Het leven bestaat uit keuzes maken. Koop je bijvoorbeeld een splinternieuwe BMW M240i of ga je toch voor een jonggebruikte M2? Op papier zijn ze in ieder geval aan elkaar gewaagd.
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn: vandaag (of eigenlijk vannacht) mochten we kennismaken met de gloednieuwe 2 Serie. Zoals we inmiddels gewend zijn van BMW, is het design eerst even wennen. Maar zo controversieel als de nieuwe 4 Serie is de 2 Serie niet, dus dat komt vast wel goed.
De voorlopige topversie is de M240i. Gelukkig is er geen sprake van downsizing: deze beschikt over een zes-in-lijn met 374 pk. Dat is alvast meer dan een standaard M2 van de vorige generatie. De nieuwe M240i heeft dezelfde brede heupen en doet qua looks dus ook weinig onder voor een M2. Qua prijs kunnen we de vergelijking ook wel maken: voor €75.336 kun je genoeg mooie jonggebruikte M2’s vinden. Tijd dus om de auto’s naast elkaar te zetten!
Design
Laten we even met de buitenkant beginnen. Waar de M2 zich van zijn minder bedeelde broertjes onderscheidde met brede heupen heeft de nieuwe M2 deze standaard. Een beetje hetzelfde verhaal als bij de 911 Carrera S dus, die eerst ook smallere heupen had dan de 4S en nu niet meer. Verder heeft de nieuwe 2 Serie standaard een motorkap met een powerdome á la M4 F82.
Het bovengenoemde geldt voor alle nieuwe 2 Series. De M240i doet daar nog een schepje bovenop met opvallende bumpers met driehoekige luchtinlaten. Aan de achterkant zien we een diffuser en een spoilerlip. Het enige wat ontbreekt zijn eigenlijk vier uitlaten, anders had dit zomaar een M2 kunnen zijn. De nieuwe M240i en de M2 zien er dus allebei dik uit, verder is het een kwestie van smaak. De M2 heeft hier natuurlijk een belangrijk voordeel: we hebben al zes jaar aan het design kunnen wennen.
Motor
Ook niet onbelangrijk: de aandrijflijn. De nieuwe BMW M240i en de oude M2 hebben allebei een 3,0 liter zes-in-lijn met turbo onder de kap. Wat dat betreft spelen ze dus quitte. Als we naar de specificaties gaan kijken trekt de M240i echter wel aan het langste eind. De nieuwkomer heeft namelijk 4 hele pk’s meer. Het verschil in koppel is groter: 500 Nm vs. 465 Nm. We moeten er wel meteen bij zeggen: in overboost-modus kan de M2 ook 500 Nm halen.
De verschillen zijn dus vrij klein, maar de M240i heeft toch de betere cijfers. Betekent dit dat de M240i ook sneller is? Dat niet, want over de acceleratie van 0 naar 100 km/u doe je met allebei precies 4,3 seconden. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de nieuwe 2 Serie iets gegroeid is. De (onbegrensde) topsnelheid van de M240i weten we nog niet, dus daar valt nog niets over te zeggen.
Aandrijving
Tot nu toe lijken de nieuwe M240i en de oude M2 op papier redelijk aan elkaar gewaagd, maar er is wel een belangrijk verschil. De M240i is er vooralsnog alleen als xDrive, terwijl de M2 uiteraard een ouderwetse achterwielaandrijver is. En dat is toch wel wat je wilt in een compact bommetje van BMW. Gelukkig kon @willeme eerder vandaag al goed nieuws delen: de achterwielaangedreven M240i gaat er later alsnog komen. Dat is alleen nog niet officieel, dus we moeten nog een slag om de arm houden.
Transmissie
Zolang de achterwielaangedreven M240i er niet is, zal de M2 dus sowieso de aangewezen optie zijn voor de puristen in ons midden. Des te meer omdat deze ook nog met handbak te krijgen was. Voor de nieuwe M240i geldt dat niet: je hebt altijd een achttraps Steptronic Sport-automaat. Waar natuurlijk helemaal niets mis mee is.
Interieur
Als we nog even naar binnen gluren zien we dat het nieuwe interieur van de 2 Serie is vrijwel identiek aan dat van de nieuwe 3 en 4 Serie. Ten opzichte van de vorige 2 Serie (en dus de M2) is het wat strakker en opgeruimder. Maar het interieur van de M2 kan er ook nog prima mee door. Als je twijfelt tussen een M240i en een M2 zal het interieur dus waarschijnlijk geen doorslaggevende factor zijn.
Prijs
Wat wel een doorslaggevende factor kan zijn is de prijs. De nieuwe M240i is te bestellen vanaf €75.336. Dan heb je standaard 19 inch-velgen, een M Sportdifferentieel en M Sportremmen. Als je zaken als 20 inch velgen en een adaptief onderstel gaat aanvinken ben je dus nog duurder uit.
Het alternatief is shoppen voor een tweedehands M2. Dan kun je voor 15 mille minder al een hele nette M2 krijgen. We vonden op Marktplaats bijvoorbeeld de bovenstaande M2, uitgevoerd in de kenmerkende kleur Long Beach Blue, met een handbak en met nog maar 19.000 km. Als je echt rond de 75k gaat kijken kun je zelfs al een M2 Competition met 410 pk krijgen. Voor €77.750 heb je misschien wel de mooiste M2 van Marktplaats: een rode M2 Competition met M Performance Parts.
De verleiding om de nieuwe BMW M240i te laten staan voor een ‘oude’ M2 is dus groot. Of stel je toch liever zelf een splinternieuwe M240i samen? Roept u maar!
lambo350gt zegt
Altijd de oude M2 boven de nieuwe, geen gezicht die achterkant
Dutchdriftking zegt
@lambo350gt: klopt. Al was de oude oude achterkant ook niet wauw.
lambo350gt zegt
@dutchdriftking: mee eens, niet lelijk maar niet zo ‘volwassen/aggresief’ als bij de 3 serie het geval was. Ondanks dat nog steeds veel en veel beter dan de nieuwe 2
flatsix010 zegt
Doe mij maar de M2, mooiere motor en in mijn ogen een stuk agressiever/sportiever met kleinere afmetingen.
Als het mijn dagelijkse auto zou zijn dan zou ik de extra luxe, stilte en systemen (adapt cruise etc) van de nieuwe prefereren.
carlover95 zegt
Als eigenaar van een M2C. Ik vind het zeker geslaagd, alleen de achterkant moet ik nog even aan wennen. Ik denk wel niet dat ik de mijne zou inruilen.
alcantara zegt
Haha die sneue achterlichten, die verwacht je eerder op een Daewoo Matiz oid…
racerx zegt
De M2 is naar mijn mening fraaier en leuker, dus doe die maar. Met DCT bak aub.
fendercd60 zegt
2e hands.
z4rickss zegt
Oh die nieuwe zeker!!!
Michel-GR zegt
Idd alleen al vanwege de 4wd waar je zeker na Tuning erg blij van wordt itt rwd
remarkable zegt
De oude 2 serie had al meer potentie met een mooiere kont. Deze doet er een schepje boven op. Wil niet spotten, maar het lijkt een BMW 2 met een down syndroom.
michaelb zegt
Wat een lelijke achterkant heeft die nieuwe toch. Nee liever de M2
evdw zegt
De M2 zonder twijfel.
Dit is de mooie maar agressieve racebak voor de puristen en gaat ook nog eens een klassieker worden in de toekomst.
azuli zegt
Voor mij de M240i Xdrive met die heerlijke 8 trapsautomaat;)
superuniti zegt
Ik vind het zonde dat bmw de angel eyes heeft ingeruild voor identiteitsloze dagrijverlichting. In het donker zou dit voor een Audi of Koreaan kunnen doorgaan.
Hoewel ik de M2 ook geen schoonheid vind, zou ik zeker de M2 kiezen. Wij hebben zelf o.a. een 125i F20, maar dat is denk ik wel de laatste bmw die we rijden. De nieuwe modellen kunnen me niet bekoren.
cupsport zegt
Het belangrijkste wordt vergeten: De oude M2 staat op het onderstel van een M4. Dit maakt de wegligging (zeker op het circuit) beter dan welke normale BMW dan ook. Daarom zou ik voor de oude M2 Competition gaan (met tevens de motor van een M3/M4).
alcantara zegt
Ik denk dat de normale stervelingen (zonder racelicentie/circuitervaring) die gewoon lekker willen boenderen de auto nooit zover zullen pushen dat ze dat verschil tussen het beste onderstel en een stapje eronder ooit gaan voelen.
veloce zegt
De oude M240i was in rechte lijn al sneller dan de M2. Maar verder is die auto veel te slap geveerd en de stuurinrichting gevoelloos en indirect. Stap daarna in een M2 en vanaf de 1e bocht weet je waarom die auto zo goed is. Totaal.ander concept en ook clientèle. De nieuwe 240i zal zeker weer sneller zijn, maar maar mensen die een M2 willen overwegen niet eens een 240i.
tjorque zegt
4 pijpen vs 2 pijpen…
Doe mij maar 4 x pijpen 🤣
M2 aub.
jcjc zegt
Bijzonder dat het design zo afwijkt van de rest van de BMW modellen. Net als destijds de eerste 8-serie, Z1, Z8. Natuurlijk, de 2-serie is een totaal andere auto. Maar krijg er een beetje hetzelfde gevoel bij, dat het een special is. Niet op basis van bijv. een 1 serie, maar echt een uniek model die niet perse heel veel verkocht gaat worden. Maar wel ontzettend gaaf!
HzR zegt
@jcjc: hij is ook basis van de 3-serie
kniesoor zegt
Een gewone M2 spreekt niet zo aan, het zou een CS moeten worden. Maar die is prijstechnisch niet echt vergelijkbaar met de nieuwe M240i. De M240i is vast een prima oto, maar word er niet hebberig van. Dus dan geen van beide.
garp zegt
Lees ik het nou goed op de interwebs dat de M240i ruim 1750kg weegt?!?!?
HZW zegt
M2 met handbak.
Die nieuwe is echt zo lelijk.
saxoke zegt
Zonder te twijfelen een tweedehands M2. Hoe meer ik die nieuwe zie, hoe lelijker ik haar vind. Voor een BMW is het een best geslaagde auto, maar als auto is het echt geen mooi ding.
allesmetturbo zegt
M2 Competition met DCT graag
991gt3rs zegt
Serieus? 75k voor een tweedehands M2? Voor dat geld heb je een M2 Competition tweedehands. Dan is de keuze zeer eenvoudig.
lekkerdwars zegt
M2 Competition uit Duitsland, stage 2 tune erop, veel beter wordt het niet…
faithnomore zegt
Looks maken me eigenlijk totaal niet uit. Ben heel blij dat BMW nog een echte auto in de markt zet. Er zijn genoeg kots suvs & busjes in de wereld.
Verschil tussen deze en M2 lijkt me identiek verhaal als m340i & m3. Hoewel de prestaties misschien dicht bij elkaar zitten zijn dit heel andere autos. de echte “M” is veel rauwer terwijl de “m lights” meer zoals een (R)S4 zijn voor mij. Een veilige, amusemente, bloedsnelle manier om van A naar B te geraken. Dat is wat zwart wit, want die M240i of M340i zijn natuurlijk ook heel leuk speelgoed.
Omgekeerd vermoed ik wel dat CO2 uitstoot bij de m240i menselijker zal zijn en het daardoor qua CTO toch veel interessanter zal zijn dan M2. Was in mijn geval ook reden om voor “m light” te gaan. Fiscaal verschil is waanzinnig.
lexis zegt
Ik zie enkel een verbetering op het zijaanzicht en misschien een interieur dat er iets moderner uitziet. Voor de rest ziet de “oude” er toch stukken beter uit. Iet wat geld voor alle recente BMW’s.