Hot hatch alert! We wisten al dat de S3 deze week onthuld zou worden, er werd daarbij gesproken over 260pk maar inmiddels is duidelijk dat het gaat om 265pk! Ook leuk;) De S3 gebruikt hiervoor de viercylinder 2.0 TFSI en gaat daarmee in 5,7 seconden naar de 100 km/u. De maximum snelheid is begrensd op 250 km/u.
De nieuwe S3 heeft met 265pk hetzelfde vermogen als de 130i. De Audi heeft echter wel meer koppel; 350Nm tegen de 315Nm van de Bimmer.
Aan de buitenkant is de verlaagde S3 herkenbaar aan het 18″ lichtmetaal, de chromen grille, de grote luchtinlaat aan de voorkant, de dubbele uitlaat, een diffuser, een achterspoiler en natuurlijk de aluminium buitenspiegels.
Zoals bekend zal de S3 voor het eerst op de motorshow van Parijs te zien zijn, eind van het jaar kunnen we ém dan bewonderen op de Europese wegen. Kostprijs in Duitsland is overigens 35.150,0 euro (via germancarblog.com).
Update: het officiële persbericht van Audi:
De nieuwe Audi S3 legt de lat in zijn segment opnieuw hoger – op het niveau van een sportauto. De sprint van 0 tot 100 km/h neemt slechts 5,7 seconden in beslag, terwijl bij 250 km/h pas een einde komt aan het accelererende vermogen. Met een soepel aanspreekgedrag, een snelle toerenopbouw en de juiste akoestiek heeft de krachtige 2.0 liter viercilinder turbomotor met FSI directe injectie de juiste eigenschappen voor een high-performance hatchback.
Het indrukwekkende motorvermogen wordt via de handgeschakelde zesversnellingsbak en de quattro vierwielaandrijving overgebracht op de vier grote, 18 inch lichtmetalen velgen. Dankzij het nieuwe S sportonderstel combineert de nieuwe S3 extreem sportieve rijeigenschappen met de hoogste mate van comfort. Dit uiterst sportieve en compacte model reageert dan ook zeer levendig op stuurbewegingen en heeft een uiterst nauwkeurige en veilige wegligging.
Het dynamische potentieel van deze sportieve driedeurs hatchback is al op het eerste gezicht onmiskenbaar. Met de in chroom uitgevoerde single frame grille, de voorspoiler met grote luchtinlaat en gerestylede dorpels laat de nieuwe S3 geen twijfel bestaan over zijn sportieve ambities. In de achterspoiler is een diffuser in contrasterend grijs geïntegreerd, alsmede twee chromen, ovale uitlaatpijpen in S-design. De aluminium-optiek buitenspiegels en de in carrosseriekleur uitgevoerde dakspoiler geven het geheel een extra onderscheidend accent.
Interieur: sportieve ambiance
Het interieur ademt een sportieve ambiance, met materialen van de hoogste kwaliteit die met het grootste vakmanschap zijn afgewerkt. De opvallendste elementen zijn de sterk geprononceerde sportstoelen, de zwarte hemelbekleding – ook in zilverkleur leverbaar – en het instrumentarium met speciaal gevormde klokken en wijzernaalden.
De pedalen, de pookknop en de ventilatieopeningen zijn uitgevoerd in aluminium-optiek, met sieraccenten in zwart pianolak, aluminium of fijn generfd, grijs berkenhout. Het rood-met-zilveren S-logo siert het met leder beklede sportstuur, het instrumentarium, de pookknop en de dorpellijsten.
De stoelen zijn afgewerkt met een combinatie van stof en leder; optioneel is ook een combinatie van alcantara en leder of een volledig lederen bekleding leverbaar. De two-tone lederen bekleding is uitgevoerd met een stiksel in de kleur van de middelste baan.TFSI in zijn krachtigste gedaante
De motor van de nieuwe S3 maakt de hoge verwachtingen volledig waar en levert uitstekende prestaties. Mede dankzij directe brandstofinjectie en een turbolader genereert de 2.0 TFSI een vermogen van 195 kW (265 pk) bij 6.000 t/min. Het indrukwekkende koppel van 350 Nm is constant beschikbaar in het brede toerenbereik tussen 2.500 en 5.000 t/min. Bijzonder welkom is ook het feit dat de 2.0 TFSI ondanks zijn hoge prestatiepotentieel een gemiddeld brandstofverbruik kent van slechts 9,1 l/100 h. Dat is opnieuw een bewijs van de toekomstgerichte efficiency van de door Audi ontwikkelde TFSI-technologie.
Vergeleken met de Audi A3 is deze krachtbron een meer geavanceerde versie die op een aantal cruciale punten is aangepast. De nieuwe turbolader genereert met zijn grotere turbine en compressor een ongewoon hoge turbodruk van 1,2 bar. Daarbij zorgt een gemodificeerde intercooler voor een aanzienlijke verlaging van de temperatuur van de samengeperste lucht, waardoor de voor de verbranding benodigde luchtmassa wordt vergroot.
Via zuigers met verstevigde drijfstangen worden de enorme krachten overgebracht op de krukas. Ook is het cilinderblok stijver gemaakt, terwijl de cilinderkop is vervaardigd uit een nieuwe, meer hittebestendige legering.
Met oog op het toegenomen vermogen is de timing van de uitlaatnokkenas gewijzigd. De brandstof wordt rechtstreeks in de verbrandingskamers gespoten, waarbij hogedrukinjectoren zorgen voor een consistente verneveling.
Ondanks deze vooruitstrevende techniek weegt de high-performance turbomotor slechts 152 kilo, wat minder is dan vergelijkbare motoren van concurrenten. Het lage gewicht heeft een gunstig effect op de aslastverdeling. Door zijn compacte afmetingen kon de 2.0 TFSI bovendien dwars worden geplaatst, wat voordelen heeft voor de interieurruimte en het laadvolume van de nieuwe S3.
Ter ondersteuning van zijn sportieve rijeigenschappen is de nieuwe Audi S3 voorzien van een handgeschakelde close-ratio zesversnellingsbak. Om sportiever en nauwkeuriger schakelen mogelijk te maken, is de schakeloverbrenging voor de Audi S3 ingekort. En zoals alle S-modellen van Audi beschikt ook de nieuwe S3 standaard over quattro vierwielaandrijving. Een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling – aan de achterzijde geplaatst met het oog op een ideale gewichtsverdeling – verdeelt het koppel over de voor- en achteras en zorgt zo voor optimale grip en veiligheid. Om berekend te zijn op de enorme krachten van de motor zijn alle componenten in de aandrijflijn bovendien extra sterk uitgevoerd.
Rijeigenschappen: flitsende reacties
Op het gebied van rijeigenschappen beschikt de nieuwe Audi S3 over alle kwaliteiten die verwacht mogen worden van een high-performance hatchback. De S3 reageert direct op stuurbewegingen en laat vooral in bochten graag zijn snelheid zien. De al zeer geavanceerde wielophanging van de A3 – met subframes voor en achter, driehoekige draagarmen voor en vier draagarmen achter – is voor de nieuwe S3 verder verbeterd.
De vering en schokdempers zijn stugger, terwijl de carrosserie 2,5 cm lager ligt dan een Audi A3 met standaard wielophanging. Aluminium fusees en driehoekige draagarmen hebben bij de voorwielophanging gezorgd voor een lager gewicht, terwijl de besturing met stijvere ophangrubbers en een sportievere afstelling voor de elektromechanische stuurbekrachtiging dynamischer en nauwkeuriger is gemaakt. De 18 inch lichtmetalen velgen met banden in de maat 225/40 geven optimale grip, met een 17 inch remsysteem met sport-remblokken en zwarte remklauwen met S3-embleem voor maximale remkracht en vertraging.
De extra uitrusting omvat tevens een met leder afgewerkt stuurwiel met een afgeplat profiel en – voor de quattro GmbH-modelreeks – neerklapbare kuipstoelen. Op gebied van infotainment introduceert Audi een nieuwe generatie audiosystemen. De premiumuitrusting wordt gecompleteerd met universele aansluitmogelijkheden voor een mobiele telefoon en een iPod, alsmede luidsprekers van Bose. Standaard is de Audi S3 voorzien van volautomatische airconditioning, een bestuurdersinformatiesysteem met een nieuwe functie voor rondetijden en een diefstalalarmsysteem. De nieuwe Audi S3 maakt in het vierde kwartaal van dit jaar zijn opwachting bij de Nederlandse Audi-dealers. De prijs is nog niet bekend.
Wouter1 zegt
ziet er goed uit :D
Boy zegt
Wel krapjes die 265 pk voor een s uitvoering
Dink zegt
Al die Audi’s maken me zo moe . . . Wanneer komt er eens een echte gave?
Rick zegt
@ Dink
Waar praat je echt over, alle Audi’s die de laaste tijd uitkomen zijn allemaal zo strak en snel een super mooi van binnen, naar mijn mening heb jij echt geen smaak.
@ Boy
Reken maar dat dit gaat hoor :D
luwek zegt
geweldig…ziet er weer uit zoals alle audi’s, perfect gewoon=)
Boy zegt
ik rijd zelf een audi tt roadster met 243pk, maar 20 pk erbij, en dan vin dik hem niet s waardig.
Boy zegt
jammer dat deze auto overal s embleems heeft zitten, en een 130iniet, maar wel gewoon naast je komt rijden. maar idd zal zeer zeker dik rijden.
Henk zegt
Ik ben het er mee eens dat hij eigen te weinig vermogen heeft om het predicaat S te ontvangen. Als je nagaat dat de 3.2V6 al 250pk heeft dan heeft de S3 maar 15pk meer dan zijn minder potente broeder en dat is toch wat aan de magere kant.
Verder zal het ongetwijfeld een fenomenale auto zijn en hij ziet er wel extreem strak uit.
Boy zegt
natuurlijk zal de s3 wel wat licher zijn als de 3.2 v6 uitvoering, maar met zo een klein verschil zou ik toch voor de v6 gaan.
Henk zegt
@boy
dat probeerde ik ook aan te geven. En dan heb je ook nog eens het karakter van een v6 wat erg fijn en soepel rijdt.
Boy zegt
maar je weet niet of het daadwerkelijk 265 pk zal worden, want uiteindelijk verschilt t nog wel eens. dat had je ook met de s6, kreeg hij 15 pk meer als dat hij zou krijgen volgens de bladen.
Boy zegt
en hij gaat met een handbak, misschien is hij ook sneller als hij de dsg krijgt. ik zie het al voor me…. ik in een zwarte s3…
dekster zegt
heel strak, zoals alle audi’s
Heyhuub zegt
Hmm de enige s embleempjes die ik kan zien zijn de achterkant voorkant en stuur. Zoveel vind ik dat niet…
w0o0dy zegt
niet zo spannend…. wel snel
Boy zegt
nou ze zullen heus ook wel aan de zeikant komen.
dekster zegt
heeft de S3 quattro?
Boy zegt
ja dat zal heus wel, lijkt me raar als hij dat niet heeft.
tw zegt
kben een grote audi-fan maar ik vind toch dat het beter kon.
Tis mij allemaal iets te gemaakt
BTW, kan er mij iemand zeggen wanneer audi R9 gepresenteerd wordt?
dekster zegt
@tw
hij zou al dit jaar in dubai gepresenteerd geweest zijn…
deef zegt
wat kost dat nou>?
Rick zegt
De S3 en de 130i hebben evenveel pk’s, maar de S3 is 0,4 sec sneller op de 100km/h en dat is dan nog rechtuit, over het circuit is de S3 nog sneller door de Quattro aandrijving (ja dekster hij heeft quattro :D).
@ Boy
Dan nog wat, Audi staat altijd juist voor understatement qua uiterlijk t.o.v. de prestaties, dus zeker niet dat je te veel logo’s vind ofzo want daar houden ze juist helemaal niet van bij Audi, daar vinden ze iets nogal snel overdone…
route66 zegt
houd er rekening mee dat we zowat de zelfde pk’s krijgen van een 4-cilinder als van een dikke 6-cilinder , dus ook je gebruik en uitstoot enz enz enz gaat goed naar beneden…voor dezelfde kracht zowat , en een mooi kitje en al
Henk zegt
Sorry hoor maar als ik zo’n auto koop maakt mij het mij niet meer uit of het verbruik iets positiever is omdat er een viercilinder gebruikt is.
FER zegt
Natuurlijk heeft ook deze S quattro! Vindt het alleen raar dat er een “gewone” handbak in zit. Ik dacht da de S3 standaard werd uitgerust met een DSG..
route66 zegt
nee voor jouw niet , maar bij audi wel
Dreier zegt
Zeker een strak model, net als alle audi’s van de laatste tijd. Zo strak dat het emotieloos wordt, klinisch gewoon. Prestaties zijn natuurlijk netjes. Maar qua uiterlijk zou ik eerder voor een 1 serie of de C30 gaan.
Muhbarra zegt
Wat een gezeik hier zeg. Iedereen valt over de pk’s, “hij is helemaal niet zo snel”, “een 130 rijdt er zo naast”. De meerderheid zou deze Audi al om een paal heen leggen als er een flauw bochtje in de weg zit, wat een grootdoenerij. Iedereen praat hier alsof ie autocoureur van beroep is, terwijl de meesten gewoon weer in hun Golf Tdi’tje naar huis tuffen en ook nooit iets beters zullen krijgen dan dat. Grootheidswaanzin.
Henk zegt
@ Muhbarra
Ik ben het met je eens dat het overgrote deel van de mensen hier nooit in een dergelijke auto zal rijden. Ik ben daar waarschijnlijk een van.
Het gaat er hier om dat Audi een topmodel in de markt zet die zich met ‘moeite’ (moeten de echte cijfers nog afwachten) zal onderscheiden van de concurrentie en van zijn minder potente broeder.
Het heeft er dus niets mee te maken met of je een auto al dan niet op de grens kunt rijden, maar dat je weet dat die verder ligt dan de concurrentie.
Bovendien zijn staat Audi bekend om juist auto’s te maken die goed te handlenen zijn.
dekster zegt
@Muhbarra
heb je ooit al een sportieve audi gereden, ik zou het je toch eens aanraden en je gaat verstelt staan (desondanks dat de moter vanvoor zit)
Eric zegt
Ik ben benieuwd naar de prestaties van deze S3, vooral omdat de 130i hetzelfde vermogen heeft maar met het quattro systeem een pak zwaarder
zal uitvallen. Ik hoop dat er ook een 5 deurs model van komt!
Robin zegt
Vette wagen! Zeker van binnen! Ik ga in Duitsland wonen!
Alwood zegt
ontzettend gaaf wagentje! lijkt me ook prachtig sturen met een niet te zware motor voorin en quattro!!!
ik denk alleen dat ik liever ga wachten op een C30 T5, die looks worden echt helemaal top. alleen jammer dat er wss geen awd komt…
w0o0dy zegt
@Eric: de A3 2.0TFSI quattro weegt 1430kg, het lijkt me logische dat de S3 niet (veel) zwaarder is dan dat (zelfde motor en ook quattro).
De 130i weegt ook 1350kg dus is het verschil ongeveer 80kg. Wel een aardig verschil, maar niet gigantisch veel. In principe zou de 130 een voordeel bij het remmen en bij het accelereren kunnen hebben, maar misschien kan de S3 de pk’s beter op het asfalt krijgen en dan kan het verschil (ondanks meer gewicht) ook nog wel eens in het voordeel van de S3 uitvallen….
dekster zegt
@w0o0dy
de S3 heeft ook meer koppel dus dat gewichtsverschil word dirrect weggewerkt
@Eric
die vijfdeurs komt er alleen in RS3 uitvoering
J. zegt
Met moeite onderscheiden van de BMW 1 serie? Qua snelheid misschien, maar 265PK is ruim zat, qua uiterlijk is deze toch wel vele malen mooier.
Ik vind dit een cool bakkie hoor, en aangezien de S3 niet zo superduur is als een S6 of een S8 vind ik het niet meer dan normaal dat ze er 265PK in leggen in plaats van 400+. Als de 400+PK grens al in zicht komt bij zo’n “goedkoop” autootje, dan zou het aantal verkeersdoden wel weer toenemen ben ik bang ;)
w0o0dy zegt
ik heb even zitten rekenen en denk dat de S3 ergens in de buurt van 46.000 euro moet gaan kosten. Wellicht weet Pon nog een beetje korting te regelen en blijft de S3 onder de 45.000 euro (vanaf) maar dat verwacht ik niet.
Henk zegt
@woody
Ik denk dat hij idd wel boven de 45.000 gaat komen. Zeker als je nagaat dat de 3.2V6 afgerond al 44.000 euro kost.
Robin zegt
“De S3 geeft op papier de 130i het nakijken. Hij kan in 5,7 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid is afgeregeld 250 km/u. De BMW sprint in 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en heeft eveneens een begrensde topsnelheid.”
Bron:Autoweek
Plus hoger koppel, dus tussensprintjes ook sneller.
w0o0dy zegt
@Henk: de 3.2 quattro ambition kost in Duitsland 31 of 34.000 euro…. en in NL 44.000.
Dan zou de S3 idd ruim boven de 46.000 kunnen uitkomen als hij in Duitsland al 35.000 kost….. maar ik denk dat Audi met zo’n prijsverschil ten opzichte van de 130i niet weg komt….. dus zullen ze minder marge pakken op de S3 (denk ik) of ze gaan er weinig slijten……
Henk zegt
@woody
Laten we dat hopen dat Audi er minder marge op pakt. Das alleen maar mooi. Ik vind het echt een fantasitsche auto.
dekster zegt
misschien de reden waarom dat audi er een manuele versnellingsbak heeft ingestoken, dan kost ie minder
dekster zegt
misschien de reden waarom dat audi er een manuele versnellingsbak heeft ingestoken, dan kost ie minder
w0o0dy zegt
moest net ff lachen…. Autovisie heeft staan: “In Duitsland wenst Audi 35.150 euro te ontvangen, ga dus uit van een prijs van rond de 40 mille.”
Die rekensom kan ik niet volgen, maar dat zou een interessante prijs zijn…. ik denk dat je dat kan vergeten, maar we zullen zien!
Heyhuub zegt
Hier is de 3.2 er vanaf 43000,-
Dus ik denk dat deze er wel 3000,- ofzo bovenop gooit.
Navarone zegt
Geeft BMW het nakijken? Tja…als je wakker ligt van die 0.4 sec.
Vind het persoonlijk geen goede vergelijking, we zouden de BMW 1 eerder moeten vergelijken met de S3 3.2 zonder 4WD
En als we dan toch gaan wedijveren dan nemen we gewoon de 135i die later zal uitkomen. En voordat de audifans beginnen te zeuren over het “lage” speciefiek vermogen van de 135i, het is niet de bedoeling van BMW om zoveel mogelijk pk uit een motor te halen, maar om een goede balans te vinden tussen verbruik, comfort en prestaties. De turbodruk opvoeren kan zelfs een kind….Moet je eens opletten als je van de 135i de turbodruk gaat opvoeren….
Rick zegt
@ Navarone
Beetje triest als bmw fan (want dat ben jij obviously!) dat je zo’n triest berichtje achterlaat met als als als, en “als je wakker ligt van 0.4 sec.” feit is dat de S3 sneller is en mooier (dit laatste naar de mening van velen, jouwe dus niet dat begrijp ik).
Je maakt jezelf niet echt geloofwaardig zo, dan nog wat:
Als ik moet wachten op de 135i, wacht jij dan maar op de RS3, dus doeii!!! :D
Heyhuub zegt
@Navarone
Ja en de A3 3.2 is alleen te krijgen met 4wd.
Cedric zegt
de V6 geeft wel flink onderstuur
doe mij maar de S3
Navarone zegt
Verkeerd begrepen, vind de S3 mooier. Triest berichtje, tja dat is jouw mening.
Laten we niet vergeten dat we appelen met peren aan het vergelijken zijn. BMW fan? Ja, net als jij duidelijk Audifan bent. Maar vergeet niet: Audi kan BMW enkel evenaren, niet overtreffen. En begin nu niet over rs4 of de rs6 want ook deze zullen tot stof vermalen worden…..
autoblogger zegt
Update: het officiële persbericht van Audi is toegevoegd aan bovenstaande post…
Henk zegt
Jongens laten we nu niet de merken weer tegen elkaar uitspelen. Het gaat hier om de S3 en niet direct om de strijdt met BMW.
De drie topmerken, hier reken ik ook Mercedes Benz toe, hebben elk een ander karakter.
Het is maar net wat voor karakter je zoekt en zelf hebt. Dus laten we niet het standaard BMW – Audi gevecht uit de kast halen. Die discussies zijn al te vaak gevoerd en niet meer orrigineel.
w0o0dy zegt
“ik ben sterker dan jij” “ja maar mijn broer is sterker dan jou” “ja en mijn papa is sterker dan jouw broer” “ja en mijn papa is sterker dan jouw papa” enfin…… ik denk dat iedereen die kinderen heeft dit herkent. Er zal altijd een sneller auto op de markt komen….. tot de volgende die weer sneller is……..
Je moet (even) tegen je verlies kunnen, de volgende keer is jouw favoriet weer het snelst….. (alsof het alleen daarom gaat…..)
Dink zegt
@Rick . . . ik heb echt geen smaak, nee . . . :hehe:
HM zegt
mooie kar hoor! ik heb zelf een golfje V gti met 273pk aan de wielen gemeten..uiteraard veel te veel vermogen voor alleen voorwielaandrijving maar wel fun! Anyway, ik snap de meeste reacties hier niet..als ik een 130i zie vind ik dat een hele mooie kar omdat ik weet dat er leuke techniek in ligt en hetzelfde geldt voor die nieuwe S3, als je ze gaat vergelijken zullen er vast punten zijn waarop de één de ander overtreft maar geloof me, alleen autoliefhebbers kopen dit soort auto’s en die gaan elkaars auto echt niet afzeiken! De ene keer wordt een bmw, andere keer een audi, who cares? Als je deze auto’s geparkeerd ziet staan, maken ze allebei indruk! oh ja, als je 265 pk al niet voldoende vindt..tja wat zal ik zeggen..zet er maar eens boxter naast..
Cedric zegt
@ HM: ondertussen is het wel al een cayman :d
w0o0dy zegt
@HM op een bochtig stuk weg waar hogere snelheden mogelijk zijn rijdt zo’n Boxster een 130i of S3 of Golf GTI/R32 echt wel los hoor……Tenzij je de Peugeot Boxer bedoelt….. dan zijn deze “GTI’s” inderdaad veel sneller….
Verder heb je wel gelijk, of de één nou sneller is dan de andere (in een rechte lijn) zegt geen biet over de rijervaring en dat is wel waarom de meeste liefhebbers zo’n auto kopen. Het gevoel, niet de koude cijfers….
Hoe ben je aan 273pk aan de wielen gekomen? Wat heb je allemaal aan die Golf laten doen? Door wie?
Rick zegt
@ Naverone
Ik ben een auto liefhebber, niet een Audi fan en ik noemde puur en alleen feiten op, geen subjectieve troep.
Dan dit, de nieuwe M3 krijgt niet meer Pk’s dan de nieuwe RS4, en de nieuwe RS6 krijgt 50 pk meer dan de M5/M6 dus vergeet het maar je verpulveren bla bla!
HM zegt
echt losrijden gebeurt dan geloof ik niet maar ik heb absoluut minder tractie dan de voorgenoemde auto’s..ik woon sinds een dik jaar in Dortmund en daar niet zo heel ver vandaan zit BB-automobiltechnik, daar hebben ze ander software en turbo gemonteerd en de in-& uitlaatkanalen geoptimaliseerd en dan nog wat dingetjes gedaan..ik kreeg niet de beloofde aantal pk’s maar hier ben ik ook al tevreden mee, optisch is er niets veranderd, behalve een andere uitlaat en 19″challenge zomervelgen. De lol in die auto zit hem toch echt in het opjagen van 5-series op de autobahn..heerlijk als er weer zo’n dikke duitser aan de kant moet voor een golfje, vinden ze niet leuk! Overigens wel een leuke actuele blog is dit!
Junior (BMW Liefhebber) zegt
De geruchten gingen toch over 350pk in de nieuwe s3? Ik loop zeker weer achter?:P Mooie auto trouwens jammer van het weinige vermogen maar in deze auto zullen die 265pk’s best tot z’n recht komen!
Heyhuub zegt
@ Junior
Ik denk dat je nu aan de RS3 denkt, er gaan namelijk geruchten dat die wel zoveel vermogen krijgt.
navarone zegt
Jammer dat ze met de S3 weer terug vallen op de turbo, ongeacht de mooie prestaties. Ze hebben met de rs4 bewezen dat ze ook met een natuurlijk ademende motor veel vermogen uit een motor kunnen peuteren. Jammer…maar het bespaart natuurlijk weer een boel gewicht
JW zegt
wat zeurt iedereen over dat vermogen het gaat ook om de grootte en het gewicht van die bak hoor en in een A3 gaat dit hard
Cedric zegt
@ JW: idd
Rick zegt
die S3 gaat BRUUT hard, het snelst in zijn klasse!
navarone zegt
Laten we niet overdrijven Rick…
Sjonnie zegt
@ navarone : wie dan wel. De 130i?
de a3 3.2 V6 troeft de 130i al af in een rechte lijn ( kilometer vanuit stilstand a3/130i 26.1s/26.4s ) In cijfers wordt deze S3 met zijn 15 extra pk dus zeker sneller. Op het circuit profiteert de S3 ook van zijn quattro-overbrenging om zijn vermogen aan de grond te zetten. De S3 wordt gewoon (voorlopig) de snelste vd 2.
De bmw beschikt dan weer over één vd beste zescilinders vh moment, hij klinkt ongetwijfeld beter dan de audi, en biedt met zijn achterwielaandrijving misschien ook meer rijplezier.
Als je vindt dat een sportwagen achterwielaandrijving moet hebben, vindt je vo de 130i de beste, als cijfertjes het belangrijkste zijn S3, als het een zes-in-lijn moet zijn de 130i, als het atmosferisch moet zijn de 130i, als je de audi het mooist vindt de audi…
De snelste is sowieso de S3, maar met dit soort auto’s wordt het verschil meestal gemaakt door de rijder. De rest is een kwestie v smaak…
navarone zegt
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik BMW fan ben, echter is dit meer vanwege de techniek en rijeigenscahppen en niet altijd vanwege het uiterlijk. Het valt mij op dat iedere keer wanneer er een nieuwe Audi wordt getest, er gelijk een BMW ter sprake komt, niet alleen op dit forum, maar ook in ieder autoblad. De reden is simpel. BMW is altijd de maatstaaf voor andere automerken geweest, en met name de rijeigenschappen en techniek worden zelden overtroffen. Nu moet ik toegeven dat Audi een behoorlijke inhaalslag aan het maken is. Audi heeft met de S3 een behoorlijk stukje techniek neergezet. Het is nu dus weer de beurt an BMW. Da’s maar goed ook, want dat houd beide partijen scherp!
rakkafella zegt
@ rick
De snelste manier om een bocht door te komen was door te DRIFTEN. Ik neem aan dat de 130i beter drift dan de s3;) . 100% dat de 130i de s3 in de bochtjes pakt.
navarone zegt
@rakkafella
Driften kost je rubber, tijd en extra brandstof en heeft weinig nut buiten het feit dat het spectaculair en buitengewoon leuk om te doen is. Dus ik weet niet waar jij je info vandaan haalt?
Heyhuub zegt
@rakkafella
Driften is 1 van de langzaamste manieren om een bocht door te komen het enige positieve eraan is inderdaad dat het er wel gaaf uitziet.
Djivy zegt
Wordt zeker beschikbaar met DSG.
En wat de eerder gematigde output betreft:
zou Audi misschien voor het eerst een RS3 in gedachten hebben?
navarone zegt
Denk dat de markt voor een rs3 te klein is, bovendien zie ik daar de toegevoegde waarde niet van in. De verkoopaantallen zullen waarschijnlijk zo laag zijn dat het niet rendabel meer is. BMW bijvoorbeeld komt daarom ook niet met een M1 uitvoering. Maar een rs3 zou natuurlijk wel mooi zijn!
w0o0dy zegt
Driften is idd bijna altijd langzamer, maar in langzame bochten kan het sneller zijn. Kijk naar rallyrijders, die nemen “teveel” snelheid mee de bocht in en houden de auto door te driften op de weg. Deze techniek gebruik je als je te weinig grip hebt (bijvoorbeeld op onverhard).
Op normaal asfalt is niet driften sneller. De S3 zal daarom in korte bochten juist sneller zijn. Bij hele hoge snelheden speelt de 4wielaandrijving bijna geen rol meer en bepaalt de zijdelingse grip en de balans van de auto hoe hoog de snelheid in de bocht kan zijn. Aangezien je niet oneindig veel vermogen hebt kun je bij hoge snelheden stellen dat 4wielaandrijving dan vrijwel geen meerwaarde heeft (tenzij de balans er beter door wordt/blijft).
De S3 is meer een echte GTI, de 130i is eigenlijk meer een snelle GT. Minder een gooi en smijt auto dan een GTI, meer een volwassen auto die lange afstanden bij hoge snelheden mogelijk maakt. Eigenlijk is de 130i dus ook geen Hot hatch…… Maar ongetwijfeld wel een hele fijne en ook wel leuke wagen.
Al met al…. wat is je smaak? Dan is ………. je favoriete auto….
dekster zegt
@w0o0dy
een powerslide is dat soms sneller?
Heyhuub zegt
@dekster
Een powerslide is een drift puur op vermogen. Is niet echt sneller lijkt mij omdat er grip en vermogen verloren gaat.
Franqie zegt
Op asfalt is het volgens mij altijd het snelste om netjes en strak door de bocht te sturen, omdat je dan het vermogen het best kwijt kan. Maar op onverhard is het uitaccelereren moeilijk, en dus kan je er beter met een hogere snelheid in gaan en dus door middel van een drift erdoorheen komen.
dekster zegt
maar bv een lichte(onscherpe) bocht kan je je snelheid toch behouden door te powersliden, want bij powerslidding doet de snelheid de wagen driften, ipv dat jij dat doet met een bruuske stuurbeweging of dergelijke
w0o0dy zegt
laten we het zo samenvatten: alle zijwaatse beweging is GEEN voorwaartse en daarmee in principe dus verlies van snelheid. Rallyrijders gaan dan ook TE hard een bocht in omdat uitaccelereren (zoals Franqie al zei) niet goed lukt op onverhard.
Wil je bij een powerslide de neus voor de achterkant houden (en dat is eigenlijk altijd een goed idee) dan moet je tegensturen, daarmee wijk je van de ideale lijn af….. en dus is er eigenlijk een sneller manier om de bocht te nemen. De ideale lijn rijden en op het juiste moment gasgeven tot het punt waarop de achterkant (bijna) de tractie begint te verliezen. Te vroeg op het gas zorgt ervoor dat je moet corrigeren en dat is langzamer.
Daarom hebben commentatoren bij F1 het ook vaak over hoe druk een coureur is met zijn stuur om de auto de bocht om te krijgen. Een perfecte bocht is niet druk maar een stuk absolute precisie. Het juiste moment remmen, precies goed insturen, de ideale lijn rijden en precies op het goede moment het gas naar de grond trappen (meestal gedoseerd dus relatief langzaam) en niet meer van het gas af tot het volgende rempunt (of liften voor een snelle bocht bijv.)
Paul zegt
Lijkt me duidelijk dat er bij driften energie verloren gaat en dus vrijwel nooit de snelste manier van bochten nemen is….
Maaruh Rick, ben jij accoount manager dat je alleen op cijfers let??? Wie van ons zal 0,4 seconden opmerken???
Heyhuub zegt
0,4 seconden is bij die 100km/h aangekomen toch 11 meter verschil.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
@ Henk: Je gelijk heb je, ben het wel zat dat eeuwige getouwtrek op deze blog over die merken strijd ”mijn merk is sneller, beter en mooier”! Respecteer ieder z’n smaak, was ooit zelf ook zo dat ik iemand z’n smaak probeerde aftekraken was echt fout, laat ieder z’n smaak in z’n waarde.
@ W0o0dy: Zal ook niet meer jou liefde voor japanners afkraken oke?
w0o0dy zegt
ik hou van auto’s, mooie auto’s, snelle auto’s, goede auto’s, wilde auto’s, bizarre auto’s en vooral van leuke auto’s gebouwd en bereden met passie.
Maar wel echte auto’s, dus geen cynische marketing trucs, 26 in een dozijn auto’s of lompe (slecht rijdende) imago-verlengers…..
@Junior: ik hou niet specifiek van Japans, maar geef graag tegengas als mensen japanse auto’s afkraken. Ze bezitten veel kwaliteiten en sommige hebben zelfs echt een karakter. Helaas zijn veel japanse auto’s redelijk saai. Kwalitatief uitstekend, technisch (bijna) perfect, efficiënt etc, maar niet echt spannend (uitzonderingen daargelaten, want er zitten ook pareltjes tussen)
Rick zegt
@ Paul
Nee ik ben business administration student :p
Maar ik noemde dit omdat de 130 een 6 cilinder heeft en de Audi een 4 cilinder, daarom vond ik het best wel knap van Audi dat hij dan toch nog bijna een halve seconde sneller op de 100 km/h is…
Cas zegt
Via http://audi.hubs.msn.nl kwam terecht bij een link naar de duitse S3 site. Met meer foto’s
navarone zegt
Het moge duidelijk zijn dat je geen student techniek bent Rick….
Go2marc zegt
Brute auto! Zeker met een dsg bak erin… flippertjes achter het stuur en gaan met die bak!! :)
Rick zegt
Waar komt dat nou weer vandaan Navarone… echt weer zo’n uit de lucht gegrepen opmerking, ik lees en schrijf af en toe hier om een beetje wijzer te worden, niet om mensen af te kraken of dat soort dingen.
Wat doe jij dan, als intellectueel persoon zoals jij jezelf voordoet?!
Heyhuub zegt
@rick
Ik denk dat Navarone bedoelt dat het tegenwoordig niet zo moeilijk is om een 4 cilinder sneller te maken dan een 6 cilinder door middel van een turbo.
Mark van Teeseling zegt
LAAT MAAR DOORKOMEN DIE AUDI
Trevor zegt
Tja.. ik vindt het een vet bakkie. Ik denk ook dat hij ook bijna perfect uitgebalanceerd zal zijn dus in 50/50 verhouding. Dit is misschien wel een van de belangrijkste punten en neem van mij aan 0,4 sec is een hoop. 265pk..tja van mij mag dat ook wel iets meer.. Mijn oude Maserati Racing uit 1993 had al 306pk, en een gewicht van ongeveer 1200kg..In de regen of met sneeuw was dit niet altijd even makkelijk rijden en ook qua verbruik (gemiddeld 1 op 5) zal deze nwe audi het dik winnen (denk dat deze audi toch snel 1:10-12 zal verbruiken).. (Die bmw 130 zit meestal tussen de 1:8-10)… Ik ben benieuwd of er een RS3 komt en wat die dan aan vermogen krijgt.. Nb het prijsverschil tussen een RS4 en een S4 vindt ik het niet waard..hoewel de RS4 wel duidelijk een beter afgesteld onderstel heeft.. Nb op dit moment heb ik een SUBARU STI (met Pro-drive pakket) en ongeveer 320pk.. Echt vaak kom ik niet veel snelle rijders tegen en zodra ik een bocht induik zie ik al helemaal niemand meer… (ook niet als ze in bijv een M-3 of AMG rijden..). Nog 1 ding.. Vraag me ook af of ie een net zo hoge funfactor heeft als de mijne…
navarone zegt
Take it easy Rick, was cynisch bedoeld. Je kunt een 4 cilinder met turbo niet vergelijken met een 6 cilinder zonder. Da’s net zoiet als zeggen dat een speedboot met 2 motoren automatisch sneller is dan een speedboot met 1 motor.
Je moet de S3 vergelijken met David en de 130i met Goliath. Goliath is puur en de sterkste (“grote” cilinderinhoud) maar kleine David wint door vals te spelen(“kleine”cilnderinhoud) d.w.v. een turbo om zodoende het kleine te compenseren. Maar dat is natuurlijk flauw om te zeggen omdat beide auto’s voor verschillende doeleinden en voor een verschillend publiek zijn gebouwd.
Jammer dat de S3 niet een normale ademende motor heeft zoals de RS4 dan was het een mooiere strijd geweest……..
Sjonnie zegt
Trouwens, waarom vindt iedereen 265 pk zo weinig ? De vorige had toch maar 210 pk (1.8 turbo), dan is 55 pk erbij toch een mooi cijfer ?
Audi zegt
de BMW 130 i smeer te vergelijken met de 3.2 v6 van Audi, dan met de S3.. BMW zou een M1 moeten uitbrengen..
RSC zegt
Leuk zo’n BMW 130i maar dat is toch niet dezelfde klasse? BMW heeft er voor gekozen om vooralsnog geen ‘sportversie’ van de 1er te fabriceren. Audi doet dit gewoonweg wel en slaagt daar ook nog eens in, waarbij ook nog ruimte is voor een RS. De vergelijking slaat dus nergens op in dit geval.
En waarom een vergelijking maken als je weet dat Audi toch het beste merk is :)
Audi zegt
@RSC: Met jou kan ik praten!
navarone zegt
Je bent echt een stand-up comedian RSC. Je begint je verhaal goed, maar op het eind ga je volledig de mist in….
audifreak zegt
wat wordt er hier een stukje geluld jongens, altijd maar vergelijken met bmw ?
bmw is net als mercedes dikke klappen aan het ontvangen van audi niets aan te doen hier kan ik tientallen redenen om geven. bmw is trouwens ook zijn maatstaf al lang kwijt en zal da nie snel meer zien veranderen of moet ik soms ook alle grote technologieen door audi uitgevonden opnoemen ik denk het niet . dan nog maar te zwijgen over de afwerking van een audi daar gaat de concurrentie ook de mist in en als we dan ook nog het vermogen gaan aankaarten moet je audi ook weer laten voorgaan en als je dit alles vergelijkt en bij ons in belgie dan ook het prijskaartje is de keuze (voor mij althans) zeer snel gemaakt om dan ook maar te zwijgen over de onderhoudskosten . ik rijd zelf met een A3 volledig getuned een parel van een wagen net zoals deze S3!!!
Karaya zegt
BMW krijgt klappen omdat ze van evolutionaire vormgeving zijn overgestapt naar de wangedrochten van Chris Bangle. Audi maakt daarentegen een herkenbare behoudende modellenlijn en daar win je klanten mee.
Maar technisch ligt BMW een generatie voor op de concurentie.
En ik ben een Alfa-rijder dus niet vooringenomen waar het Duitse naijver betreft.
Navarone zegt
@ Karaya
BMW krijgt klappen? Wel even beter je huiswerk maken Karaya!
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=41736
Over smaak valt te twisten. Ook de 7 serie is volgens velen een wangedrocht, maar ondanks dat toch de best verkopende 7 serie ooit!
Doet Chris toch iets goed….
Karaya zegt
Ik slik m’n woorden in, zelfs spuuglelijke BMW’s gaan als warme broodjes over de toonbank.
Als ik geen smaak had zou ik er ook één kopen. :wink:
SimonMc zegt
Ah ja, de mensen van tegenwoordig staren zich alleen maar dood op het merk zelf, niet hoe het er uit ziet ofzo.
Als ze maar kunnen zeggen dat ze met een BMW rijden, maakt hun niet uit of het er lelijker uitziet als een hyundai bv.
Meymow zegt
1. BMW is niet spuuglelijk
2. BMW verkoopt goed
3. BMW 130i 3.0 lacht een 3.2 VW/Audi uit
4. BMW 130i is niet te vergelijken met een 2.0 turbo met 4 cylinders
5. BMW rijden naar Munchen is 10x lekkerder dan Audi rijden naar Munchen.
6. BMW 130i is geen sportversie
7. BMW moest naar mijn mening nooit een 1 serie maken
8. Want dan gaan “sommigen” het vergelijken met een A3 (s3, rs3 whatever)
9. BMW maakt zo een M1 als ze dat willen (zodra er genoeg vraag naar is)
10. BMW heeft een ander karakter dan een Audi
Ik heb 4 BMW’s gehad, en 1 VW. Mijn beste vriend heeft 3 Audi’s gehad. BMW geeft je gewoon meer het echte racegevoel, of je nou WEL of NIET sneller bent dan een Audi of een Subaru. VW was echt een topper qua degelijkheid en zuinigheid (diesel, enige in mijn leven). En de Audi’s waren gewoon heerlijk om te rijden, en dan bedoel ik gewoon verrukkelijk, maar niet om ermee te racen.
S2, net uit de dealer, had nog net 2000 km gelopen, km of 3 op 230 (op teller) gereden en plof.
Audi maakt naar mijn mening de beste diesels. Qua prestaties gewoon top.
Maar nogmaals, voor een racy gevoel heb ik wel liever mijn 320i Vanos. 6 kleine cylindertjes, huilend na 4000 rpm, gechipt, sportuitlaatsysteem (spruitstuk tot einddemper), K&N dankbaar voor hun filter, en BMW dankbaar voor het eindeloze plezier van regen tot droog, van asfalt tot gras, altijd lachen.
En ow ja: Wanneer je in een BMW rijdt VOEL je jezelf koning van de weg. Ook al staat er een 400 PK getunede Subaru naast je. Als hij je probeert op te fokken laat je gewoon je verse boete voor rechts inhalen zien, en zeg je dat het niet veilig is om te racen op de openbare weg:-)
Voor degenen die denken dat ze sneller zijn met een Diablo of F430:
M3 bouwjaar 95.
http://www.da-motorsport.com/projeler/evolutionm3/index.htm
In mijn land weten ze wat snel is, en wat TUNEN betekent.
Kom maar op met je 265PK hahaha!
Meymow zegt
1. BMW is niet spuuglelijk
2. BMW verkoopt goed
3. BMW 130i 3.0 lacht een 3.2 VW/Audi uit
4. BMW 130i is niet te vergelijken met een 2.0 turbo met 4 cylinders
5. BMW rijden naar Munchen is 10x lekkerder dan Audi rijden naar Munchen.
6. BMW 130i is geen sportversie
7. BMW moest naar mijn mening nooit een 1 serie maken
8. Want dan gaan “sommigen” het vergelijken met een A3 (s3, rs3 whatever)
9. BMW maakt zo een M1 als ze dat willen (zodra er genoeg vraag naar is)
10. BMW heeft een ander karakter dan een Audi
Ik heb 4 BMW’s gehad, en 1 VW. Mijn beste vriend heeft 3 Audi’s gehad. BMW geeft je gewoon meer het echte racegevoel, of je nou WEL of NIET sneller bent dan een Audi of een Subaru. VW was echt een topper qua degelijkheid en zuinigheid (diesel, enige in mijn leven). En de Audi’s waren gewoon heerlijk om te rijden, en dan bedoel ik gewoon verrukkelijk, maar niet om ermee te racen.
S2, net uit de dealer, had nog net 2000 km gelopen, km of 3 op 230 (op teller) gereden en plof.
Audi maakt naar mijn mening de beste diesels. Qua prestaties gewoon top.
Maar nogmaals, voor een racy gevoel heb ik wel liever mijn 320i Vanos. 6 kleine cylindertjes, huilend na 4000 rpm, gechipt, sportuitlaatsysteem (spruitstuk tot einddemper), K&N dankbaar voor hun filter, en BMW dankbaar voor het eindeloze plezier van regen tot droog, van asfalt tot gras, altijd lachen.
En ow ja: Wanneer je in een BMW rijdt VOEL je jezelf koning van de weg. Ook al staat er een 400 PK getunede Subaru naast je. Als hij je probeert op te fokken laat je gewoon je verse boete voor rechts inhalen zien, en zeg je dat het niet veilig is om te racen op de openbare weg:-)
Voor degenen die denken dat ze sneller zijn met een Diablo of F430:
M3 bouwjaar 95.
http://www.da-motorsport.com/projeler/evolutionm3/index.htm
In mijn land weten ze wat snel is, en wat TUNEN betekent.
– A better 0 to 100 km/h acceleration time than Ferrari F430: 0 to 100 km/h 3.2 seconds
– A better 0 to 200 km/h acceleration time than a Ford GT: 0 to 200 km/h in 8.8 seconds
– A better 0 to 240 km/h acceleration time than a Lamborghini Murcielago in 11.9 seconds
– A higher top speed than that of a Porsche Turbo and Ferrari F430, 340 km/h (gear limited). With a longer final drive ratio top speeds of 380 km/h are attained. However we have limited the top speed at 340 km/h to make sure that our customers don’t drive every day at 380 km/h. Just a precaution
Kom maar op met je 265PK hahaha!
Karaya zegt
Weer zo’n idioot die met een geblazen kermisattractie meent het wiel te hebben uitgevonden.
Turbo’s kan je overal opschroeven, zelfs op een Chevy Matiz.
Cedric zegt
als je de gordels van een chevy matiz aandoet heb je net een rugzak aan :d
Gous zegt
vette auto, maar aan de andere kant snap ik t niet echt reken er maar op dat t een dure auto gaat worden, dus wordt hij gekocht door mensen met een dikkere beurs als die een golf gti kopen. maar tussen de s3 en de gti staat de leon met 240 pk, en de golf heeft er “maar” 200. en daarbij komt de leon cupra akelig dicht bij de prijs van een gti, volges mij zit hij er zelfs een beetje onder. heb ik gehoord van de verkoper bij ons op t werk
dus dat maakt, qua vermogens, de gti een beetje overbodig.
hier zullen sommige mensen t niet mee eens zijn, maar dat t eigenlijk niet echt slim is van de VAG groep moet je toch toegeven.
maar om even terug te komen op t onderwerp, de s3 is een zeer geslaagde auto geworden. vooral t interieur met al die alu accenten vind ik prachtig
w0o0dy zegt
Mercedes heeft BMW ingehaald qua verkopen in de maand juli (bijna 93.000 auto’s tegen ongeveer 86.500 voor BMW)
zie ook http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=2118&n=0
Navarone zegt
Mee eens Karaya….
mark zegt
Geen teveel S3 logo’s,
De S3 blijft bescheiden, maar toch heel krachtig.
Marijn zegt
De S3 is gewoon weer zoon topper van audi!
hij voldoet naar mijn mening aan alles!
ROTTERDAM zegt
top top top gewoon een top auto!
Dirk Trom zegt
Jammer, ’t is geen mini
w0o0dy zegt
prijs van de S3 (ik hoop dat je stevig zit, anders sla je waarschijnlijk stijl achterover……) 49.530,- Euro’s welteverstaan……
AU! Dat is absurd veel geld voor dit ding….. laat wat mij betreft maar zitten….. ik zou zeker de Leon Cupra nemen en evt nog ff langs een tuner sturen…… Dan heb je geen quattro maar ach……
Verder denk ik dat er veel leukere auto’s te krijgen zijn voor dit geld dan een A3’tje…… (ze zijn echt gek geworden geloof ik, 50k voor een A3, hahahaha)
w0o0dy zegt
opvallend dat er zo weinig mensen reageren als er een keer niet zo positief nieuws over AUdi te melden is en hoeveel mensen “de kop eraf schreeuwen” hoe geweldig AUdi is als er weer eens iets leuks te melden is….
Deniz Audi freak zegt
Ik zou het heel anders aanpakken!!!!!!!!
Een S3 is 15.000 euro duurder dan 3.2 V6.
Ik weet bijvoorbeeld SKN-Tuning voor 7690 een kompressor kit aanbiedt waarbij de 3.2 v6 opgeschroefd wordt naar 353 PK. Je houdt 7500 euro in je broekzak en je hebt 100 pk MEER……….
Barbatruc zegt
Deniz Audi freak verandert zijn naam in Barbatruc , omdat naam audi freak bezet is.
P.s Ik heb 15.000 euro maximum gelezen ergens. Dus het kan ook 5000 euro zijn. Maar ik zou voor de meerprijs van een s3 de kompressor kit kopen voor 3.2 v6. V6 is toch anders dan 4 cilinder
Ronald zegt
Jongens gewoon een duits adres opgeven en dat ding in duitsland kopen,voor 35,450 euro.
Met een duits kenteken rijden stoort mij in ieder geval niet.
Ik ben nog aan het twijfelen tussen r 32 s3 mps.
De golf heb ik gisteren gereden met dsg , was aardig.is leuk mee te sturen erg wendbaar,het geluid misschien een beetje overdreven,iedereen kijkt om als je gas geeft.het lijkt wel of ik zelf er een uitlaat onder gezet heb.
Ben een beetje verwend,ik rij een (nog) bmw 330 d opgevoerd naar 250pk.Mijn leas is over een maand voorbij ,dus zodoende.
De mazda rijd ik komende dinsdag in dortmund(een kennnis zit bij mazda import,dus ik heb geluk,een proefrit bij ons in de buurd was voorlopig onmogelijk.
En de s3 rij ik over een paar weken,is mij toegezegd door dezelfde handelaar die mij de r32 heeft uitgeleend.
Ik meld me weer.
Marcel zegt
Je kunt je niet zo maar even in Duitsland registreren en klaar.. je moet ook aantonen dat je er een bron van inkomsten hebt. Zoals in mijn geval een eigen zaak in Duitsland. Als je dan inkomen in Nederland hebt slikt de fiscus het dus echt niet. Dat kun je dus lekker vergeten. Ik ben wel eens vaker dan eenmaal aangehouden in Nederland. Zolang ze in dat kolere Nederlandje van ons zo geil op de BPM zijn jagen ze je alsof je een crimineel bent.
Ik heb zelf een S4 uit 2004 die in een paar maanden uit de lease zal gaan. Met een S model is inderdaad anders rijden en met 270 over een slingerige duitse autobaan is niet voor de zwaksten onder ons. Ik rij al wat langer van dit soort auto’s en kan alleen maar bevestigen dat die wilde verhalen van sommige mensen hier ook echt lachwekkend zijn. Driften, Sprintjes trekken, sneller bij het volgende stoplicht en dat 1 seconden sneller dan de ander.. dat gelul over PK’s en of hij nu wel of niet sneller is dan een BMW.. who cares. De vraag is: kan hij het vermogen beter op de weg krijgen? Ja, dat kan hij en zeker met de Quatro van Audi. Jammer alleen dat het een 2 litertje is. Had liever een 3.2 Turbo gezien. PK’s is het niet.. en Torque is natuurlijk wel belangrijk maar motorinhoud + torque is de formule.. De S4 die ik rij heeft een 4.2 V8 met een 100Nm meer dan de S3 en dat is niet echt veel meer.. maar toch merk je dat. Het is rustiger en subtieler in het rijgedrag.
De duitsers hebben daar trouwens een spreekwoord voor (ja..die gekken duitsers toch). Men zegt: Hubraum kann mann durch nichts anderes ersetzen als noch mehr Hubraum. Dat betekend zoveel als; Motorinhoud kun je door niks anders vervangen als door nog meer Motorinhoud.. lijkt me duidelijk
Maar het is een feit dat de S3 zeer geslaagd is.. en dan praat ik niet over versnelling alleen.. maar het gehele plaatje. Ik zou iedereen willen adviseren (die hem wil kopen) een dag op het circuit te racen. Er zijn wat aanbieders op dat gebied. Zeker geen slechte investering gezien je die heilige koe niet bij de eerste bocht een nieuwe sportstriping (of erger) wilt bezorgen door te remmen in plaats van het gas erop te houden ;-)
Oh.. wat anders.. Audi heeft een bar slechte service. En dan bedoel ik ECHT SLECHT. Het is ook niet Audi maar PON. In Duitsland is het wel OK trouwens. Ik heb al een paar aanvaringen gehad met PON.. dus als je hem koopt.. neem Audi Service Plus. Dan is het ook niet jou probleem ;-)
TFSI-Q zegt
@ Marcel
Jouw stelling is :
PK’s is het niet.. en Torque is natuurlijk wel belangrijk maar motorinhoud + torque is de formule..
Is toch in tegenspraak met de volgende formule, waarbij pk’s toch wel degelijk van belang zijn!
P = M x 2 x 3.14 x n
Waarin: P = motorvermogen in watt (= 0.001 kW)
M = motorkoppel in Nm
n = motortoerental in omw/seconde (!)
Met de lancering van de S3, laat men nog ruimte voor een krachtigere RS3.
Deze zal waarschijnlijk over een 3.2 TFSI beschikken.
Marcel zegt
Hallo,
Ik begrijp de verwarring die mijn uitspraak veroorzaakte. Ik sprak ook niet over het hoe snel ik van de 1e naar de 2e flitspaal geraak. Het ging over ‘hoe’.. Je merkt bij zo’n 2 litertje gewoon dat er heel veel uit die motor getrokken wordt en er een turbo bij komt kijken om dat eruit te trekken. Ik ken het zelf van de TT (225Pk Quattro) die ik had. Erg itchy/jumpy en niet echt een smooth ride. Die S4 heeft bijvoorbeeld geen Turbo ofzo. Dat is gewoon een dikke motor, veel PK en Torque en dat komt van diep.. dat merk je ;-)
Ergo; Snelheid is niet alles ;-)
Groet
Marcel
riebel zegt
@tfsi-Q
lijkt wel ofdat jij op de IVA zit met je formules hahaha:P
Marcel zegt
Check even de test tussen de S3 en de Golf R32 op http://www.petrolhead.nl .. leuk zo’n 2 liter en ook bloedje snel.. maar helaas ook maar een 2 litertje :-(
TFSI-Q zegt
@marcel
Ik kan het best begrijpen dat je van jouw V8 kunt genieten.
Een 2.0 turbo kan dan ook niet tippen aan zo’n beest van een motor.
Maar indien ik moet kiezen tss. de 2.0 turbo 265pk en de 3.2 FSI met 250pk , dan is voor mij de keuze rap gemaakt : nl. de 2.0!
Waarom :
4-cil is lichter dan 6-cilinder, waardoor beter te hanteren in het echte bochtenwerk.
Met een turbo rijd je a la carte (verbruik volgens het al- of niet intens gebruik), een turbo klinkt ook niet slecht (ok … geluid van een 6-cilinder is indrukwekkender).
Marcel zegt
Beste TFSI-Q,
Het gaat ook niet om het kunnen tippen aan. Ik watertand ook weer bij een V10 of wilder.. maar ben ook weer eens met beide beentjes op de grond om te zeggen; ja het was leuk, de volgende auto mag ook iets ‘normaler’ zijn.
Dat bochtenwerk waar jij over spreekt.. ehm.. ik lees dat wel eens vaker. Mensen die over situaties schrijven waarbij ik me wel eens afvraag; Oh.. waar zou jij dat dan allemaal meemaken? rij je ook al dagelijks op de Nord Schleife op de ring ofzo?? :-)
Dus ervan uitgaande dat je geen compleet gestoorde rally idioot bent die door de stad scheurt.. of een pubert die net zijn/haar rijbewijs heeft en wil zien hoe snel hij/zij er weer vanaf kan komen.. of gewoon te veel naar Top Gear kijkt (ook schuldig aan hoor), dan zeg ik.. doh!! zwaardere motor bij voorwiel aandrijving is dan toch iets beter dan eentje die over de wielen gaat glijden.. toch?
Turbo klinkt wel leuk in de auto.. let op.. in de auto. Als je bij het stop licht op 1000 rpm staat te rammelen en de R32 naast je gas geeft.. dan weet je wat sound is :) … feit is wel dat die R32 een beetje Johnny is en de S3 gewoon gaaf is. Check eens op Petrolhead.nl .. leuk :)
Ik ben trouwens aan het kijken naar.. ja precies.. ik durf het bijna niet te zeggen.. maar een diesel.. een 535D van BMW.. Die heeft een dubbele Turbo (ja, dubbel als een kleine voor de lage toeren en een grote voor de hoge toeren).. dus vol pull over het scala.. en dat is een beetje alsof je een V8 hebt. Die kun je in elke versnelling laten optrekken (geen zeik.. echt appart gevoel)
Ik laat wel horen wat het in Mei is geworden.
Groet
Marcel
TFSI-Q zegt
Hoi Marcel,
Ik ben zeker geen gestoorde rallyrijder en evenmin een puber ;)
Toch verken ik graag de grenzen van m’n wagen indien de situatie dit toelaat (en zeker niet in een bebouwde kom).
Op jouw stelling ‘zwaardere motor bij voorwiel aandrijving is dan toch iets beter dan eentje die over de wielen gaat glijden.. toch?’ , kan ik het volgende zeggen (in de veronderstelling dat je met een zwaardere motor een zwaarder gewicht bedoelt) :
Akkoord bij de sprint in rechte lijn.
Niet akkoord bij snelle bochten omdat we rekening moeten houden met de middelpuntvliedende kracht.
Bij een FWD is de motor bovendien grotendeels vóór de aandrijfas gepositioneerd, waardoor een auto met zwaardere motor eerder over de voorwielen zal schuiven (onderstuur).
Een S3 beschikt dan ook over het Haldex-quattro systeem (zal je ook wel kennen, aangezien je met de TT 225pk gereden hebt) om dit euvel binnen de perken te houden door de achtertrein in te schakelen.
Verder wens ik jou nog veel suc6 met de zoektocht naar jouw nieuwe wagen!
Een 535d is toch ook niet mis…
tbone zegt
haha lul maar raak jonges. de mijne wordt binnen 2 maand geleverd :p
hans zegt
volgens mij moet die audis allemaal nog naar de plaatwerker.???
marcel zegt
Het is geen BMW 535D geworden.. ook niet de 335D, maar heb me wederom laten verleiden tot de aankoop van een S-audi :-) Nee, niet de S3 want die vond ik toch iets te klein voor mijn gevoel. Heb er in gereden en het is echt een duiveltje :)
Ik heb zelf voor een S5 gekozen en baal nu alleen nog van de wachttijd :)
Grt
Marcel
Jeroen Geerts zegt
Zeer boeiende discussie hier…
Maar als we dit eens even vanuit het individuele oogpunt van een ieder rationeel objectief persoon bezien zullen de meeste mensen (waaronder ik) hem alleen maar voor deze bizar hoge prijs kopen omdat:
* Hij is mooi
* Hij is (verwijzend naar merkreputatie en voorgangers) betrouwbaar
* Hij is van sublieme kwaliteit. Dat uit zich in zowel de constructiekwaliteit als in
de gebruikte materialen.
* RS-embleem of niet… so what! Hij is supersnel!
* 4-wielaandrijving :-)
* Hij is niet te “kijk mij nou!”
* Je hoeft voorlopig geen nieuwe meer ;-)
Hierbij laat ik alle merkvergelijkingen achterwege.
Of een 4-cylinder turbo nou beter is dan een 6-cylinder geen-turbo weet ik niet, en zal ik in het midden laten. Audi kan het zich niet veroorloven een onbetrouwbare auto op de markt te zetten, dus men kan er denk ik wel van uit gaan dat ‘ie goed vastgeschroefd zit.
In Audi-reviews hoor ik vaak terug dat haar blokken zeer hoge toerentallen kunnen hanteren.