Gisteren was het een groot lekfestijn. Eerst de persplaten, daarna wat specs. Nu is het officieel en hebben we álle ins en outs over BMW’s M4 Coupé.
Stiekem kenden we hem al een tijdje, maar dan als M3. De M-versie van BMW’s tweedeurs 4-serie neemt het stokje nu over, terwijl de nieuwe M3 als sedan verder door het leven gaat.
No more V8
De M4 F82 wordt aangedreven door een zes-in-lijn motor met M TwinPower Turbo-technologie. Inderdaad, zescilinder en dus: no more V8. Het blok levert 431 pk en voelt zich vooral hoog in de toeren goed thuis. Koppel is niet misselijk: 550 Nm. Het mooiste? Al die trekkracht is beschikbaar over een breed toerentalbereik. Een 7-traps M-bak met double clutch is optioneel. Heb je die aan je blok hangen, trek je je M4 in slechts 4,1 seconden naar de 100.
De handgeschakelde zesbak geeft zelf tussengas bij terugschakelen, iets dat vroeger alleen weggelegd was voor M-versnellingsbakken met double clutch. Schakel je een stuk soepeler en stabieler. De 7-traps automaat schakelt als de bliksem en beschikt uiteraard over Launch Control *yay*. Stability Clutch Control bevecht onderstuur door de koppeling te beheersen.
Smokey Burnout
Hebben we het nog niet gehad over die andere kekke feature: Smokey Burnout. Wil je supersnel van je setje banden af, dan schakel je dit in. Zoals de naam al doet vermoeden: je gaat zachtjes vooruit, terwijl je achterwielen spinnen en rokende rubbersporen over het asfalt trekken.
Uiteraard heeft BMW ervoor gezorgd dat de M4, ondanks alle voorgaande cijfers, niet al te dorstig moet zijn. Het merk belooft zelfs brandstofverbruik en emissies met een kwart verlaagd -bij een automaatbak- te hebben ten opzichte van de vorige M3 Coupé, tot 194 gram per kilometer. Bij een handbak is dat iets meer, 204 gram per kilometer.
Gewichtsbesparing
Wil je snel zijn, dan moet je licht zijn. Daarom is de M4 Coupé zeker 80 kilo lichter gemaakt dan haar voorganger en weegt het hele spul rijklaar zo’n 1.497 kg. Hoe ze dat klaar hebben gespeeld? Ze hebben met koolstofvezel versterkt kunststof gebruikt en hebben een aantal chassis en carrosseriedelen uit aluminium gemaakt. Om het dak van carbon niet te vergeten. Hoe dat eruit ziet? Agressiever dan het ‘normale’ broertje van de M4, met spoilers, aerodynamica, 18 inch lichtmetaal en M-logo’s all over.
Om de afstelling van BMW’s nieuwste zo racewaardig mogelijk te maken, een van de speerpunten tijdens de ontwikkeling, werd de hulp ingeschakeld van BMW’s DTM-coureurs Timo Glock en Bruno Spengler. Zij hebben de M4 uitvoerig alle hoeken van de Nordschleife laten zien tijdens het testen.
Habing zegt
Past ie onder de kerstboom? Ik zet hem in ieder geval op mijn verlanglijstje.
mevipp zegt
Zit de burn-out optie er standaard op of moet je meer betalen om meer te betalen?
towi1989 zegt
@mevipp: Ik neem aan dat je 2 voeten hebt.
meneer zegt
Die twinpower turbo technologie is toch wat anders dan een dubbele turbo? Of zit ik er naast?
ghj13 zegt
@meneer: klopt, twinpower is één turbohuis met twee turbowieltjes er in. Dus eigenlijk de inbouwruimte van een enkele turbo met de werking van een dubbele turbo.
KUYL zegt
@ghj13: Zou me even wat meer verdiepen in TwinScroll turbo`s. Is namelijk iets heel anders. Gewoon een wiel maar een gescheiden ingang op het turbine huis. Op die manier werken de verschillende cilinders elkaar niet tegen met pulsaties.
BMW zegt zelf dat TwinPower staat voor Twinscroll:
http://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woordenboek/bmw-twinpower-turbo-technologie.html
Maar op de M3/4 zitten twee mono-Scroll turbo`s. Dus dat is lekker onhandig van BMW.
TwinScroll is namelijk ook zinloos op 3 cilinders.
BMW N20 motoren hebben wel weer een Twinscroll turbo bijv, net als de nieuwe V8 motoren er twee hebben.
volvoturbo zegt
@KUYL: hadden we gisteren ook al ’n discussie over in ’t lektopic. Helemaal geen TwinPower dus, had ik daar al geconcludeerd. Ben benieuwd wat de uitleg van BMW nou is. Zou er nog graag ’s wat meer techinfo over zien van BMW zelf voor wat betreft dit S55-blok.
n54coupe zegt
Die burnout optie zal vast niet meegenomen zijn in de WLTP verbruikscyclus.
Leuke optie voor iedereen die niet kan gassen en remmen tegelijkertijd.
volvoturbo zegt
@n54coupe: Vage feature. En die wordt ook letterlijk zo genoemd door BMW?
macready zegt
“……. en voelt zich vooral hoog in de toeren goed thuis.”
Voor een turbomotor dan…. Want max koppel aanzienlijk hoger dan max pk betekent dat het vergeleken met krachtige N/A motoren (zoals de oude V8) geen toeren beest is.
swaffelaer zegt
Dubbele turbo als in de M3 en de M4 hebben er een? Want beide auto’s hebben natuurlijk maar 1 turbo.
carmiggelt zegt
@swaffelaer: Excuus voor de verwarring. Even een edit gedaan.
Onehp zegt
@carmiggelt: verwarring alom dan, want de S55 zoals deze motor heet heeft volgens de laatste info en technische detailfotos wel degelijk twee aparte single scroll turbos met elk een electronisch bediende waste gate. Zie ook discussie vorige M3/M4 topic…
Onehp zegt
@swaffelaer: ik dacht twee. Verwarrende “TwinPower” marketing meuk…
Audiboy zegt
En nu al op Gran Turismo 6!! Ik verveel me vandaaf niet!
casey zegt
Heet ie officieel m4 coupe? Alle even nummers zijn nu toch coupes? Lijkt me dubbel…
(mss steart het in het artikel, maar heb het niet helemaal gelezen ;))
ghj13 zegt
@casey: cabrio hoort ook bij de 4-serie en er komt denk/hoop ik ook wel een M4 cabrio
bassx zegt
@ghj13: En er komt ook een Gran Coupe.
racertje zegt
mooie wagen hoor!
Valt me echter wel op dat OEM auto’s steeds vaker uitgevoerd worden met bumpers die normaal voor €150 op marktplaats staan en onder golfjes geduwd worden..
Wat is er mis met een strakke sleeper?
E550 zegt
@racertje: dat willen Chinezen, Russen en Arabieren niet.
Joerek zegt
Het sneller zijn (acceleratie 0-100) heeft niet zozeer te maken met de gewichtsbesparing, maar meer met het gebruik van turbo’s, waardoor er veel meer koppel is. Daarnaast Launch control en ongetwijfeld verbeterde DCT bak
2800cc zegt
M4 Coupe is nu toch een beetje dubbel op; zoiets als wit sneeuw?
De naam M4 geeft nu toch juist aan dat het de 3-deurs versie betreft?
berlinetta zegt
@2800cc: Er is ook een cabrio en binnenkort een Gran Coupe.
jaapiyo zegt
@2800cc: Er is ook zwarte sneeuw en gele sneeuw.
tievdz zegt
De luchthappers aan de voorkant zijn misschien een beetje aan de grote kant, maar wat een begerenswaardig apparaat! Toch de kerstman maar eens lief aankijken…
phaeton zegt
Welkom, @carmiggelt. Of ben ik aan de late kant?
burninrubber zegt
Hij is echt heerlijk in Gran Turismo
fapfap zegt
En weer een BMW topic..
bmwe46csl zegt
Nog nattere broek dan bij de sedan!
johnny23 zegt
“ten opzichte van de vorige M3 Coupé”
Inderdaad, het is en blijft gewoon een M3. Dat is een ikoon, niet de M4!
Vroeger of later komt er één, maar er komt een M3 badge achterop en bij de kieuwen!