We zetten de nieuwe en de oude Maserati GranTurismo eens naast elkaar om te kijken hoe groot (of klein) de verschillen zijn.
De opvolger tekenen van een bloedmooie auto is óf heel makkelijk, óf heel moeilijk. Dat ligt er maar net aan hoe vernieuwend je wil zijn. Maserati koos met de nieuwe GranTurismo duidelijk voor evolutie. Het resultaat is dus – wederom – een bloedmooie auto.
Het nadeel is dat je twee keer moet kijken om de nieuwe en de oude GranTurismo uit elkaar te houden. Om de verschillen wat inzichtelijker te maken zetten we de twee generaties even naast elkaar. We beperken ons tot de uiterlijke verschillen, collega @willeme heeft alle details van de nieuwe GranTurismo vanochtend al uit de doeken gedaan.
De voorkant
De nieuwe Maserati GranTurismo is het makkelijkst te herkennen aan de voorkant. Daar zien we namelijk compleet nieuwe koplampen die heel veel lijken op die van de MC20. En op die van de F-type, volgens sommigen.
Met de grille gaat Maserati juist weer iets verder terug in de tijd. Die was eerst meer afgerond, maar met de laatste facelift (die je op de foto’s ziet), was deze hoekig geworden. Met de nieuwe GranTurismo gaat Maserati nu weer terug naar de oorspronkelijke vorm.
De zijkant
Aan de zijkant is het ‘zoek de verschillen’-gehalte het grootst. De gelijkenissen zijn dusdanig groot dat je je afvraagt of het wel een volledig nieuw model is. De daklijn en de proporties zijn vrijwel identiek.
De hoogte is ook op de millimeter gelijk, maar de nieuwe GranTurismo is wel 46 mm langer en 42 mm breder dan de oude. De wielbasis is juist 23 mm korter. Maar dat zie je allemaal niet met het blote oog.
De zichtbare verschillen zitten ‘m in de details. De deurgrepen zijn bijvoorbeeld verzonken en de spiegels zijn bevestigd op de deuren in plaats van op de A-stijl. Ook is de tanktop verder naar achteren geplaatst. Je kan het maar weten.
De achterkant
Aan de achterkant is het meest gedateerde designelement aangepakt: de achterlichten. De neus van de facelift had zomaar in 2018 ontworpen kunnen zijn, maar de achterlichten verraadden toch de ware leeftijd van de auto. De smalle nieuwe LED-achterlichten zijn dan ook een flinke sprong voorwaarts.
Toegegeven, voor de vergelijking van de uitlaten hebben we niet de beste foto gepakt. Dit linkse GranTurismo is namelijk de MC Sport-uitvoering, met twee centrale uitlaten á la MC Stradale. De oude GranTurismo is ook gewoon met vier uitlaatpijpen geleverd, dus wat dat betreft is er niks nieuws onder de zon.
De binnenkant?
Plaatjes van het interieur kunnen we helaas nog niet vergelijken, om de eenvoudige reden dat we die nog niet hebben. Van de nieuwe dan. Die moet Maserati blijkbaar nog maken.
Voorlopig is het in ieder geval nog makkelijk voor de spotters: als je een GranTurismo tegenkomt kun je er vanuit gaan dat het de ‘oude’ is. Maserati doet nog geen uitspraken over de start van de leveringen. Het feit dat er nog geen interieurfoto’s zijn is wellicht een teken dat het nog wel even kan duren.
lithiumion zegt
Persoonlijk vind ik het nieuwe model van alle aanzichten beter geworden. Vooral geen schokkende wijzigingen, bijvoorbeeld de lijn van het dak is constructief heel anders, maar voor het oog niet veel. overall net iets minder druk en minder rechte lijnen en daardoor sierlijker en stijlvoller.
Jagris zegt
Ik ben erg blij dat ze met de nieuwe GranTurismo goed hebben gekeken naar de lijnen van de oude. Simpelweg omdat de oude een van de mooiste sportwagens is met veel stijl en een tijdloos design. Alleen de lichtunits en het interieur verraadden de leeftijd van het uitgaande model. De nieuwe hebben ze mooi strakgetrokken, en ik hoop ook op een modern interieur. Bravo Maserati!
JanJansen zegt
Het lijkt zo simpel, maar om een auto van alle kanten kloppend te krijgen is zo moeilijk. Dit is gewoon erg geslaagd.
moveyourmind zegt
Knap staaltje design. Zoveel als deze nieuwe op zijn voorganger lijkt, zoveel verschilt hij er ook van. Weer een erg mooie Italiaan.
MaartenD zegt
Ziet er prachtig uit! Vind persoonlijk de koplampen van het oude model mooier maar de achterlichten zijn een flinke verbetering. Bravo Maserati, bella macchina!
kniesoor zegt
De nieuwe oogt en profil net iets gestrekter en – mede door de vlakker liggende achterruit – eleganter. Ik hoop, dat de grotere spoorbreedte plus kortere wielbasis een gretiger (in)sturende oto opleveren. Dus iets minder GT, iets meer sportoto. Zonder dat de GT capaciteiten geweld aangedaan zijn. Als de kans zich voordoet gaat er proefgereden worden.
baserati zegt
Sjiek apparaat geworden. Ik sta te trappelen.
Ga voor de tussentijd op zoek naar een MC van het afgelopen model. Heb daar met veel plezier in gereden maar om praktische redenen afstand van gedaan. Niet mijn sterkste moment
jensoffbutton zegt
Toch wel ook fan, ik ben voor de vooruitgang maar ook voor het principe “don’t change a winning team”.
Subtiele verbetering, waar ze nodig waren.
Als ik een zak geld kan vinden en de betrouwbaarheid is niet meer zoals enkele jaren terug waarbij ze zelfs bij sommige ratings op de laatste plaats stonden, dan mag hij op m’n oprit komen.
Loek zegt
Ik weet het niet. Dat MC20-front past er net niet helemaal lekker op in mijn ogen.
Het is ook een lastige, dan wel onmogelijke opgave. Ik kwam recent nog een MC Stradale tegen en het is en blijft gewoon één van de mooiste, meest tijdloze ontwerpen van de afgelopen 20 jaar. Ga dat maar eens verbeteren.
mashell zegt
Hmm. Misschien is het wel een briljante zet. De vormen waren redelijk tijdloos en door gewoon hetzelfde te maken wordt er wel over gesproken. Zelf ha dik wel het dak een paar centimeter lager en de heuplijn net iets sterker aangezet willen zien.
bvlagusta zegt
Oude is een beauty, nieuwe is een beauty. Ze mogen beide op de oprit gezet worden
zdev zegt
Als de looks weinig verschillen: kies de oude, met 4.7 liter ongeblazen V8.
De nettuno V6 is niet verkeerd hoor. Maar het geluid van de V8… kippenvel.
intimrasiert zegt
Dit zouden meer automerken moeten doen met succesvolle designs. Neem BMW: stel je een moderne E32 of E38 voor ipv het abstracte ‘kunstwerk’ dat ze nu van de 7 hebben gemaakt – toch veel fraaier?
GuidoG zegt
Briljant plan, de mooiste 7-series weer terug!
Ben als oud 4200 Spyder-enthousisateling heel benieuwd naar de nieuwe canbrioversie :-)