Een ingepakte NSX over de Nürbrugring zien glijden laat toch een beetje een dubbel gevoel achter. Tuurlijk, we zijn blij dat ‘ie eindelijk in die testfase is aangekomen, maar *#$%& nog aan toe, wat duurt het lang voordat Honda’s R8- en 911-killer er eindelijk is.
Na de onthulling van de eerste conceptversie begin 2012 hebben we de Japanner al in veel gedaantes en kleuren gezien. Zo nu en dan met een andere badge of grille, maar de concrete vorm bleef altijd gelijk. Het testmodel dat op de Nordschleife werd vastgelegd wijkt, niet geheel onverwacht, iets af. Vooral de luchtinlaat achte de portieren lijkt verder naar onder door te lopen.
De aandrijflijn van de NSX is een redelijk ingewikkeld verhaal. Een simpele V6 die zijn vermogen naar de achterwielen gooit, zoals bij de vorige NSX, is er niet meer bij. Honda kiest bij deze generatie voor SH-AWD, ofwel Super Handling All Wheel Drive. De basis wordt gevormd door een V6 met twee turbo’s, met daarachter een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Daar houdt het niet op, want zoals onlangs bekend werd voegt Honda niet twee, maar drie elektromotoren toe aan de aandrijflijn, om alle wielen aan te kunnen drijven. De twee elektromotoren aan de voorzijde hebben daarnaast een bilateral torque adjustable control system, wat inhoudt dat de auto onmiddellijk positief of negatief draaimoment aan de voorwielen kan leveren. Over het vermogen heeft Honda nog geen uitspraken gedaan, maar we verwachten minimaal 450 pk.
Verdere technische details hopen we je snel te kunnen vertellen in aanloop naar de marktintroductie in 2015. Of 2016 met een uitloopoptie op 2017. Tot die tijd: hieronder het geluid van Honda’s aanstaande supercar.
Update: De NSX brandt in ieder geval als een echte supercar. Het Duitse Motor-Talk meldt namelijk dat de motor van de nieuwe Honda in de fik is gevlogen tijdens de testsessie in Duitsland. Ouch…
roquez zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
strating zegt
Na zolang wachten moet het wel een waardige opvolger worden van de legende!
henkhupelschoten zegt
Ziet er aardig goed uit maar ik ben alleen benieuwd wie er een Honda boven een f-type, 911, r8, i8 of AMG GT kiest……
maarteno zegt
@henkhupelschoten: dat gaat natuurlijk helemaal van de prijs afhangen. Ik verwacht dat het toch echt een racemonster gaat worden. Dus dan vallen de F-type, R8, i8 en AMG GT toch echt alweer af. Want hoewel de R8 het in VLN behoorlijk goed doet, vind ik de wegversie meer GT dan echt sportauto….
Kortom, waarom kies je hem dan boven een 911 GT3 of een Nissan GT? Waarschijnlijk omdat hij fucking goed gaat zijn om te rijden. Dus het moeten wel de puristen / liefhebbers zijn ja. Dat was bij het origineel ook al zo.
toyotafortuner zegt
@henkhupelschoten: als ik er in de markt voor zou zijn, dan zou ik het zeker weten zijn. Of de NSX of de GT-R wordt dan wel lastig.
Aan de andere kant: zou ik liever de oude of de toekomstige hebben… Hmm..
redbeams zegt
@toyotafortuner:
Ik zal het je lastiger maken…doe de LFA ook maar erbij ;)
toyotafortuner zegt
@redbeams: hmm… NSX, GT-R of toch LFA… damnit.. hartstikke bedankt daarvoor xD Hopelijk zal de NSX niet zo zeldzaam als de LFA worden.
agera zegt
@toyotafortuner: Hahahhaha same here Nissan GT-R, Nonda NSX of the Lexus LF-A ik kan niet kiezen :) alle drie droombakken.
Ik droom lekker verder :)
notsobig zegt
@henkhupelschoten: Iedereen die niet logo-geil is?
1audi1 zegt
@notsobig: en restwaarde
tupperware zegt
@1audi1:
Uitgaande van de vorige NSX hoeft de boekhouder hem ook niet te laten staan, de restwaarde van de oude is prima te noemen.
Breng gerust €40K mee voor een ruim 20 jaar oud exemplaar, als je er al een kan vinden.
Op het Europese vasteland staan er welgeteld 16 te koop, waarvan 1 bij onze oosterburen.
tupperware zegt
@henkhupelschoten:
Buiten het feit dat de F-type en de AMG GT geen concurrenten zijn van de NSX en de keuze in jouw rijtje beperkt blijft tot de 911 en R8, ga ik voor de NSX.
Dan rij je tenminste exclusief en hoef je in een beetje mondaine buurt niet eerst op je afstandbediening te drukken om te zien welke grijze 911 nu de jouwe is..
Tegen de tijd dat de NSX komt staan de 911 en de R8 al op hetzelfde platform, dus dat maakt de keuze nog makkelijker.
henkhupelschoten zegt
@tupperware: 458 Italia, 650s, Maserati granturismo mc stradale, sls (inmiddels maar helaas overleden) en contintental gt dan? Benieuwd of je inplaats van al deze wagens een Honda wilt….. Overigens ik heb een hekel aan porsche’s dus dat gaat al helemaal niet.
tupperware zegt
@henkhupelschoten:
Eens even denken..
458, lelijk als de nacht,
650S, jammer, ik vind de 12C mooier
GranTurismo, geen vergelijk, te groot, te zwaar, is eigenlijk een luxe GT.
SLS, een matbruine cabrio, jummie. Maar ook meer GT dan sportwagen.
De laatste mogelijkheid, daar wil ik het niet eens over hebben. Wat mensen zien in die handtasjes versie van de VW Phaeton heb ik nooit begrepen.
agera zegt
@tupperware: Wil je exclusief kies dan voor een GT-R of een NSX. De 911 die iedereen ophemelt wordt dus voor de helft ook gewoon een Audi. Ik heb persoonlijk niets tegen Audi, maar blijf van de 911 af zo verliest de auto zijn glans wel.
Ik heb een dubbel gevoel over VAG als ik nu nadenk, dankzij VAG bestaat een merk als Lamborghini wel. Aan de andere kant worden auto’s als de R8, 911 en de Gallardo/Huracan auto’s die (heel) veel van elkaar weghebben. Het bijzondere verdwijnt hierdoor wat gewoon jammer is.
Zoals ik al zei wil je iets bijzonders en exclusief? Moet je kiezen voor de GT-R of de NSX..
tupperware zegt
@agera:
Ik heb mijn eigen stukje tekst nog even terug gelezen en heb geconstateerd dat ik inderdaad voor de NSX zou kiezen.
Vooropgesteld dat hij binnen mijn budget past en ik vrees dat mijn budget niet toereikend is.
jlm83 zegt
@agera: wat een inhoudsloze bierpraat weer zeg. Leg maar even uit de 911 wordt een halve audi. Middenmotor komt er aan? Jij hebt al een TDI op de optielijst gevonden? Onzin.
-=edit: kleinerende opmerking verwijderd.=-
notsobig zegt
@jlm83: http://www.autoblog.nl/nieuws/moet-de-r8-straks-het-911-platform-gebruiken-68755
agera zegt
@henkhupelschoten: Wie?? Ik. Mijn eerste keus zou altijd de Nissan GT-R zijn met nipt deze Honda NSX op de tweede plaats.
henkhupelschoten zegt
@agera: nou zeg…. Gefeliciteerd dan he…….
jasperjvr zegt
Ziet er strak uit hoor!
racerx zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jasperjvr zegt
Beetje mp-12c
snorrie11 zegt
Wauw, die lijnen…
458spideritalia zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rammillius zegt
Ziet er nu al geslaagd uit. Zullen de sportauto´s uitwijken als ze deze in de achteruitkijkspiegel zien of proberen hem voor te blijven?
tvr1974 zegt
Minimaal 450pk? Ik hoorde dat het een “concurrent”van met name de Nissan moet gaan worden.. Weet niet of ze dat gaat lukken want Nissan werkt ook hard aan een opvolger en aangezien de Nismo versie al 600pk heeft, 0-100 in ca 2.5 doet hebben ze bij Honda een hele hoop werk te verzetten…
Persoonlijk verwacht ik dan ook eerder een vermogen richting de 600pk maar dan met een stuk lager gewicht dan de Nissan zodat met name de “rem momenten” later kunnen plaatsvinden en dus de handling verbeterd op tracks..
Nadeel voorheen van de NS-X was de prijs.. Dat was niet zoals de Nissan de helft van de Porsche maar zat er juist boven en ging met wat optie richting het niveau van een “Ferrari” 348 oid. Ik ben dus benieuwd welke keuze ze daarin gaan maken…
ardonjr zegt
Welk geluid?? Ik mis een beetje het hoogtoerige VTEC gejank..
eelco74 zegt
Het geluid is meer in overeenstemming met een Formule-1 stofzuiger dan een supercar. Ik vind de looks voorlopig OK, maar jemig wat een droef geluid.
En ter vergelijk de Quattroporte: https://www.youtube.com/watch?v=4T-0N31AxiQ
massarati zegt
Hij is, zoals een echte sportauto betaamd, al in de fik gevlogen
http://www.autowereld.com/multimedia/fotogalleries/id/21449/gemende-gevoelens-rond-honda-nsx
jaapiyo zegt
@massarati: Inderdaad. Hier met extra mooie vlammetjes:
tupperware zegt
@jaapiyo:
Dan is hij bij deze gepromoveerd tot Ferrari/Vlamborghini concurrent..
bmw7 zegt
@tupperware: vuurrari
ariez zegt
http://www.autowereld.com/nieuws/spyshots/id/21449/gemende-gevoelens-rond-honda-nsx
utregcity zegt
Oeps… Wat wil je ook als je alles afplakt, niet voldoende koeling. ;-)
GrumpyDemon zegt
Ik vind de specs toch wel heel dicht tegen een McLaren P1 aanzitten
McLaren P1: 3.8 V8 twin turbo + 1 elektromotor
Honda NSX: 3.7 V6 twin turbo + 3 elektromotoren
biohazardracer zegt
Hmmm het “was” een mooie auto. Gaat weer lang wachten worden voordat we er weer wat van zullen vernemen.
robgooi zegt
Hoop dat het geluid in de buurt komt van de HSV-010 GT ;-) http://youtu.be/lCqY-vAX4EA
jaapiyo zegt
@robgooi: Dat wilde ik ook nog even toevoegen inderdaad…Ik denk eerlijk gezegd niet dat deze nieuwe ‘NSX’ als ‘ie zo gaat heten net zo gaaf en bruut wordt als de HSV. Erg jammer dat ze daar uiteindelijk nooit een productiemodel van hebben gebouwd.
Hupke zegt
Is die nu extreem lelijk of toch nog wel om aan te zien.
Ik zou hem eens in levende lijve willen zien.
oskaar7 zegt
Was er vandaag. Helaas deze niet gezien :(
Sracerr zegt
Dyson? zonder stofzak?