






De vierde generatie Audi A8 is klaar en staat bol van de vernieuwende technieken.
Tijdens de Audi Summit in Barcelona heeft Audi zojuist de compleet vernieuwde A8 geïntroduceerd. Een auto die het credo “Vorsprung durch Technik” helemaal waar moet gaan maken. En dus heeft Audi de nieuwe A8 volgepropt met de nieuwste technieken. We verdelen het onder in een aantal hoofdstukken, want het is best veel.
Autonoom rijden
Vanaf 2018 worden de functies van autonoom rijden bij Audi beschikbaar. Dan hebben we het niet meer over Lane-Keep assist of Adaptive Cruise Control, neen! Audi stelt dat de bestuurder “niet meer continu op het verkeer hoeft te letten en de handen van het stuur kan nemen en andere dingen kan gaan doen” in fileverkeer tot 60 kilometer per uur, op wegen waarvan de rijbanen door vangrails gescheiden zijn. Het systeem dat zelf stuurt, remt, accelereert, stopt en weer optrekt wordt door Audi “traffic jam pilot” genoemd en is in te schakelen met een AI-knop op de middenconsole. Als het systeem zijn limieten bereikt zul je worden gewaarschuwd dat je zelf de besturing dient over te nemen. Het systeem maakt gebruik van een zFAS besturingseenheid die continu informatie verwerkt van radar, een camera, ultrasone sensoren en een laserscanner. Heb je een smartphone, dan kan je via de nieuwe myAudi app je auto zonder erin plaats te nemen parkeren in een garage of parkeervak. Bij al het voorgaande plaatst Audi wel de kanttekening dat de toepassing van de autonome functies afhankelijk is van de regelgeving in het land waar de bestuurder zich op dat moment bevindt.
“De introductie van de Audi AI traffic jam pilot houdt in dat het wettelijke kader in elke individuele markt in kaart gebracht dient te worden, evenals de landspecifieke definitie van het toepassen en testen van het systeem. De hoge kwaliteitsstandaarden van Audi komen tevens tot hun recht op het gebied van vergaand geautomatiseerd rijden. Aanvullend dient wereldwijd een reeks goedkeuringsprocedures en de bijbehorende tijdsplanning in acht te worden genomen. Audi volgt daarom een stapsgewijze werkwijze bij de introductie van de traffic jam pilot in productiemodellen.”
Onderstel
Het Audi AI active suspension onderstel (video) van de nieuwe Audi A8 kan zich volledig aanpassen aan de wensen van de berijder. Maar dat gaat verder dan alleen een sportstandje voor je dynamische rijstijl. Elk wiel kan afzonderlijk worden bediend door een actief elektromechanisch ophangingssysteem dat samenwerkt met de luchtvering. Dit betekent dat de auto bijvoorbeeld volledig vlak kan worden gehouden in bochten.
Maar het gaat verder dan dat. Audi heeft namelijk het pre sense 360˚ veiligheidssysteem dat constant de omgeving van de auto monitort. Bij een snelheid boven de 25 kilometer per uur kan dit systeem bij een onvermijdelijke zijdelingse aanrijding binnen 0,5 seconden de hele auto maximaal 8 centimeter verhogen. Hierdoor komt de kracht van de aanrijding meer op de dorpel en de bodem van de auto terecht, die sterker zijn dan bijvoorbeeld de deuren. Hierdoor kunnen de krachten die bij een aanrijding op de inzittenden inwerken tot 50% worden gereduceerd.
Andere goodies voor het onderstel zijn dynamic all-wheel-steering en een sportdifferentieel dat de aandrijfkrachten over de achterwielen verdeelt in het standaard quattro-systeem voor de Audi A8.
Aandrijflijn
En over aandrijfkrachten gesproken: de nieuwe A8 wordt in eerste instantie geleverd met twee V6 turbo’s: een 3.0 TDI (286 pk) en een 3.0 TFSI (340 pk). Daarna volgen twee achtcilinders – een 4.0 TDI (435 pk) en een 4.0 TFSI (460 pk) en een W12 met 6,0 liter inhoud waarover Audi verder nog niets kwijt wil qua prestaties. Al deze motoren zullen samenwerken met BAS, een slimme startgenerator. De mild-hybrid techniek gaat ervoor zorgen dat de verbrandingsmotoren uitgeschakeld worden bij het loslaten van het gaspedaal, wat een brandstofbesparing van 0,7 liter per honderd kilometer oplevert.
De A8L e-tron quattro zal met plug-in hybride techniek worden uitgerust en een gecombineerd vermogen van 449 pk en 700 Nm koppel krijgen. De elektrische actieradius zal ongeveer 50 kilometer bedragen. De batterij zal draadloos op te laden zijn met Audi Wireless Charging, een inductiesysteem voor acculaden.
Exterieur
We zien een nieuwe, brede, openstaande singleframe grille. Wen er maar aan, want dit gaan we op alle Audi’s terugzien de komende jaren. Verder zien we HD Matric LED koplampen met Audi Laser techniek, en een LED lichtstrip met OLED technologie voor de achterlichten. De lengte van de nieuwe Audi A8 bedraagt 5,17 meter, tenzij we voor de A8L (gallery) gaan, die 5,30 meter lang is.
Interieur
Mooiste feature om hier uit te lichten is de rechter achterstoel van de A8L. Hier is een optionele relaxstoel leverbaar die op vier verschillende manieren te verstellen is. Ook is er een voetensteun. De passagier kan zijn voeten laten verwamen én masseren, door ze op de achterkant van de rechtervoorstoel te plaatsen. De bediening van de achterstoelen gebeurt via OLED touchscreens.
De rest van het interieur is bewust minimalistisch ontworpen. De ventilatieroosters zijn elektrisch te openen en sluiten. Verder zitten bijna alle functies verwerkt in het 10,1 inch touchscreen dat vrijwel onzichtbaar in het dashboard opgaat als het niet gebruikt wordt. Via een tweede scherm worden functies zoals de airconditioning bediend. Er is gebruik gemaakt van haptic feedback, oftewel een voelbare reactie als er iets wordt bediend op het touchscreen. Verder is er spraakbesturing en kunnen er zaken bediend worden met handgebaren.
Vanaf september is de nieuwe Audi A8 te bestellen, vanaf midden december staat de auto ook daadwerkelijk bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.
UPDATE: er is nu ook bewegend beeld.
Inb4 “Mooie wagen, maar doe mij maar een {alternatief}!” reacties
@2wheeler: Mooie wagen, maar doe mij maar een Lexus LS
@fanboy: de oude Masserati QP GTS graag
@kennone: ik was vh weekend in Monaco en heb er daar verschillende gezien; wat een tijdloos ontwerp, en wat een geluid! Heerlijke wagen!
@fanboy: Ik ben wel erg benieuwd naar een vergelijkende test tussen deze en de nieuwe LS. Beiden ramvol nieuwe techniek! Erg vergelijkbaar en toch ook weer heel anders qua insteek…
@fanboy: heb je die eigenlijk al eens in het echt bekeken? Zonder zeveren, het interieur van een Kia Optima heeft mooiere materialen. Wat een ontzettend verouderd, plastic interieur met veel te veel knoppen
Doe mij maar een Jaguar I-Pace.
Ze krijgen wel een grote smoel bij Audi
@tvklarenbosch: Bij Lexus zouden ze er nog jaloers van worden. Man man man wat een hekwerk.
@madmarky: mijn eerste gedachte was dat ze de A4 een facelift hadden gegeven. Ziet er niet uit als een auto van €100.000+
@tvklarenbosch: Opzich heb je gelijk maar ik denk dat dat precies is wat de klanten van een dergelijke auto willen. Voor wat meer uitstraling van buiten zal men kiezen voor een Bentley etc.
@simonferrari: tussen een A8 en een Bentley zit nog wel een verschil van 3 ton in aanschaf. Uiteraard mag een A8 enigszins anoniem zijn, maar dit is wel een erg saaie auto.
@simonferrari: Het lijkt wel of 50% van de A8’s die ik zie een S8 is of wat dan ook. Dus ik weet niet of het helemaal waar is. Met de A6 zie je wel eens een RS6, maar het gros is gewoon een normale A6.
@fanboy: Als je veel S8’s ziet rijden is dat toch een genot voor het oog? ;) Daarnaast zou het heel goed kunnen aangezien de Audi A8 na de facelift enorm veel als zogenoemde Sport Edition is verkocht. Deze heeft de grille en bumpers van een S8, optioneel ook de zilveren spiegelkappen zoals gebruikelijk op een S8.
@simonferrari: Ik vind de S8 nou niet persee een verbetering vanbhet straatbeeld en het komt helaas vaak ook met slechte manieren op de weg. Rijden ook alleen bepaalde types in.
Anyway, los daarvan zal het nooit een Maserati worden qua uitstraling.
@madmarky: Design by Heras.
@cossiekiller: hahaha 1-0
@tvklarenbosch: Krijgt? Eigenlijk heeft Audi al heel lang een (te) grote ‘smoel’, blijkbaar verkoopt het want anderen zoals Lexus doen het ook…
Persoonlijk vind ik de eerste A8 nog steeds de mooiste, understated, stijlvol en tijdloos. Deze nieuwe is nog steeds stijlvol van opzij gezien, maar van voren echt te agressief.
@tvklarenbosch: De volgende stap is een hele grote grill met daarin een stel koplampen
@moondustfocus: haha
“De mild-hybrid techniek gaat ervoor zorgen dat de verbrandingsmotoren uitgeschakeld worden bij het loslaten van het gaspedaal, wat een brandstofbesparing van 0,7 liter per honderd kilometer oplevert”
Met andere woorden uitsluitend met automaat geleverd. Anders wordt het wat lastig schakelen. Maar goed in een auto van deze klasse wil je ook wel een automaat.
@kilum: Mercedes S- en BMW 7 zijn ook niet handgeschakeld leverbaar..
@kilum: jammer hè dat ze geen handbak meer leveren in de A8…
@bilscobar: Ik ben blij dat je het punt wat ik zelf maak nog even herhaalt. Het ging mij zuiver om de techniek. Meestal komt de techniek uit deze klasse later in betaalbare auto’s terecht. Maar die vlag zal in dit geval niet op gaan.
@kilum: een handgeschakelde auto spuit al geen brandstof in bij gaslos. Check je boardcomp maar, die gaat naar 0 liter/100km bij gas los in de versnelling. Automaten verbruikten altijd nog wel brandstof bij gaslos…
@jmeverts: Dat is wel iets anders dan dat de motor geheel uitgaat.
@kilum: wat is het verschil tussen een motor waarbij geen brandstof wordt ingespoten en een uitgeschakelde motor dan? :)
@davelepeef: de een staat helemaal uit, bij de ander wordt geen brandstof ingespoten.
Wat zouden jullie zonder mij moeten
@davelepeef: een motor die aan staat en geen gas remt, maw je behoud je snelheid niet en je geeft daarom weer eerder gas bij. Een uitgeschakelde motor zal daarom langer uitstaan.
@bitd: Een uitgeschakelde motor kan nog steeds draaien :P
@davelepeef: ja idd, uitleggen is ook een vak :)
Stuk minder anoniem dan de vorige. Wel erg veel A4 invloeden. Maar een strakke bak. Vind die rode kleur erg fraai. Staat goed.
@e34m5touring: geniet maar van de plaatjes… Dat gaat in Nederland natuurlijk niemand doen… ?
@griffendahl: daar ben ik ook bang voor, dat iedereen weer een grijze of zwarte kiest.
@mashell: gemaakt door Veel Auto’s Grijs hè
@griffendahl: Grote kans inderdaad. Jammer eigenlijk. Hij kan het prima hebben!
Chique achterkant. Frontoverhang is wel nog steeds wat te groot voor dit segment.
@jaapiyo: frontoverhang moet lang zijn hier, tis een Audi, daar ligt de motor ;P
@jaapiyo: ik denk dat een grotere frontoverhang in dit segment juist wat minder erg is
Leuk dat overgetikte persbericht. OT mooie wagen met een grille van lexus achtige proporties. Doir het interieur is de 7-serie direct achterhaald.
@fastforward: omdat deze je voeten verwarmd..?
Achterkant is wel een beetje Lincoln Continental
@650s: Ik dacht precies dit, waar de inspiratie van Audi vandaan komt is niet te missen: http://www.autofocus.ca/media/4zfeezoupjugwr/atom_featured/01_2017-Lincoln-Continental-Richardson.jpg?t=3d47bee7a75ff35d99b2f127e41c241d
Wel een fraaie wagen, vooral van achteren. Echter niet zo begerenswaardig voor mij als de directe concurrenten, dit is net weer te ‘Audi saai’. Vind hem wel fraaier dan de oude.
@prototypezero: A9 prologue?
@prototypezero: de inspiratie komt niet van de Lincoln Continental, maar van de Audi Prologue Concept die in 2014 werd getoond. Die was er dus eerder dan de Lincoln.
@autoriteit: Ah inderdaad, jullie hebben het bij het juiste eind. Ik ben geen Audi liefhebber (ook geen haat overigens) en de Prologue Concept was uit mijn geheugen verdwenen.
@prototypezero: de door jou genoemde Lincoln Continental vind ik trouwens ook een erg mooie auto :).
“Audi stelt dat de bestuurder “niet meer continu op het verkeer hoeft te letten en de handen van het stuur kan nemen en andere dingen kan gaan doen””
Het is nu dus wachten op de “ja maar Audi zei” ongelukken.
SAAB 9-5 kont….
@jack_abarth: Opel insignia frontje, 2 mooie auto’s maar bij Audi totaal mislukt.
@jack_abarth: beter goed gejat…
@svenska_aeroplan_ab: nah… Kopiëren ze een keer iets anders dan eigen modellen, is het wéér niet goed…
De A5, maar dan groter. Hoewel de achterkant er dan wel weer heel strak uitziet.
En nu maar hopen dat er mensen zijn die hem daadwerkelijk in deze kleur gaan bestellen ipv saai grijs of zwart.
En nu maar hopen dat er mensen zijn die hem daadwerkelijk in deze kleur gaan bestellen ipv saai grijs of zwart.
@rutger97: ofdat niemand hem besteld?
Voorkant is een grill met koplampen, verder wel strak.
Hmmm.. Ik vind hem niet echt heel mooi om eerlijk te zijn. De vorige A8 vind ik mooier. Ik vind hem nogal lang ogen en van achter gezien heeft hij best veel weg van de 7-serie lijkt het wel. Met het interieur kun je goed zien dat het om een Audi gaat. Kenmerkend Audi, maar toch wel wat overeenkomsten met de nieuwe Panamera. En twee schermen onder elkaar.. Tja.. Ben ik niet zo’n fan van. Ben überhaupt al niet zo’n fan van touchscreen. Van het stuur ben ik al helemaal geen fan. Geen mooi ding als je het mij vraagt..
Nee, ik ben geen Audi-basher maar ben zeker ook geen liefhebber van het merk. Ik zou nog steeds gaan voor de Mercedes S-klasse. In mijn ogen toch de benchmark in zijn klasse.
Ohja. Het eerste waar ik aan dacht toen ik de header zag;
http://2.bp.blogspot.com/-MSbESARW6oA/T9rxjfTf0kI/AAAAAAAABgQ/4gdRl3E6VKE/w1200-h630-p-k-no-nu/breedbekkikker.jpg
@viezefreddyw: Nou of dat interieur ook goed is in gebruik betwijfel ik ten zeerste. Dat hoogglans zwart is een vingerafdruk magneet waar je helemaal iel van wordt. Bij Volvo maken ze er ook gebruik van zij het in mindere mate, maar het is super irritant dat het er altijd vies uitziet. Had liever antraciet geborsteld aluminium gezien.
@viezefreddyw: Ik ben over het algemeen toch een redelijke liefhebber van het merk. Maar ik vind de voorkant lichtelijk ridicuul worden ondertussen.
Zo’n fase als peugeot met de 207 en 407 had ben ik bang.
@torsen: Ach, die fase heeft Audi zo’n 15 jaar geleden al ingezet. Toch?
@viezefreddyw: Ja, eigenlijk wel. bij de facelift van de A8 D3 en de A4 B6 vs B7.
Maar het bleef altijd nog enigzins binnen de perken voor mijn gevoel.
Wie weet valt het in het echt mee. Ik heb de Bangle 5 ook leren waarderen uiteindelijk.
Tsja, de meeste opties zijn al door andere fabrikanten in gebruik. Ik vind de auto mooi. Ik hou van het minimalistische design. Maar zelfs ik (ik zie mezelf als iemand die objectief naar dingen kan kijken) word een beetje moe van de slogan: “voorsprong door techniek”. Er zijn vast nieuwe materialen gebruikt en zitten vast spullen op en in wat andere fabrikanten niet hebben, maar om nou te zeggen dat het vernieuwend is? Het is uitgebreid, dat is wat anders.
Maar nogmaals, ik vind het wel een mooie auto.
@87sandyd: ‘vernieuwende techniek’ zelfs. Bijna alles wordt inderdaad elders al toegepast.
@87sandyd: net zoals de techniek dat de auto niet overhelt in de bochten. Dat had Citroën 20 jaar geleden al op de Xantia Activa.
Interieur doet mij een beetje aan die van de Panamera denken en dat is een compliment.
Erg fraai in het rood, grijs en zwart zullen de A8 wellicht weer saai maken. De verhoging van de wagen bij een zijdelingse aanrijding zou elke auto moeten hebben!
Indrukwekkende lijst weer.
Dat haptic feedback kan echt ongelooflijk zijn. Op CES (technologie show) was een bedrijf die door die techniek plaatjes op een Ipad van leder, ribbels, geborsteld staal etc net echt liet voelen. Heel bizar. Dit zal zover niet gaan maar gewoon feedback dat je iets gedrukt heb. Toch zijn dat de kleine dingen die het doen.
Vind hem zeker niet lelijk, achterkant is echt mooi. Voor misschien een tikkeltje druk met de (te) grote grill. Interieur ziet er gewoon erg netjes uit, veel minder kitsch dan de S klasse waar ik maar niet aan kan wennen.
@sketcher: Indrukwekkend is hopelijk sarcastisch. Ook wel eens een macbook pro / iphone 7 geprobeerd met haptic feedback?
@amg65: dit schermpje werkt natuurlijk wel iets anders dan zo’n dunne iPhone.
@amg65: Indrukwekkend slaap op de hele lijst van nieuwe features.
Ja beide geprobeerd, haptic feedback werkt daar goed maar is niet in vergelijking met de techniek van dat bedrijf.
@sketcher: Haptic feedback werkt inderdaad geniaal. Lexus heeft het al jaren.
Ruim 100 foto’s en geen enkele echt duidelijke van de achterkant. Het lijkt dat de achterlichten helemaal doorlopen van links naar rechts? Snap nooit dat achterkanten en verlichting zo slecht getoond worden, is namelijk vaak het geval…
@jpvdb: Dat doen ze expres joh. Op de snelweg zie je in je binnenspiegel ook bijna alleen maar het front van een Audi heel dicht op jouw achterbumper rijden.
@viezefreddyw: daarom boeit die grille ook zo weinig, je ziet die dingen alleen vanaf de motorkap
De instap benzine heeft net zoveel vermogen als de eerste generatie S8 (prefacelift) idioot eigenlijk. Wel was die eerste A8 veel mooier…..
Blauwe ledjes, een grote muil en nep-uitlaten. Moet ik meer zeggen?
@Jochempie: moet niet, mag wel
@Jochempie: is het ‘Autostyle’!?
@davelepeef: Het is “Audi anno 2017”
@Jochempie: lang over na moeten denken?
@fouadski: Fanboi?
Zo strak als het interieur is, zo rommelig vind ik het exterieur. Te veel tierlantijntjes, net als de moderne BMW’s: chromestripjes op dorpelhoogte, twee drukke zijpartijen naast de single frame grille etc. Hadden we weg mogen laten onder het motto ‘less is more’. Er staat wel echt een nieuwe auto en over het geheel genomen ook een mooie in mijn ogen.
Achterkant, heel mooi. Dashboard heel mooi. Voorzijde walgelijk. Kapsel van die man, walgelijk.
Mooi profiel vind ik. Rooster is zoals al gezegd veel te groot. Ook een beetje weinig foto’s bij t artikel ;-)
Behoorlijk smoelwerk, maar ziet er best wel netjes uit. De binnenkant kan me ook een stuk beter bekoren dan de “hoerentent” van een S-Klasse.
En dit is natuurlijk de einige Audi die de slogan “Vorsprung durch Technik” echt waarmaakt.
Gewoon een statige, elegante auto. Behoorlijk onder de indruk van de techniek.
Op zich een nette auto, tikkeltje saai maar zeker niet lelijk. Alleen die grill, het is net of dat een evil monster is die systematisch de voorkant van Audi’s overneemt ;P. In andere woorden, ik vind hem veel te groot. Interieur ziet er wel strak uit.
Zijkant mooi, achterkant mooi. Voorkant? Haha! Dat stofzuiger mondje, dat menen ze toch niet serieus?
Interieur is wel erg donker op de persplaten van de rode. Maar wat een mooie kleur rood!
Beetje kaal op de foto’s
@itsok: dat is Mark Lichte…
Platgeslagen Q7 met Mercedes C-combi achterlichten.
Dus ‘Freude am fahren’ wordt ‘Freude am Fernsehen’? :-)
Ander achterlicht en een andere voor bumper, klaar is kees de geheel nieuwe A8. Het lijkt er op dat het nu geld: iedere week nieuwe audi, ze treden in de voetsporen van Porsche
Hahaha! Al die flikkerende lampjes bij het van het slot halen van de auto. Vreselijk!
@viezefreddyw: Ah joh, nog altijd beter dan die vreselijk harde pieptoon bij een Ferrari ;)
Ze zijn de weg kwijt lijkt t wel bij Audi. Geen enkel recent gelanceerd model kan mij bekoren.. BMW ook niet eerlijk gezegd, op de 7 serie na.
Best een aardige auto om te zien, ware het niet dat de grill veel te groot is en waar mijn neefje van 9 languit op zou kunnen liggen. Ook vind ik het chrome achter niet zo mooi dat heeft de concurrentie mooier vormgegeven, Zelf zou ik denk ik toch voor een S-klasse gaan al is het enige alternatief natuurlijk de Range Rover, als ik in deze prijsklasse mocht shoppen zou het toch één van deze 2 worden en was ik ook niet te beroerd geweest eventueel wat meer te betalen voor de Range Rover. Ik dacht trouwens dat “Freude am Fahren” uit München kwam en niet uit Ingolstad, dus voor de vraag “Freude am Fahren”, wordt “Freude am Fernsehen”? zul je ff een kleine 90km zuidelijker moeten kijken ;)
@denniyo: Lilliputters in de familie?
Wat mij opvalt aan de meeste reacties is dat het alleen over het uiterlijk gaat, of misschien het stuur of dash. Er is jaaaren door ik weet niet hoeveel techneuten aan dit ding gewerkt. 100 miljoen euro’s aan techniek ontwikkeld en geïnvesteerd en wat zeggen de ” liefhebbers”. ….ikvindhemnietmooi.
Kom op zeg…er is meer van dit ding te zeggen dan zijn nieuwe gril. Alhoewel……mij valt het tegen dat dit dus eigenlijk alleen maar het zelfstandig rijden is wat Vorsprung is…..wat nu over motoren? Ze weten bij VAG toch ook wel dat electro een must is en dan komen ze met 50 km range hybride…..in hun topmodel. Wat een lachertje.
@ttr6: Daar zijn we liefhebber voor. Een auto moet het niet alleen goed doen, lekker rijden en ons een lach op ons gezicht bezorgen, maar vooral ook gewoon mooi zijn. Of elegant. Of gewoon mooi door lelijkheid. En zo te zien vinden een hoop mensen op deze blog het ding gewoon niet mooi.
@viezefreddyw: het valt mij op dat je tegenwoordog de auto’s eerst in het echt moet zien en het dan even op je inlaten werken. Het design is eigenlijk te ‘complex’ om goed tot uiting te komen.
Ik vond de vorige 5 Serie en 7 Serie bij introductie niet mooi. Hun voorgangers zagen er véél beter uit. Nu vind ik het bijzonder knappe sedans als ik ze voorbij zie komen.
Ik ben al lang blij dat het geen platte Q7 is geworden. Die grille is mij iets te massief, maar de rest ziet er mijn inziens keurig uit.
@willeme: Dat is inderdaad vaak wel het geval ja. Wanneer je er naast staat wil het je opeens heel positief of negatief verrassen en je mening drastisch doen veranderen. Soms vind je ze in het eggie ook nog niet mooi maar groeit dat met de jaren.
Maar deze A8. Ik vrees toch echt dat ik hem ook in het eggie niet mooi zal vinden. Te grote grill en daarmee kleine koplampen. De kont oogt wel lekker breed maar ik vind de doorlopende verlichting niet mooi. Vanaf de zijkant is hij redelijk clean, alleen vind ik de chromen strip niet mooi.
Nee, ik denk niet dat ik deze A8 heel mooi ga vinden en ook niet na een jaar of vijf. Verder ben ik het wel met je eens dat het gelukkig geen platgeslagen Q7 is. Ondanks dat dit ding kenmerkend Audi is, is hij toch wat anders dan de andere modellen op dit moment. Maar ik denk dat we nu wel heel erg goed kunnen inschatten hoe de nieuwe A6 er uit komt te zien.
@viezefreddyw: ik houd altijd even een slag om de arm. Toen de XJ uitkwam was ik niet houden. Zo lelijk ding vond ik het. Nu vind ik het een van de mooiste moderne auto’s.
Daarbij doen die merken het bewust. Die hebben hum marktonderzoek wel gedaan. En kwamen tot de conclusie dat een grotere grille gewoon beter staat (voor de mensen die hem daadwerkelijk nieuw gaan kopen).
@willeme: Snap ik. En wanneer ik het mis heb en uiteindelijk toch een mooie auto vind, zal ik de eerste zijn die het toegeeft.
@viezefreddyw: en toch….. Ik ben liefhebber, absoluut, maar kan techniek ook enorm waarderen en dat vind ik dus bijzit topmodel tegenvallen. Kom op… Dit ding moet weer zo ’n 8 jaar mee en er zit toch weer een diesel in en (ik val in herhaling) nauwelijks iets Electric. Dit kun je toch geen vorsprung. Durch. Technik. noemen.
@ttr6: Is in mijn ogen altijd al een slogan geweest die niet bij Audi past. Zeker in deze klasse is Mercedes de benchmark. Het is niet hun slogan maar zou er wel beter bij passen.
@willeme: Klopt als een bus. Met name de lichtinval door de manier waarop metaal/ aluminium tegenwoordig bewerkt kan worden komt gewoon niet over op een foto
@svenska_aeroplan_ab: Het valt mij extra op bij de Lexus IS. Vanaf de plaatjes niet echt een mooie auto, maar in het echt een beeldschoon apparaat (zeker van schuin-achteren)
@willeme: ik heb die van mij net ingeruild….snik snik na 9 jaar. Een Veloce staat morgen op mij te wachten, maar ben het zoooooo met jou eens. Zag de advertentie bij de dealer van MIJN Lexi en werd voor het eerst een beetje melacholiek…..Super ondergewaarde auto….
@willeme: en daar sla je dus precies de spijker op z’n kop. Je moet tegenwoordig vaak even wennen aan het design en elke keer als je de auto ziet wordt die dan vaak mooier. Datzelfde had ik bij het nieuwe model Audi R8 en A5 en zo zal het ook met deze A8 gaan (al vind ik deze nu ook al mooi).
@viezefreddyw: ik ben dan eerlijk gezegd wel van mening dat als je meer dan 100k op een Audi stukslaat als liefhebber, eerder bij een model van Quattro GmbH uitkomt dan een A8. De A8 is een rijdend maatpak. Doe mij maar een TT-Shirt.
@ttr6: voor de meesten onder ons zal het immers ook alleen bij kijken naar de buitenkant blijven…
@ttr6: Leuk en aardig, maar het moet ook mooi zijn. Mooiheid maakt het een object of desire.
Marginaaal die achtelichten
Wat is de vanaf prijs?
Top interieur maar een erg saai exterieur. Door die achterlichten heeft het wel wat weg van een oude saab. op een saab oke, op een audi nee.
Ik heb vrij weinig met mercedes maar ik zou zeker een s klasse kiezen boven dit.
Verlichting is dik in orde ( heeft Audi al sinds de A6 c6 leuk gedaan) maar de (ingetogen) statigheid is een beetje verloren gegaan.
Ik zou er één kopen. In het rood met donkere 5-spaaks RS velgen die ik dan wel van een andere auto leen.
Dan alle chroomstrips in de carrosseriekleur. Behalve de grille, die volledig zwart maken. Die chroomstrip in “het achterlicht” mag van bij blijven bestaan. Setje echte uitlaten eronder, en klaar is kees.
Wat heb ik met deze denkbeeldige ideeën gedaan? De beste auto ooit maken. Want ik vind hem wel mooi, maar een beetje overdreven chroom.
Ongekend mooie wagen, ingetogen, luxe, vooruitstrevend en een prachtig design. Doe er maar eentje ;)
Elektrische ventilatie roosters!
Eindelijk..
@rikus:
Dat had het eerste type VW Phaeton toch ook al?
@rikus:
https://www.youtube.com/watch?v=vx-A5emoIEY
@jack_abarth: Dit had ik natuurlijk kunnen weten, aangezien ik zondagavond een stukje Top Gear heb gekeken waarin Clarkson met de Phaeton op pad is.
Ik had bij het lezen van dit topic een ander beeld bij elektrische ventilatieroosters.
Ziet er precies zo uit als je zou verwachten. Prima dus. Ik vind hem iets minder lomp en minder anoniem dan de vorige. De neus had kleiner gemogen. Maar day is bewust gedaan. Ook bij de S-Klasse en 7 Serie is deze te groot.
Bij het videootje stoor ik mij mateloos aan het motorgeluid. Een volektrische variant mag er wel komen. Kunnen ze meteen @Jaapiyo blij maken, want dan is die frontoverhang niet meer nodig.
Interieur ben ik nog niet over uit. Zowel BMW als Audi doen aan de strakke, minimalistische stijl met kitscherige accenten.
Op zich een nette auto, maar net als bij de 7 Serie had ik er veel meer van verwacht. Mild hybrid, beetje semi-autonome functies en touchscreens is niet echt ‘Voorsprong door techniek’. Meer ‘Nu doen wij het ook’.
Toch wil ik er een. Over 6 – 7 jaar zo’n V6 dieseltje oppikken voor 15k voor de wintersportvakanties.
Weinig verrassend, maar wel een ranke verschijning…
Ik vind hem best goed geslaagd. Afgaande op de spyshots was ik er niet zo van overtuigd. Het zag er allemaal maar saai uit. Nu vind ik hem wel fraai. De grille is erg groot, maar dat viel sowieso te verwachten. Qua uiterlijk lijkt het me een waardige concurrent voor de rest.
Alleen dat Vorsprung durch Technik? Ik weet het niet zo. Dat ophogen van de auto bij een inkomende botsing vind ik wel gaaf, maar voor de rest is het allemaal niks nieuws onder de zon.
Ziet er netjes uit. Degelijk, tikkeltje saai, statig… Zoals het een echt Audi betaamt dus. Achterkant vind ik bijzonder goed geslaagd!
Ik moest goed kijken of het wel een AUDI.. mijn eerste blik zei mij dat het een nieuwe SAAB 95 was…. die achterkant is bijna hetzelfde.. hahah
Verschrikkelijk dat front, alsof je naar de luchtfoto van een rangeerterrein aan het kijken bent. Doe mij dan maar de ingetogenheid van de vorige generatie.
Van de zijkant oogt het model echter een stuk beter in balans dan de 7 serie, knap! Ook de achterkant bevalt me wel.
een facelift van de A4 – wat al eerder is gepland – creativiteit vind ik hier niet in het design. En zeker zal de techniek top zijn, maar de auto moet ’t van de eerste blik hebben. Over die gril gaan zeker veel associaties komen…
Typisch een auto voor buurmannen die dorps barbecue’s organiseren. Waarvoor is anders die grote grill?
Hebben ze nou serieus de achterkant van de nieuwe 7 serie gebruikt?
@3246cm252kw: nee hoor want de vorige A8 (de facelift) had ook al die chromen strip over de achterkant en door de achterlichten. Dat viel wellicht wat minder op dan bij de nieuwe, maar hij was zeker aanwezig. De nieuwe BMW 7-serie kwam daarna pas op de markt en heeft het designelement dus eigenlijk stiekem een beetje afgekeken van de vorige A8.
Een nieuwe A8 met een relatief ‘oude’ 4.0TDI uit de SQ7…..hadden ze maar het lef om de V12TDI uit de concept R8 uit de motteballen beschikbaar te stellen. Downsizen is zoooo 2015!!!!
@iphonistvongates: Relatief oud? Dat ding is fonkelnieuw! Met elektrische turbo’s en al. Ik ben de laatste om VAG/Audi techniek te prijzen, maar die 4.0TDI is een juweel van een motor.
Dat chromen stripje op de achterkant is bepaald niet een van de meest geslaagde elementen van de BMW 7-serie. Waarom moet Audi nou uitgerekend dit deel van de 7-serie kopiëren? Wat de neus betreft: die gril beslaat nu wel driekwart van de voorkant. Mag best wel wat minder als je het mij vraagt.
@jippie: die chromen strip is niet gekopieerd van de nieuwe BMW 7-serie. In feite is het andersom, want de vorige Audi A8 (facelift) had die chromen strip ook al. BMW heeft die dus gekopieerd van de vorige A8 en die strip is op de nieuwe A8 wat prominenter aanwezig.
Nein danke
De enige stijlvolle auto in zijn klasse is de jaguar xj.
Zelfs in het rood is de xj een plaatje.
https://www.netcarshow.com/jaguar/2014-xjr/1024×768/wallpaper_0c.htm
@michaelcorleone: De xj is stijlvol, omdat die als enige apart is vormgegeven en met geen enkel andere auto is te verwarren.
De nieuwe Audi A8 is weer herkenbaar A8, maar ik moet zeggen dat ik met de dag deze auto meer kan waarderen. Ben onder de indruk.
De A8 vind ik steeds braver worden qua uiterlijk. Wel een nette auto maar behoorlijk saai.
Ik zou voor de gein een VW logo erop plakken. Who knows!?
handig al die touchscreens als je over putten in de baan rijdt…probeer dan maar even wat in te stellen!
Vind ik zo’n panda toch wat luxer eruit zien qua interieur..