Voor degene met een kalende kruin is zo’n nieuwe Fiat 500 hatchback een veel beter alternatief.
Langzaam maar zeker is Fiat zijn 500-lineup aan het vervangen. Het meest succesvolle Fiat-product van de afgelopen 15 jaar (de Dodge Ram niet meegerekend) begint al aardig op leeftijd te raken. De auto stamt uit 2007. 2007! De Fiat 500 kwam ongeveer gelijktijdig uit met de allereerste iPhone. American Gangster was de coolste film dat jaar en Forza 2 was net uitgekomen. Zo oud is de Fiat 500.
Nieuwe Fiat 500 hatchback
Anyway, terug naar de nieuweling. De eerste Fiat 500 die werd geïntroduceerd was de Fiat New 500 ‘La Prima’ in cabriolet uitvoering. Nu is het meer een ‘Baur’-cabriolet dan Saab Cabriolet. De 500 Cabriolet heeft een groot canvas dak dat open kan. De B- en C-stijlen blijven gewoon staan.
Bert Visscher
Mocht je een flink ontwikkelde vleespet hebben en derhalve geen behoefte hebben aan een open dak, is er goed nieuws! Er is nu ook een nieuwe Fiat 500 hatchback. Deze is helemaal identiek aan de 500 Cabriolet, maar dan met een vast dak. Om met Bert Visscher te spreken: “Je verrrrwacht het niet!”. Overigens kun je aalgladde voorhoofd dat doorloopt tot je nek wel iets bijkleuren met het standaard aanwezige panoramadak.
La Prima
Net als de Fiat 500 Cabrio komt de hatchback namelijk eerst als La Prima uitvoering. Een soort First Edition met alle toeters en bellen erop, waaronder het genoemde panoramadak. De stoelen, zijpanelen én het dashboard zijn bekleed in Eco-leer in deze speciale uitvoering. Er zijn 17″ grote lichtmetalen velgen die de look complementeren, samen met de achterspoiler. Eenvoudigere uitvoeringen van de nieuwe Fiat 500 hatchback zullen op termijn volgen.
320 km
Een ‘Easy Wallbox’ is overigens ook standaard. Die heb je nodig om de nieuwe Fiat 500 hatchback thuis te komen thuis op te kunnen laden. Het is wederom een geheel elektrische auto. onder de kap huist een elektromtor en een 42 kWh batterij. Hiermee is het mogelijk om maximaal 320 km af te leggen, volgens de WLTP. Je kunt tot 85 kW snelladen. In 5 minuten tijd kun je 50 kilometer erbij rijden. Met de wallbox kon je de 500 in 6 uur helemaal ‘volgooien’.
Sprinttijd van 3,1 seconden!
Voor de gene die prestaties interessant vinden: de nieuwe Fiat 500 hatchback gaat in 3,1 seconden naar de 50 km/u. Van 0-100 km/u duurt 9 seconden en de topsnelheid is 150 km/u. Autonoom rijden tot niveau 2 is mogelijk.
Geld en concurrentie:
Dan de prijs. De nieuwe Fiat 500 hatchback in La Prima uitvoering is geen goedkope auto. Hij kost namelijk 35.900 euro. Dat is exclusief giften van de overheid omdat je de planeet aan het redden bent.
Andere concurrenten in deze categorie zijn:
Honda e
34.500 euro
MINI Electric Basic (F56)
€ 33.758
Opel Corse e Elegance 11 kW (F)
€ 32.299
Peugeot e-208 Allure 50 kWh
€ 35.250
Renault Zoe R135 Zen
€ 34.450
Tevens hebben we ook een video!
ttr6 zegt
Ziet er erg goed uit. Het is dat het corona crisis is, anders wel het overwegen waard als zakelijke auto als vervanger van onze 5 jaar oude 500
goodvibrations zegt
@ttr6: je kunt ook nog de elektrische versie van dat model overwegen.. Rijden nog wat volwassener en stiller (onderstel delen van de Abarth) en ook in 9 sec. Naar 100. Voor woonwerk een prima range.. En bijna gratis voor erbij…
Met name de esport package uitvoering zijn leuke wagentjes!
jaapiyo zegt
Vraag me af wat dit betekent voor die CO2 betalingen die FCA doet aan Tesla, waardoor Tesla heel af en toe winst maakt.
grasvreter zegt
Die zullen vast iets minder worden, maar goed, als je de RAM moet compenseren heb je heel wat elektrische 500’tjes nodig.
b00st zegt
Ik verwacht niets, ’t is niet dat deze ineens uit de lucht komt vallen. Die CO2 compensaties waren blijkbaar enkel voor ’19 en ’20.
imaginenl zegt
Toch vraag ik mij af of de mensen die normaal 15 tot 25 mille uitgeven aan een auto (en dat zijn er veel) opeens 35 tot 40 mille gaan uitgeven aan hetzelfde formaat auto. Is de tco dusdanig lager dat de hogere aanschafprijs te verantwoorden is?
Hubert zegt
Als ik het geld er voor zou hebben, zou ik deze best als woon-werk auto willen gebruiken.
Ik hoef dan niet iets anders voor 35 mille.
dalmore zegt
@Hubert: Een klein elektrisch gebakje voor de kleine afstanden zie ik ook wel zitten. Nooit meer een schuldgevoel als je auto parkeert terwijl de motor nog niet op temperatuur is. Maar met zulke prijzen is het veel te duur om die er even bij te kopen.
Jochempie zegt
@imaginenl: Nee, ik niet. Lijkt me dat ik flink wat moet rijden om die 10.000 euro terug te verdienen. Ik wil heel graag elektrisch rijden, maar dit valt simpelweg buiten de redelijkheid. 5 jaar geleden kocht je voor 35 mille een Focus ST.
Hubert zegt
Maar ik zou, voor mijn woon werk kilometers , deze dan kiezen boven een Focus ST
jdeboer zegt
Dat was 2015, toen een pakkie peuken ook maar €6,00 kostte, of reken jij alles nog om in keiharde Hollandsche Florijnen.
phaeton zegt
@jdeboer: Deels eens. Sigaretten maar ook auto’s worden veelal duurder door belastingen. Van elektrische auto’s kun je zeggen dat het relatief nieuw is en daardoor duurder. Neemt niet weg dat zowel de prijzen van auto’s als sigaretten de afgelopen tien jaar harder zijn gestegen dan de gemiddelde inflatie.
dalmore zegt
@imaginenl: Goeie vraag, verschil in tco zou ik ook wel willen weten
barchettadriver zegt
Dat moet je anders zien. Rente is bijna 0, dus de meerkosten van de hogere prijs zijn laag. Vervolgens zijn wel je operationele kosten een stuk lager, naast je restwaarde. Die 2 levelen elkaar aardig uit.
goodvibrations zegt
@imaginenl: als je hem lang genoeg houdt zeker..
dakarbemo zegt
aanschafprijs is niet enorm relevant perse, (financial) lease prijs wel, denk dat t percentage autos wat “koud” afgetikt word enorm laag is.
petroldrinker zegt
Tja, alleen de laad tijd al is genoeg om absoluut geen EV te rijden nog altijd, los van het feit dat ik lekker een bak herrie om mij heen wil met autorijden ipv in stilte rondrijden
invictus66 zegt
Tja, om er 1 maal per jaar mee op reis te gaan is dat natuurlijk behoorlijk vervelend, maar anders?
’s Nachts aan de stekker en je kan elke dag 300km rijden, die laadtijd hoeft dan helemaal geen probleem te zijn.
berlinetta zegt
Er zullen ook wel genoeg mensen zijn die elektrisch willen rijden, maar geen mogelijkheid hebben om een laadpaal voor de deur te plaatsen. Dan wordt elektrisch rijden al heel wat minder interessant.
petroldrinker zegt
Dan ga je er vanuit dat ik dat maar 1x doe, maar een simpel dag tripje naar de Nurburgring kan dan al niet eens meer om maar iets te noemen….
Of voor 1 dag op en neer naar de familie aan de andere kant van NL, ben ik weer verplicht zolang te blijven omdat mn auto het anders niet haalt, het is gewoon geen substitute voor de ICE in mijn optiek
En voor de slimmerikken die gaan zeggen: ga je toch langzamer rijden om range te sparen? NEE moeten ze het maar goed in elkaar zetten, maar 100kph is al als kruipen op de snelweg…
donjunior zegt
Voor die ene keer dat je dat soort acties doet kun je ook een auto huren, lenen of iets anders bedenken. Ik dacht er ook altijd zo over.. maar die ene keer per jaar dat ik meer dan 300km op een dag rijd is naar vakantie.. dan is een huurauto ook prima.
autodidact zegt
@petroldrinker: neem je je vrouw en kinderen toch gewoon mee in je EV….
petroldrinker zegt
Uhh nee, ik kies er juist voor om geen kinderen te nemen, dan kan ik nog leuke autos rijden ipv EV’s ;)
martijn_vangammeren zegt
Laad tijd is meer dan genoeg. Hoe veel denk je dat de meeste mensen echt rijden per dag in een stad of tussen twee steden in de randstad of in Belgie. Als ze aan 60km totaal komen is het al veel.
Herrie, ja dat hoor ik er meer zeggen en dan zie je dat ze rijden in een of andere suffe diesel van de zaak. In mijn optiek is ruim 90% van wat er op de weg rijdt sowieso klinkt nergens naar. En daar zitten ook van die overdreven “M” badges tussen. Of opgefokte civics etc. Een kachelpijp maakt nu niet dat je auto mooi klinkt. Nee voor het mooie geluid gaan we naar historische races :) Voor woon werk verkeer, zeker als je soms vroeg vertrekt is een ev heerlijk! in alle rust wegrijden met het gemak dat zelfs een 70k auto met automaat niet haalt. Luisterboek of muziek aan en genieten van de ontwakende wereld om je heen. Met de meeste ev’s, zeker de duurdere is een laadpauze niet laner dan een koffie pauze onderweg.
bernoulli zegt
Heel begrijpelijk dat de 500 een keer vernieuwd moest worden, maar als ik dit zo zie dan is er weinig over van de kracht van het model uit 2007: de guitige aaibare retrolooks. Deze nieuwe is helemaal bij de tijd, maar oogt meer als een soort Opel Adam met een dashboard dat ook uit een moderne KIA zou kunnen komen.
Ik ben benieuwd of deze 500 net zo succesvol wordt als zijn voorganger. Die was echt uniek. Deze is té inwisselbaar.
Robert zegt
Met zo’n 0-100 sprinttijd kunnen de engineers van Fiat ook ongegeneerd een logo met het steigerende paard op de auto plakken (en een ‘1’ voor de prijs?). Een beetje wat Aston Martin jaren terug al deed met de Cygnet (grotendeels een Toyota IQ).
dalmore zegt
@RRRobert: de 0-100 tijd of de 0-50 tijd?
Robert zegt
Ah, inderdaad. Iets te snel gelezen. My bad.
dalmore zegt
Het uiterlijk is even wennen, dat hij elektrisch is vind ik mooi, de prijs past bij de doelgroep maar dat interieur is opgeknapt zeg. Erg netjes!
tweetyv6 zegt
Heb de ‘La Prima’ als Cabrio besteld.
Oktober zou ‘ie komen. Ben benieuwd.
thowmas97 zegt
Goh wat vind ik de MINI toch gedateerd ogen in het rijtje foto’s van alternatieve elektrische hatchbacks.
menaz zegt
@thowmas97: ja, dat concept is ook al wel een jaar of 5 over datum idd.
martijn_vangammeren zegt
Ja, en zeker ook kwa rijbereik. Al is het blijkbaar wel de leukste mini om mee te rijden die ze ooit gemaakt hebben in de moderne variant dan.
Deze Fiat oogt weer geheel fris en iets minder vrolijk zoals de uitgaande versie.
davelepeef zegt
Wat een bak geld voor die gebakjes. Betekent dit nou ook dat ik ipv een degelijke gezinsauto voor 15 mille, in de toekomst op de occasionmarkt voor 15 mille een f’ing Fiat 500 koop?? Want je gaat natuurlijk geen 35k het raam uit keilen om pinda’s aan restwaarde over te houden?
jdeboer zegt
Als je 35k uit het raam wil gooien moet je zo’n onbetrouwbaar sjoemelhok kopen, ben alleen bang dat je er dan nog 35k bij mag gooien om dat gebakje aan de praat te houden.
Loek zegt
@davelepeef: it’s a brave new world, plus natuurlijk dat de techniek eerst duur moet zijn alvorens het goedkoper wordt. Toen de Peugeot 5008 net uitkwam kon je hem 49.995 euro laten kosten. Fors voor een zevenzitter, maar precies die uitvoeringen zijn nu niet duurder dan 13 ruggen. En zo veranderen de tijden.
davelepeef zegt
@720s: ik heb werkelijk geen idee, maar ik schat dat een 5008 zo’n beetje start rond 30k. Dit is misschien wel een rijker intromodel, maar als de vanaf-prijs van zo’n ding al rond deze niveaus ligt, zit je met 4 stoelen en een cd speler al aan de 40k.
Richmond zegt
vanaf prijs 35k rijklaar en gebruikt zijn ze er vanaf 19k.
martijn_vangammeren zegt
Alle auto’s zijn behoorlijk i prijs verhoogd de laatste jaren. Enkel Fiat deed het met de Tipo aardig voor de prijs maar maakten daar bijna geen winst op vandaar ook de slechte cijfers waar ze in zitten. Dit is inderdaad aan de prijs, de latere modellen zullen zeker zakken naar onder de 30k en dat is nog altijd een hoop geld. Echter komt dat veelal nog door de kosten van de batterij al ligt dat inmiddels op een 150-200Euro per kW. Als dat straks onder de 100 Euro komt is het vergelijkbaar en zelfs goedkoper dan een brandstof versie, om te maken. Om te verkopen is een ander verhaal.
jdeboer zegt
13 jaar jong en er nogsteeds en ze zien er nogsteeds fris en fruitig uit. Kunnen de Duitsers nog wat van leren.
E550 zegt
@jdeboer: eerste Audi TT? BMW Z8?
banderas zegt
Dat ie elektrisch is komt wel heel ineens zo naar voren in de tekst, alsof het een klein detail is haha. Betekent dit dat er geen benzinemotoren meer in komen?
martijn_vangammeren zegt
Nee, zover ik gelezen heb worden de nieuwe 500’s enkel in elektrische versie verkocht. Ze moeten wel met de aankomende boetes.
goodvibrations zegt
Super mooie stadauto en eigenlijk ook prima voor het meeste woonwerk.. Prachtig design! https://youtu.be/pVBAzeu-HZg
Wordt je helemaal hebberig van ??
goodvibrations zegt
@goodvibrations: word
kookoets zegt
Die 500 ziet er wel ok uit maar Italianen en elektronica zijn ook in 2020 nog steeds geen succes. Moet zich eerst bewijzen.
Ja die mini rijd eigenlijk wel het best, pas een ritje gemaakt maar model is al van 2014. Pas in 2022 nieuwe model.
Ik zeg laat die Honda maar komen! Die vind ik het meest origineel.
martijn_vangammeren zegt
De Honda is inderdaad origineel, maar range is dan weer kleiner. Dat over elektronica is echt niet meer van deze tijd. Vroeger, ja, tegenwoordig niet. En dan moet je ook zeker geen Duitser kopen..
jensoffbutton zegt
Voor 35.000 ga ik wel voor de MX-50 van Mazda. Interieur is veel beter en ziet er kwalitatiever uit. In vergelijking daarmee zijn de bovengenoemde auto’s kleutergadgets op wielen.
martijn_vangammeren zegt
Echt? Smaken verschillen dan zeker. Vind het interieur van de MX-50 nu niet bepaald mooi. Maar goed. Als je al woorden als kleutergadgets gebruikt zegt dat wel genoeg lijkt mij :)