De G20 is een maatje gegroeid.
BMW heeft een nieuwe versie van de G20 3 Serie gepresenteerd. Op de foto’s lijkt de BMW niet anders dan normaal, maar wie goed kijkt ziet dat de boel een beetje gerekt is. BMW komt dan ook met een verlengde variant speciaal voor de Chinezen. De 3er op stelten is ongeveer 10 cm langer in vergelijking met de 3 Serie die wij krijgen.
Zoals gebruikelijk voegt BMW de Li-benaming toe aan de auto. De bestuurder en passagier naast hem of haar zal weinig merken van de verlengde toestand. Enkel de achterpassagiers hebben daadwerkelijk een stuk meer beenruimte dankzij de wielbasis van 2,96 meter. De reguliere 3 Serie heeft een wielbasis van 2,85 meter.
De auto gaat concurreren met onder meer de Audi A4 L en de C-klasse L. De G20 3 Serie Li volgt uiteraard zijn voorganger op, de F30 3 Serie L die in 2012 op de Beijing Motor Show werd gepresenteerd. Al sinds de E46 rolt de 3 Serie voor China in eigen land van de band en dat zal met de G20 niet anders zijn. Het gaat hier om de BMW Brilliance fabriek in Shenyang.
Onehp zegt
Veel liever een 3Li dan een 5…
Foramen zegt
Jammer dat de verlengde auto’s in deze klasse alleen geleverd wordt op de Chinese markt.
Zou hier voor de lange Nederlanders die geen protserige A6 of 5 serie willen ook niet verkeerd zijn.
ikkeook zegt
@foramen: Je bedoelt dan die lange Nederlanders die plaats nemen op de achterbank, want voorin is de ruimte hetzelfde.
Foramen zegt
@ikkeook: je hebt van die huishoudens die uit meer dan één persoon bestaan, de achterbank wordt dan weleens gebruikt.
jpoers zegt
@ikkeook: of de lange Nederlanders die op de voorstoelen zitten met de stoel op max raillengte, zodat men er ook nog enigzins achter kan zonder beknelling van de bloedvaten in de benen.
kareljansen zegt
@foramen: Met een beetje normale meerprijs zou ik dit direct bestellen inderdaad.
Dutchdriftking zegt
Zo op het eerste gezicht knap gedaan. Geen rare proporties. Dat is wel eens anders geweest. Al kan het natuurlijk in het echt nog wel tegen vallen. Is een verlenging sowieso geen goed idee voor Taxibedrijven? lekker veel beenruimte voor de passagiers? Alhoewel, non premium D segmenter is over het algemeen toch al ruimer dan een 3 serie of C-klasse…
mashell zegt
@dutchdriftking: voor een taxi betaal je een überpremium prijs, dan wil je natuurlijk niet in een saaie Skoda SuperB zitten.
wimof zegt
Chinezen zijn kleiner dan Europeanen en krijgen meer beenruimte, wat mag de achterliggende reden zijn?
verplicht zegt
@wimof: heel simpel. Status.
sjeppie156 zegt
@wimof: status. In China word dat gezien als luxe wat gelijk staat aan succes. Daar springen de fabrikanten op in.
theblazerunner zegt
@wimof: ze laten zich rondrijden in een 3-serie ipv een 7-serie want goedkoper, maar willen wel beenruimte. Vraag is groot dus aanbod komt er.
Maarten123 zegt
@wimof: een chauffeur is in China een stuk goedkoper dan hier, dus een Chinees maakt hier sneller gebruik van. Een 3-Serie is daar al snel een directie voertuig, waar veelvuldig achterin wordt gezeten.
Feit blijft dat dit soort modellen een symbool zijn van een ontspoorde autocultuur. De merken houden elkaar een handje boven het hoofd, want hun hele strategie bubbel valt in elkaar als één van de Drie een dergelijke optie in EU zou lanceren.
Een gemiddelde Nederlandse 13-jarige gaat moeiteloos de 1.80 voorbij en genoeg 15-jarigen de 1.95. Vervolgens laat iedereen zich gewillig een oor aannaaien voor een fabrikant die zijn modellen doelbewust klein houdt. ‘Koop maar een groter model’, is het antwoord.
Een succesvolle manier van downsizen zou zijn als in het D- en E-segment dit een normaal leverbare optie zou zijn.
mashell zegt
@maarten123: aan de andere kant. Deze G20 3 serie is groter dan een E34 BMW 5 serie en heeft vrijwel dezelfde maat als een E39 5 serie. Hier in west Wuropa worden we geld uit de portemonnee geklopt door de wagens steeds groter en duurder te maken want een stapje terug willen we niet doen (Zeg Jan Klaas, gaan de zaken slecht? Je hebt nu een 3 serie en vroeger reed je altijd een 5 serie.)
lekkaah zegt
@mashell: geld dat ook voor de binnenmaten dan? Zijn zaken als isolatie/opties/demping/extra airbags niet opvullender geworden wat de winst aan (binnen)ruimte dus gedeeltelijk teniet doet?
karhengst zegt
@maarten123: Ook al heb je zeker een punt, moet gezegd worden dat BMW hier toch zeker wel op in is gesprongen met hun GT modellen. De 3GT is echt een enorm ruime wagen, de 5GT (nu 6 serie?) zal hetzelfde effect hebben.
kareljansen zegt
@karhengst: klopt, maar daar was het idee net iets beter dan de uitvoering in mijn ogen..
baklava zegt
@wimof: Aziaten houden van status. Daarnaast rijden alle upperclass mensen met chaffeur. Heel normaal daar. Een gewone e-klasse of 5 serie kom je daar niet tegen. Allemaal verlengd.
wimof zegt
@baklava: Ok bedankt voor de info.
gove zegt
daar gaat lee in de li
2wheeler zegt
Type aanduiding “Li” en alleen geleverd in China.. wie zegt dat Duitsers geen humor hebben..
str8six zegt
@2wheeler:DLie seli Li
maussieknip zegt
Zou voor beginnende directiechauffeurs/VIP vervoer als startende ondernemer een zeer voordeligere oplossing zijn, nu wordt er minimaal een E-klasse, A6 of 5-serie vereist door de klanten vanwege de ruimte achterin. Bij mij toen ik wilde starten nam de klant zelfs niet eens genoegen met de E-klasse of concurrentie, waardoor ik besloten heb om maar niet te starten terwijl praktisch alles rond was. Superb was ruim genoeg, alleen vond men die te min qua uitstraling. Een 6GT vonden ze te lomp en een luxe V-klasse wilden ze ook niet in gezien worden. Een S-klasse als startende ondernemer is me te kostbaar en al helemaal omdat mijn aankomende klanten toen ook geen blauw kenteken wilden. Het invoeren van een L is ook zeer kostbaar en was ook geen optie, komt ook bij dat het stuur dan rechts zit.
mashell zegt
@maussieknip: invoeren moet je sowieso niet doen. Die fabrieken in China halen niet altijd de standaarden van de fabrieken in Europa. Bovendien zie je klanten geen verlengde 3 serie maar gewoon een 3 serie. Als een E klasse niet goed genoeg is dan is een 3 serie (al dan niet verlengd) dat ook ook niet.
frederik zegt
@maussieknip: Mag het geen S of 7 occasion zijn dan? Paar jaar oud ziet de gemiddelde klant toch niet.
maussieknip zegt
@frederik: nee helaas mogen de auto’s niet ouder zijn 5 jaar, anders had ik dat gedaan en in verhouding tot een nieuwe ben je dan duurder uit fiscaal gezien.
sabrerator zegt
@maussieknip:
Stuur rechts? Wil je er een uit Engeland importeren?
maussieknip zegt
@sabrerator: nee bedoelde eigenlijk dan een verlengde e, a6 of 5-serie uit China te importeren.
kareljansen zegt
@maussieknip: Lexus?
maussieknip zegt
@kareljansen: Lexus is geen optie, want geen diesel en met een kilometrage van een ton op jaarbasis is dat niet te toen. Overigens ben heb ik dat inmiddels achter me gelaten en verhuur ik mezelf voor allerlei chauffeursactiviteiten mbt personenvervoer.
wjeurs zegt
Waarom hebben ze in china allemaal verlengde varianten nodig? Ze zijn daar gemiddeld gezien kleiner toch? Of is dat te kort door de bocht?
karhengst zegt
@wouterjeuring: omdat moeder natuur iets anders heeft ingekort
Onehp zegt
@wouterjeuring: goede uitleg in de commentaren hierboven, zie Maarten123 bijvoorbeeld.
Gulli zegt
Wordt het een LD als het geen benzine maar diesel is? Of is diesel in China ook al in de ban gedaan?
ttr6 zegt
@gulli: in China rijden geen personen auto’s op diesel.
mashell zegt
@gulli: China is net als de VS een benzineland. Dat heeft er al voor gezorgd dat de zeer logische diesel-hybride combinatie tot maar een paar modellen beperkt bleef. En nu Chinese markt al de grootste is en ook nog groei potentieel heeft is ook dat een reden dat de dieselontwikkeling op een laag pitje gaat bij de fabrikanten.
jack_abarth zegt
Jammer dat Mercedes de term “Li” niet gebruikt, Mercedes-Benz Ali180 :)