Hij is gewoon perfect! -Chevrolet
Facelifts zijn meestal enorm eenvoudig. Gewoon, zodat een al iets oudere auto met een nieuwe snuit weer een paar jaar vooruit mag. Soms zijn die kleine veranderingen goed genoeg om een design enorm op te waarderen, soms wordt het design compleet om zeep geholpen. Mercedes heeft bijvoorbeeld vrij veel fans tegen zich in het harnas gejaagd toen de facelift van de E-Klasse W212 de dubbele koplampen voorgoed de deur wees. Ook Chevrolet kon niet op lof rekenen met de facelift van de zesde generatie Camaro.
Je gaat je dan afvragen wat er aan de hand is. Een auto wordt niet opzettelijk lelijk ontworpen. Een Fiat Multipla is lelijk, maar stuurt lekker en kan zes man meenemen in een compacte verpakking. Leuk, maar een Camaro is ook niet perse ontworpen om praktisch te zijn. Dus daar mag design wel een wat hogere prioriteit hebben. Waarom hij dan toch zo lelijk is? Simpel: dat is hij niet. In gesprek met Muscle Cars & Trucks laat Tom Peters, die de baas was over het ontwerp van de zesde generatie Camaro en de C7- én C8-generatie van de Corvette is, weten dat hij niks zou willen veranderen aan zijn ontwerpen. Zelfs niet nu de C7 en Camaro 6 al een tijdje op de markt zijn.
De verklaring is dat hij niet weer klem wilde zitten in retrotastische onzin. De Camaro 5 (uit 2008) werd meer gezien als de reïncarnatie van de klassieke Camaro uit 1967, nadat de eveneens controversiële vierde generatie Camaro in de vroege jaren ’00 ook als ‘lelijk’ werd ontvangen. De Camaro 6 moest echter weer aan een schone lei beginnen. Een duidelijke opvolger, maar niet weer gevuld met knipogen naar de modellen van weleer. Bovendien moest de auto wat unieker en eigenzinniger worden. Je kan de Camaro mooi of lelijk vinden, maar iets unieker dan eerst is hij wel.
Goed, wij van WC Eend raden natuurlijk altijd WC Eend aan, maar het is niet raar voor ontwerpers om hun mening bij te schaven nadat hun ontwerpen verjaren. Peters lijkt hier geen last van te hebben. Alles is perfect.
O plaat zegt
De vorige vond ik verschrikkelijk, dit is mooi. Maar ik blijf toch het 2009-2010 model mooier vinden, integenstelling tot de Mustang, die vind ik mooier met elk model sinds 1974 dan toch.
Dizono zegt
@shiva: Het 2009-2010 model ís de vorige Camaro, namelijk de 5e generatie, dus er zit wat tegenstelling in je comment…
tortuga zegt
@Dizono: hoe? en model 2018-2019 dan?
Dizono zegt
@tortuga: dat is simpelweg een facelift van de 6e generatie. Dit is weer een kleine modeljaarupdate, waarbij ze het middelste gedeelte van de grille in carrosseriekleur spuiten en het logo weer op de plek zetten waar het hoort. Overigens wordt uit de tekst niet echt duidelijk dat we hier naar een update kijken, het lijkt juist over die matige facelift van vorig jaar te gaan.
kennone zegt
@shiva: 1969 Charger R/T!!
mopar70 zegt
@kennone: Now we’re talking
cpp1 zegt
Heb een keer het pre facelift model gehad in de VS. was maar een 4 cilinder turbo, maar was toch aangenaam verast door de acceleratie en wegligging. Ding schakelde ook goed en snel met zijn dubbele koppeling transmissie met schakelflippers. Op zich was dit geen straf om 4 weken mee rond te touren. Had ik van te voren wel verwacht dat het tegen zou vallen, want had tot op heden altijd de Mustang GT V8 gereden.
duittenb zegt
Prachtige auto!
Robert zegt
De Bowtie weer terug op de grille, waar deze ook heurt. En de bumper ook weer volledig ‘in kleur’.
Ja, ik blief hem wel weer.
appeltaartislekker zegt
Mijn nieuwe buurvrouw is ook niet lelijk.
daniel1975 zegt
@appeltaartislekker: doen dan!
vaakbenjetebang zegt
@appeltaartislekker: En hoe zit het met de sluitnaden? Dat is belangrijk!
E34M5Touring zegt
De facelift schijnt al klaargemaakt te zijn toen de eerste kritieken op de pre facelift binnenkwamen. Zelfde voor de Silverado. Ding werd zo slecht ontvangen. Vind dit ook een hele verbetering. Klein verschil, groot resultaat.
quinn zegt
Chevrolet is goed bezig, de nieuwe Malibu, Cruze, Traverse en de aanstaande Corvette zijn echt top! Veel value for money.
kennone zegt
Zieter erg goed uit!, ben ju ook wel benieuwd naar de achterkant, interieur en motoren!!
breakingpoint zegt
Grappig hoe 2 kleine details hem maken of kraken. Vind ik wel lekker zo. Is meer muscle car dan de mustang qua design en dat vind ik gaver.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor.
zesinlijn zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ericd zegt
Mij valt op hoe op sportief / GT gebied concurrent Ford het zoveel beter doet. De Mustang en GT zijn design statements… GM brengt met Camaro en de nieuwe Corvette gewoon lelijkerds op de wereld, waarvoor design al een overstatement is.