Hoeveel euro’s mag je meenemen voor de kakelverse coupé?
De meningen waren nogal verdeeld over de nieuwe A5. Betrof het nou een facelift, of stond er toch echt een nieuwe auto op de plaatjes? Wie twijfelt en om die reden zijn ogen nog eens extra de kost wil geven, kan HIER terecht voor een vergelijking van de koetswerken van de nieuwste generatie en de A5 die hiervoor in de showroom stond.
Wie hoopte op prijzen van de nieuwe S5 (rijtest) moeten we helaas teleurstellen. Die zijn namelijk nog niet bekend. Alle overige vanafprijzen check je in onderstaande tabel. Overigens was de nieuweling al vanaf 15 juli jongstleden te bestellen.
Motor | Vermogen | Transmissie | Prijs (€) |
---|---|---|---|
2.0 TFSI ultra | 190 pk | H6 | 43.990 |
2.0 TFSI ultra | 190 pk | S tronic 7 | 44.860 |
2.0 TFSI ultra quattro | 252 pk | S tronic 7 | 54.250 |
2.0 TDI ultra | 190 pk | H6 | 48.910 |
2.0 TDI | 190 pk | H6 | 49.690 |
2.0 TDI ultra | 190 pk | S tronic 7 | 50.870 |
2.0 TDI | 190 pk | S tronic 7 | 50.970 |
2.0 TDI quattro | 190 pk | S tronic 7 | 54.800 |
3.0 TDI quattro | 218 pk | S tronic 7 | 61.210 |
UPDATE (23-08): inmiddels is bekend dat de S5 Coupé met 354 pk mee mag voor 79.500 euro.
Kvgorp zegt
Wel weinig verschil in vermogen tussen de instap diesel en de 3liter V6. Goed dat is een hele andere motor natuurlijk die je eigenlijk wel wil hebben.
jack_abarth zegt
@Kvgorp:
Nu alleen nog het koppel erbij, want dat is bij de 3.0 gigantisch.
gregorius zegt
@Kvgorp: In Duitsland komt de dikkere versie van de 3.0 TDI er ook in vanaf September: 286 pk, 620NM, 8-bak.
Die komt daar tegelijk met de 2.0 met 190pk. Daaraan zou je bijna kunnen afleiden dat ze in NL nog even wachten of daar wel interesse voor is. Misschien totdat de 23 andere modelvormen van de A5 uitkomen.
wimbraber zegt
@Kvgorp: ja inderdaad, valt me wel een beetje tegen, 218pk uit een 3.0 Diesel, erg geknepen blok dus. Misschien wel een hoop uit te halen met chiptuning?
knipperlichtje zegt
@wimbraber: hij kan naar dezelfde 300 PK als de 3.0 TDI met 262 PK. Ik weet niet of het blok met 278 PK wezenlijk anders is, maar voor nu zou ik van een geknepen blok uitgaan.
wildewesten zegt
Vanaf 50k dus
pomoek zegt
Wat het interieur betreft vind ik veel moderne auto’s wel erg veel op elkaar gaan lijken. Een breed paneel voor de airco en infotainment, en een staand scherm voor het navi gebeuren.
Het is ook voor mijn gevoel niet een geheel, verschillende materialen en lijnen kris kras door elkaar, ik mis een soort samenhang.
mikkeloentje zegt
@pomoek: Ja dat gevoel heb ik al jaren over het interieur van auto’s. Je ziet vaak een stuur en meestal ook wel een stoel. Maar het exterieur heeft dat vaak ook wel met 4 wielen en een voorruit. Eenheidsworsten zijn het gewoon, al die auto’s.
mashell zegt
@pomoek: dat scherm moet precies daar. Als het touchscreen is dan moet het op armlengte van de bestuurder zitten. Het moet ver de cabine in om geen last te hebben zan zoninval. Het moet los zijn om het “iPad gevoel” te geven en verschillende formaten aan te kunnen bieden. En bovenal, zo’n lelijk rechtshoekig scherm in een trapeziumvormig vak zoals de vorige A5 had (en de Afla Giulia gek genoeg nu ook) dat kan echt niet meer.
menyo zegt
Verbaas me dat ze de 190PK TFSI nog aanbieden, in Duitsland hebben ze die geschrapt en bieden ze alleen de 252PK versie aan.
In de A6 nog wel zonder qauttro, ben benieuwd of ze dat nog gaan aanpassen. In de A6 ging dat nog net zonder vierwielaandrijving.
viezefreddyw zegt
Ik moet zeggen dat ik het geen goedkoop beestje vind. Ter vergelijking met zijn concurrentie is hij zelfs de duurste. Ter vergelijking: De 430D kost €62.000. Heb je achterwielaandrijving en 40PK meer. Leg er €6000 bij en je hebt een 435XD met 313PK en vierwielaandrijving. Dan zou ik het wel weten.
wimbraber zegt
@viezefreddyw: desnoods koop je m zonder de X, hou je veel geld in je zak en heb je een veel leukere auto!
E34M5Touring zegt
@wimbraber: De 35d wordt alleen als X-Drive geleverd.
DennisS65B40 zegt
Lang leve downsizing!! Bijna allemaal 4 cilindertjes.. Kan je net zo goed een Golfje GTI kopen.
str8six zegt
@audir8v10: goed vergelijk.
PunicaOase zegt
@audir8v10: motorisch gezien ja, maar ik vind deze A5 persoonlijk toch een stuk mooiere verschijning. Zowel qua koets als interieur.
Blijf het jammer vinden dat de 3.2 weg is :-(
DennisS65B40 zegt
@punicaoase: ja was een hele fijne motor die 3.2FSI.. Goed geluid en lekkere trekkracht
soudmaijer zegt
Ben benieuwd of deze wagen goed gaat verkopen. IMHO zijn de nieuwe a4 en a5 design technisch een misser.
menbren zegt
Ultra quattro of quattro ultra? Het klinkt eigenlijk allebei niet.
MAB zegt
3 liter diesel met 218 pk? Niet een beetje laag of?
lekbak zegt
@mab: de motor om te hebben dus. Laag specifiek vermogen dus minder zwaar belast. En waarschijnlijk meer koppel onderin. Al moet dat laatste nog blijken uit een grafiekje.
MAB zegt
@lekbak: ja ik ben er ook wel van dat een motor wat minder wordt belast door minder vermogen.
gregorius zegt
@MAB: het is de ‘ultra’. Dat is de TDI-lijn van Audi die ze niet meer groen en zuinig noemen.
Er is ook gewoon een 286 pk versie die ze in de meeste landen gaan leveren. Of ie ooit of later naar NL komt, ligt aan de centenpoetsers in NL en de beslissing van de importeur.
berlinetta zegt
Eerlijk gezegd vind ik geen enkele versie nou echt interessant. 43k voor een A5 vind ik opzich nog redelijk, maar je gaat sowieso wel over de 50k heen. En dan rij je in een A5 met voorwielaandrijving en een handbak.
De meest leuke versie vind ik de quattro met 252 pk, maar dan ga je al over de 60k heen. Erg duur.
Ik zou daarom eerder bij BMW shoppen. Voor iets meer dan 50k krijg je een 430i (met opties). Beter geprijsd.
granlusso zegt
@berlinetta: Wel weinig opties dan :o
Maar goed, je hebt gelijk. Meer dan metallic lak, xenon, BMW Professional navigatie en dat veiligheidspakketje van 900 euro heb ik niet nodig
berlinetta zegt
@granlusso: Ik dacht dat de 430i nog iets goedkoper was, maar hij is net geen 50k. Duurder dan ik dacht, maar als je een paar opties aanvinkt zit je op 55k. Aangezien een vergelijkbare A5 over de 60k heengaat, bespaar je wel 5k. Is een hoop geld, ook in die prijsklasse.
En hoeveel opties heb je nou inderdaad nodig? Sportonderstel, mooie velgen + lak, leder en navi. Moet wel lukken voor 5-6k.
drdrift zegt
Meer betalen voor een Audi dan voor een BMW of Mercedes? Zijn we nu echt collectief van de pot gerukt?
kapiteinaudi zegt
@drdrift: Yep, ik betaal graag meer voor kwaliteit…
drdrift zegt
@kapiteinaudi: ai ai kapitein
deboes zegt
@kapiteinaudi: weer iemand die er in gestonken is in het kwaliteitsgevoel/beleving
deboes zegt
@kapiteinaudi: ah weer iemand die er in gestonken is in het zg kwaliteitsgevoel
bmwm3gtr zegt
In zo’n auto hadden ze misschien ook wel een 280pk sterke versie van de 2.5tfsi kunnen doen past wel bij deze auto
dionijsb zegt
Beetje teleurstellende paardjes..
Dutchdriftking zegt
Moet zeggen dat het neusje inmiddels begint te wennen. Maar de oude blijft mooier.
lazy123 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mrrallycross zegt
3.0 tdi quattro 218pk? Noemen ze dat voorsprong door techniek?
kilum zegt
Dus de 2.0 TFSI H6 nemen en een chipje er in. Dan zit je ook aan die 250+ PK want, zelfde blok met ander motormanagement. Dat is de goedkoopste optie en je hebt een handbak.
berlinetta zegt
@kilum: Zat ik ook al aan te denken, maar je hebt nog altijd voorwielaandrijving en een handbak. Ik ben wel een voorstander van de handbak, maar dan wel in een auto die lekker stuurt. De A5 zal vast goed rijden, maar het is meer een comfortabele cruiser. Dan ga ik ook liever all the way en zou een automaat kiezen.
En 250 pk op de voorwielen is wel te doen, maar je kunt de pk’s niet optimaal benutten. Vreet ook bandjes.
Dan kom ik toch weer bij BMW uit. De 420i is 1.300 euro goedkoper. Die kun je ook tot 240-250 pk laten chippen. Je hebt achterwielaandrijving en hier is een handbak juist wel lekker aangezien de auto uitnodigt tot lekker rijden.
kilum zegt
@berlinetta: Ben ik het helemaal mee eens. Zou zelf ook nooit de Audi kiezen in dit segment. Ik vind persoonlijk de C-klasse coupe veel mooier. Dan zou je bijvoorbeeld een C200 kunnen laten chippen. Alhoewel de BMW geen slechte optie is ben ik niet zo’n fan van het design van de nieuwe 4 serie. Hoewel het waarschijnlijk beter stuurt dan de Mercedes zou ik toch altijd voor de Mercedes gaan. In dit segment dan.
berlinetta zegt
@kilum: Ik ben zelf geneigd de 4-serie te kiezen, maar ik begrijp de keuze voor de C coupe zeker. Het zijn beide ook auto’s met een eigen identiteit. De 4 serie rijdt lekker sportief, maar is comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik. De C is heerlijk comfortabel, maar heeft een sportief randje wanneer je dat wil.
En dat mis ik nu net bij de A5 (en een beetje bij alle Audi’s). En laat de A5 nou ook nog eens duurder zijn. Ik vind hem echter wel het mooist. Dat mag ook gezegd worden.
epimetheus zegt
Ik vond de a5 altijd een mooie coupe, deze vind ik gewoon saai geworden.. Karakterloos op het oog.. Zeker in het grijs.
kimholland zegt
Leuk en aardig maar de 4 serie Coupé is absoluut de vedette van deze klasse!
st220 zegt
Wat ik jammer vind is dat deze prijzen totaal niet representatief zijn… Wil je een aantal opties dan zijn deze prijzen ‘goedkoop’ geworden…
bartsmit zegt
Mijn vader vraagt vaak “wat kost dat nou – zo´n A5”. Dan zeg ik nou-ergens-tussen de 43K en 120K. In een 43K kostende A5 rijd je voor lul, in een 50K kostende A5 kun je je vertonen maar vanaf 75K wordt het pas een beetje leuk.
str8six zegt
@bartsmit: voor 43k rijd je voor lul, voor 120k ben je niet goed bij je hoofd.
toyotafortuner zegt
Absoluut niet mijn ding. Doe de vanafprijs maar + een eurorooitje of 15 om t een beetje aangekleed te krijgen.
reistje zegt
Zonder quattro kan je natuurlijk niet voor de dag komen. Dus je bent al 55k kwijt voordat je naar de optielijst kijkt.
knipperlichtje zegt
Het verschil tussen de A4 sedan en A5 coupé zit rond de 4000 euro, het verschilt wel een beetje per motorisering. Bij de vorige generatie was je nog wel eens meer kwijt voor een A5, dus de overstap naar de mooiere Coupé is betaalbaarder geworden.
Hupke zegt
Geen quattro en handbak tesamen?
De eerste a5 had nog strakke lijnen, deze is echt veel te druk geworden, afvoeren die handel.
Alfarobert zegt
Dan toch veel liever de Alfa Giulia.Goedkoopste 2.0 benzine heeft 200PK en kost net geen 40.000.
pinut187 zegt
@Alfarobert: ja die zie ik ook liever.
kliko zegt
Ik vind die naar beneden lopende motorkap echt totaal niet staan bij deze auto.
Misschien in real-life dat het beter smoelt. Maar zo op de foto’s. Meh.
Doe mij maar het oudere type.
dijan zegt
Mensen ; Vergelijk dan ook de Bmw 340 X met de Audi 252 pk Quattro . Dezelfde prijs met dezelfde opties ,alleen heeft de Audi een sperdif en de Bmw niet. En modelvan de Bmw is ook bijna niet veranderd met de oude 3 serie coupe met de nieuwere 4.
berlinetta zegt
@dijan: De A5 heeft quattro nodig om nog een beetje voor de dag te kunnen komen. De BMW heeft standaard rwd. Meer heb je niet nodig. Mocht je dat wel willen, dan is xdrive een optie.
deboes zegt
Voor dat geld zijn er veel leukere manieren om ver van huis te stranden!
dijan zegt
berlinetta; De A5 met 254 hoeft de pk s niet op de voorwielen kwijt . Dit is altijd 4wd. Ik heb in 2012 een nieuwe Bmw coupe gekocht . Na 11 maanden en vele slechte momenten Vanaf 2013 2 x nieuwe Audi s gekocht en MEER als tevreden met onze goede keuze.Ik heb uigebreid proefgereden met Mercedes A 45 AMG , Ford Focus rs, Bmw 2. En toch gekozen voor de mooiste en fjinste in mijn optie; de Audi S3 sedan .
berlinetta zegt
@dijan: Ik weet dat hij altijd quattro heeft. Dat maakt hem ook een paar duizend euro duurder dan de BMW. En waarvoor heb je quattro nodig als je ook rwd kunt krijgen? Voor die paar sneeuwvlokken in het jaar hier in NL is quattro overbodig. Alleen maar duurder, zwaarder en onzuiniger.
petrolicious zegt
“Nieuwe” A5 ;)