De nieuwe DS 4 is veel duurder dan een VW Golf. Voor de DS 4 betaal je namelijk bijna 10.000 euro meer dan voor de instap Golf. Maar is dat een eerlijke vergelijking? Dat zoeken we voor je uit.
Laten we het beestje maar direct bij de naam noemen. De nieuwe Citroën DS 4 is vanaf vandaag te bestellen en voor de instapper moet je 35.450 euro achterlaten. Voor de instap Golf betaal je 26.490 euro. Dat scheelt me nogal een bak met centen. Maar is de DS 4 dan echt zo’n dure auto in vergelijking met z’n concurrent?
Nou, dat valt wel mee hoor.
Je betaalt meer, maar krijgt ook meer
Want als je die 26.490 euro bij de Volkswagendealer hebt achtergelaten, krijg je in ruil een Golf met de 1.0 TSI motor met 90 pk. Daarmee gaat hij in 11,9 seconden naar de 100 en de pret is over bij 188 kilometer per uur.
Door de 5 versnellingen roer je zelf met een pook en je krijgt 15 inch stalen velgen. De bekleding is -uiteraard- van stof. behoorlijk basis allemaal
De nieuwe DS 4 biedt meer dan de basisgolf
Om te beginnen krijg je in de basistrim 130 pk en en automaat. En een kekker uiterlijk dan de Golf, maar dat is puur subjectief. De verlichting is -volgens DS Automobiles zelf dan- REVOLUTIONAIR. De nieuwe DS 4 is namelijk voorzien van het DS MATRIX LED VISION-systeem. Simpel gezegd, een heleboel ledjes die samen een grote bak licht vormen. Kom daar maar eens om, Golf, met je halogeenpitjes.
Verder weten we qua prestaties en volledige standaarduitrusting nog niet van de hoed en de rand, maar ga er vanuit dat de DS 4 een stuk beter in zijn opties zit.
Wat weten we nog meer over de nieuwe DS 4?
Allereerst dat hij op het EMP2-platform staat. Op zich is dat niet heel verrassend, bijna alle C-segmenters van Stellantis staan op dit platform. Denk aan de Peugeot 308, 3008 en 508, DS 7 en 9, Citroën C5 Aircross en Opel Grandland X.
Verder weten we dat er (voorlopig) geen volledig elektrische variant komt, maar dat er wel een hybride in de prijslijsten staat. Dat is de DS 4 E-TENSE 225 Bastille+ en die is er vanaf € 41.150. De naam zegt het al, deze variant levert met zijn geblazen 1.6 en een elektromotor 225 pk.
Wanneer kan de nieuwe DS 4 besteld worden?
Dat kan vanaf vandaag. Configureren kan nog niet, maar daar zal snel verandering in komen. Hou voor die informatie vooral de site van DS Automobiles in de gaten.
dees zegt
Design ziet er goed uit, maar dat doen ze bij PSA al een tijdje goed.
sonnybonds zegt
Ja erg mooi. Vast ook leverbaar in een mooie kleur.
dees zegt
Die de meeste mensen jammer genoeg niet gaan nemen, want wit/zwart/grijs is beter voor de verkoop :(
tinnemans zegt
Een 1.0, 5 versnellingen en 15″ stalen velgen op een Golf? Worden die ook daadwerkelijk verkocht of staan ze enkel als lijstduwer op de prijslijst? Voor dat geld zijn er wel veel leukere 2e handsjes te koop.
De prijs van de DS klinkt realistischer eigenlijk.
dees zegt
Ja het is puur om te kunnen zeggen dat de Golf te krijgen is vanaf xxxx.
Maar kleed hem een beetje aan met opties die de meeste mensen willen en het is al een flink stuk duurder.
Zo doet Audi het ook, en dan noemen ze het premium
maussieknip zegt
@dees: de Golfjes die rondrijden zitten op een gem. prijs van €40.000,- en zijn ze gem. gezien nog minder compleet ook.
tinnemans zegt
Premium is zo’n stom woord imho. Bij een merk als Aston Martin kan ik me dat nog enigzins voorstellen omdat daar ook de instappertjes bijzonder zijn, maar voor het gros van de merken slaat het m.i. nergens op.
ar156sw zegt
@tinnemans: als bedrijfsauto wellicht? Prive zal het niet veel voorkomen denk ik.
mashell zegt
Het is een knappe wagen. Maar die grondverf kleur die je ook vaak op Skoda’s en Audi’s tegenkomt ziet er ook hier niet uit.
wimof zegt
Hou toch maar even rekening wanneer je persé naar de PSA dealer (grappig psa is je prostaatwaarde die liefst zo laag mogelijk moet liggen 1-2) wil hollen om er zo ééntje te kopen, ze hebben alle rechten op plaatwerk, lichten, lampen en ruiten en dat voor 25 jaar. Dat gaat geld kosten daar die leds ook stukgaan (electrisch of mechanisch).
alassad zegt
Ok…. en hoeveel kost een vergelijkbaar uitgevoerde Golf?
fromtheg zegt
Eerder een concurrent van de GLA dan de Golf, lijkt mij.
beetec zegt
Doe mij toch maar de Golf. Dank U
maussieknip zegt
@beetec: succes met het uitgeven van 40k+
denx zegt
Mooie auto zo op het eerste gezicht.
EnthousiaST220 zegt
Erg mooie auto, ben benieuwd hoe het rijdt. Laatste keer citroen rijden is alweer een aantal jaar geleden voor mij (cactus).
dijan zegt
Als je de VW Golf met 130 pk met dezelfde opties als de DS ,dan is de prijs gelijk.Waarom niet vergelijken met dezelfde specificaties?
tinnemans zegt
Om te laten zien dat een Golf te duur is. 😁
MrHyde zegt
@dijan precies! Ik las de inleiding en dacht: nu komen we erachter wat hij vergelijking met een Golf doet.
Weten we nog niks….
pa045 zegt
Maar waarom dit vergelijken met een Golf? Er is nog zo veel meer te koop.
peshuis zegt
Kunnen de achterruitjes nu wel open?
reetschild zegt
ja
erikabarth zegt
DS tuigt een PSA gebakje op met ketting en kraaltjes en men denkt een premium auto te hebben.
DS en Citroen hebben beide geen meerwaarde in autoland, verkopen doet het nog amper.
monsieurleloure zegt
@erikabarth
Het is VW ook bijna gelukt om Audi ‘premium’ te maken, dus waarom niet?
mashell zegt
@monsieurleloure: Audi was natuurlijk al een premium merk. VW heeft het immers overgenomen van Mercedes.
henkp1 zegt
Audi was toen zeker geen premiummerk. Sommige merken uit de Auto Union stal waren premium (Horch) en andere absoluut niet (DKW).
erikabarth zegt
@monsieurleloure wat jij vind of denkt van Audi is niet interessant, feit is dat het wel degelijk een premium auto is in het rijtje Bmw/Mercedes, die klasse kan DS niet meekomen.
reetschild zegt
jij bent duidelijk totaal niet op de hoogte
erikabarth zegt
Jij nog minder blijkbaar.
V8Vantage zegt
Hahaha, PSA levert anders wel de interieur delen aan Volkswagen, Mercedes, BMW etc….
erikabarth zegt
@vantagev8 idd, Faurecia om precies te zijn, jammer dat ze deze kennis niet gebruiken voor hun eigen kitsch interieuren van matige kwaliteit.
niek1411 zegt
Uiterlijk is in ieder geval heel geslaagd!
airditude zegt
Premium 😂. Echt…. ja de materialen zijn beter in dat segment, maar daar betaal je in de meeste gevallen ruim voor. Voor de rest is het een groot marketing verhaal natuurlijk, om het goed te praten voor je gevoel. Dat je eigenlijk heel veel meer betaald voor een merkje natuurlijk. Dus als je dat als basis regel neemt, is deze DS wel degelijk “premium”.
henkp1 zegt
Fraaie auto wel!
invictus66 zegt
Ziet er best goed uit, ook het interieur lijkt nu wel acceptabel, dat was nogal een dingetje in het verleden. Jammer dat jullie nog geen foto’s van het interieur plaatsen.
Hier staan er bv wel al:
https://topgear.nl/autonieuws/ds-4-2021/