Croissant!
Fris, fruitig en compleet nieuw. Dat is de derde generatie Citroën Berlingo. De Franse autofabrikant heeft voor een ingrijpende verandering gekozen. De Berlingo is niet langer meer alleen dat praktische busje, maar voortaan dat praktische busje met een speelse styling.
De familieneus van het merk is nu ook naar de Berlingo gekomen. Het busje staat op het EMP2-platform van het merk. Dat is hetzelfde platform waar onder meer de Peugeot 308, 3008, 5008 en de Citroën C5 Aircross en DS7 Crossback op worden gebouwd.
Het exterieur heeft wat weg van de huidige Citroën C3 Aircross en de C4 Cactus. Het busje komt er als vijf- en zevenzitter. Op een later moment zal de Berlingo ook weer te verkrijgen zijn als bestelbusje. Net als de rest van het huidige gamma van Citroën, kan ook de Berlingo worden gepersonaliseerd door afwijkende kleurtjes te kiezen voor diverse onderdelen van de auto.
Ruimte is waar het om gaat bij de Berlingo en het nieuwe model stelt niet teleur. Het busje komt in de varianten M en XL. De M is 4,40 meter lang en de XL is 4,75 meter lang. Bij de M kan een lading met een lengte van maximaal 2,7 meter worden meegenomen. Bij de XL is dat 3,5 meter. Citroën heeft serieuze winst weten te boeken op het gebied van bagageruimte. De M-versie heeft 100 liter meer inhoud in vergelijking met het vorige model, wat de totale laadruimte brengt op 775 liter. Daarnaast zijn er nog eens 28 (!) opbergvakjes met een totale inhoud van 186 liter. De XL heeft een maximale laadruimte van 1.050 liter.
Bij de introductie is de nieuwe Berlingo te krijgen met een PureTech 1.2 benzinemotor met 110 pk en een BlueHDi 1.5 Diesel (75 pk, 100 pk en 130 pk). In de tweede helft van 2019 komt er ook een 130 pk benzinevariant naar de Berlingo. Standaard zijn de meeste motoren gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen, optioneel komt er ook een EAT8 automaat met acht verzetten.
Het interieur is ook een stuk volwassener geworden. We zien een 8-inch touchscreen dat compatibel is met Android Auto, Apple Carplay en Mirrorlink. Een breed scala aan hulpsystemen komen naar de Berlingo, waaronder een achteruitrijcamera. Tevens is er een head-up display en kunnen smartphones draadloos worden opgeladen, mits compatibel.
Prijzen van de derde generatie Citroën Berlingo zijn er nog niet. De onthulling is op de aanstaande Autosalon van Genève.
papa zegt
Leuk, maar ben benieuwd naar de bestelversie…
jimyb zegt
En als ik dat goed zie,nu ook 4 elektrische ramen?
mashell zegt
Dat kunststof op de A-stijl oogt een beetje ehh gekunsteld. Voor de rest eigenlijk niet onaardig.
escher93 zegt
Oei… Ben wel fan van Citroëns durf van de laatste jaren, maar hiermee slaan ze de bal naar mijn mening toch behoorlijk mis.
porker zegt
@escher93: Tsja, ze moeten de plank in de lucht weten te houden hè ;-)
neleev zegt
@porker: Je weet wat ze zeggen, als de aap met de gouden ring verdronken is dempt men de put niet ver van de boom.
rollingstoned zegt
@escher93: de bal viel te ver van de boom?
zegheteens zegt
Ik weet niet wat er op het plafond van deze auto allemaal gaande is, maar verder ziet ie er inderdaad fris en fruitig uit!
Later zullen we Citroen herinneren aan de verlosser van alle eenheidsworsten op de weg!!
bellaitalia zegt
@zegheteens: Tot dat alle Citroëns op elkaar gingen lijken.
woudloper zegt
Mijn vriendin heeft echt niets met auto’s. Helemaal NIETS.
Laatst stonden we klaar om over te steken aan een voetpad, rijdt er ene knaloranje aventador 1 meter voor ons langs. Ze had “hem niet gezien”
ze reed 1 keer 500m mee in de Ariel en dat was genoeg. Zij rijdt met een Peugeot partner van tien jaar oud en ik moet eerlijk toegeven dat ik daar ook graag in zit (om rustig te rijden dan wel). Honden, fietsen… eender wat pegel je daar gewoon in en ik heb minder last aan rug in die hoge rechte stoelen dan in eender welke dure auto :)
roquez zegt
@woudloper: goed verhaal man.
Dizono zegt
@roquez: eigenlijk wel. De eerste generatie partner/berlingo is misschien wel de beste belstelauto ooit gemaakt. Kijk eens hoeveel je er nu nog ziet rijden.
Loek zegt
@dizono: en het mag dan niet het meest interessante of mooie zijn, maar wel degelijk, praktisch en heel verstandig. Een perfecte low budget familieauto.
viezefreddyw zegt
Ik mag Citroën. Ik heb er een liefde voor. Vooral de grote sloepen die ze voorheen bouwden. Maar hier heb ik niet zo veel mee. Voor mijn gevoel is dit gewoon om hip te doen. Niet echt nodig.
mashell zegt
@viezefreddyw: heb je nu niet per ongeluk de Berlingo een enorm compliment gegeven? “Hip” is zoveel meer dan waar ze bij Citroën op durfden te hopen bij deze omgekatte bestelwagen.
viezefreddyw zegt
@mashell: Tja, misschien wel. Maar voor mijn gevoel is dit gewoon hip doen. Bij een Cactus (misschien hypocriet) kan ik het nog wel waarderen, maar zo’n bestelbusje nou zo te bouwen…
Loek zegt
@viezefreddyw: je slaat de spijker op zijn kop. Ik kan dat eigenwijze front op auto’s als de Cactus en C3 (Aircross) waarderen vanwege dat de hele auto zo eigenwijs is, maar dat frontje op een oude Berlingo plakken levert geen wonderen op. Hij is er, vooral qua interieur, wel op vooruit gegaan. Maar het zou niet mijn keuze zijn.
renegade zegt
@720s: De vorige generatie Berlingo, de Berlingo generatie 1 phase 1 en 2, allen hadden een eigenwijs frontje op het moment van introductie. De eerste HY bestelbus spande destijds de kroon qua eigenwijze frontjes (met spaanplaat….).
We zijn er door de jaren heen aan gewend geraakt, ik ben erg benieuwd hoe lang het duurt voordat deze nieuwe Berlingo tot de verbeelding zal spreken!
mennok zegt
Dé auto voor dames van 60 met kort haar en wandelschoenen.
sanderp zegt
@mennok: bijna de perfecte omschrijving van mijn tante die het huidige model rijdt??
123bat zegt
@mennok: En nordic walking stokken van de ANWB winkel
lincoln zegt
Prachtig ding ..
Net als haar grotere zus Jumpy ..
Nekkendraaier .. voor mij althans ..
porker zegt
Snap niet dat merken nog steeds auto’s op de markt gooien zonder volledig digitaal instrumenten panel. Ook voor bediening airco. Massa productie toch veel goedkoper dan die klokken en draaiknoppen?
Loek zegt
@porker: nee joh, alles wat op een manier met LED te maken heeft in auto’s is altijd schreeuwend duur.
potver7 zegt
@porker: omdat ze die knoppenwinkel toch kant en klaar inkopen bij een leverancier die volledig wordt uitgeknepen. De techniek is bekend en betrouwbaar, dus nul risico en qua ontwikkeling veel goedkoper. En het mag dan misschien niet het nieuwste van het mooiste zijn, ondertussen werkt zo’n analoge klokkenwinkel met echte knoppen wel veel beter.
ikleesookoverautos zegt
@porker: nee dan snap je het niet zo goed.
noosaheads zegt
73 keer busje in de tekst.Beetje hetzelfde als iemand z’n naam elke keer perongelukexpres verkeerd spellen.Iets teveel op GeenStijl gezeten?
mout zegt
@noosaheads: Het waren er 6. Geen 73. Beetje teveel op populistische onderbuikwebsites rondgehangen zeker?!
misterdrogba zegt
Zal wel weer goed verkocht worden. Maar jammer dat ze niet zo creatief zijn geweest met de achterkant.
Jochempie zegt
Sacre bleu! Quel lifting approfondi! Dit is een facelift. In de basis is het de oude auto. Het buitenste plaatwerk heeft een nieuw vormpje, maar geen nieuwe dimensies.
alfalfa zegt
Leuk ding toch, je hoeft er niet één te kopen/rijden maar het kán. Bijvoorbeeld wanneer je niet in een Volkswagen Gaapy gevonden wil worden terwijl je nog ademt. Keuzes..
barkingiron zegt
Wat een lelijk hok, de positieve reacties verbazen me. Anders willen zijn is prima, maar dit is imho gewoon echt niet om aan te zien
jack_abarth zegt
Ik kan me de situatie wel voorstellen dat mensen voor zo’n wagen gaan, want ze zijn toch wel hééél gemak. Helaas is Citroën voor mij altijd te extreem blij met details, dus ALS ik zou moeten kiezen zou het denk ik een Peugeot Partner worden.
Jammer dat die die dingen alleen geen drol mogen trekken en de motoren ronduit karig zijn. 2.0 HDi erin, pk’tje of 165, koppel rondom de 350-400Nm, trekgewicht 1.800 kg en dan zou ik zo’n wagen best overwegen.
tjorque zegt
@jack_abarth: vind in ook!
tjorque zegt
Als ze in de berlingo nu nog eens een deftig benzine blok in het vooronder zouden lepelen, een 2.0 of a la limite een 1.6 dan zou ik terug geïnteresseerd zijn…
Maar met een 1.2 gaat dit nergens over…
En diesel, tjah, dat vind ik voor noodgeneratoren.
futse zegt
@tjorque: al met een 1.2 PureTech 130 gereden?
v6ti zegt
@futse: ik wel. Gaat als de brandweer en dat was in een 5008.
futse zegt
@v6ti: precies :-)
tjorque zegt
@futse: neen. Maar een auto waarmee je wat kilo’s wil vervoeren eventueel met een aanhanger die meer dan wat legoblokjes mag vervoeren drijf je niet aan met een motor die goed is voor een potent stadswagentje…
futse zegt
@tjorque: als je er nog niet mee gereden hebt, moet je mss zo geen opmerkingen geven. Rijdt echt zeer goed, veel vermogen en vooral hoogste koppel bij 1.750 tpm al geloof ik. Perfect om een aanhangwagen te trekken, en meer dan genoeg vermogen voor 99% van de doelgroep
tjorque zegt
@futse: maar wat de doelgroep wilt interesseert me zo niet. Ik geef alleen maar aan wat ík belangrijk vind en waarom ik hem niet zal kopen…
Ik heb een 1.2 tce scenic gereden en die rijdt inderdaad ok, maar ik wil meer dan ok…
futse zegt
@tjorque: dat begrijp ik wel. Veel succes overigens om in dit segment een 2 liter te vinden. Die dan 150 pk en 195 Nm zou hebben…
cloverleaf zegt
Wat is het tegenovergestelde van “vorm door functie”? Overdesigned
allesmetturbo zegt
Best wel geining, zeker wat anders dan de rest van de saaie busjes
julez zegt
“Oke jongens, de Berlingo moet drastisch anders! Revolutionair! Vernieuwend!”
“Goed idee, baas! Hoe doen we dat?”
“Plak de voorkant van de Cactus er op….”
*Geluiden van verschrikking en anticipatie*
“…en verander niks aan de achterkant”
*applaus en luid gejuich*
Jochempie zegt
@julez: Het moest ook nog met een kleine beurs gebeuren, want de basis is gelijk gebleven. Er was alleen geld voor nieuw plastic aan de binnenkant en nieuw plaatwerk aan de buitenkant.
mikje90 zegt
Ik vind hem best goed ogen je kan zeggen wat je wil maar saai is hij niet
baardmijt zegt
Waarom kan er een 80 cm langere lading in de 35 cm langere variant?
tjorque zegt
@baardmijt: minder beenruimte?
Stijnson zegt
@baardmijt: Volgens mij klopen die afmetingen niet. 2.7m is evengroot als de Opel Vivaro verlengd. De huidige Berlingo kort heeft een laadlengte van 1.7m
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi ding. Ben benieuwd naar een Peugeot- en Opel-versie.
Zou er een Toyota-versie van komen ook?
futse zegt
@Esprit_de_Flandre: Toyota versie? Waarom? Voor deze klasse heeft PSA nog nooit met Toyota samengewerkt
Esprit_de_Flandre zegt
@futse: Waarom niet? De Toyota ProAce is ook een rebadge van de Jumpy/Expert. Dus kunnen ze deze er ook wel bij nemen. Zou tevens een goeie aanvulling zijn op hun gamma…
marklevinson zegt
Felicitaties aan alle middelbare school leraren van Nederland. jullie kunnen eindelijk weer een nieuw model bestellen.
ikleesookoverautos zegt
Toch knap. Ziet er niet verkeerd uit. Alleen die achterkant, toen was het hipster budget op….