Het zijn er veel, heel veel.
De introductie van de nieuwe Ford Focus hangt alweer even in de lucht, maar vandaag is het dan eindelijk zover. Goed, in werkelijkheid wisten we natuurlijk al deels hoe de wagen eruit zou komen te zien, daar de auto al eens door Ford, bedoeld en onbedoeld, was getoond. Inmiddels weten we echter ook de specificaties en kunnen we de nieuwe Focus in vol ornaat bewonderen.
Ford pakt direct groots uit, want de Focus komt er van meet af aan in verschillende vormen. Sterker nog, het is het meest uitgebreide modellengamma dat de wagen ooit heeft gezien. De nieuwe Focus komt er als vijfdeurs Hatchback, Active Crossover, Wagon en, in sommige markten, als vierdeurs sedan. De auto’s kunnen worden besteld als Trend, ST-Line, Titanium en Vignale, om in te spelen op wensen en voorkeuren van een brede groep kopers.
Overigens heeft Ford besloten de auto nagenoeg van de grond af aan op te bouwen. Het is dan ook de eerste Ford op het nieuwe C2-platform.
Doordat de nieuwe Focus op het C2-platform staat, heeft Ford de auto ruimer kunnen maken dan dat hij eerst was. De groei van de wielbasis (+ 53 mm) zou volgens de Amerikanen een aantal voordelen moeten opleveren. Niet alleen oogt het interieur van de Focus een stuk rustiger dan eerst, Ford zegt tevens dat de inzittenden een comfortabelere rijbeleving genieten en dat de voorkant van de Focus dankzij het nieuwe C2-platform liefst 40 procent veiliger is dan zijn voorganger. Allerlei slimme veiligheidssystemen, zoals Speed Sign Recognition en Lane-Centering, maken de nieuwe Focus daarbij de veiligste Ford tot op heden. De wagen is Level 2 autonoom.
De basis even terzijde, moet ik zeggen dat het ontwerp niet helemaal aansluit op mijn smaak. Hoewel hij er absoluut niet verkeerd uitziet, vond ik de vorige Focus toch net iets smakelijker ogen. Aan de andere kant, als de wagen er daadwerkelijk zoveel op vooruit is gegaan als Ford beweert, is het een eenvoudig te verteren verlies. Hoewel ik de atletische vormen waarover Ford spreekt niet zie, blijkt het in de praktijk wel degelijk te kloppen. Het ontwerp is functioneel en bespaart je, dankzij een lagere luchtweerstand, zelfs brandstof. Daarbij hangt de wagen meer naar achteren, wat tot het genoegen van @jaapiyo resulteert in een korte frontoverhang. Een grotere grille, evenals LED-voor- en achterlichten benadrukken een sportiever karakter.
We blijven nog even bij het uiterlijk plakken, alvorens we doorkachelen naar de technische details. De Vignale wordt gekenmerkt door een voorkant waarbij alles net even lekkerder op het oog ligt. De neus is voorzien van grotere openingen en er is gebruik gemaakt van satijnglanzende accenten. De ST-Line heeft eveneens grotere openingen in de neus, maar dit model is vooral te herkennen aan zijn benadrukte diffuser en een flinke achterspoiler. De Active Crossover heeft een geheel eigen neus en krijgt allerlei zwarte accenten. Logischerwijs heeft dit model meer bodemvrijheid dan zijn broers.
Veel verschillende modellen betekent eveneens een flink aantal verschillende motoren. De nieuwe Ford Focus is voorzien van een divers aanbod aan EcoBoost benzine- en EcoBlue dieselmotoren, die stuk voor stuk voldoen aan de meest recente Euro 6-normen op basis van de WLTP-cyclus. Alle aandrijflijnen hebben het Auto Start-Stop-systeem, en er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of achttraps automaat, die 10 procent efficiënter met zijn brandstof omgaat.
De nieuwe Focus heeft een 1-liter en 1,5-liter EcoBoost driecilinder benzinemotor, evenals een 1,5-liter en 2-liter EcoBlue dieselmotor. De 1.0 EcoBoost komt er in 100 en 125 pk sterke uitvoering, terwijl de 1.5 er eveneens stapsgewijs 25 pk bovenop doet, wat resulteert in 150 en 175 pk sterke krachtbronnen. Beide benzinemotoren beschikken over cilinderuitschakeling. De 1.5 EcoBlue produceert 95 en 120 pk en 300 Nm in beide configuraties. De 2.0 EcoBlue komt er enkel als 150 pk sterke variant, met 370 Nm aan koppel.
UPDATE: onze eigen video van de onthulling check je op autojunk.nl.
meneer zegt
Mooie kia. 1st gen blijft de beste mijns inziens
ardonjr zegt
@meneer: Dit was mijn gedachte ook. Als men er een Kia badge op had geplakt had ik ook geloofd. Daarmee zeggende dat het hele ‘eigen’ karakter van Ford zo wel een beetje te niet is gedaan. We wachten geduldig op de RS.. al vrees ik met grote vrezen.
drsjeroen zegt
@meneer: was het maar een Kia. Uiterlijk anoniem maar ook uit proportie. Waarom kopiëren ze de Yaris achterlichten? Hoop dat ie beter stuurt dan hij er uit ziet
Interieur wel stukken beter zeg!
robicide zegt
@meneer: plak de dagrij LEDs van de Active Cross op z’n motorkap en ’t is van voren net een Hyundai Kona.
Sir_Vmax zegt
Ik dacht voor een split second dat ik naar een fecelift v40 zat te kijken…
henk_he zegt
@srthellcat: niet vreemd aangezien de Focus en V40 jarenlang hetzelfde platform en veel techniek deelden.
kezzaa zegt
Oef! Dat valt niet mee… Vind hem eigenlijk best wel lelijk, met name de voorkant.
Gulli zegt
Grille een beetje een zuinig mondje, interieur ziet er wel opgeruimd uit (dat heeft Ford wel eens minder goed voor elkaar gehad).
De active cross (wat een naam! ?) heeft van schuin achter wel een beetje weg van een GLA. De normale hatch lijkt van de zijkant weet een beetje op een 1-serie met die lange neus en die korte kont.
Verder is het erg van ieder populair model een beetje. Ben nog geen fan. Wat dat betreft vind ik de eerste generatie Focus nog steeds de mooiste!
Gulli zegt
komt er trouwens nog een cabrio van? Anders hadden we namelijk al eens een dergelijk uitgebreid aanbod. Ik snap dat jullie die liever vergeten.
Dizono zegt
@gulli: en de 2e generatie was er ook nog als driedeurs, om er nog eentje aan toe te voegen.
piquet1986 zegt
Dacht ff dat het de nieuwe Honda CRZ was
volvoturbo zegt
@piquet1986: Ja, klopt. Niet erg mooi.
viezefreddyw zegt
Ik vind hem mooi maar ook weer niet mooi. Ik zie er best veel merken in. Een beetje Mazda, een beetje Mercedes, een beetje Kia. Voornamelijk ziet hij er nogal Aziatisch uit…
willeme zegt
Keurige auto! Zeker zo’n vijfdeurs Vignale met 175 pk is een uitstekende daily. Heb je alles wat je nodig kan hebben in het dagelijks verkeer.
Het uiterlijk is minder uitgesproken per generatie. Op zich logisch: de auto moet een enorm breed publiek aanspreken. Dan wordt het per definitie wat saaier. Maar dat is uiterlijk, misschien wel het minst belangrijke aspect aan een auto.
n0zem zegt
@willeme: je klinkt een beetje als iemand die hem heeft besteld en het voor zichzelf moet goedpraten. No offence btw
willeme zegt
@n0zem: Hahaha! Het is ook een middenklasser, die zijn altijd gematigd. Ik had geen nieuwe RX-8 verwacht ;-)
rikus zegt
@willeme: ten tijde van de eerste generatie Focus was het design echt vernieuwend, en gedurfd. Want toen speelde elk merk op braaf en safe. Die tijd is voorbij. Tegenwoordig is het een stuk moeilijker om nog echt vernieuwend uit de hoek te komen én in de smaak te vallen. We zijn inmiddels al wat gewend, dus ja.. De presentatie van een nieuwe Ford Focus zal nooit meer inslaan als een bom, als de eerste generatie destijds.
simonferrari zegt
@willeme: Persoonlijk ben ik toch van mening dat het uiterlijk van een auto wel degelijk een belangrijk aspect is aan een auto.
OT: Ziet er niet verkeerd uit, zie er wel veel kenmerken van andere merken in terug, interieur staat me wel tegen. Hopelijk niet het plastic-fantastic gehalte van de vorige generaties…
granlusso zegt
Lijkt een beetje op een mix van Fiat Tipo en de Infiniti Q30. Een beetje anoniem dus, maar niet per se een lelijke auto.
Sterker nog, op foto 7 (vermoedelijk de Vignale), ziet ie er wel erg fraai uit.
Voor het echte oordeel moet ik ‘m overigens wel in het echt zien.
matter zegt
Interieur lijkt nu al gedateerd.
alfagtv6 zegt
@matter: mee eens, krijg zeker niet het idee dat dit moderner is dan mijn huidige focus 3.2
karhengst zegt
@matter: Doet me wat denken aan een 1-Serie en Opel Astra. De eerste loopt al sinds 2011 mee, en de Astra sinds 2015.
Weinig vooruitstrevend. Zonder badge had ik er echt niet uit op kunnen maken dat dit een Ford is, en ik vraag me af of dat nog een goede strategie is tegenwoordig.
hollandbest zegt
@matter: Idd… Exterieur is veel en veel beter geworden alleen het interieur ja.. Matig
Lucb zegt
Interieur gaat er qua design wel wat op vooruit, maar oogt heel erg plastic. Exterieur is echt een achteruitgang, het ziet er gewoon niet uit.
stuko zegt
De eerst Focus met een normaal dashboard.. zonder die tyfuslelijke center based verdeling?
saffie89 zegt
@stuko: dat wel maar zo’n scherm met dikke rand is heel erg 2014
detroitv8 zegt
@saffie89: stap eens in een moderne Renault. Dat is helemaal huilen met de pet op.
knapzuur zegt
Een Suzuki Swift neus met Astra lichtenbak met Volvo lichtinrichting, een vleugje Mazda 3/6 profiel lijn en een Tipo achterlichten partij.
Dit lijkt meer op een Chinese kloon/mix dan een Ford..
sjonniedeluxe zegt
Wat is co2 uitstoot? Belangrijke vraag ivm co2 limieten van veel werkgevers.
basr32 zegt
@sjonniedeluxe: Als je werkgever daar iets om geeft zou ik meteen ontslag nemen.
sjonniedeluxe zegt
@basr32: Ik niet.
Edge zegt
Geef mij dan toch maar het uitgaande model. Deze nieuwe Focus hatchback vind ik echt niet mooi. De achterlichten lijken mij teveel op die van Hyundai en Kia, de raampartij van de achterportieren oogt te groot, en de LED signatuur van de koplampen oogt echt compleet willekeurig geplaatst en volgt de lijnen van de auto of koplampen niet echt. Dan vind ik die op de Station toch een stuk mooier. Hopelijk zijn die mooiere koplampen niet voorbehouden aan de station en is he gewoon een optie die je kunt aanvinken. En nu we het toch over de station hebben, die heeft dat probleem van die raampartij niet en ziet er toch een heel stuk beter uit dan de hatchback. Dat doet overigens niks af aan het feit dat ook de station te anoniem is.
alfagtv6 zegt
Ik moet het denk ik even laten bezinken. Destijds vond ik de huidge focus ook nogal “apart” met die vreemde achterlichten van de vijfdeurs. Inmiddels heb ik een focus 3 vijfdeurs en een wagon dus wie weet gaat dit ook wennen.
Gulli zegt
@alfagtv6: die koekenpannen? ?
alfagtv6 zegt
@gulli: Zoiets ja, ik dacht altijd dat de ontwerper met dat deel tijdens de vrijdagmiddalborrel bezig was :P
saffie89 zegt
Net als de nieuwe fiesta vind ik dit een vrij matig design. Weinig uitgesproken Ford kenmerken, meer een één uit een dozijn Aziatische auto. Jammer.
Jochempie zegt
Mwah.. Ik vind het een beetje ogen alsof een Infiniti Q30 seks heeft gehad met een Fiat Tipo.. Niet echt des Fords.
technofreak zegt
@jochempie: Niet echt des Fords? Flashback naar 1994: Ford Scorpio, helemaal dezelfde designtaal.
@jochempie: Niet echt des Fords?
Jochempie zegt
@technofreak: What are you on about?
technofreak zegt
@jochempie: Lang leve de editknop ;-)
“Niet echt des Fords? Flashback naar 1994: Ford Scorpio, helemaal dezelfde designtaal. ”
Gewoon een doorontwikkeling van het bekende familiegezicht.
Jochempie zegt
@technofreak: Right, dus omdat er ooit.. een grill.. op een Ford zat.. is het het familiegezicht?
technofreak zegt
@jochempie: Nee, omdat er een blue oval op en 4 wielen onder zitten.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik ben er niet helemaal over uit, lijnen zijn vrij soft, maar sommige onderdelen als de lampen dan weer erg mooi
W115 zegt
Mijn Ford hart huilt
drdre1 zegt
@w115: ’t Mijne huilt mee. Véél te veel vouwtjes, vinnetjes, lijnen ala Mazda 6, ’t zijn miz véél te veel rare hoeken. Achterkant van de station ziet er nog wel een beetje uit, zijkanten en voorkant: lelijk. Interieur vind ik 13 in een dozijn. Middenconsole had net zo goed een Peugeot kunnen zijn.
blaze3027 zegt
Wooow hoe bedoel je lelijk . Ging net zo goed met ford
misterdrogba zegt
Het is al zo’n moeilijk segment en dan zet je zo’n raar dingetje neer. Get your shit together Ford.
stationcar zegt
Hij lijkt wel of hij te lang in de zon heeft gestaan met al dat gesmolten en uitgelopen plastic.
Wat een gedrocht.
Man man man…
gove zegt
best wel een verbetering t.o.v. de huidige
koekwaus zegt
Achterkant is gewoon een Hyundai i30
str8six zegt
Ziet er keurig uit.
motormuis zegt
@autoblog: De Ford Focus is naast Trend, Vignale, Active en ST Line ook als Titanium te bestellen.
autoblogger zegt
@motormuis: check, heb het toegevoegd.
rotterdam zegt
Wat een treurig ontwerp, zowel van binnen als van buiten
mashell zegt
De station oogt wat oudbollig maar de 5 deurs ziet er gewoon goed uit. Knap interieur, goed schuifdak. En het is een Focus, daar gaat het meer om het bijzondere rijden dan om het bijzondere uiterlijk.
aalt zegt
De station lijkt sterkt verwant aan de Hyundai I30, niet slecht maar niet echt ‘Ford’… Jammer… verder mooie auto om te zien (op de neus na dan) wellicht dat dat anders is in real live.
shogun zegt
geen pook!?
drdre1 zegt
Dat wordt wachten op de facelift. :(
jeroen90 zegt
Jammer van scherm wat als een tablet op het dashboard is geplakt, zie je helaas bij meer merken maar vind het er nooit goed uitzien
Jochempie zegt
Ik hoorde bij AutoExpress dat je zelfs kunt kiezen of je bij de automaat een hendel of de draaiknop wilt.. WTF..
focusrs1 zegt
Waarom in godsnaam die tablet op het dashboard…was ook al een reden geen A45 AMG te kopen. Maar eens afwachten hoe de RS er over een paar jaar uit komt te zien..
california zegt
Even wennen maar wel gaaf!
amimuscle zegt
ik als focus liefhebber. vind dit echt de dood van het model helaas.
Rob zegt
Tsja, kan er niet heel enthousiast van worden. Sowieso zijn er in dit segment maar weinig auto’s over om heel enthousiast van te worden. Dat klinkt misschien negatiever dan bedoelt. Zijn ongetwijfeld allemaal steengoede auto’s. Maar wel allemaal muurbloempjes. KIA, Opel, Ford, Renault; wat maakt het eigenlijk nog uit?
En dan neig ik toch naar het gouwe ouwe Golfje.
HzR zegt
‘LED-voor- en achterlichten benadrukken een sportiever karakter.’ Echt? Dus als ik LEDs op een Dacia Logan zet is ie ineens sportief? Verder wel een nette auto, maar inderdaad vrij anoniem. De vorige Focussen waren toch altijd een beetje apart.
baserace zegt
Ben ik de enige die een compleet electrische of des(d/n)oods hybride aandrijving mist…
rikus zegt
@baserace: ik mis vooral een compleet mooi uiterlijk..
baserace zegt
@rikus: dat ook idd… maar in het echt valt het hopelijk mee…
mashell zegt
De stationwagen voor het glazen gebouw gaat geen photoshop prijzen winnen.
Jochempie zegt
@mashell: Ze zijn om veel foto’s ook vergeten om F O C U S op de achterklep te plakken. In de detailshots zit het er wel.
scale zegt
Ach niemand koopt in dit segment een mooie auto, de prijs moet goed zijn en de service.
De liefhebber koopt voor dat geld een mooie tweedehands.
Tegenwoordig heb je minimaal een ton nodig om een echte mooie nieuwe auto te kopen.
De rest is maar meuk om van a naar b te gaan.
towi1989 zegt
Mooi, nu kan ik met een goed gevoel het vorige model kopen :)
basr32 zegt
Alleen 3 cilinder motoren als je een benzine wilt? Gadverdamme, dat downsizen slaat door. En het resultaat is er niet.