Jawel, Audi heeft officieel bekend gemaakt dat de nieuwe S8 een compleet nieuwe V8 Biturbo-motor krijgt. Dit is de eerste afbeelding van de S8, die komende maand in Frankfurt onthuld zal worden.
De compleet nieuwe 4,0-liter V8 Biturbo-motor levert een maximaal vermogen van 520 pk (382 kW) en een max koppel van 620 Nm. Dankzij innovatieve technologieën als een start/stop-systeem, hergebruik van remenergie en cilinderuitschakeling zijn de modellen met de nieuwe motor tot wel 25% zuiniger dan de 5,2-liter V10 die hij opvolgt. Als gemiddeld verbruik wordt 10,2 liter op 100 km opgegeven, dat is met de oude S8 wel anders… Het gewicht van de S8 is 1.975 kilo.
De oude generatie S8 (D2) had ook een V8, destijds met 360 pk. Ten opzichte van dat vermogen is 520 pk een flinke stap voorwaarts! Dat hadden we niet verwacht. De V8 zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden en de topsnelheid is natuurlijk begrensd op 250 km/u. De motor is gekoppeld aan een achttraps Tiptronic automaat.
De Audi S8 is te herkennen aan 20 inch jetsers, een dikkere grille met dubbele chroomlijsten, een S8 badge in de grille, v8 badges aan de zijkant en een achterbumper met diffusor met twee dubbele uitlaten. Tot slot zijn speciaal voor de S8 comfort sportstoelen ontwikkeld. In mei van het volgend jaar verschijnt de S8 op de Nederlandse markt. Prijzen zijn nog niet bekend.
bigcar zegt
Nice, Audi’s mogen wel op elkaar lijken, maar ik vind het echt mooi!! ;)
n0zem zegt
Prachtig! En wat een cijfers! *kwijlt op zijn toetsenbord*
sjouveur zegt
Wow, 4.2 seconden! Wat een heerlijke wolf in schaapskleren! Ik kan me voorstellen dat mensen dit ontwerp saai vinden, maar ik kan de bescheidenheid wel waarderen. Hopelijk maakt dit ding ook een lekker geluid als je het juiste knopje hebt gevonden. Ben benieuwd hoe de achterkant eruit ziet.
sjouveur zegt
@sjouveur: Ah de foto’s zijn ook toegevoegd! :)
q7a1 zegt
Een beetje een voorspelbaar design..
snelwin zegt
4.2 erg respectvol. Maar een S en een 7 met veel meer vermogen doen er langer over. Zelfs de nieuwe m5 die lichter is en meer vermogen en koppel ook.
De RS5 zou ook in 4.5 naar de 100 gaan maar de M3 en C63 zijn in veel testen gewoon sneller (op regen na).
Er is vaker gesproken over de fantastische cijfers van Audi, maar er heerst ook steeds meer twijfel.
Voorop gesteld 4.2 of 4.6 je merkt het niet, maar het is wel slimme marketing.
PeugeotGTI zegt
@snelwin:
Laatst stond in een autoblad een dubbeltest van een RS3 tegen een ???.
De RS3 deed 3,8s van 0 naar 100.
3,8!!
rechercheur zegt
Fantastische machine, en door het 25% lager verbruik ook veel beter bruikbaar. Chapeau!
Pica zegt
4,2 sec eerst zien en dan geloven.
Dimglor zegt
Mooie wagen, op die velgen na…. maar deze S8 kan echt niet tippen aan de vorige S8…. Die was echt prachtig…
jzaero zegt
@Dimglor: inderdaad, en dan ben ik geeneena fan van audi. Maar die was wel erg mooi! Ook het geluid was prachtig
jzaero zegt
@Dimglor: http://www.youtube.com/watch?v=FBts0SpYAko
http://www.youtube.com/watch?v=Gai-MnpiYpY
http://www.youtube.com/watch?v=cd8GCNx0RLY
sebasjuhh zegt
@jzaero: coole filmpjes, alleen in het laatste filmpje vloert ie em ff, overige is halfgas
Dimglor zegt
@jzaero: Inderdaad, prachtige wagen met prachtig geluid…. Deze straalde tenminste klasse uit! ;-)
autobart zegt
@Dimglor: Inderdaad, ook het geluid… Dat was machtig!
kaasboerin zegt
Nette risicoloze auto met supercijfers.
The360box zegt
Jammer dat alle Audi’s 1 pot nat zijn
autobart zegt
@The360box: Jammer dat jij op autoblog kan…
The360box zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
993turbo zegt
@The360box: Jammer dat jullie niet ff doorgingen.
snelwin zegt
De S6 en 7 krijgen hetzelfde blok. En die doen er 4.8 en 4.9 over??? Bron autoweek
kaasboerin zegt
@snelwin: Niet hetzelfde blok, die hebben 420pk, deze 520pk.
autoblogger zegt
@snelwin: staat gewoon hier op de site hoor. Zie oa:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/31/audi-s6-gewoon-weer-met-v8
http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/31/audi-s7-sportback-420-pk
love4sportcars zegt
jaja ze krijgen het weer eens voor elkaar, ginder bij audi. we staan weer allemaal paf van de specs!
paere zegt
Iedereen hier vind 4.2 sec. Al snel de panamera turbo s die in dezelfde klasse zit doet er 3.8 sec. Over!!
dennisr zegt
zag met mijn slaperige ogen even niet het verschil tussen dit artikel en het volgende artikel, maar ondanks dat ze zo op elkaar lijken zijn het wel tuk voor stuk mooie wagens.. :)
jzaero zegt
@dennisr: Had er idd ook last van, weggeklikt en toen dacht ik van, he? Dit was niet het artikel waar ik net was (bij de S6) XD
crusader zegt
moet het allemaal eens zien, een wagen van bijna 2 ton doet er 4,2 seconden over terwijl bvb de oude M6 makkelijk 200kg lichter is en er 4,6 seconden over doet met 507 PK, of een Porsche 997 S, nog lichter, doet er amper dezelfde tijd over… moet het eerst zien dan geloven… weet wel dat PK’s niet alles zeggen, kijk maar naar de GTR, die ondanks de niet enorme aantalle PK’s tijden neerzet waarbij andere wagens snel 100 tot 150PK extra voor nodig hebben…maar een audi S8 is geen GTR, al zeker niet in versnellingsbak…
Kijk al uit naar een rechtstreeks duel van deze S8 tegen de concurrentie en de tijden in tests…zou wel lafjes zijn van Audi als ze constant gaan zitten liegen over optrektijden…
sebasjuhh zegt
@crusader: je bent je er van bewust dat een 997S onder de 3 sec naar de honderd duikt?
autobart zegt
@sebasjuhh: Z’n reactievermogen is te traag voor een stopwatch of hij kijkt filmpjes op youtube met een onnauwkeurige timer… (Ik weet het goede woord even niet maar je weet hopelijk wat ik bedoel)
crusader zegt
@sebasjuhh: 997 Carrera S natuurlijk, niet de Turbo S
speedlimit zegt
@crusader:
PK’s zeggen idd niet alles maar helpen wel.
Ik denk dat t puike koppel geholpen door de bi-turbo voor de snelle acceleratie zorgt ;)
nomar zegt
@crusader: 1 woord: quattro
vale46 zegt
“De Audi S8 is te herkennen aan 20 inch jetsers, een dikkere grille met dubbele chroomlijsten en een S8 badge, luchtinlaten aan de zijkant en een achterbumper met diffusor met twee dubbele uitlaten.”
Ben ik nu de enige die geen luchtinlaten ziet in de zijkant? :s
OT: dikke bak, maar de styling is niet mijn smaak, het is me allemaal ietsje té strak.
De sprinttijd is wel optimistisch vrees ik, maar met quattro weet je nooit natuurlijk :)
autoblogger zegt
@vale46: oops, ik bedoel V8 badges aan de zijkant ;)
vale46 zegt
@autoblogger: I.p.v. de tekst aan te passen had je beter even photoshop boven gehaald ;)
Zou veel beter geweest zijn dan een domme V8 badge :P
SJ zegt
En geen verchroomde zijspiegels meer? Dat vond ik nou altijd een prachtig detail van de S8.
love4sportcars zegt
@SJ: dat kan je in carrosseriekleur ook krijgen, bij de vorige generatie was dat ook zo.
wel een mooi motorblok, met dat rood erin!!!
jeanclaude zegt
Daar sta je dan met je S63,S65,E63,CLS63,C63,CL65,CL63,M5,M3,M6,R8-V8,RS6,RS5.
autobart zegt
@jeanclaude: R8 V8 pff… Als je een R8 koopt koop je toch gelijk een V10, klinkt gigantisch lekker en hij heeft mooiere uitlaten…
adyton zegt
Mooi. Persoonlijk vind ik dat hij een klein beetje sportiviteit mist.
Tommy2 zegt
520 pk, PATS!!
Eindelijk kan de S8 concureren met de S AMG’s! :D
autobart zegt
@Tommy2: 620nm koppel heeft de S8 en de S63 amg heeft 800nm koppel, hij kan de S63 niet bijhouden, dus in welk opzicht kan hij concurreren met de S63? met optrekken niet…
Tommy2 zegt
@autobart: 650 Nm* En de S8 heeft quattro dus met het optrekken zit het wel goed. Alleen op hoge snelheden zal de S8 het afleggen tegen de S65 AMG. Maar omdat de A8 veel dynamischer is dan de S, die zich volledig op comfort richt, zal de S8 op bochtige trajecten een goede tegenstander zijn gok ik.
KaCh1ng zegt
ultieme wagen voor dagelijks gebruik
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: voor 4 personen* , anders een 911 Turbo :)
kevinc zegt
Wie niet meer kan wachten om het geluid te horen van deze nieuwe V8. Op de duitse Audi site is een mooie impressie te horen:
http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/die_audi_s_modelle.html
:D
T-Spark zegt
Ben ik de enige als ik deze auto toch wel een beetje té tacky vindt?
koenmb zegt
Idd. Eerst zien dan geloven…
Sneller dan een S65 AMG met 612pk en 1000Nm, het zou mij verbazen.
anakiet zegt
@koenmb:
De S8 heeft AWD, S-tronicbak en is minder zwaar.
Niet echt vreemd als hij tot 100 sneller is.
Boven de 100 wint een 65 AMG met gemak.
rechercheur zegt
…. bijna 16:00 uur, kom er maar in @norge ….
agera zegt
@rechercheur: is die te laat :P
janklaassen zegt
Geweldig dat Audi nog zo’n model er tegenaan gooit! Uiterlijk helemaal goed op die mistlamp’grille’lijn na, voor de rest top!
Citrofiel zegt
Dit is dan stiekem wél leuk. De gewone Audi’s vind ik saai, de RS’en zijn te overdreven. De S is bescheiden van uiterlijk, maar stiekem een brulboei. Een wolf ik schaapskleding inderdaad, en dat is altijd leuk… :)
sebasjuhh zegt
ziet er goed uit, voor mij nog steeds de oude S8 met lambo blok, 450 pk bij 540 nm is ook prima! Bovendien halen veel sportautos en andere dat geluid nooit!
speedlimit zegt
Hmm v8 badge op de zijkant…looks like tjoening by halfords.
Vind de vorige S8 er beter uitzien.
autobart zegt
Waarom? Waarom gooit audi er niet die magische V10 in? MB gooit in de S-Klasse anno 2010 nog een dikke V8 en een V12 in de S63 en de S65, waarom audi niet? Bij die auto’s kijk je toch niet naar de wegenbelasting/ welke geldklopperij dan ook…
The360box zegt
@autobart: Moeten we het nou echt nog uitleggen?
rechercheur zegt
@autobart:
Bart, het gaat niet om wegenbelasting of fiscale bijtelling. Maar daarentegen wel hoe vaak je moet stoppen voor aan tankbeurtje onderweg naar je tweede hut in Cannes of Nice …
toospee zegt
@autobart: S63 heeft een V8…
DDX zegt
@autobart: Je hebt altijd nog de A8 W12 ?
norge zegt
Mooi hoor ,alleen jammer dat je er (bijna) je vrachwagenrijbewijs voor nodig heb.
norge zegt
Trage t vandaag Vrachtwagen ;)
rechercheur zegt
@norge:
foutloos schrijven is ook best lastig ….
norge zegt
@rechercheur: Ga jij lekker naar [email protected]
rechercheur zegt
@norge:
Is gewoon een kwestie van opvoeding en educatie, verder niets ….
norge zegt
@rechercheur: Og du har vidergående barnehage?
gerard1710 zegt
@norge: Ik wou net zeggen..
pier zegt
Dit is echt de enige variant van de A8 die mij optisch kan bekoren. Motorisch mankeert er ook niets aan ;)
agera zegt
Vind de Porsche Panamara veel mooier, maar dit heeft opzich ook wel wat.
agera zegt
De Jaguar XJ LWB Supersport, BMW 760 li, Mercedes 63 AMG L, Audi A8 Quattro 4.2 TDI werden vorig jaar aan de tand gevoeld door Topgear. De Audi was op elk vlak de betere, maar de overwinning ging uiteindelijk naar de Jaguar vanwege het ingetogen uiterlijk van de Audi.
Voor zoveel geld zou mijn eerste keus de Porsche Panamera Turbo zijn als tweede de Bentley Continental Flying Spur en als derde zou ik twijfelen tussen de Audi S8 of de BMW 760 Li.