Zagen we precies een week geleden nog spyshots van de TT Roadster, vanavond heeft Audi de officiële afbeeldingen vrijgegeven. Er is keus uit twee motoren; de 3,2 liter V6 levert een vermogen van 250 pk en 320 Nm (quattro-aandrijving) en de 2.0 TFSI met directe benzine-injectie en turbocharger levert 200 pk en 280 Nm (voorwiel aangedreven). Beide uitvoeringen zijn optioneel verkrijgbaar met Cosmo-jaarkaart!
Met de S tronic transmissie accelereert de Audi TT Roadster 2.0 TFSI in slechts 6,5 seconden van stilstand naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 237 km/u. De V6 doet de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden (met S tronic transmissie) en bereikt een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Het sportieve onderstel is compleet nieuw ontwikkeld voor de nieuwe TT Roadster. Belangrijkste features zijn de complexe multilink-achterwielophanging, de grote spoorbreedte voor en achter, de elastische ophangrubbers en grotere wielen. De voorwielophanging, die is verbonden aan een apart subframe, is van een McPherson-type dat is verfijnd dankzij het gebruik van aluminium onderdelen.
Persbericht alert:
De vormgeving
De eerste TT Roadster werd een klassieker dankzij de opvallende, maar eenvoudige vormgeving met vierkante en ronde lijnen. Diezelfde designtaal heeft Audi behouden en in licht gewijzigde vorm voor het nieuwe model gebruikt.Waar de achterzijde en de daklijn van de TT Coupé in elkaar overlopen, zorgt de stoffen kap van de TT Roadster voor een scherper contrast in de vormgeving. Uit de lijnen spreekt kracht en beweging. Dat wordt nog eens versterkt door de atletische welvingen op de flanken van de auto, door de opgaande dynamische lijn boven de dorpels en door de krachtige schouderlijn. De opvallende aluminium tankklep boven het rechterachterwiel is klassiek vormgegeven.
Het gezicht van de nieuwe Audi TT Roadster is bijzonder expressief. Vleugelvormige kunststof elementen in de scherpgelijnde koplampen benadrukken diepte in de koplampunits. Aan de achterzijde vallen de grote uitlaatpijpen en de brede luchtgeleider op. De buisvormige reflectoren lijken in de achterlichtunits te zweven. Net als bij de Coupé komt de achterspoiler van de Roadster elektrisch omhoog als een snelheid van 120 km/h wordt bereikt.
Vergeleken met het vorige model lijkt de TT Roadster een groeispurt te hebben gehad, waarbij de veranderde proporties zijn sportieve inborst accentueren. De lengte bedraagt nu 4.178 mm (+ 137 mm), de breedte 1.842 mm (+ 78 mm) en de hoogte 1.358 mm (+ 8 mm). De wielbasis is met 46 mm gegroeid tot 2.468 mm. Ondanks de gegroeide afmetingen bedraagt de luchtweerstandcoëfficiënt van de 2.0 TFSI met gesloten kap slechts 0,32.
De soft top
Audi heeft bewust gekozen voor een stoffen kap voor de nieuwe TT Roadster. Het concept van de soft top past perfect in een filosofie van puur en open rijden en heeft bovendien een reeks voordelen ten opzichte van een opvouwbare hardtop.De stoffen kap bevat verstevigingen van staal en aluminium en is voorzien van een grote glazen achterruit. Het is een lichte constructie die niet alleen de totale massa van de TT Roadster verlaagt, maar ook het zwaartepunt. De kap past uitstekend binnen de lijnen van de auto en neemt maar weinig ruimte in als hij is ingeklapt. Doordat de kap in een ‘Z’-vorm inklapt, fungeert het voorste gedeelte van het dak ook als een afdekkap. De soft top is verkrijgbaar in de kleuren zwart of donkergrijs.
Elke TT Roadster 3.2 quattro is standaard uitgerust met een elektrohydraulisch bediende soft top; deze is op de 2.0 TFSI als optie verkrijgbaar. Deze soft top opent en sluit in 12 seconden na een druk op de knop en kan ook rijdend worden bediend, zolang de snelheid niet boven de 50 km/h uitkomt. De volautomatische kap is bovendien voorzien van een extra laag geluidswerend materiaal onder de dakhemel, voor een nog betere warmte- en geluidsisolatie.
De handbediende uitvoering van de soft top wordt bediend met een centrale handgreep. Een elektrisch inklapbare winddeflector is als optie verkrijgbaar om de luchtstroom in het interieur te verminderen – geen enkele concurrent biedt deze praktische oplossing aan.
Carrosserie en veiligheid
Net als de carrosserie van de TT Coupé is die van de TT Roadster gebouwd volgens het principe van het Audi Space Frame (ASF). Dat bestaat uit een vooruitstrevende hybride-constructie die laat zien waartoe het merk in staat is op het gebied van gewichtsreductie. De carrosserie is voor 58 procent vervaardigd uit aluminium; de overige 42 procent is staal. Deze mix van metalen maakt de Roadster extreem licht: de 2.0 TFSI weegt in ongeladen toestand slechts 1.295 kilo.Om ervoor te zorgen dat het gewicht gelijkmatig over beide assen wordt verdeeld, zijn de stalen onderdelen vooral aan de achterzijde van de carrosserie gebruikt. Het tussenschot achter het passagierscompartiment bijvoorbeeld is zo’n stalen onderdeel. Juist dit onderdeel, waarop de stevige rolbeugels met elegante kunststofafdekking zijn gemonteerd, speelt een fundamentele rol in de stijfheid van de koets.
Ook de dorpels zijn speciaal voor de Roadster ontwikkeld. Deze bestaan uit kleinere secties van aluminium die verschillende verstevigingsribben bevatten. De A-stijlen zijn eveneens verstevigd en in het frame van de voorruit is een stalen verstevigingsbalk geïntegreerd. De huidige TT Roadster heeft al een indrukwekkende torsiestijfheid, maar in het nieuwe model is die verdubbeld. Dat uit zich in een minimum aan trillingen en een uitstekend weggedrag.
Een heel scala aan maatregelen zorgt voor de hoogst mogelijke passieve veiligheid. Bij een aanrijding van opzij komen de aluminium balken en de vulling in de deuren in actie, samen met de zij- en hoofdairbags. Dual stage-airbags en het Audi backguard system beperken de gevolgen van een frontale aanrijding of een aanrijding van achteren.
Het interieur
Het interieur van de TT Roadster biedt aanzienlijk meer hoofd- en elleboogruimte. De interieurbreedte op schouderhoogte bedraagt nu 1.362 mm, een toename van 29 mm.De diepe, goed gevormde sportstoelen zorgen voor een stevige zijdelingse steun, zowel voor de bestuurder als voor de bijrijder. Het standaard met leder beklede sportstuur is voorzien van een vlakke onderzijde. Het optionele Impulse lederen interieur met zijn opvallende stiksels kreeg al een cultstatus toen het verkrijgbaar was voor het vorige model, nu is het een van de vier leverbare lederopties.
De drie ronde luchtroosters en de koepel boven het instrumentenpaneel geven het dashboard de typische TT-uitstraling. De ergonomie is uitstekend en de afwerking is van de allerhoogste kwaliteit, zoals van een Audi verwacht mag worden. Dankzij de toegenomen buitenmaten is de bagageruimte in zowel de voorwielaangedreven als de quattro-variant vergroot van 210 naar 250 liter.
dekster zegt
best mooi, zoals de vorige: een schattig bolleke ;)
JPM zegt
Nee dit ontneemt hem toch die dynamiek, die de coupé wel had. Kben eigenlijk nooit voorstanders geweest van kleine cabrio’s maar zeker niet van deze.
SummerSky zegt
’t is ee moeilijke keus – coupe of roadster. Als er een leuk hardtop-dak voor beschikbaar komt is het misschien nog wel wat…
Rick dos zegt
“De eerste TT Roadster werd een klassieker dankzij de opvallende,”
LOL! :) En bedankt he! Mijn hele toetsenbord zit nu onder de koffie!
anzwoin zegt
voorspelbaar he.. maar wel mooi
dekster zegt
:-? de oude tt is toch een klasieker?, ik ken geen enkele “middeklasse” wagen die het zo lang uithield en nog steeds niet achterhaald lijkt. in de laatste 40 jaar.
Rick dos zegt
Je maakt een geintje? Niet?
Zo kan je de Z3 ook een klassieker noemen terwijl we allemaal wel weten dat dat niet zo is. Tenminste nu nog niet in ieder geval.
Een klassieker? Wat dacht je van de Alfa Romeo Spider? Hoe lang heeft het vorige model wel niet bestaan? En de huidige trouwens ook. Die vind ik persoonlijk 10x mooier dan een TT.
dekster zegt
maar was die alfa wereld schokkend?, die alfa lijkt de dag van vandaag hopeloos verouderd, terwijl de tt dat niet is ;)
Rick dos zegt
Dat weet ik niet. Zo oud ben ik nou ook weer niet. ;)
Ik weet wel dat de spider van 1966 t/m 1993 heeft geleefd ( ;) )
Ik moet eerst maar zien of de TT dat kan evenaren dus over 20 jaar sreken we elkaar nog wel een keer. :)
JANUS zegt
Ik zou hem niet kiezen maar ik zou hem toch ook niet terug geven als ik hem kado kreeg !
Vincent#1 zegt
Ik blijf fan van de eerste TT. Misschien is deze sportief gezien beter, maar qua uiterlijk had het ook een dakloze focus kunnen zijn. Nu mag ik de focus ook wel, dus het is geen belediging. Maar eerlijk gezegt vindt ik de R8, wat de TT had moeten zijn.
mashell zegt
Ach best leuk voor een zonnige zondagmiddag.
Porsche Fan zegt
Geef mij maar een Porsche Boxster S
Of had ik dat niet mogen zeggen
:D Porsche
TomRS6 zegt
Stylish!
Nogmaals ! maak een RSTT Convertible!
MiuRa zegt
vorige TT was same met de cayenne de lelijkste auto.. dus dit is een grote verbetering :)
cuore sportivo de tweede zegt
tt een klassieker? ja tuurlijk! en de dacia logan ook dan vanaf nu, het is niet omdat je “retro style” in een wagen steekt dat het ineens al een klassieker is, het enige klassieke dat ik bij de meeste tt’s zie is de bestuurster van 60+!! :)
BMW323Ci zegt
Eerlijk gezegd is die TT niet veel veranderd van de vorige, de lampen hebben een ander vorm gegeven en het interieur is aangepast en voila, we hebben een nieuw model, da is typisch audi, van A3 to A8 is ook zo, bijna zelfde auto, alleen maar langer uitgerekt.
En een klassiker de oude TT? neen!
Of nog niet toch.
w0o0dy zegt
TT is 8 jaar oud….. een klassieker? Wat een gelul! Als je dit soort onzin nodig hebt om je product aantrekkelijker te maken dan moet je ergens het idee hebben dat dit het niet is……
Ik heb nieuws voor Audi…. dit is een laffe restyle zoals voorheen alleen Porsche het kon……Dat wil niet zeggen dat het een waardeloze of lelijke auto is, maar klassieker…… over 30 jaar misschien, maar dan maakt een Golf V ook kans op de titel……
De cabrio is wel erg…. ehm metrosexueel en dat is zoooooooooo 2003… Ik had verwacht dat Audi er werk van zou maken zodat het ding minder “pretty boy with no balls ” en iets meer een echte Roadster zou worden… maar helaas. Voor een heleboel cabrio’s die ook wel vrouwelijke styling hebben is wel wat te zeggen, maar ik zou geen goede reden kunnen verzinnen waarom ik een TT cabrio zou kiezen boven de concurrenten……
BMW323Ci zegt
@WOoOdy
Ben het volledig met je eens.
Marcel zegt
Déjà Vu !!!!!
Heyhuub zegt
De oude TT was wel zeker een instant design klassieker.
AlwinH zegt
@Porsche Fan:
en weer bedankt voor je nuttige bijdrage.
FYI: de Boxter S is nogal een stukje duurder dan een TT cabrio.
Is voor jou niet zo relevant natuurlijk aangezien je nog niet eens een rijbewijs hebt, maar voor andere mensen is de prijs best belangrijk in de keuze van een auto.
slk55 amg zegt
Ik vind het een mooie auto, hij is misschien niet echt ‘mannelijk’ maar hij wel erg mooi. vooral de achterkant. de voorkant vind ik wat minder en dat komt met name door de ‘focus’ koplampen. maar wat ik me afvraag.. Bij veel foto’s van audi’s zie je dat de balk voor op de gril, waar het nummerbord op bevestigt is, mooi zwart glimmend is, maar als je ze in het echt ziet rijden blijkt het gewoon een zwarte plastic balk te zijn? is dit een extra optie ofso? Het interieur ziet er ook erg mooi uit. mooie kleur leer, en die stoelen nodige je echt uit om er lekker in te gaan zitten.
Ik denk dat je de audi TT nu nog geen klassieker kan noemen, de auto is amper 8 jaar oud, maar er is wel een groote kans dat het een klassieker wordt over een paar jaar.
slk55 amg zegt
meer audi nieuws:
De audi A6 is uitgeroepen tot beste keuze in het exclusieve segment, volgens de lezers van het autoblad Autoweek.
w0o0dy zegt
Mag je er ook ff bijzeggen dat er alleen maar Japanners in de top tien staan….
slk55 amg zegt
ja, maar het ging hier over audi.
w0o0dy zegt
betekent wel dat er geen auto’s uit het exclusieve segment in de top10 staan…. geeft je wel een beetje te denken niet?
slk55 amg zegt
ja maar wooody ze kijken naar:
Betrouwbaarheid
Comfort
Kosten
Rijprestaties
Uiterlijk
En ik denk dat het de kosten waren, die er voor heeft gezorgt dat er geen exclusieve modellen in de top 10 staan.
zie hier de complete lijst:
http://www.autoweek.nl/tt2006.php?overzicht=2&cache=no
Mark zegt
Ik denk ook het uiterlijk. Pas als je geen centen hebt koop je toch zeker pas een japanner?? Ze kunnen wel tien keer beter uit de test komen, maar ZE ZIEN ER NIET UIT. Ik kan mijn kleding waarschijnlijk ook beter bij de Hema kopen als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Toch koop ik Ralph Lauren omdat ik niet voor L*L wil lopen. dankzij die mooie auto en kleren heb ik een prachtige knappe vrouw aan de haak weten te slaan terwijl een leliojke vrouw waarschijnlijk net zo lief is en veel goedkoper.
slk55 amg zegt
even voor de duidelijkheid, je loopt echt niet voor lul als je in hema kleding rondloopt hoor. Ik zelf heb ook genoeg merkkleding (RL, D&G, Botticelli, chanel enz.) in de kast hangen, maar daar hangen ook t-shirts van de HEMA, C&A, V&D tussen. je moet gewoon dingen kopen omdat je ze mooi vind, niet omdat er een merk opstaat.
Overigens ben ik het wel met je eens dat een mooie outfit en een mooie vrouw ook mooie vrouwen aantrekken, maar je moet het toch nog altijd van het innerlijk hebben.
laat ik even ontopic blijven, want ik dwaal af…
Ik snap jouw commentaar niet? “Ik denk ook het uiterlijk. Pas als je geen centen hebt koop je toch zeker pas een japanner?? Ze kunnen wel tien keer beter uit de test komen, maar ZE ZIEN ER NIET UIT.” De toptien, staat helemaal vol met japanners, en de toptien is mede tot stand gekomen door te kijken naar het uiterlijk, blijkbaar vinden de mensen het mooie auto’s, anders stond de hele top 10 er wel niet mee vol. Ik ben het overigens wel met je eens dat (de meeste japanners) er niet echt geweldig uitzien. maar blijkbaar denken de meeste mensen daar anders over.
Wat ook nog een rede zou kunnen zijn, waarom er geen exclusieve auto’s in de top tien staan, is , ik weet niet hoe het onderzoek gehouden is, maar ik denk dat mensen met een wat kleinere middeklasse eerder aan zo’n onderzoek meedoen, dan de rijkere met een wat exclusievere auto.
slk55 amg zegt
@ mark
het eerste stukje was aan jouw gericht, was het er vergeten boven te zetten.
luc zegt
@slk 55 amg
ik vind dat je gelijkt hebt in dat eerste stukje ik draag ook merk maar ook merkloos maar dat boeit me eigenlijk niet zo…
je koopt toch ook geen omdat het een duur merk is zoals mercedes BMW audi enzo.. je koopt die auto omdat je hem mooi vind ik vind ford mondeo ook niet lelijk als hij wat luxer is uitgevoerd… maar ik vind als je zo’n dikke mercedes rijdt dat je meer een patser bent kijk ik kan ook zo’n auto permiteren en dan thuis met 5 man van 1 sneetje brood zitten eten en ’s avonds geen tv aan wat dat kost geld dan heb ik zo iets koop dan gewoon een wat goed kopere auto.. this natuurlijk wel leuk als je zo’n dik duur ding kan rijden maar iets goedkopers is toch ook niks miss mee ik rij dan zelf een 5 serie ik heb er genoeg geld voor maar als ik het niet had dan ik nog steeds in zo’n oude 5 serie nog maar een paar jaartjes gereden..
zo denk ik er dan over misschien jullie anders
w0o0dy zegt
het ging mij er niet om dat dit een slechte auto is, maar wat mij betreft zijn er een aantal auto’s die veel leuker zijn voor dat geld. En als je een merk koopt om jezelf beter te presenteren dan je in werkelijkheid bent…. vraag je dan toch eens af of je zelfvertrouwen rammelt of dat je veel meer in huis hebt en de dingen nodig eens beter moet gaan aanpakken…. Denk je niet dat looks zonder inhoud ervoor zullen zorgen dat je een keer door de mand valt??
Heb niet met de TT roadster gereden, maar de styling is echt “kijk mij eens mooi zijn met mijn nieuwe kapsel en nieuwe pakje aan” ik zou eerder gaan voor een auto die echt leuk is om mee te rijden, een echte roadster (sportwagen met open dak)
autoblogger zegt
De roadster is ook te zien op de TT minisite: http://microsites.audi.com/auditt-lounge/html/index.php
slk55 amg zegt
@wooody
verwijs je nu subtiel naar je eigen MX-5?? ;)
boy zegt
nou ik vind hem prachtig. hij toont groter. dikke techniek, jammer dat ze er niet de nieuwe v6 in gegooid hebben (255pk en 330NM), maar de DSG bak kan dat niet aan. maar vind de huidige roadster ook erg mooi. ben benieuwd hoe de rs eruit gaat zien. tt rs roadster, klinkt als een droom.
realist zegt
geef mij maar de vw eos
gemakkelijker instap en ruimte.
slk55 amg zegt
over de volkswagen eos gesproken……hij heeft een nieuwe motor, namelijk een 3.2 V6, dit is een perfecte concurent voor de TT v6.
audi_boy zegt
wat een gezeur kun je toch hebben over een auto,wordt er moe van zo langzamerhand.
Joostje zegt
is deze ook alweer verkozen als ultieme auto door homofiel Nederland ??
alexander zegt
die auto is echt stoer en cool en gaaf ik ga er voor sparen:-):-0:-)