De nieuwe GMC Hummer EV is eindelijk hier. Of daar. Maar eindelijk kun je boom-knuffelen met een Hummer!
Kennen we ‘m nog? De Hummer? Het begon ooit als legervoertuig (later de H1) en nadat GM de boel van AM General had overgenomen, knepen ze het stoere imago uit met de H2 en later H3. Het waren enorm grote, lompe en gênante auto’s. Ja, het was speelgoed, maar GM-speelgoed van vlak na het millennium: dat was niet hun beste periode.
Symbool
De kredietcrisis nekte de auto dan ook. Sterker nog, Hummers stonden een beetje symbool voor de ‘domme’ Amerikaanse auto. Spotgoedkoop in elkaar geflanst, nul verfijning, extreem dorstig en niet eens echt goed in het terrein. Ook een kleinere Hummer (de H3) met vijfcilinder (of V8) kon het tij niet keren. Maar nu is Hummer terug en hoe!
Comeback GMC Hummer EV
De geruchten gingen al een tijdje en het werd al bevestigd dat het merk een comeback zal maken. Kleine correctie: submerk. Hummer wordt namelijk een onderdeel van GMC. De auto heet dan ook GMC Hummer EV. GMC is een beetje een aparte eend in de bijt, maar een van de meer succesvollere merken van GM. Ze produceren voornamelijk crossovers, SUV’s, pickups, bedrijfswagens en natuurlijk de auto van B.A. Baracus.
Hummer wordt de elektrische divisie van GMC. Zie het een beetje als de ‘ID’-lijn van Volkswagen. De reden is simpel: GMC heeft een uitgebreid dealernetwerk en een zeer loyale klantenschare. Het scheelt enorm veel geld om (weer) een merk uit de grond te stampen. Het imago is misschien wel een pre. In Amerika zijn er voldoende traditionele pick-up eigenaren die een elektrische auto al een mega-stap vinden. Die willen niet in rijend statement paraderen, maar juist in een stoere auto. De GMC Hummer lijkt daaraan te voldoen.
GMC Hummer EV als groen paradepaardje
Jazeker, Hummer, voorheen het merk dat bekend staat om het hoogst mogelijke benzineverbruik ooit, wordt nu het groene paradepaardje. Het design is natuurlijk persoonlijk, maar hier hebben ze het wel slim aangepakt. Waar sommige merken de nadruk leggen op het ‘anders’ zijn, ziet de Hummer er enorm stoer en herkenbaar uit.
Ja, een Lordstown, Rivian en Cybertruck zijn meer futuristisch, maar wederom: niet iedereen is fan van extreem futuristisch en raar. Over het interieur kunnen we kort zijn: dat ziet er doelmatig uit. Hopelijk is de bouwkwaliteit een niveautje beter dan bij de vorige generatie Hummers.
Heel veel power: 1.000 pk!
Het meest belangrijke aspect: de aandrijving! Bij GMC waren ze ervan op de hoogte dat de EV10daagse aan de gang is (kennelijk), want de auto is enkel en alleen met elektromotoren te verkrijgen. Meervoud, want de GMC Hummer EV heeft namelijk drie motoren. Gezamenlijk leveren ze precies 1.000 pk en 15.592 Nm.
Of dat laatste getal het koppel aan de ‘krukas’ (uitgaande as in dit geval) is, betwijfelen we overigens. Het is wel héél erg veel. Er wordt niet vermeld hoe groot het accupakket is. Wel dat je op een volle batterij zo’n 563 km kunt halen (EPA). Ook kun je tot 350 kW snelladen.
GMC Hummer EV Edition 1
De GMC Hummer EV zal eerst als ‘Edition 1’ geleverd gaan worden. Deze kost in de VS precies 112.595 dollar. Volgend jaar wordt de GMC Hummer EV 3X aan het gamma toegevoegd. Deze krijgt iets minder vermogen: 800 pk. De Hummer EV 3X heeft een actieradius van 483 km en moet 89.995 dollar gaan kosten.
In de lente van 2023 staat er nog een variant gepland, de GMC Hummer EV 2X, deze heeft slechts twee motoren en 625 pk. De 2X haalt 483 km op een volle batterij. De laatste toevoeging komt in 2024. Dan komt het basismodel op de markt. Deze heeft de aandrijflijn van de 2X, maar dan met een actieradius van 400 km. Wel is de prijs het allerlaagst: 79.995 dollar.
Veel concurrenten
De GMC Hummer zal niet de enige elektrische Hummer zijn. Er staan een hoop concurrenten klaar van Bollinger (B1), Lordstown (Endurance), Rivian (R1T), Tesla (Cybertruck) en Altis (XT). Qua prijs lijkt de Hummer het onderspit te delven, de andere concurrenten zijn het concept car stadium nog niet ontgroeid. Ook is de Hummer de enige met een groot dealernetwerk.
De GMC Hummer EV staat in de herfst van 2021 bij de dealers als een ‘2022’-model.
falcon zegt
Die voorkant lijkt wel op de Skoda Enyaq :-)
mashell zegt
Al die elektrische auto’s lijken op elkaar…
917 Porsche + Audi zegt
Euhh, Een Taycan en Tesla s op elkaar lijken.
okdoei zegt
@falcon: ehhh, hoe?
falcon zegt
Ik doelde op de grill-led-verlichting:
https://www.autoblog.nl/files/2020/09/skoda-enyaq-iv-047.jpg
Ram-G-maN zegt
1.000 pk en 15.592 Nm: klassiek gevalletje van Rebound effect.
lekbak zegt
@AutomotiveDesigner: koppel aan de wielen dit, heel gemiddeld voor een auto met lage rearing en ronduit beschamend als je het vergelijkt met een auto met 1000pk en lage gearing.
Maar aangezien de banden toch veel minder grip hebben dan 15k nm is het wel genoeg. En de Hummer doet het zonder lage gearing overigens, maar omdat het wel een “offroader” is vergelijk ik het met een auto met lage gearing.
grasvreter zegt
1000 pk wat. Nog niet zoveel als een model s plaid, maar alsnog bizar veel zeg.
Ik vraag mij dan wel weer af hoeveel van die 1000 echt te gebruiken is. Ik neem aan bij 0-100 totaal niet, want de banden zullen dan grip verliezen. Denk ik. Dus misschien dat je pas vanaf, i dunno, 150 ofzo de volle 1000pk kan gebruiken.
leonlampe zegt
@grasvreter: zelfde met een P1 en Laf, daar hoorde ik niemand over zeuren
cossiekiller zegt
Hoeveel mensen ken jij met een LaFerrari of een P1?
mcshine zegt
@grasvreter: dat is dus het voordeel van elektrisch, dan kun je de paardjes 1 voor 1 van stal halen als je ze nodig hebt….
Dutchdriftking zegt
Hij is best geinig. Maar qua design (zowel interieur als exterieur) is de nieuwe Bronco een voorbeeld hoe je dit eigenlijk moet doen. Maar als je hiermee elektrisch rijden cool maakt is het wellicht niet eens zo’n gek idee. Kan er alleen iemand die MSdos laptop van het dashboard afhalen en er een knap multimedia systeem op schroeven? Dit is wel heel erg lomp….
grasvreter zegt
Het is zo lelijk eh als het scherm niet in het dashboard zit. Mercedes deed dit ook een paar jaar geleden. Alsof ze een scherm boven de ventilatorgaten plakken en denken tja jobs done.
melkkoe zegt
Inderdaad, een touch-screen is misschien leuk voor (verwijfde) mannetjes met een tesla of porsche. Maar in een hummer voor echte mannen horen gewoon ouderwetse knoppen thuis.
pomoek zegt
Zo. Haal een H1, H2 H3 en een Volvo XC40 door een mixer en je krijgt dit. Post-post modern retro design. Mooi kan ik het niet vinden. Teveel onlogische lijntjes en bulten en vlakken. Maar wellicht dat ik er een beetje aan moet wennen. De omgekeerde gril vind ik wel een grappig dingetje. Moet je maar opkomen. Het bling interieur maakt al meteen duidelijk voor wie deze truck is bedoeld. Die gaan we nog vaak tegen komen in “MTV Cribs”. Euh, als dat programma nog bestaat. Deze auto ga je niet tegenkomen in Texas.
De range klinkt indrukwekkend. Dankzij het hoge vermogen en het hoge gewicht zal het qua CO2 uitstoot, ook in de VS is stroom niet “groen”, ook niet meevallen helaas. En dan de prijs. Daarmee ga je de gemiddelde VS-er niet uit zijn F150 krijgen. Maar daar is die dan ook niet voor bedoeld.
hiostu zegt
Ik verwacht dat de uitstoot van deze Hummer, zelfs met een niet groene energiemix, nog steeds lager is dan een Passat. Als er specs bekend zijn van het accupakket dan zouden we het kunnen berekenen. Uiteraard als je er ongeveer 100km/u mee rijdt. Zodra je boven die snelheid gaat rijden zal het verbruik ontzettend hard omhoog gaan, zeker met de aerodynamica van een zeecontainer.
pomoek zegt
Eens, maar toch veel hoger dan bv. een model 3.
meetsysteem zegt
Passat 1975 met 60 pk of Passat 2010 met 320 of Passat anno nu met 240 dieselpaarden? Een gemiddelde van alle Passati? Qua directe uitstoot heb je natuurlijk helemaal gelijk…
breakingpoint zegt
Halo car die veel te duur is.
Traditionele Pickup trucks beginnen rond de 30.000$. Top end rond de 60.000$.
Best dat GM too big to fail is, anders is dergelijk project nooit haalbaar.
willeme zegt
@breakingpoint:
Voor 30k heb je een kale instap F150 met echt helemaal niets. De F-150 Platinum en Raptor modellen gaan hard over de 60k heen en kun je met gemak naar 70 tillen. Grote luxe pickups worden telkens populairder in de States, dus ik gelood wel dat er markt is voor een 80-100k pickup.
Overigens is het nog maar de vraag of je de elektrische pickups moet vergelijken met de F-150 en dergelijke. Gezien de power en de constructie is de kans erg groot dat ze het meteen een segmentje hoger zoeken, Heavy Duty trucks als de F-250 /350 en Silverado HD. Een beetje F-350 in luxe uitvoering kost ook al gauw 85k.
breakingpoint zegt
Valt wel mee hoor, het gros is een basic truck met een uitrustingspakketje, ergens 35-45k. Ik heb al frequenter Raptors en Rebels hier gezien, dan in de States. De HD versies zie je wel vaak, en dikwijls met een fifth wheel of gooseneck hitch. Die trekken vaak rond als service trucks of sleuren trailers cross-states, die zullen niet zitten te wachten aan de laadpaal tot hun accu volloopt…
Die zitten vaak nokjevol met opties om het werken makkelijker te maken, leuk om te zien hoe de Amerikanen helemaal opgaan in hun uitrusting :)
lekbak zegt
@breakingpoint: die HD’s die volgehangen zijn met opties gaan ook een heel eind richting de 100k. En als ze echt hun best doen met aanvinken gaan ze daar zelfs overheen.
breakingpoint zegt
Jep dat is mn punt net. Die dingen moeten werken, veel rijden en weinig downtime (laadtijd) hebben. En laat deze groep klanten net de laatsten zijn die overstag gaan voor een EV.
De “gewone” truck voor Joe with the hat zit in een veel lagere prijsklasse
B00G1E zegt
For 2018, the average transaction price, according to Kelley Blue Book, for an F-150 was $47,174. Also in 2018, Ford moved more than 909,000 versions of the pickup. That’s almost $43 billion in truck revenue alone.
Dat is dus het basismodel en niet een f250 of hoger.
Jochempie zegt
1000 pk truck met 550+ km reikwijdte voor 112000 dollar te duur?
lekbak zegt
@Jochempie: als werktruck is dit duur. Als woon-werk en weekend speeltje truck maakt het weinig uit. Maar als werktruck is deze toch niet echt geschikt want zodra je er een kar achter hangt blijft er niks meer van de range over.
mashell zegt
@lekbak: of er blijft niets van je kar over…
c-ad zegt
Ben benieuwd of Arnie er één gaat bestellen.
mashell zegt
Eerder op de markt dan de Cybertruck. 350 kW laadsnelheid. Elon Musk zal geïrriteerd zijn.
meetsysteem zegt
Nee hoor, pakt een jointje en twittert de koersen weer wat omhoog ?
berlinetta zegt
Whaha dat scherm. Wat is het toch met autofabrikanten en schermen? Lijkt wel alsof ze niet meer snappen hoe ze dat mooi moeten weg werken.
acakoning zegt
Hmm gaat dit nou een enorm succes zijn of juist keihard falen?
Als je in America woont en “fan” was van hummer, dan denk ik dat de helft zegt: niet voor mij, ik moet een grote motor. Maar de andere helft zal zeggen: dik! Een hummer en nu MAG het eindelijk zonder vies aangekeken te worden.
En dat trekt denk ook veel nieuwe kopers die voorheen niet eens aan Hummer dachten..
Conclusie: wordt een succes.
Edge zegt
Ik vind het design eigenlijk best prima. Dit is gewoon hoe een Hummer er anno 2020 uit zou kunnen en moeten zien. Hoog, breed, boxy, herkenbaar Hummer. Ik snap alleen de keuze om er een pick-up van te maken niet. Pick-ups worden toch voornamelijk gekocht door vrij conservatieve Amerikanen en ondernemers. Ik denk dat de GMC Hummer EV een groter succes zou kunnen zijn als men er een full-size SUV van had gemaakt. Die markt lijkt mij wat meer open te staan voor een elektrische auto.
meetsysteem zegt
Eens, ik vind ‘m ook gewoon wel…..grappig.
dalmore zegt
Ik had wel verwacht dat zo’n gigantische machine gewoon 3 grote zetels achterin heeft
kennone zegt
Opzich prima koppel om lekker weg te komen bij het stoplicht
boomhauwer zegt
Op het infotainmentscherm na, vind ik hem echt wel vet!
adyton zegt
Ik haatte de vorige Hummer keihard, maar dit vind ik ongelofelijk geslaagd. Voor zo een bakbeest vind ik het ontwerp echt nice. Hoekig maar geheel up to date. Ik vind het even geslaagd als de revival van de bronco. Zelfs het interieur spreekt me wel aan. De kleur en de bronzen accenten. Dit veel liever dan de Tesla, zowel vanbuiten als vanbinnen!
ar156sw zegt
Die naam past eigenlijk perfect bij het geluid van een EV: “hummmmmmmmmm”.
Rick-dos zegt
Krijg er wel een Baja rally car vibe van. Ziet er wel stoer uit. Specs zien er ook wel indrukwekkend uit.
florisje zegt
Het stoort mij dat sommige fabrikanten opeens het koppel op de wielen weergeven om zo indrukwekkender over te komen. De ratio in de versnellingsbak is ong 1:13 en 1:10 dus het daadwerkelijke koppel van de elektromotoren zelf zijn meer rond de 1300nm
lekbak zegt
@florisje: het koppel van een elektromotor is helemaal niet bijzonder hoog vergeleken met een verbrandingsmotor. Om het fabeltje van koppel toch in leven te houden bedenken ze dit dus.
C220AMG zegt
Nouja, het blijft natuurlijk een behoorlijke bak met koppel, maar goed je hebt gelijk dat een auto met gelijke cijfers ook een dergelijk koppel weet te bereiken. Het echte verschil zit ‘m natuurlijk erin dat je bij de elektromotor het koppel al vanaf 0rpm beschikbaar hebt en deze relatief vlak blijft (beetje afhankelijk van het type motor en de bouw) tot het maximale vermogen is bereikt waarna het vermogen gelijk blijft en het koppel afbouwt naarmate de snelheid oploopt. Bij een verbrandingsmotor is de vermogensopbouw radicaal anders.
lekbak zegt
@C220AMG: het is volledig irrelevant wat het koppel van een motor doet. Een verbrandingsmotor heeft een koppeling of koppelomvormer en veel meer vertraging waardoor die vanaf nul toeren zeker zoveel koppel aan de wielen kan genereren.
Een elektromotor heeft vanaf een hele lage snelheid maximaal vermogen beschikbaar en dat is de reden dat ze zo snel zijn. Maar dat is iets wat een verbrandingsmotor met de juiste bak ook gewoon kan.
C220AMG zegt
Sorry dat ik het zeg maar dat een elektromotor vanaf een hele lage snelheid maximaal vermogen beschikbaar heeft is totale onzin. Een elektromotor wordt per definitie gekarakteriseerd door het maximale koppel op lage snelheid en maximale vermogen op hoge snelheid. De drie grootheden zijn dan ook niet voor niets aan elkaar verbonden volgens P=T*w (Vermogen[W] = koppel[Nm] * snelheid[rad/s]).
Die koppelomvormer en koppeling waar jij het over hebt zijn wel degelijk relevant aangezien die een hoop energie dissiperen en dus omzette in warmte. Tuurlijk, je kan je bij 6k toeren je koppeling laten schieten, maar dit betekend niet dat jij je maximale koppel van je verbrandingsmotor ineens op de weg zet, er gaat daar alsnog een hoop vermogen verloren.
En wat bedoel je met dat ze zo snel zijn? Top snelheid, acceleratie? De top snelheid is afhankelijk van het maximale vermogen en wordt voornamelijk gelimiteerd door het type auto (frontaal oppervlak, luchtweerstand, gewicht, ….) en in de praktijk ook de bak verhoudingen. Het koppel is zeker voor elektro auto’s relevant voor de acceleratie, deze blijft namelijk constant tot het maximale vermogen is bereikt, en dit is dus al vanaf 0 rpm. Door dit constante koppel heb je dus een lineaire acceleratie en pas bij hogere snelheid speelt het vermogen een rol en zul je zien dat je acceleratie capaciteit afneemt.
markoh zegt
ik vindt het wel wat. wordt het beschikbaar in nl?
dragspert zegt
En het is nog een cabrio ook.
Zet maar voor de deur neer. Vet ding!
leonlampe zegt
Als ik heel veel geld zou hebben zou ik zeker dit als een leuke toevoeging zien! Ontzettend geslaagd design!
917 Porsche + Audi zegt
Euhh, Een Taycan en Tesla s op elkaar lijken.
loggy zegt
Kan maar zo eens een succes worden. Mooie statement op de hollywood boulevard!
Maarten zegt
Kijktip:
JerryRigEverything heeft wat meer gedetailleerd naar de Hummer EV kunnen kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=9FrnNTyOAes
monsieurleloure zegt
“Spotgoedkoop in elkaar geflanst, nul verfijning, extreem dorstig en niet eens echt goed in het terrein”
Precies als mijn Cadillic CTS ook van GM , het komt verdomme wel dichtbij zo. Net weer een factuurtje van een rooitje binnen gehad. How much can I take ? (-: