De nieuwe Audi RS3 heeft nog steeds een vijfcilinder met 400 pk, maar is sneller, opvallender en – als het goed is – ook leuker. Je kunt er nu namelijk mee driften.
Nieuwe auto’s met meer dan vier cilinders: ze worden met de dag zeldzamer. In het C-segment is dit al helemaal niet meer aan de orde. Behalve in één auto: de Audi RS3. Ook met deze compleet nieuwe generatie houdt Audi nog vast aan de kenmerkende vijfcilinder. Alleen daarom is dit al een unieke auto in zijn segment.
Weinig subtiel
Op de cijfers op komen we zo, maar eerst even de buitenkant. De specs van de nieuwe RS3 kenden we namelijk al, het (ongecamoufleerde) uiterlijk nog niet. We krijgen de RS3 meteen als Sportback en Sed… pardon Limousine, voorgeschoteld. Waar je het bij de vorige RS3’s nog ingetogen kon houden in een zwarte of grijze kleur, gaat dat met deze generatie lastig worden. Net als bij andere nieuwe RS-modellen is het uiterlijk namelijk weinig subtiel. Maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Als je in een bloedsnelle hot hatch rijdt, mag je dat er best aan af zien.
Grille
De Single Frame-grille lijkt optisch nóg groter, vanwege de zwarte omlijsting die de grille met de koplampen verbindt. Wat er nog overblijft van de voorkant wordt opgevuld met twee imposante luchtinlaten aan weerszijde van de grille. Geinig detail is de geblokte vlag in de koplampen. Daarvoor moet je wel even de LED Matrix koplampen aanvinken.
Achterkant
Aan de achterkant treffen we uiteraard de kenmerkende ovalen uitlaten aan. Een element dat we niet zagen bij de eerdere generaties is de koelopening achter de voorwielen. De 19 inch Y-spaaks velgen zijn ook nieuw. Weer eens wat anders dan rotorvelgen.
Vermogen
Qua uiterlijk is de RS3 er niet subtieler op geworden, maar hoe zit het onderhuids? De vijfcilinder levert net als zijn voorganger 400, dus het vermogen blijft in ieder geval ongewijzigd. Laten we wel wezen: 400 pk is ook zat voor een C-segment hatchback. Wél heeft de RS3 er nog 20 Nm aan koppel bovenop gekregen, wat het totaal op 500 Nm brengt.
Prestaties
Daardoor gaat de nieuwe Audi RS3 toch weer drie tienden sneller naar de 100 km/u dan zijn voorganger. Voor dit sprintje heeft de RS3 namelijk maar 3,8 seconden nodig. De standaard topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u, maar daar is wat aan te doen. Audi maakt er 280 km/u van als je ze wat extra geld toeschuift. Met RS Dynamic-pakket en keramische remmen behoort 290 km/u zelfs tot de mogelijkheden.
Snelste
Daarmee is de RS3 sneller dan zijn grootste (en eigenlijk enige) rivaal: de Mercedes-AMG A45 (S). Ondanks het feit dat deze 21 pk meer heeft is deze toch een tiende langzamer van 0 tot 100. Ook op de Autobahn blijft de RS3 de A45 voor, want de topsnelheid met AMG Driver’s Package is ‘maar’ 270 km/u. Aangezien er verder geen hatchbacks zijn die in de buurt komen mag de nieuwe RS3 zich dus de snelste hot hatch op de markt noemen.
Driftmodus
De RS3 is dus sneller geworden, maar is hij ook leuker? Om daar een oordeel over te vellen moeten we even wachten tot Wouter de sleutels krijgt, maar het persbericht klinkt veelbelovend. De nieuwe Audi RS3 heeft namelijk een ‘RS Torque Splitter’, die het koppel variabel over de achterwielen kan verdelen. Daarmee kan onderstuur verminderd worden en er kan zelfs overstuur opgeroepen worden. Daarvoor moet je ‘RS Torque Rear’-modus hebben. Dit is dus feitelijk een driftmodus, zoals de Golf 8 R die ook heeft. De A45 beschikte trouwens ook al over een driftmodus, dus Audi heeft hier geen ‘Vorsprung durch Technik’.
Remmen
Als je hard gaat is het niet onbelangrijk dat je ook snel weer tot stilstand kunt komen. Daarvoor heeft Audi de RS3 van nieuwe remklauwen met zes zuigers voorzien. Ook is de remkoeling volgens de Duitsers met 20% verbeterd, zodat je straks niet als Max Verstappen met fikkende remmen staat. Optioneel zijn er keramische remmen, wat ook weer 10 kg aan gewicht scheelt. En dan hebben we de gewichtsbesparing op je portemonnee niet eens meegerekend.
Rijmodi
In het interieur valt – naast de RS sportstoelen en het carbon op het dashboard – vooral het sportstuur op. Die ziet er nog hetzelfde uit als in de vorige RS3, maar nieuw zijn de (optionele) 12-uurs markering en de RS-knop. Daarmee kan de gewenste rijmodus geselecteerd worden. Met de rijmodi Comfort, Auto, Dynamic, RS Individual, RS Performance, RS Torque Rear en Efficiency valt er genoeg te kiezen. RS Torque Rear hebben we al eerder benoemd, maar ook RS Performance is nieuw. Daarmee is de auto afgestemd op circuitgebruik met semi-slicks. Die zijn nu namelijk af fabriek te krijgen op de RS3.
Levering
Wat al dit lekkers moet kosten weten we nog niet, maar de vanafprijs zal waarschijnlijk ergens rond de 90 mille liggen. Wie bereid is zo’n smak geld neer te leggen voor een hatchback, kan er vanaf augustus eentje bestellen. Vanaf eind oktober kun je de eerste exemplaren op de wegen verwachten.
osmo zegt
Dat zwart gaat vooraan is toch wel wat overdreven. Is het de bedoeling de voorliggers bang te maken dat je hen op gaat zuigen?
michaelras zegt
Meestal krijg je bij een stofzuiger een paar andere opzetstukjes, dus wellicht zit er nog een betere bij die meer naar jouw smaak is ;-)
Ot92 zegt
Graag een Rs3 limo in het groen
wimof zegt
Motul 300V erin en hij kan er tegen.
allesmetturbo zegt
Een limo in het groen graag, wat een dik apparaat! 5cil turbo is toch wel het allerdikste geluid (oke oke, samen met het geluid van een V8)
berlinetta zegt
Ik vind hem best goed gelukt! De grille is even wennen, maar kan ermee door.
Verder blijft deze auto magisch door zijn vijfcilinder. Alleen al daarom zou ik hem willen.
RiKe zegt
Leuk, maar absoluut krankzinnig om €90.000 te vragen voor een hatchback/limousine uitvoering.
dijan zegt
RiKe; Welke auto met 400 pk is goedkoper?
mashell zegt
Om bij hetzelfde merk te blijven, bijvoorbeeld de Audi E-tron 55. Sportieve brandstofauto’s beginnen een beetje lachwekkend te worden.
RiKe zegt
@dijan: Tesla Model 3 performance bijvoorbeeld, wel meer dan 400pk zelfs. Bovendien is 400pk hier totaal irrelevant, zo tussen de files en trajectcontroles door is het nog steeds drama
dirkiii zegt
@rike: net 440km door Nederland gereden ik ben 1 vaste flitspaal tegen gekomen en 0 files. Dus een beetje overdreven jouw reactie, wat mij betreft.
karsvdtuin zegt
@dijan: een V60 T8 en dan zit je nog bomvol met opties ook;)
tvr1974 zegt
@rike: idd. Jammer dat Ford geen nieuwe RS uitbrengt met specs die waarschijnlijk beter zouden zijn voor 30k minder. Maar ok..je kan nog steeds een jong gebruikte RS kopen, die naar Mountune sturen en je lacht nog steeds want je houdt nog steeds dik geld over..
Johanneke zegt
Raar dat je enkel 290 kan met keramische remmen. Naar mijn weten stop je, mits de keramische remmen niet zijn opgewarmd, sneller met normale remmen. Of zie ik dat verkeerd?
Ot92 zegt
@4g63 Als het goed is, zijn de keramische remmen ook iets groter t.o.v. de normale remmen.
pyrat zegt
Die grille is wel heel erg druk en in your face, vond de vorige geslaagder.
Dashboard met die rare luchtroosters boven het stuur vind ik niks.
Wel een heerlijke motor!
Dutchdriftking zegt
De vorige kon je en stuk chiquer samenstellen, maar al met al een leuk ding natuurlijk. Het kontje van de sedan is vele malen beter dan die van de hatchback, maar die gekke zwarte grille…… brrr.
ghost zegt
@dutchdriftking: hoop dat gekke zwarte grill onderdeel is van een Zwart optiek pakket. Voorheen had je ook op RS’en een Aluminium Matt pakket, uniek voor de RS, en dat zou ook wel gaaf zijn imo!
Dutchdriftking zegt
@ghost: of wrappen in carrosseriekleur.
Stijnson zegt
@dutchdriftking: gelukkig hebben we nog Audi Exclusive. Dan kan je hem helemaal naar wens samenstellen
ghost zegt
Pluspunten:
– Interieur is nu kennelijk matchend met de kleur van de wagen
– fraaie leuks
– driftmodus dus ook leuk voor rwd-fanboys
– snelste hatch/limo van het moment
– beter BPM bedrag (ca. €20k) dan voorheen (26-28k)
– allemaal weer net ietsjes frisser en meer gimmicks
– wederom een 5 cilinder
Minpunten:
– veel touchscreens, MMi was beter / fijner te bedienen
– kleine ‘pookje’ 🥴
– het zwarte ‘frontmasker’ smoelt niet mega lekker, hopelijk is dat optioneel
– ws alsnog over 100k in NL full options..
– OPF filters waardoor de unieke sound bijna niet hoorbaar is
– weinig meer tov vorig model, zelfde pk’s – iets sneller en drift maar wel minder sound en gaan manuele pook, alleen flippers..
willeme zegt
@ghost: en de balans van een voorwielaandrijver. Op zich niet erg, maar wel op een auto van 100K… Voor minder geld heb je ook een BMW M240i met premium zes-in-lijn én premium achterwielaandrijving (die wordt nog iets goedkoper dan de xDrive ;-)).
ghost zegt
@willeme: ik vind de nieuwe 2 alleen niet echt mooi qua lijnen, snap verder je punt, qua rijbeleving wint die het wel.
tinnemans zegt
@willeme; Nou is RWD ook al premium? En zaten we nou niet net in een disussie waar jij de FWD hot hatches met hand en tand loopt te verdedigen?
Ik ben al zo snel in de war, je moet echt wat voorzichtiger met me zijn. :)
Loek zegt
Ik hou hier wel van. Natuurlijk van de vijfcilinder maar ik durf hem bijna ingetogen te noemen. Niet omdat hij zelf subtiel is, maar omdat een standaard A3 ook al vrij heftig ontworpen is, dus dit is niet extreem veel extra (geen RS6-esque unibrow achterop bijv). En dat zwarte stuk vooraan vind ik ook wel tof, doet me denken aan de Seat Ibiza Bocanegra.
Is en blijft de hot hatch die ik zou kiezen. Sedan is ook wel tof maar dan zou ik kijken of een RS5 binnen budget kan vallen.
lekkerdwars zegt
Nog wel even naar de tuningboer om een Model 3P beetje bij te kunnen houden bij t stoplicht..
dijan zegt
lekker dwars; Met Model3P nog even een cd met motorgeluid .
jmeverts zegt
@lekkerdwars: dat lukt al hoor, die 0,3 sec kun je wel goedmaken in reactietijd
mashell zegt
Maar zo’n Model 3 reageert veel sneller. Als de bestuurder oplet is zal die Model sneller kunnen zijn, tot de wagen een onverklaarbare ghostbraking manoeuvre maakt natuurlijk, dan komt de RS3 gemakkelijk voorbij.
Ot92 zegt
@jmeverts Zal niet nodig zijn. Audi is meestal conservatief met acceleratie tijden
reset zegt
Hallo Honda Civic Type R 2020, is that you?!
Edge zegt
Wat een ongelofelijk lelijk hok is het geworden met dat vele zwart voorop. Ik ben er heilig van overtuigd dat de auto stukken knapper zou zijn wanneer het zwarte plastic rondom de grill gewoon de carrosseriekleur had en het Audi-logo netjes verchroomd zou zijn.
lluq zegt
Maar goed dat ie zo snel is. Zie je hem ook niet zo lang, wat een lelijke auto is dit toch geworden….
Friez zegt
Deze gaat het ongetwijfeld weer goed doen in Amsterdam Nieuw-West, Rotterdam en Kanaleneiland.
Cuprafan123 zegt
Je vergeet Schilderswijk, en het Duitse kenteken of exportkennzeichen.
993carrera4s zegt
Benieuwd naar de carwow dragrace tegen de A45s. Moet het eerst zien dat de audi sneller is