allemaal geen probleem die wisselst toch binnen de 3j maar voor particuliere rijder een doorn in het oog en te vroege en te dure reparaties. Mijn volgende wordt toch weer Japans denk ik (Mazda, Lexus ?) . Al vind ik de Volvo’s van nu een van de mooiste maar die zouden dan weer niet meer zo bullitproof zijn volgens de boekjes.
cdlop01 zegt
Uit eigen ervaring, loop met een boog om Volvo heen. Van oudsher reden wij Volvo, 200 serie, 760 gle, diverse V70’s en vanaf ‘Ford’ periode werd elke Volvo minder en minder qua afwerking en vooral veel onderhoudsgevoeliger…., veel ellende mee gehad. Volvo maakt, net zoals meer en meer fabrikanten, alleen nog maar auto’s voor de leasemarkt, 5 a 6 jaar meegaan lijkt het motto. Onze 760 had 8 laklagen, leek wel emaillen zo dik, de laatste Volvo roestte (bodem) op diverse plaatsen (slechts 4 jaar oud…..), leren bekleding versleten. Sindsdien rijden wij Japans, Lexus ES, tja dat is een totaal ander verhaal, superieure bouwkwaliteit en zeer zuinig.
lexis zegt
Kan ik enigsinds beamen, heb 15j gewerkt voor Volvocars in Gent. Was de periode toen de 850/v70s60 gebouwd werd. Dan ook zelf met een V70 gereden letterlijk en figuurlijk een tank. In die periode is idd Ford eigennaar geworden en werden er idd ook costdowns doorgevoerd, motto van Ford was al wat de klant niet ziet en niet voelt is minder belangrijk. Iets dat ik me nog goed herinner was de under body coating, iedere volvo kreeg een soort van rutex onderlaag opgespoten een soort olie teerachtig product. Niet nodig volgens Ford. Daarna ook een lexus gereden een goede auto helaas niet de dieselmotor die moest wedijveren met de duitse powerdiezels van toen. Daarna zelf BMW gereden ,kwa kwaliteit wel een stap terug is, daarmee bedoel ik niet de touch en feel maar de duurzaamheid van onderdelen. Het design van Lexus is een tijdje te extreem geweest het lijkt nu toch wat gepolijster. Maar zal nog steeds niet allemans vriend zijn. Maar nog steeds gebaseerd op proven technologie.
rutgerg zegt
Wat mogen de verschillende motoriseringen trekken?
Jagris zegt
Ik vind m mooi. Zou leuk zijn als mensen hem ook daadwerkelijk gaan kopen in wat grotere aantallen. Dan wordt het op de weg ook wat gevarieerder.
frank2b zegt
Zo! Die mogen er wezen.
Lexus kennende zal de afwerking helemaal top zijn.
mattr zegt
Hoe groot is dit ding? Is het een X3/Q5/GLC concurrent of een maatje kleiner?
rutgerg zegt
Maatje groter eerder eerder X5/GLE vorige was er ook als 7 zitter. Tegenhanger van de X3/GLC is de lexus NX
Dakhaas zegt
Schoonheid is en blijf subjectief natuurlijk. Maar hoe kun je als autoliefhebber zo’n hok mooi vinden? Vraag ik mij oprecht af. Waar zijn we toch beland met al deze busjes op de weg die gretig aftrek vinden onder consumenten? En met verduurzaming hebben dit soort tuinhuisjes al helemaal iets te maken: maak auto’s dan lager, lichter, gestroomlijnder. Armoe troef. Wat mij betreft dan hè (zoals ik al begon 😇).
lexis zegt
Suvs zijn in de basis nooit mooi, het concept laat gewoon een sierlijk ontwerp niet mogelijk. Als alternatief probeert men er dan imposante voertuigen van te maken, handig zijn ze wel. Het siert Lexus wel om een eigen designweg te volgen ondanks dat het toch wel Europese klanten heeft gekost.
sportabgasanlage zegt
Wat is er, behalve een hoge instap, handiger aan een SUV dan aan een hatchback of station? De nadelen (hoge gewicht, slechte stroomlijn, meer verbruik, daardoor duurder in aanschaf, belasting, verzekering en rijkosten, en slechter voor het milieu) wegen niet op tegen de summiere voordelen. Zeker als je geen 3 kinderen+hond hebt en niet hoogbejaard bent, is een SUV gewoon een onding.
freewilly37 zegt
@Dakhaas
Ik vind je reactie subjectief. Ik heb een peuter en een baby thuis, onze Lexus NX is ideaal met de kids in- uitladen op de achterbank. Vooral gezien dat geouwehoer met autostoeltjes en maxi cosi. Geloof mij , dat snoekduiken in auto’s die jij beschrijft heb ik bijvoorbeeld geen zin in ;-)
lexis zegt
Klopt idd een break zal de dezelfde functionaliteit hebben, suvs rijden betekent meestal wel een beter zicht op de weg en soms awd of 4wd mocht j3 dat al nodighebben. Persoonlijk spreekt het me ook niet aan wegens te lomp.
waterisnat zegt
Waar stuur je tips naar toe?
https://twitter.com/swiss_nl/status/1531931307646889986?s=21&t=d0CZvtmUXpLwbj4HPJWKBg
sportabgasanlage zegt
[email protected]
Overigens: niet heel nieuwswaardig, dat een overheid bepaalt dat zij voor zichzelf streeft naar een zoveel mogelijk CO2-neutraal voertuigenpark. Dat staat volgens mij in beleid van alle westerse landen.
normalantrieb zegt
Onbegrijpelijk dat Lexus niet groter is in Europa/NL. Extreem goede auto’s, duitse 3 komen nog niet in de buurt qua betrouwbaarheid en dus kosten voor onderhoud en reparatie. Daarnaast zeer sterke restwaardes bij Lexus en in vergelijking met premium merken aantrekkelijke prijzen voor complete auto’s.
Blijf me erover verbazen dat niet veeeel meer mensen Lexus rijden, is dat logo of dat net iets meer fancy interieur/infotainment echt zoveel meer waard?