Rechtstreeks uit Motown: de nieuwe supercar van Ford.
Geruchten over de wederkomst van de GT deden al jaren de ronde, maar vandaag is op de NAIAS in Detroit een einde gemaakt aan alle speculatie: Ford is terug met een supercar van formaat. Voor de bouw is volgens Ford veelvuldig gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen. De ‘cockpit’ is uit carbon fiber opgetrokken, met aan de voor- en achterkant subframes van aluminium. Ook de body is van CF.
Vaarwel V8
In het midden van de 2015 Ford GT ligt een 3.5-liter EcoBoost V6, gevoed door twee turbo’s. Daarmee neemt Ford afscheid van de achtcilinder uit eerdere generaties (hier op ABHD archiefbeeld). En dat zuigt, absoluut, maar als de met uitsterven bedreigde supercar kan voortbestaan middels geblazen V6’jes, dan is het niet anders. Ford gaat nog niet heel specifiek in op de vermogensafgifte, en houdt het voorlopig op ‘meer dan 600 pk’. Dit blok is gekoppeld aan een zeventraps bak met dubbele koppeling.
Ford heeft de GT voorzien van actieve aerodynamica in de vorm van een verstelbare achterspoiler. De aandrijving is uiteraard alleen voor de (20 inch) achterwielen. De productie begint overigens pas eind volgend jaar, waarbij Ford nu al aangeeft dat ze hem in een select aantal landen op de markt brengen. 2016 is niet geheel toevallig ook het jaar waarin het een halve eeuw geleden is dat Ford het volledige podium bezette op Le Mans. Dit is daar het ultieme eerbetoon aan. FOTO’S!
WOOOOOOOOW
@deautogast14: WAHAHAU
@deautogast14: ik vin da nie normaal.
Uiterlijk dikke 10! Een V6 vind ik nog altijd een klein beetje als vloeken in de kerk.
@deora: Hopelijk komt er uiteindelijk een über-ultra-top versie met V8 (en misschien zelfs wat hulp van een opgevoerde wasmachine motor), want die stortkokers achterop vragen echt voor een extreme V8 brul!
Verschrikkelijk dik! Alleen heel jammer dat er geen V8 beschikbaar meer is…
Het kind in mij probeert me nog te overhalen dat dit leuk is. Mr ik vind het niet echt geslaagd. De motor was al teleurstellend, maar het design is ook niet echt gt waardig. Ach ja. Times are changing
@adyton:
Over smaak ga ik niet twisten maar het is tenminste geen kloon van een kloon.
Hoe gaaf ik de GT ook vind, deze vind ik dus net zo gaaf.
Anders zonder dat het origineel onherkenbaar is.
@jrk68: Vind de cockpit anders wel een GT-R lijken en de achterkant en voorkant wat 458 trekjes. Zie er niet zo heel veel Ford GT in eerlijk gezegd, maar goed, lelijk is ie zeker niet. Jammer dat het slechts een render is, dat zegt zo weinig :(
@jrk68: de neus is wel geslaagd. Maar de achterkant is er toch wel wat over. Vind je ook niet dat het ontwerp meer in balans zou zijn moesten er roosters zitten op de plaats van de gaten? Vooral bij het achteraanzicht. Dan zie ik er al onmiddelijk een GT in en is het ook minder agressief, want nu heeft het iets te veel weg van die gran turismo prototypes in mijn ogen.
Nice! Alleen V6 is minder nice :( Daar moet gewoon een smerige Amerikaanse V8 in!
@kalax3:
want een lichtere motor met groter vermogen is beter in een sportauto?
@super: want het recept voor een Amerikaan is volgens velen nog steeds veel gedonder onder de kap en hard rechtdoor. En ik begrijp het wel.
@marc94:
ja, als je meer waarde aan sentiment hecht dan aan techniek prestaties dus
@super: mee eens
@marc94: ja want de wereld veranderd niet
@mrrallycross: dat is ook mijn standpunt. Je koopt een auto niet met je hoofd of hart maar met geld. Dan heb je voor je geld denk ik liever een auto die van meer markten thuis is als hard rechtdoor. Maar dat ben ik. Velen zijn het daar niet mee eens.
@super: Bij dit soort auto’s gaat het niet alleen om meer pk’s. Maar ook om beleving. En daar past (naar mijn mening) in dit geval toch beter een ongeblazen V8 met 600 pk in plaats van een geblazen V6 met 1100 pk (deze pk’s hebben niks met de werkelijkheid te maken, alleen maar om mijn punt te maken).
@motiondrive: Je weet dat de vorige een geblazen V8 had?
@SimonMc: Ja, een supercharger had die. Dat past beter bij de beleving van een brute Amerikaanse supercar zoals deze dan een Turbo. Een turbo dempt over het algemeen het pure uitlaatgeluid ook nogal. Al hoeft dat tegenwoordig ook niet meer perse (AMG komt hier redelijk goed mee weg).
Huh hij ziet er goed uit maar ook weer niet. Zal wel door z’n voorgangers komen. Wel jammer dat er geen v8 in zit
Wauw! Kom maar door
Horen jullie er eigenlijk niet te zijn @wouter: & @casperh:
@henkhupelschoten: http://www.abhd.nl/video/autoblog-detroit-2015-deel-1/
RIP 5.4 supercharged V8
@dhrwilders:
Ach, bij elke pomp moeten stoppen gaat op den duur ook vervelen….
Misschien heeft hij nu wel een acceptabele actieradius….
heb je zo’n brede auto zit je nog met je ellebogen tegen elkaar aan te wrijven.
Die V6 is echt een heerlijk blok met ontzettend veel koppel, het ontwerp hint subtiel terug naar vorige generaties. Ik vind het mooi.
Ik vind het eerlijk gezegd niks. Maar ik wacht tot de foto’s van in zijn natuurlijke habitat. De vorige Was een koning.
@rolov: Zal weinig verschil zijn tussen deze pers foto’s en zijn “natuurlijke habitat” supercar garages waar hij meer mooi staat te zijn dan daadwerkelijk rijd.
@isn1981: nee ik weet nog toen de 599 uitkwam. Kwamen eerst zulke foto’s uit en toen vond ik het niks. Later kwamen de foto’s uit van een shoot in de woestijn in die mooie Ferrari rode kleur. Toen Was ik om. Ik hoop met deze hetzelfde te hebben.
@rolov: ik zie net een filmpje op instagram. Achterkant ben ik zeker niet kapot van. Lijkt wel zo’n jaren 50 spacedesign.
Tja, dat de v8 het veld moet ruimen is aan de ene kant jammer. Maar als de uitstoot hier door ook meevalt, dan is hij hier misschien ook ‘betaalbaar’.
Wauw! die mag zo snel mogelijk naar Nederland komen
@caraddicted: dat hopen we denk ik allemaal :)
Ben verder ook wel benieuwd of ene meneer Clarkson van Top Gear nog eens een poging bij Ford gaat wagen.. Z’n vorige GT was niet echt een fijne ervaring bleek later
Te veel invloeden van andere merken naar mijn mening… Ik wacht nog even meer foto’s af voor een oordeel :)
@malefunk: Ik zag net de beursfoto’s voorbij komen,ziet er toch wat beter uit.Al sla ik niet steil achterover.De kleur vindt ik ook maar wat lafjes,dat zal ook niet helpen.
@malefunk: welke invloeden dan? Ik zie hier overduidelijk een futuristische ford gt, en niks anders..
@lambo4all: Zijkant (luchthapper, wielkast achter) heeft in mijn ogen veel weg van de Asterion / Huracan, de achterkant (foto 3) vind ik veel weg hebben van de F12. En ergens doet de achterkant me denken aan de Carrera GT (uitlaatpijpen, doorlopende spoiler) Vind hem minder uitgesproken dan zijn voorganger.
Na het bekijken van de beursfoto’s vind ik hem al beter maar had er toch meer van verwacht…
@malefunk: http://img2.autoweek.com/styles/gen-1200-675/public/photo_0.jpg?itok=cTXFVgrq
weet niet of dit werkt?
@lambo4all: Ik zag er wel een hele grote Lotus Evora in bijvoorbeeld.Vooral schuin van voren.Niet persé een GT(40) Op zich niet erg,dat retro gedoe verveeld snel.Maar ik moet eerlijk zeggen; na een hoop verschillende foto’s gezien te hebben begin ik ‘m wel erg mooi te vinden.FF wennen dus.
@sydney: Ik deel je mening… Even wennen :)
Doe mij die gele maar!
Ik durf te wedden dat hij ook met een V6 snel genoeg is.
Apart is het zeker, mooi weet ik nog niet. Aan de ene kant vind ik het typisch een GT en aan de andere kant weer niet. En de V6 hoort er niet in thuis.
@berlinetta: Precies dit…hoewel ik neig naar wel mooi. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de koplampunits, plus de voorkant is klassiek GT maar de achterkant is dan opeens heel wat anders en doet me nog het meeste denken aan wigvormige ‘space-age’ concepts uit de jaren ’70.
Wel erg jammer dat de nieuwe atmosferische flat plane V8 er niet in zit.
@jaapiyo: Ja, ik had ook verwacht dat die nieuwe V8 uit de Mustang erin gelepeld zou worden. Wellicht dat dit nog in een later stadium komt met een dikke supercharger erop.
Donderslag bij heldere hemel. Geen ‘gelekte’ afbeeldingen, geen gecamoufleerde testwagen, gewoon uit het niets. Lang geleden dat een fabrikant mij zo verrast heeft. En wat een radicaal vormgegeven achterkant. Zeer bijzonder, al moet ik er nog even aan wennen.
Vind het design een beetje te druk. Die 600+ twin turbo Ecoboost wordt vast een toppertje. En zoals bij de vorige, opgevoerde motor uit een pick up dus historisch correct :p
De voorkant is een vaardige opvolger maar de achterkant….
Oef, dit is toch wel een fikse tegenvaller. Ik had gehoopt op een strakke moderne sportwagen met wat leuke verwijzingen naar vroegah (beetje zoals ze met de nieuwste Mustang hebben gedaan), maar ze komen met een soort extreme hypercar….
Nee, doe mij immer en altijd maar de vorige GT. In al zijn retroheid nog steeds een beeldschone supercar. Dit ding lijkt zo uit Need For Speed te komen…..
Ziet er leuk uit voor in de vision gran turismo reeks..
Als het gewicht nu ‘passend’ is bij de V6 dan: omnomnomnom
De looks zijn in ieder geval geweldig!
Ford, breng deze auto alstublieft heeeel snel naar mijn garage WHAAAAAUUW
Heerlijk dit. Alleen jammer van de flipperkast transmissie en het V6’je. Stilstand is achteruitgang zullen we maar zeggen. Als je hiermee aan huidige emissie-eisen kunt voldoen zonder hybride-meuk heb je mijn zegen. Go Ford!
Iets minder retro dan de vorige, maar wel gewoon een lekkere auto.
Holy fuck! Wat een bruut apparaat!
Bouwen!!!!
Grappig ding. Ontwerp is wat veel GranTurismo: zoals er al wordt gezegd.
Vraag me af wat ie gaat kosten (in de US); kans is aanwezig dat ze zichzelf uit de markt gaan prijzen; maar als ze m weg prijstechnisch als concurrent van een Corvette kunnen aanbieden: dan komen ze er wel. Komt ie in de buurt van een 458/Huracan/911 Turbo; dan kunnen ze t wel shaken denk ik.
@gregorius: Tegen de 458 (speciale) zou de keuze lastig zijn, maar ten opzichte van een Huracan of 911…laat maar komen die GT.
Overigens de vorige GT gaat inmiddels geregeld over de toonbank voor meer dan $200K terwijl diens toenmalige concurrenten als de 360 en 996 Turbo voor aanzienlijk minder gaan, vooral de 996 Turbo kun je voor een appel en een ei kan oppikken tegenwoordig. Lijkt me dus niet per sé een issue.
@jaapiyo: *-kan
@gregorius: dan mag je nog eens heel goed nadenken. Die vorige GT was niet veel goedkoper dan een 911 turbo of 575m destijds en die was ook binnen de kortste keren uitverkocht. Was zelfs een wachtlijst voor om er destijds een te kopen.
Dik!!
Kijk Ferrari en Lamborghini.
Dit is nou een pracht van een supercar!!
Nieuwe manier van ontwerpen bij Ford? Het zal wel wat anders worden en anders is dit echt rete dik. Dan motten ze dit naar de andere auto’s toe brengen
Een hele dikke dikke Ford GT.
Bruut! Alleen die achterlichten lijkt op die Van een la-ferrari
De mensen die kritisch zijn… Dit is Ford, je weet wel, die waren een paar jaar geleden zo goed als failliet en knallen er in het muesli-tijdperk gewoon een 600+ pk Supercar uit… Wees blij dat zoiets er uberhaupt komt… En nee deze is niet zo mooi als de oude, maar wel heel gaaf! En een knaller van jewelste.
WTFlyingFuck, waarom ziet niet elke Ford er zo uit!!! Dit is Bruut en vernieuwend qua design tov concurrenten :)
De achterkant is ronduit prachtig.
Beetje Asterion achtig misschien
Heerlijk High Output V6! Ach joh, een GTR heeft een een V6 en die is vaak de baas op de straat! Ik vind het gewoon geweldig!
En waarom boeit het me in 1x niet meer of er een v6 in ligt?… Omdat ie gewoon belachelijk mooi is!
Ik vind hem iig super mooi !!!!
Oh zo geweldig!
Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik de foto’s zie. Echter als ik me dan ga bedenken dat dit een Ford GT(!!) is dan vergaat de glimlach. Dit heeft nog weinig met het monster te maken.
Wat ik ook vreemd vind is dat de foto van bovenaf echt de allermooiste is. Dan heeft die echt schitterende lijnen. Helaas heb ik niet de beschikking tot een helicopter dus zal ik dit beeld zelden zien, tenzij die af en toe door een Justin Bieber (noem maar een jong verwend nest) op zn kant in de sloot ligt
Iets mis met een V6 supercar?
Jaguar XJ220 … argument gewonnen.
De vraag is hoe ligt de motor? Longitudinaal of transversaal?
Als die transversaal ligt zou het wel eens gewoon een FWD aandrijflijn kunnen zijn die erin ligt en dat zou wel wat cheap zijn voor een supercar. En wat weinig kans om er een serieuze racewagen van te maken.
@Hupke: Met die Jaguar doe je dat argument dus echt geen goed..
@norge:
Hoe kan je iets slecht zeggen over de jaguar XJ220 in de context van supercar zijnde?
@Hupke: Misschien omdat er nooit een v6 in had moeten liggen?
@Hupke:
Omdat het concept gewoon een 7 liter V12 had in plaats van de helft en dat juist dat de enige rede was waarom ze die dingen aan de straatstenen niet konden slijten….
@tupperware:
Wat de boer niet kent …
Maar ondertussen heeft men kunnen zien dat zo’n supercar met een V6 ook een absurd scheurijzer kan zijn.
@Hupke: ik denk in de lengte als ik zo foto 5 zie, is ook het meest voor de hand liggende overigens.
@mmot05:
De lengte en de motorcover geven idd die indruk.
Maar een V6 is heel kort. Mss dat ze eerste een andere motor van plan waren, of dat die er nog komt. Of mss dat ze iets speciaals doen met de gearbox omdat een transaxle mss niet gaat me die bewegende diffuser.
… we zullen zien.
@Hupke: FWD? You serious?
@ikbenmnzus:
Leer lezen.
Als ze een FWD aandrijflijn gewoon achterin stoppen heb je ook een MR opstelling. Maar dan simpel en goedkoop. Zoals bij een elise, renault sport spider, …
@Hupke: Ik heb het nog een keer gelezen.
Sorry dat ik niet uit je glasheldere relaas begrijp dat je dat bedoelt..
@Hupke: ford gaat dus echt geen omgekatte FWD setup gebruiken voor een wagen die zo veel internationaal bekijks zal hebben. En dan hebben We het nog niet eens over de baggage die deze wagen meedraagt door zijn naam alleen… Dus laat het speculeren maar achterwege en wacht af tot de uiteindelijke specs.
Dammm die is goed geluk
Vaarwel mijn favoriete V8, maar zoals het in de tekst ook aangegeven wordt als het niet anders kan…. design vind ik zeer geslaagd, vooral de naar binnen toelopende taille lijn.
Doe maar in gulf livery en dan nemen we de V6 wel voor lief
Ja toch wel weer een leuke USA supercar erbij.
Mooie auto om te zien , hoeveel gaan ze er dit keer maken ?
Die vorige doet goed geld op de div auto verkoop sites nl.
Bruut!!!
Ik mag dan wel een grote ford liefhebber zijn, maar dit vind ik 3X niks, optisch en technisch. Geef mij maar een GT40
Prachtig gelijnde auto, maar dat goedkoop en saai uitziende interieur doet wel erg afbreuk aan het geheel, daar moet een italiaanse interieurdesigner op los om er iets supercarwaardigs van te maken.
Ik blijf het vreemd vinden dat Ford de Mustang met V8 levert, maar deze GT, die toch in de markt wordt gezet als echte supercar, het moet doen met een V6, turbo’s of niet.
Het eerst wat ik dacht bij het zien van de foto vanmiddag, was dit;

OT: Maar het lijkt toch wel historisch verantwoord, qua ontwerp en de motor is gewoon een moderne en goed presterende motor, wat ook bij het hedendaagse tijdsbeeld hoort.
Ziet er goed uit! Dat er een V6 in zit vind ik find ik niet erg want is nu lichter en heeft meer pk’s, hoop allen wel dat hij goed klinkt.
@moldauferrari: Op youtube staan wel een paar getunede F150’s met die motor. Zoek maar eens op 3.5V6 Ecoboost exhaust. Klinkt best lekker in die vorm moet ik zeggen.
(En find is vind denk ik, geen probleem verder hoor).
Nice, uiterlijk is heel vet maar toch een beetje jammer dat er geen v8 inzit.
Voor grote live-beelden: http://www.autoblog.com/photos/ford-gt-concept-detroit-2015/#image-1.
@Orichy:
Prachtig design, naar mijn mening een grote vooruitgang op de GT. Heeft een opzichzelfstaand design, met kleine hints naar de GT40. De V6 in plaats van een V8, tja het zat er een keer aan te komen. En als Ford hiermee kan laten zien dat het een goede supercar met een V6 neerzet, krijgt het meer sympathie van klanten als ze meer downsizing toepassen op andere V8 modellen. En waarom zou het niet werken, Nissan heeft jaren geleden al laten zien dat je een goede supercar kan neerzetten met een V6. Al komt Nissan van een andere lijn van motoren, maar toch.
”EcoBoost” dat woord maakt het feit dat deze auto een V6 heeft alleen nog maar erger..
Errug fraai! Gelukkig niet teveel van dat geknutselde retro design.
Wat een geweldig design, vooral de achterkant!
PRACHTIGE BAK!!!!
Doet me een beeeetje denken aan de 918.
Kijkt alvast uit naar de herintroductie van de GT40 Classic om 20 jaar..
Een van onze artiesten (@ Autemo.com) heeft alvast een vlugge impressie gemaakt van een race editie https://www.facebook.com/HugosilvaDesigns/photos/a.223098807762928.54469.204599252946217/811994925539977/
Hoeveel kost?
De voorkant is mooi :) de achterkant ziet er beetje apart uit.
Ziet er erg tof uit ,nu maar hopen dat de v6 een mooi/bruut geluid gaat produceren en ik ben om!
Supersexy apparaat! Wel jammer van het verdwijnen van de V8…
Absoluut geslaagd design!!
Hello sexy! Wil jij met mij daten? Gaan we samen lekker overal naar toe rijden. Ik betaal de tankbeurtjes
Bijzonder ding. Leuk, de verscheidenheid in reacties hier! Ding maakt zeker tongen los!! Wie baalt van het gebrek aan V8 moet ff t kanaal van Schmee opzoeken. Zit wel snor hoor ;) Vind n v6 nét een mooi blok; toch n compromis tussen karakteristiek en gewicht… En drukvulling is een noodzakelijk kwaad anders zien we dergelijke prestaties nooit meer…
Nu nieuw kopen, een paar jaartjes in de garage houden met dikke profit.
@mclarenf1lm: ben ook weleens benieuwd als je z’n auto een klokje rond zou rijden, gaat hij de boeken in als supercar met de meest gereden kilometers. Wellicht dat deze dan juist meer waard wordt ;)
Waarom doet die gele foto me zo sterk aan een lamborghini miura concept denken.
http://www.autoblog.nl/gallery/Ford/Ford_GT_2015/ford-gt-2015-007.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Lamborghini_Miura_Concept.jpg/800px-Lamborghini_Miura_Concept.jpg
@jpoers: ik dacht daar ook al aan! Okal verschillen ze nog behoorlijk van elkaar. Wellicht mede ontworpen door de zelfde designer?
Onze vriend Shmee heeft een eerste soundimpressie op z’n FB/instagram staan. De auto wordt daar gestart, helaas niet gerevt
Wat een geile bak weer, veel moderner dan zn voorganger en minder dicht bij t origineel maar ik vind t allemaal helemaal niet erg!
Waar de nsx me meer is gaan tegenvallen qua looks is dit juist een aangename verassing.
Wat een uiterlijk !
Maar daar blijft het dan ook bij…
Deze auto leunt zwaar op z’n verleden ( ondanks de hondsbrutale ; maar oh zo coole ; frisse look ) maar denkt er mee weg te komen dat het qua bak en motor ook nieuw kan…
De EU mustang zonder V8 was al vloeken in de kerk ( een mustang zonder V8 is als een bakker die groente staat te verkopen imho.. ) maar dit is al helemaal the bloody limit…
Dood en doodzonde want oh wat ziet dit ding er lekker uit…