Het was geen droom (of nachtmerrie?). BMW heeft het doek getrokken van de nieuwe 2 Serie Active Tourer.
Het is en blijft een vreemd model, voor BMW-begrippen. Een MPV met voorwielaandrijving dat op geen enkele manier lekker rijden uitstraalt. Nee, het is niet voor niets dat de Duitse autofabrikant met de onthulling van dit model destijds vraagtekens kreeg toegeworpen. Het maakt ze niets uit. Er zijn mensen die dit kopen en dus ziet BMW er brood in om een nieuwe Serie Active Tourer uit te brengen. Eentje met de moderne designtaal van het merk.
En zeg je moderne BMW designtaal, dan zeg je een prominent hekwerk. Wie nog dacht dat de gelekte foto’s een grapje waren, dat was dus niet zo. De nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer krijgt inderdaad de grote grille zoals we die kennen van modellen als de 7 Serie, X7 en X5.
Nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer motoren
Verder kijkende naar de grille, laten we het eens hebben over alle noviteiten van de 2 Serie Active Divorce. Te beginnen met de motoren. De vermogens beginnen bij 136 pk en lopen op tot maximaal 218 pk. De motoren komen met de nieuwste generatie van de 7-traps Steptronic automaat en 48V mild hybrid technologie. Alle motorvarianten staan hieronder op een rijtje.
- 218i (136 pk)
- 218d (150 pk)
- 220i (170 pk)
- 223i (218 pk)
In de zomer van 2022 komen daar nog twee plug-in hybride varianten bij. Details houden ze bij BMW nog even voor zichzelf, maar ze beloven wel een elektrische WLTP-actieradius van 80 kilometer voor de PHEVs.
Interieur
BMW zegt voor het interieur van de 2 Serie Active Tourer voornamelijk te hebben gekeken naar de iX. Bijvoorbeeld met het nieuwe Curved Display, de vernieuwde centrale armsteun en het feit dat er veel fysieke knoppen zijn verdwenen. Dat Curved Display bestaat uit een 10,25 inch informatiedisplay en een 10,7 inch Control Display.
De bagageruimte is met 90 liter vergroot. Daarnaast kan je de achterbank 13 centimeter naar voren schuiven. De bagageruimte biedt een inhoud van 470 tot maximaal 1.455 liter, afhankelijk van de motorisering. Standaard op elke nieuwe 2 Serie Active Tourer is een elektrische kofferklep. Vet premium. Een elektrisch inklapbare trekhaak is optioneel.
Marktlancering
Nu willen jullie natuurlijk allemaal weten wanneer je dit moois kunt aanschouwen in de showroom. De introductie van het model is in februari 2022. In aanloop naar de marktlancering zullen dan ook de prijzen gecommuniceerd worden.
Dutchdriftking zegt
De wens voor een praktische MPV snap ik, de wens voor een BMW ook. En de combinatie hoeft helemaal niet slecht te zijn, maar hij is dit helaas wel. Of tenminste, of hij slecht is weet ik niet, maar wel erg lelijk. Iedere generatie Opel Zafira ziet er beter uit dan dit hok, en dat zegt toch wel wat.
str8six zegt
Stoer bakkie, ziet er een stuk dynamischer uit dan het vorige model en de concurrentie.
turbolife zegt
Wat een cartoon.
mpgc zegt
Niet mijns soort BMW maar ik vind het design er wel op vooruit gegaan. De grote grille vind ik hier ook mooi staan.
bart1976 zegt
Goed gelukt, nette en praktische auto.
henk123456 zegt
Waar is de iDrive knop gebleven?
w0ut zegt
Enkel touch screen. Geen idrive knop meer dus.
ukbob zegt
@w0ut: en dat terwijl de (hoe zullen we dat netjes zeggen…) gemiddelde leeftijd van de doelgroep misschien beter met fysieke knoppen overweg kan dan met een touch screen!
Richmond zegt
@w0ut: er zitten een aantal knoppen op die menu’s openen, je hebt gesture control en spraak bediening
mashell zegt
Achterwielaandrijving, conservatieve vormgeving, een onopvallend front, dubbele ronde lichten maar er kon dus nog een BMW merkwaarde overboord: de iDrive controller. Misschien wel degene die ik meest zou missen.
PunicaOase zegt
Ik vind dat hij er qua design toch wel wat op vooruit is gegaan. 470 liter bagageruimte valt me wel tegen, dat is niet heel veel.. maar genoeg voor twee oudjes :-P
bernoulli zegt
Oudjes stappen in iets met een X ervoor.
harrie zegt
Je kan er een kinderfietsje in kwijt, leve de vooruitgang.
Edge zegt
BMW is de weg echt helemaal kwijt. Nou hoeft een MPV-achtige auto echt niet de meest spannende auto ter wereld te zijn, maar iets minder generiek dan dit kan toch wel? Vroeger herkende je BMW altijd aan de gesplitste achterlichten, een groot element op de auto zelf en dan een kleiner stukje op de kofferklep. Geen idee of dat een bepaalde naam had, maar dat moeten ze terugbrengen. Je ziet dat ze er wel nog proberen naar te verwijzen met die rode dagrijverlichting(?), maar als de rest van de lichtunit eruit ziet alsof ‘ie van de Ford Fiesta komt is dat niet heel bevorderlijk.
berlinetta zegt
Aan de andere kant, hoeveel automerken hebben nog de kenmerken die ze vroeger hadden? Mercedes vond ik altijd herkenbaar door de dubbele koplampen en de ster op de motorkap. Dat hebben ze ook niet meer. Audi’s lijken in niks meer op de neutrale auto’s die ze vroeger waren. Jaguar’s zijn radicaal veranderd t.o.v. vroeger. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Edge zegt
Klopt, maar een Mercedes is van alle kanten wel nog steeds duidelijk een Mercedes. Hun designfilosofie is aangepast en elementen zijn zeker anders, maar er bestaat geen twijfel over welke autofabrikant je voor je neus hebt. Bij Audi geldt dat net zo, het is niet meer het merk van vroeger maar het is wel heel duidelijk Audi. Met zo’n hele anonieme en generieke achterkant als deze 2-serie AT kun je dat in mijn ogen niet meer zeggen van deze BMW. Het had net zo goed een Ford of een Koreaan kunnen zijn
berlinetta zegt
Ik ben het wel met je eens dat BMW een heleboel unieke design-kenmerken overboord heeft gegooid.
joki zegt
Een Ford… jij weet dus nog hoe die eruit zien, ik moet zeggen dat ik regelmatig denk dat het wel erg lang geleden is dat ik nog eens een Ford zag
rollingstoned zegt
Natuurlijk zijn merken als Mercedes, Audi en Jaguar ook gemoderniseerd, maar i.t.t. BMW zijn ze als merk nog wel steeds duidelijk herkenbaar.
faalhaas zegt
@Edge: Dan maak je als BMW een generieke MPV, is het weer niet goed verdorie.
raoufff zegt
@Edge: vroeger = dood!
allesmetturbo zegt
Toch wel knap dat zo een mooi merk zulke lelijke autos kan maken. Echt werkelijk alles is lelijk wat ze uitbrengen tegenwoordig..
Ik blijf lekker in mijn oude bmw rond kachelen..
heer zegt
interiuer zit er netjes uit!
harrie zegt
Die grote grille doen ze omdat men anders eenvoudig zou kunnen denken dat het een of andere generieke koreaan is.
c-ad zegt
Ben benieuwd of er ook weer een Gran Tourer komt.
Richmond zegt
@c-ad: nee die komt er niet meer.
frederik zegt
Goed, je hebt liever een 3-serie. Maar een tijdje geleden heb ik een 2-serie AT gehuurd in Portugal en dat was toch een veel fijnere auto dan de concurrentie (zeg Renault Scenic). Dus als het toch een MPV moet zijn, dan maar deze.
harrie zegt
Ik kijk nu al uit naar het persbericht waarin ze hem vol gehangen hebben met M frustels.
leefvrij zegt
Ik heb dit artikel nog helder voor de geest:
https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-2-serie-tourer-exit-na-een-generatie-125793
En nu komen ze toch met een nieuwe. Verkoop gaat dus toch boven identiteit?
rikus zegt
Eindelijk zeg. Ik kon niet wachten op een lelijke Duitse MPV van een merk bekendstaat om hun mooie sportieve achterwielaangedreven coupé’s en sedans..
lexis zegt
Ik heb er geen woorden voor. Stel je toch eventjes in de plaats van de arme junior sales medewerker bij BMW die straks de opdracht krijgt dit vehicle aan de man of vrouw te brengen. Die zal toch wel heel creatief uit de hoek moeten komen om de gemiddelde BMW showroom bezoeker hiervan te overtuigen.
rollingstoned zegt
Ik denk dat dit wel een nieuwe doelgroep aanspreekt, de boomers. Die hebben graag een hoge zit en iets dat de caravan goed kan trekken….
Richmond zegt
@lexis: ik denk dat je je daarin vergist. Volgens AW is het de 6e best verkochte model serie. Er rijden er stiekem veel van rond.
lexis zegt
Wtf
rutgerg zegt
Sowieso hoeven autoverkopers tegenwoordig echt heel weinig te doen volgens mij…. 9 vd 10 klanten heeft de auto al uitvoerig samengesteld via de configurator en weten precies wat ze willen. Enige waar ze de verkoper voor nodig hebben is het bepalen van de inruilwaarde en het doordrukken van de order… Valt mij trouwens ook op, zonder mensen voor hun schenen te schoppen, dat menig autoverkoper tegenwoordig bar weinig van zn producten weet wat niet ook gewoon op de website staat, een echt toegevoegde waarde hebben de meeste niet.
harrie zegt
Eens, onlangs wat dealers bezocht en een uitzondering daargelaten was het kennisniveau van de verkoper echt treurig.
Groninger zegt
Niets eens zo lelijk, hebben ze goed gedaan daar bij Heras.
joki zegt
Niet voor mij maar ik vind deze er alleszins veel beter uitzien dan de zoveelste opgeblazen SUV die meer marketing dan auto is…
ktm690sm zegt
Toch dit wel liever dan een B-klasse… buiten dat ik nooit een mpv zou kopen!