Nu op de beursvloer van Detroit.
Vloeken in de kerk zeg je? Niet volgens VLF Automotive. We schreven er al eerder over. Zij lepelden de monsterlijke achtcilinder van de Corvette ZR1 in de lege ruimte die er toch al was, onder de motorkap. En dan nu het meest wonderlijke onderdeel van het verhaal; Henrik Fisker heeft ditmaal meegeholpen. De Destino V8, zoals hij wordt genoemd, is dus een project van het Amerikaanse VLF die in samenwerking met Henrik de aandrijflijn ontwierp en bouwde. Klinkt als redelijk klare koek.
En dat is het ook. Of het een verkoopsucces wordt is nog even afwachten. Hoe dan ook zal de echte autoliefhebber zijn hart in deze vierdeurs sport-GT kunnen ophalen. Design is natuurlijk een persoonlijk dingetje, maar we zagen de originele Fisker maar al te graag op de weg. Een topsnelheid van 320 km/u, 819 Nm aan koppel en een mogelijke sprint van 3,9 sec naar de honderd, dat zijn cijfers waarbij een BMW M6 Grand Coupe een beetje in het niet valt. Het is dan ook eigenlijk de auto die Fisker graag had willen maken als tegenhanger van die Ludicrous Tesla P90D, maar tja… ‘Als het niet linksom gaat…’ zal Henrik hebben gedacht, ‘…dan ga ik wel rechtsom.’
Als we kijken waar de Fisker qua interieur het best mee te vergelijken valt, verschijnt bij mij de Maserati Ghibli in beeld. Heel ruim is hij niet, maar hij steekt wel duidelijk af tegen de Duitse meuk, welke hij dan qua funfactor weer met gemak overstijgt. Hoeveel de Ghibli en de Fisker met elkaar schelen blijkt al als we kijken naar de prijs. Exclusief (!) de gebruikelijke Hollandsche belastingen (mocht je ‘m importeren) vraagt VLF al €209.000 voor de Destino V8. Maar dan heb je wel een zeer unieke auto. En heb ik al gezegd dat ‘ie 683 pk heeft?
Dutchdriftking zegt
Nog altijd niet mijn ding. Maar ach, de man gaat wel door.
560pkferrari zegt
Inclusief belastingen zit je hier dus op drie ton, die gaan we hier dus zeker niet zien. En in de vs krijg je voor dik twee ton vast iets leukers dan dit..
stephanotis zegt
@560pkferrari: Minimaal 3,5 ton als het verbruik niet hoger ligt dan bij de ZR1, maar deze is groter en zwaarder en heeft ook een lagere topsnelheid.
toyotafortuner zegt
Toch wel erg gaaf hoor: een V8-powered Karma!
Had toch wel een soundclip verwacht in de reclame.
kliko zegt
Wanneer gaat AB een testritje maken?
knipperlichtje zegt
Je kunt er alles van zeggen, maar van voren gezien staat er wel een erg mooie auto (die veel designelementen van de F-Type heeft overgenomen).
vtechlover zegt
@knipperlichtje: (correct me if im wrong) Volgens mij bestaat de fisker karma al langer dan de f-type.
ziekegeest zegt
@vtechlover: dat klopt. Maar de fisker van voor de f-type lijkt niet op de f-type en de fisker van na de f-type wel. Hoe toevallig
knipperlichtje zegt
@vtechlover: klopt, maar die had niet dit gefacelifte front
vtechlover zegt
@knipperlichtje: ah oke thanks!
hight96 zegt
@knipperlichtje: en vergeet dat knipperlichtje niet
torsen zegt
@vtechlover: Die bestaat al langer. Maar ze hebben de meest typische design kronkels van de Karma op de neus vervangen door een F-type sausje.
De uitgerekte BMW nieren en de rare ruitvormige openingen in de neus waren erg herkenbaar.
Gezien de mix van design elementen en de naam ‘VLF Destino V8’ zou ik het ook geloven als het gepresenteerd zou worden als nieuwe content voor GTA V.
E34M5Touring zegt
De nieuwe neus maakt hem een beetje anoniem. Vind hem minder mooi dan de Fisker. Maar die scheen kwalitatief niet super te zijn. ’t zal mij benieuwen, vrees dat het een zeldzaamheid blijft.
rikus zegt
Dikke V8, dus dan maar gelijk alle duurzame materialen eruit?
koenigsegggone1 zegt
Fisker Karma + Jaguar F-type + corvette zr1 = Destino V8
crackdavid zegt
Doe mij toch maar een M6 Gran Coupe, dan maar iets langzamer..
kingjoop zegt
@crackdavid: en als de beamer niet snel genoeg is, laat je m tunen.
berlinetta zegt
Ik vond de Karma mooier, deze is inderdaad wel anoniem zoals @E34M5Touring terecht stelt.
En 2 ton zonder belastingen hier in NL? Die gaan we niet vaak zien. Als ik het geld had, zou ik ook eerder gaan voor een minder exclusieve, maar waarschijnlijk veel betere auto.
goodolddays zegt
Waar lijkt het op? Kont van een fisker, neus van een f-type (maar dan wel alsof het beschreven is door een telefoon). Gewoon ruk dit…
astondb10 zegt
Hè hè eindelijk!
clarkson zegt
Eigenlijk is dit wel gaaf hoor. Hij luistert tenminste wel goed naar de menigte. Iedereen vond het maar niks zo’n halve elektro machine. Dus dan maar een dikke v8. Ik vind het wel een applausje waard voor meneer fisker. Nu wel nog kijken of hij het redt. Ben bang dat het weer het zelfde zal eindigen. Maar we zullen zien.
mrrallycross zegt
Hadden ze iets eerder moeten doen
367pk zegt
Ik ga mijn “Duitse Meuk” (m’n M6 Gran Coupe) er niet voor inruilen!
Iets meer algemeen: kan me moeilijk voorstellen dat VLF daar op mikt, een M6 GC kost in de VS zo’n 120 k dollar, dus de helft van deze auto.
De M6 GCis ook veel meer een GT, deze VLF een hardcore (?) sportcoupé. Concurrentie van Ferrari/Lamborgini ligt veel meer voor de hand.
En dan: als ik Amerikaan was, en een Amerikaanse auto met de heerlijke aandrijflijn van de Corvette zou willen kopen, dan kocht ik…..
En voor de prijs van de VLF heb je er dan bijna drie!
mstiic zegt
Nu TESLA nog!
thomcarspotter zegt
Gewoon een 2e hands Karma op de kop tikken en een V8 blok erin lepelen, ben je volgens mij voor de helft van de prijs klaar.
lamborghinibrapa zegt
Leuk zo die stoelen!
dutchcorvette zegt
Los van die centrale pijpen… Erg dik
venckman zegt
En dan ben je hier € 300.000,- + kwijt en dan hangen ze de uitlaat van die witte er nog scheef onder…..zucht…..
nicolasr zegt
Potver… Waarom ben ik zo knap en niet rijk… Was het maar andersom!
Edge zegt
Het kan aan mij liggen, maar de afwerking bij VLF is echt om te huilen. Het interieur van de Force 1 was al niet helemaal in orde (zie deze reactie van mij) en ook hier op de Destino laat de afwerking te wensen over. Op het witte exemplaar zitten de uitlaten niet netjes even hoog, en op de interieurfoto ziet het leer er afgeleefd en gekreukt uit. Leer in die staat verwacht je in een afgeleefde 328i uit 1998, niet in een gloednieuwe wagen van meer dan $200k. Zonde, want in potentie is het leuk, een auto met de looks van een Karma en een dikke V8!