Tromgeroffel!
In aanloop naar de Los Angeles autoshow heeft Infiniti het doek getrokken van de nieuwe QX50. Het unieke aspect is dat deze motor een variabele compressieverhouding heeft. Geen enkele andere productieauto op de huidige markt beschikt over deze techniek. Meer informatie over deze motor lees je in DIT artikel. Oneerbiedig samengevat is het een benzinemotor met het koppel van een diesel.
De tweeliter viercilinder in de nieuwe QX50 is goed voor 272 pk en 380 Nm koppel bij 4.400 t/pm. De motor is standaard gekoppeld aan een CVT-bak. De SUV is met deze nieuwe motor zo’n 35 procent zuiniger in vergelijking met de vorige QX50. Dat is overigens geen wonder. Het oude model had een prettige V6 onder de kap.
De nieuwe QX50 sprint als voorwielaandrijver in 6,8 seconden naar de honderd. De vierwielaangedreven variant is met 6,4 seconden een stukje rapper. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. De SUV is 4,69 meter lang, 1,9 meter breed en 1,6 meter hoog.
Meer foto’s van de SUV zijn er helaas niet. Prijzen en beschikbaarheid zijn tevens nog vraagtekens. De Infiniti QX50 beleeft volgende week zijn debuut op de LA autoshow.
Update: de nieuwe QX50 verschijnt in de eerste helft van volgend jaar op de markt. Tevens zijn er nieuwe foto’s vrijgegeven.
snel70 zegt
Heeft inderdaad uniek veel weg van de Mazda CX 5.
marc94 zegt
@snel70: ik wilde het zeggen maar zie dat ik al niet origineel meer ben. Net als het ontwerp van deze infinity cx50.
pomoek zegt
Jammer dat je dat merk zo weinig ziet in NL. Voor een SUV vind ik de QX70 gewoon een mooie verschijning. Deze qx50 spreekt me wat minder aan, een stadstijgertje.
gregorius zegt
@pomoek: dat is het ook (ik heb er 1); zit bomvol met opties en rijdt nog een heerlijk ook. Enige jammere is dat ie binnenkort aan de beurt ben voor banden; tikt aardig hard aan met de standaard 21″ velgen. Ook heeft dat ding een prima automaat met 7 versnellingen. Niks speciaals, maar werkt prima.
Zo’n QX50 zou misschien leuk zijn voor erbij. Dat blok lijkt me prima, prima waarden voor een 2.0. Maar om m aan een CVT te hangen? Dat worden redelijk wat proefritjes voor dat ik toe zou slaan.
hans75 zegt
ik dacht dat Saab al in de vorige eeuw een motor had met variabele compressie… waarbij de cilinderkop op de een of andere manier kantelde…
rhellema zegt
@hans75: ja maar dat is volgens mij nooit verder gekomen dan het prototype-stadium.
donvliet zegt
Is het een atmosferisch blok?
RubenPriest zegt
@donvliet: draai het plaatje van de motor in het artikel. Dan zie je dat er ‘VC Turbo’ staat geschreven :)
donvliet zegt
@RubenPriest: hoe doe ik dat?
Edge zegt
En hoe moeten we deze zien, als een luxe Qashqai, of toch een maatje groter?
mashell zegt
@edge: zet een naast een Audi Q5 gooi er een doek overheen en je ziet het verschil niet meer. Afmetingen en vorm helemaal hetzelfde. Guru Josh, de spiritueel leider van Infiniti, heeft de naam Q50 natuurlijk ook niet voor niets gekozen.
viezefreddyw zegt
Best een fraaie wagen om te zien!
wimof zegt
@viezefreddyw: Audi’s zijn mooi.
f31bmw320d zegt
@wimof: hmm dat is discutabel. Zeg je nu dat alle Audi modellen mooi vindt? In dat geval ben ik het niet met je eens.
barry355gtb zegt
@viezefreddyw: idd een mooi Japans luxe SUV.. Ze is wel een proefrit waard lijkt me en ook wel nieuwsgierig naar de nieuwe techniek en of het net zo leuk rijdt als een Merc GLE
2wheeler zegt
Mooie wagen hoor, maar het unieke van het vorige model is er wel een beetje af zo te zien.
RutgerK zegt
In hoeverre is die motor veel zuiniger dan bijvoorbeeld de 2.0 tfsi van Audi. Die levert 252pk en 370Nm met op het oog een conventionelere turbomotor
sr20det zegt
Lekker man, zo’n CVT. Lekker 2017. Laat maar weer zitten.
michaelb zegt
@sr20det: Inderdaad. Leuk voor een scooter, niet meer dan dan