De nieuwe Lexus IS presenteert zich als een zeer strakke sedan.
De Japanse sedan was gister al gelekt. Gelukkigen vonden de meesten van jullie het model mooi, dus het is vast niet erg dat je de nieuwe Lexus IS nu weer voorgeschoteld krijgt. Dit keer niet als lek, maar als officiële aankondiging. En dat betekent dat we je een stuk meer over de IS kunnen vertellen.
[bbmediaclip clipID=”3793216″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Zoals collega @willeme gister al omschreef is het eigenlijk een zware facelift. De kenmerken van de vorige IS zijn goed te zien, met name van de zijkant en in het interieur. De voor- en achterzijde van de sedan zijn goed aangepakt door het automerk. Waar het voorgaande model niet echt lekker lijkt op te drogen (zeg maar gewoon: totaal niet), ziet deze nieuwe IS eruit als een model die op de lange termijn beter te pruimen is. Net als de oude generaties (1999 en 2005).
Lexus IS Maten
Het feit dat het model zo goed op het netvlies ligt heeft onder andere te maken met de 19-inch velgen. De nieuwe Lexus IS is 4,71 meter lang (+ 30mm), 1,84 meter breed (+30 mm) en 1,43 meter hoog (+5 mm). De auto heeft een wielbasis van 2,8 meter.
Lexus IS interieur
In het interieur is een 10.3-inch touchscreen te vinden. Het infotainmentsysteem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Helaas hebben ze bij de Lexus IS nog geen afscheid genomen van die gekke touchpad. Je kunt met een soort muis de infotainment bedienen. Dat werkt niet briljant tijdens het rijden. Het systeem zat in de oude IS en ook andere modellen van Lexus. De Japanners lijken nog niet afscheid te willen nemen van dit principe. Qua ergonomie en materiaalgebruik hebben er ook geen ingrijpende veranderingen plaatsgevonden. Goed nieuws voor wie fan is van knoppen in plaats van touch-bedieningen. Knoppen zitten er genoeg in het interieur van de nieuwe Lexus IS.
Niet voor Europa
In tegenstelling tot voorgaande generaties heeft Lexus besloten de IS niet in Europa uit te brengen. Wij Europeanen zijn toch meer fan van hatchbacks en kiezen daardoor niet zo gauw voor een sedan. Spijtig, want het had een mooie aanvulling geweest op de Nederlandse wegen. Lexus gaat de nieuwe IS verkopen in Noord-Amerika, Japan, het Midden-Oosten, Oceanië, en delen van Azië en Zuid-Amerika.
karhengst zegt
Fraaie wagen! Alleen lijkt het er op alsof het infotainment scherm scheef is gemonteerd tov de ventilators. Ik zou het graag beter bekijken maar kennelijk heeft Autoblog nog altijd een vacature voor iOS ontwikkelaar open staan. Wie helpt ze uit de brand?
elemento zegt
@karhengst: het staat idd scheef. Cvt met niet synchroon lopen active sound is altijd lachertje bij lexus
tvr1974 zegt
@elemento: een Lexus rijd je niet voor de sound maar juist voor de rust in de auto. Heb de IS300h zelf gereden en kan na 140k. Km zeggen dat er letterlijk geen knopje, lampje of iets anders niet functioneerde. Ook olie verbuik enz geen last van..in tegenstelling tot het Duitse trio. Want ook die heb ik voorheen allemaal gereden en hadden alle 3 wel is wat.. Bij Lexus is dit echt 0,0. Nadeel is hij is minder sportief (zwaar) maar als reisauto (in ca 20 uur naar zuid-portugal 2500km) en nog steeds fris aankomen. Jammer dat ze niet een elektrische uitvoering uitbrengen hiervan en dan met een range van 600km . Dan hadden ze echt een statement gemaakt en waarschijnlijk een succesvol product in Europa kunnen neerzetten. Helaas gemiste kans
cdlop01 zegt
Die komt zeker maar niet voor 2024, lexus heeft nu met de UX een EV , wat een slordige haastklus blijkt. Toyota is bezog met solidxstate accu technologie, zou dit jaar groots gepresenteerd worden rijdens Olympische Spelen… . Lexus zal zeker van deze technologie gebruik maken in haar EV’s, vanaf 2024, bron Lexus enthousiast. Ze hadden niet met de UX EV moeten komen, op technologisch gebied Lexus zeer onwaardig, flop zelfs en strategische marketing blunder van formaat.
Edge zegt
Ja, dat komt doordat ze de startknop tussen het instrumentencluster en het scherm hebben gepropt. Voor de symmetrie in de auto (en waarschijnlijk ook nog iets van schaalvoordeel) was het fijner geweest als die een andere plek had gekregen en het scherm netjes in het midden had gestaan.
denx zegt
Knappe wagen. Jammer dat deze niet naar NL komt… vind de zwarte wielen onder een grijze koets, zoals op de foto’s te zien, minder geslaagd voor het gebruik van officiële persfoto’s.
Cools Bjorn zegt
En dit is dan geen reusachtige grill? Hierbij lijkt deze van de nieuwe BMW’s nog een kleintje
SvenskaAeroplanAB zegt
Super mooi. Vooral die achterzijde, in de lijn van de ES, is prachtig.
jippie zegt
Als je het mij vraagt hebben ze bij Lexus in Europa een slechte marketing. Voor deze auto’s zijn echt wel klanten te vinden lijkt mij.
cdlop01 zegt
Mee eens, met Lexus wordt niets gedaan helaas, vertrek dan van de markt denk ik dan. Van marketing kunnen de mannen van Toyota en Lexus nog wel het een en ander leren van de Duitse drie…. .
dolledries zegt
Waarom dat scherm scheef? Misser
SvenskaAeroplanAB zegt
@dolledries: Dat scherm staat precies goed: gecentreerd met de ventilatieroosters, GEZIEN VANAF DE BESTUURDERSSTOEL… Geniaal
fanboy zegt
Mooie wagen!
Dutchdriftking zegt
Hij is echt heel goed gelukt! Vast vloeken in de kerk, maar ik zie het als de Japanse Giulia….
mashell zegt
In de zin van “door iedereen bejubeld en door niemand gekocht” klopt dat ook wel zo’n beetje.
goodvibrations zegt
Mooie auto. Maar het interieur had wel iets vernieuwender mogen zijn… En waar zijn de plug-in versies? Kom op Lexus! Ik wil straks ook weer iets te kiezen hebben bij julie ??
clubbtraxx zegt
Wat een gedrocht die voorkant, echt, die diabolo muil begint nu wel enorme proporties aan te nemen. Is toch echt geen gezicht meer dit? En dan die rare vouw voor het achterwiel in de koets??
Zonder de twee genoemde zaken is het verder best een mooi ontwerp maar ik zou ‘m zo niet kopen.
multimrshepherd zegt
@clubbtraxx: diabolo muil?
mashell zegt
Dat ze bij Lexus een vervormde Audi grille hebben wijst op gebrek aan creativiteit maar dat dit model nu ook een “Bangle butt” heeft wijst op gebrek aan smaak.
multimrshepherd zegt
@mashell: oud welke tijd van grillen van Audi probeer je te refereren?
rutgerg zegt
Dat van die hatchbacks dat slaat nergens op. Hoeveel 3serie c klasses zie je wel niet als Sedan. Ze kunnen beter zeggen dat men in het premium d segment een Duitser wil en geen hybride jap.
karhengst zegt
Ik denk dat de auteur hatchbacks verwart met stations of 5-deurs-schietende remmen. Zeker in het D-segment is de station veelal goed voor de helft van de verkopen, zoniet meer. Ik geloof niet dat Lexus ooit zo een model op de markt heeft gebracht.
Daarnaast denk ik dat de leaseboeren een Lexus niet attractief genoeg in de markt gezet krijgen t.o.v. de oosterburen, iets wat wel vaker een dingetje is met Japanners. Voor hen is de Amerikaanse markt sowieso groot genoeg om hier niet op prijs te moeten willen concurreren met auto’s die technisch even goed of zelfs beter zijn dan hun Duitse concurrenten.
En ik denk dat Lexus eigenaren het stiekum wel fijn vinden geen Audivolk in “hun” merk te zien rijden.
rutgerg zegt
@karhengst: er is ooit van de eerste generatie een sportcross geweest. Best een leuke auto was dat. Alleen niet heel erg veel praktischer dan een sedan.
hemdem zegt
Altijd dat verouderde stuur in die Lexussen *sigh*
azuli zegt
Jammer niet voor Europa. Maar ben blij dat deze fraaie en machtige sedan nog steeds gemaakt word.
PunicaOase zegt
Een mislukte facelift, maar we gaan em hier toch niet zien, dus lekker boeiend.
ghini zegt
Gaaf, wel nog vraagtekens bij die Multipla bobbel op de achterkant..
michaelcorleone zegt
Vind de Lexus IS de mooiste in zijn klasse met kort daarachter de BMW 3-serie.
multimrshepherd zegt
Prachtige sportieve sedan en zeer degelijke kwaliteit. Snap wel dat ze ons overslaan. Niemand hier in Nederland wil een prachtige sportieve sedan met zeer degelijke kwaliteit met een touchpad voor de infotainment.
baklava zegt
Prachtig! Zullen we alleen weinig zien in Nederland
multimrshepherd zegt
@baklava: niet dus
erwinlagcher1977 zegt
Lekker geluid ook!
Teerdz zegt
Die touchpad voor de infotainment maakt toch niet uit als er nu een touchscreen in zit?
Loek zegt
UX-voorkant (minst fraaie Lexus) en de achterkant gejat van de nieuwe Hyundai i20. Ik vind er nog even niet zo veel aan.
multimrshepherd zegt
@720s: knap van Lexus dat ze de achterkant van de nieuwe i20 al gebruikten als “inspiratie” toen de IS nog in de tekenkamer lag voor het ontwerp. Hoe geniaal ben je dan!
Poulusma zegt
Moet zeggen dat hij er wel wat van opknapt! Voor de facelift was het helemaal niet om aan te zien…
“Wij Europeanen zijn toch meer fan van hatchbacks en kiezen daardoor niet zo gauw voor een sedan.” wel apart dat Audi en Merkedesh met een A3 Limousine en A-Klasse Sedan komen terwijl er hier niet gauw voor een sedan gekozen wordt. En toch zie ik ze best vaak rijden!!
Misschien dat Lexus wat meer research moet doen? En eventueel een sportswagon oid uitbrengen…
phr34k zegt
Ik vind het vorige model juist steeds mooier worden. Prachtige sedan.
reset zegt
Prachtige video trouwens, laat goed de lijnen van de auto zien!
Praeses zegt
“Waar het voorgaande model niet echt lekker lijkt op te drogen (zeg maar gewoon: totaal niet).” Wat een bullshit, ik vind ‘m supermooi.
Dutchcarwizard zegt
@Praeses: over smaak valt niet te twisten, maar ik ben het met je eens. De nieuwste dreier heeft veel elementen van de 3e generatie IS.
phr34k zegt
Helaas het niveau van Autoblog. Stukjes waar een persoonlijke, smaakgevoelige mening de boventoon voert. Jammer.
flatoutmarten zegt
Erg mooie sedan. Doodzonde dat deze Lexus niet naar Nederland komt, bijvoorbeeld voor liefhebbers die hun auto niet uitkiezen op basis van de laagste bijtelling.
Misschien komt er later nog een (plugin-)hybride model voor de Europese markt, zoals het huidige model heeft?
Te oordelen naar de badge op het stuur heeft de auto op de persplaten een F-sport pakket. Ben benieuwd hoe de auto er standaard uit ziet? Neem aan dat de ‘diffuser’ in de achterbumper dan verdwenen is.
Dutchcarwizard zegt
Degelijk spul.
frank2b zegt
Superfraaie kar.
Jammer dat-ie niet hierheen komt. Het aanbod hier verschraalt steeds verder.