Voor als een Q7 te groot is en een reguliere Q5 te klein.
China is de belangrijkste markt voor de L-modellen van bijvoorbeeld een merk als Audi. Je kon er dus donder op zeggen dat de boys uit Ingolstadt een verlengde versie voor de Chinezen in petto zouden hebben. En inderdaad, want op de Beijing Autoshow presenteert Audi de verlengde Q5.
De SUV is 4,77 meter lang en daarmee is de wielbasis 8,8 centimeter gegroeid in vergelijking met een gewone Q5. Het is de eerste keer dat Audi de Q5 in een verlengde versie gaat aanbieden. Sterker nog, het is de eerste SUV van Audi die gegroeid is in lengte. In China heb je al modellen als de A4L, de A6L en de A8L, maar een verlengde Audi Q was er nog niet.
De bagageruimte blijft met 550 liter (of 1.550 liter met de achterstoelen plat) gelijk aan de reguliere Q5. Alle extra ruimte komt puur ten goede aan de passagiers achterin de Audi. En die extra ruimte is er. Passagiers achterin profiteren onder andere van 11 centimeter meer knieruimte. Opvallend is dat Audi dan weer geen foto van het interieur heeft…
De Audi Q5L is exclusief voor de Chinese markt en komt enkel in 2.0 TFSI trim. Dat is tevens de best verkopende motorvariant in het Aziatische land. De verkoop gaat deze zomer van start.
alfapeter zegt
Hierna komen ze met een verkorte Q7, dezelfde auto maar duurder.
mikje90 zegt
@alfapeter: Het is en het blijft VAG, dus het kan maar zo.
alfapeter zegt
Wel raar dat Chinezen verlengde auto’s willen, de meeste hebben nu eenmaal niet een gestalte dat meer beenruimte vereist.
ouwedibbes83 zegt
@alfapeter: maar de meesten die zich een Audi kunnen veroorloven, hebben ook een chauffeur. Arbeid is niet zo duur. En status is belangrijk, zo’n Westerse auto biedt dat
elemento zegt
@ouwedibbes83: klopt
r32turbo zegt
@alfapeter: misschien willen ze gewoon staan achterin, want ik denk niet dat hun voeten de vloer raken.
ikleesookoverautos zegt
@alfapeter: de Chinezen willen de duurste uitvoering.
jelmer zegt
Het blijft me verbazen dat Audi de L-versies niet in Nederland, het land van de lange pubers op de achterbank, levert.
henkhupelschoten zegt
@jelmer: het schijnt dat Volvo een verlengde S90 gaat leveren. Grote kans is alleen wel dat het om een excellence uitvoering zal gaan
theblazerunner zegt
@jelmer: Klopt, ik denk wel dat het ligt aan dat niemand zich hier laat chauffeuren in iets kleiners dan een A8
jorden zegt
@theblazerunner: dat is ook wat ik niet snap. Blijkbaar zijn Chinezen gek op status. Maar gister zagen we al een verlengde CLA. Dat is toch geen status? Je laten chaufferen in een CLA of Q5.
berlinetta zegt
@jorden: tja, baas boven baas. Blijkbaar vinden Chinezen het nog altijd beter om in een CLA te zitten dan in een Chinees product.
meneer zegt
@theblazerunner: de grap is dat dat wel heel veel gebeurt. Er zijn een aantal hele grote student-chauffeur bedrijven en daar komen genoeg mensen met alles van een Golf tot een Bentley. Het s simpelweg veel meer waard dat je kan werken achterin dan je tijd verliezen achter het stuur.
Dizono zegt
@jelmer: probleem is volgens mij dat deze auto’s lokaal geproduceerd worden, wellicht tegen net andere specificaties op het gebied van veiligheid, milieu en afwerking.
banaan7 zegt
@jelmer: paar cm extra —> hoger gewicht —> meer verbruik —> 2936628 euro bovenop de prijs.
Dat zou veel te duur zijn.
ohoogeveen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Foramen zegt
Toch zie ik in Nederland ook wel markt voor de A4L, 3 serie Li en dat soort. Die auto’s zijn gewoon net te klein om fatsoenlijke reisauto’s te zijn en wellicht een A6 of 5 serie buiten het budget valt.
loserboi932 zegt
Voor Nederland: Fiat 500 L. Want we zijn dol op onze dinky-toy hatchbacks. Maar we zijn wel allemaal 1,98m
Thomas20vt zegt
De wielbasis wordt verlengt en daarvoor extra ruimte voor de achter passagiers. De bagageruimte met de achterbank plat is echter gelijk gebleven?…
Thomas20vt zegt
@thomas20vt: verlengd… pfff
Gulli zegt
@thomas20vt: lijkt mij ook niet logisch. Neem aan dat gewoon achter de B-stijl meer ruimte is gecreëerd en dat de bagageruimte daar ook van profiteert.
autopetje zegt
Ik Ben wel benieuwd naar die A8L L
hijman85 zegt
Zou je zo’n auto nou gewoon kunnen importeren? En heb je dan een echte Audi? Of zitten er B-keus airbags, geen gelaagd glas en harde stukken plastic in?
vroaaar zegt
Raar dat het bagagevolume ook gelijk blijft met de banken plat…. waar verdwijnen dan die extra 11cm?
maxidyne zegt
@vroaaar: sjoemel centimeters, blijft een VAG product he!
cossiekiller zegt
Eigenlijk willen ze daar allemaal R-modellen, maar in de vertaling is er iets fout gegaan…