Begin je ochtend met een rondje ‘zoek de verschillen’.
Enige tijd terug presenteerden we al de eerste beelden van Audi’s splinternieuwe A4 en nu is het dan zover. Dit najaar wordt de B9 officieel gepresenteerd, inclusief de Avant en S-line versies. De Duitsers hebben de prioriteit gegeven aan een lage CO2-uitstoot, zodat diverse motoren dit jaar nog in aanmerking komen voor 20%.
De Audi A4 meet 4,73 meter in de lengte, is 1,84 meter breed en heeft een wielbasis van 2,82 meter. De bagageruimte van de station heeft een royale inhoud van 505 liter, maar met de achterbank neergeklapt meet deze maar liefst 1.510 liter. Naast de buitenmaten is ook de ruimte binnenin her en der gegroeid, de beenruimte achterin nam zelfs met 23 mm toe.
Opmerkelijk is de lage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,23. Daarnaast is de sedan tot 120 kg afgevallen, wat er mede toe bijdraagt dat verschillende versies van de A4 in aanmerking komen voor 20% bijtelling. Zo pompt de 2.0 TDI à 150 pk slechts 95 gram CO2 per kilometer de lucht in bij een verbruik van 3,7 l/100 km.
Het motorenaanbod bestaat in eerste instantie uit drie TFSI’s en vier TDI’s, waarvan de vermogens uiteenopen van 150 pk tot 272 pk. De benzinemotoren bestaan uit:
- 1.4 TFSI, 150 pk en 250 Nm.
- 2.0 TFSI Ultra, 190 pk, 4,8 l/100 km en 109 gram CO2/km.
- 2.0 TFSI met 252 pk en 370 Nm.
Op termijn zal ook nog een g-tron versie verschijnen, die zowel op aardgas als op Audi’s e-gas loopt. Verder ziet het TDI-aanbod er als volgt uit:
- 2.0 TDI Ultra, 150 pk bij 95 gram CO2 per kilometer.
- 2.0 TDI, 190 pk en 400 Nm.
- 3.0 TDI, 218 pk en 400 Nm.
- 3.0 TDI, 272 pk en 600 Nm.
Deze motoren kunnen worden gekoppeld aan een handmatige zesbak, een zeventraps S tronic met dubbele koppeling en een achttraps tiptronic automaat voor de 3.0 TDI met 272 pk. Audi combineert beide dual clutch-bakken met een vrijloopfunctie à la goeie ouwe automaat met koppelomvormer.
In tegenstelling tot z’n sportievere broers heeft de A4 weer wel een prominent aanwezig scherm in het dashboard. De bestuurder wordt verwend met lekkers als Audi’s virtual cockpit, B&O geluidsspul, draadloze oplaadfuncties voor je pokkie en een nieuw head-up display. Voor je nu meteen een pre-order bij de dealer plaatst: dergelijke zaken staan op de ongetwijfeld gepeperde optielijst.
Aankomende herfst staat de nieuweling bij de dealer. Voor een nieuwe S4 en RS4 (met biturbo V6) zullen bankovervallers nog wat langer geduld moeten hebben.
Een video waarin de nieuwe A4 uitgebreid wordt gepresenteerd, check je HIER.
alaindjamal zegt
Nieuwe RS4. Down sizing?
scottishcarspotter2000 zegt
@alaindjamal: yep. twinturbo V6
alaindjamal zegt
@scottishcarspotter2000: generatie daarna zal wel hybrid zijn
scottishcarspotter2000 zegt
Tja… andere lichten en dat was t wel…
freezzr zegt
@scottishcarspotter2000: dit is een facelift niets anders.
mcaa zegt
@freezzr: audi is al 10 jaar bezig met face liften…
freezzr zegt
@mcaa: ben blij dat ik nog een jaartje nodig heb op mijn huidig leasecontract… Hopen dat er nog iets smakelijks geproduceerd wordt ondertussen, had gehoopt dat de A4 dat zou zijn… Volvo zou er goed aan doen een geheel nieuwe kick-ass design V60 te introduceren…
pikkie zegt
Gevonden!
Rick-dos zegt
@autoblog @mauritsh Zouden jullie gaarne in het vervolg dit soort nieuws voor later op de dag of voor het midden van de week willen bewaren? Zoveel spannends op de vroege maandagochtend en voordat ik een bak koffie in mijn mik heb kan mijn hart niet aan hoor.
@autoblogger Hou je personeel eens in het gareel. Tsjonge jonge zeg. Beetje porno verspreiden…
Maar goed, kan iemand mij vertellen wat er, op het streepje onder de koplamp, gewijzigd is?
En gaarne ook vermelden of dit een facelift is of een nieuw model.
Ik zie het sinds een aantal jaar echt niet meer bij Audi…
mgmgb zegt
Heb ik zo veel moeite gedaan om wakker te worden op maandagochtend, val ik weer in slaap.
Hoe lang denkt Audi hier nog mee weg te komen?
gtwillem zegt
Ik vind het een nette auto geworden, geen totale revolutie qua design, maar het is nooit de uitbundigste in zijn klasse geweest. Die eer is nu voor, ehh, de Lexus IS.
Het zal wel weer een typisch gevalletje van ‘je moet hem in het echt zien’, want als je bij de introductie foto’s knalblauwe, felgele en brandweerrode exemplaren laat zien, weet je zelf ook dat het niet een sprankelend ontwerp is, net als met de TT, R8 en Q7.
Het liefst neem ik zo’n 3.0 diesel station, maar een 2.0 liter sedan is een reële optie om mijn huidige lease BMW op te volgen. Toch, even wachten op de nieuwe Alfa Guilia…
dunhozzie zegt
@gtwillem: of de XE / XF? Vind de Jaguar eigenlijk nog mooier dan de Alfa.
Hoe dan ook in de lease zit je natuurlijk wel met het geneuzel dat de leasemaatschappij ook even voor je gokt wat de afschrijving is en dat meeneemt in de prijs – en dan zijn de Jaguar en de Alfa de sjaak….
harrie zegt
@dunhozzie: dat een Audi amper afschrijft komt omdat toch niemand het verschil tussen de model jaren ziet.
w0o0dy zegt
@harrie: ehm kijk voor de grap eens hoeveel procent verdampt bij een A6in twee jaar.. Wordt je stil van.
gtwillem zegt
@dunhozzie: de XF is sowieso te duur, maar ook de XE zou alleen als 2.0T Pure nét binnen bereik vallen. Maar dan kan ik geen enkele optie aanvinken of ik moet zelf bijbetalen… Dus reeël gezien past het niet in het budget. Ik ben geen gadgetfreak maar er zijn een paar opties die ik nu op mijn BMW heb die ik zeker ook op mijn volgende auto wil hebben: leren bekleding, groot navigatiescherm, nette velgen en sportstoelen. En dat zijn vaak toch best prijzige opties.
Dus ik wacht even op de prijzen en specificaties van de Giulia. Ook de 320i LCI wil ik nog wel even proberen: mijn huidige E91 is een fijne metgezel geweest de laatste jaren. De zitpositie van de C-klasse is mij te krap en de Caddilac ATS is verrassend leuk, maar ook verrassend duur in de lease. De Passat is goed maar saai en ik vind hem niet zo mooi. Goede optie zou een nette Octavia 1.8 TSI met een paar opties zijn. Scheelt flink in de lease en om heel eerlijk te zijn, zie ik niet wat de andere auto’s beter doen.
dunhozzie zegt
@gtwillem: Ik zag idd dat de XE stevig aan de prijs is hier in NL. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Qua andere auto’s: ik snap je redenering, hoewel de Alfa idd wel extra begerig maakt tov. Maar het zou me ook niet verbazen dat er hetzelfde voor geldt als de Caddi – mooi, goed en rete duur in de maand. Zonde want zou houden ze het hele Duitse verhaal in stand.
1 ding nog, als je gaat kiezen in de stal van Skoda, waarom niet de nieuwe Superb? Is nog mooier dan de vorige en voor de prijs / kwaliteitverhouding hoef je het niet te laten. Of is het kiezen voor dirt cheap (octavia) of lekker rijden (Alfa, BMW etc.)?
dunhozzie zegt
@dunhozzie: Een edit knop was handig.
tov — had tbh moeten zijn
rete duur — reteduur (spookspatie)
Zonde want zou — zonde want zo
gtwillem zegt
@dunhozzie: ja, de Octavia is prima waar voor je geld.
Daarbij vind ik een standaard 3 serie met klein motortje, kleine wielen en een stoffen interieur zo kneuterig. Neem dan een lekkere volle Insignia ofzo, een beetje 3-serie moet wel 200pk en wat opties hebben om een beetje leuk te zijn.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: zo’n 3.0 TDI is natuurlijk geniaal in een auto als deze, en ik ben bang dat de normale versies van de Alfa nog even op zich laten wachten…..
Arnoud zegt
@mauritsh:
Ben je serieus voor deze auto zo vroeg aan het werk gegaan?
jaapiyo zegt
@Original_Arnoud: De concurrent die hier niet genoemd zal worden had ‘m al om 00:01 in vol ornaat op de site staan…maar goed nou hebben die ook wel een zeer innige, vuistdiepe band met VAG gezien de resultaten van hun vergelijkende testen.
gop1 zegt
@jaapiyo: Heb je het toevallig over VAGweek?
jaapiyo zegt
@gop1: ik heb het inderdaad over de Nederlandse versie van AudiBild.
Arnoud zegt
@jaapiyo:
Ik kijk nooit op die site voor het autonieuws. Soms zoek ik de specificaties van een auto in Carbase op.
Ik heb ooit twee jaar een abonnement gehad op dat niet nader te noemen blad. Toen was ik de artikelen over het zoveelste boodschappenkarretje wel zo zat. En altijd maar de veilige keus aanprijzen… Journalisten van dat kaliber hebben ervoor gezorgd dat zelfs de Franse auto’s nu als Duitse auto’s zijn afgeveerd en uitgerust. Surrogaat sportief, dus vooral stug, en zo kaal mogelijk maar met een meterslange optielijst.
jaapiyo zegt
@Original_Arnoud: ik heb er ook jarenlang een abo op gehad. Werd destijds jaarlijks vernieuwd door mijn opa als verjaardagskado. Als kind vond ik het wel mooi elke week dat blad in de bus, maar op een gegeven moment kreeg ik door hoe het werkte met sponsoring et cetera en was ik er klaar mee. Ik ga nou af en toe wel eens naar die site en naar Audibild voor nieuws en autosport/klassiekers maar hun vergelijkende testen zijn lachwekkend, bij de duitsers nog erger dan bij AW. Laten doodleuk een A4 van de huidige gen winnen tegen de nieuwere 3 en nieuwe C. De enige reden dat ik ze nog bekijk is voor de comments die op soms hilarische wijze (duitsers met humor???) uiteenzetten hoe belachelijk de conclusie is dat de Audi/VW weer als winnaar wordt uitgeroepen.
Tijdje geleden was er ook officieel een schandaal dat bleek dat een offcial bij ADAC IIRC omgekocht was door een VAG bons om het VAG product te laten winnen in een uitverkiezing tot beste auto. Gewoon officieel bewijs van wat ‘we’ al lang weten. Autobild had er een heel klein artikeltje over. A-M-und-S die voorheen nog groot uitgepakt had met die verkiezing daarentegen…Niks. Niet een woord aan vuilgemaakt.
Die ‘journalisten’ zijn gewoon mond stukjes van de fabrikanten…en op zich vind ik dat ok, BEHALVE als er de pretentie is van journalistiek. AB is wat dat betreft eerlijker (meestal), maakt gewoon fijne content met een kwinkslag en laat er niet al teveel geheimen over bestaan als ze wat perks krijgen van een fabrikant of een bedrijf als Gina classics o.i.d..
potjak zegt
Mooie en nette auto. Weinig vernieuwend helaas.
pjotr zegt
Poe poe, nou nou. Dit had ik niet verwacht hoor…
imaginenl zegt
Dit worden vast veel reacties met “wat is ie saai” en “ik zie t verschil niet” totdat de buurman er eentje voor de deur heeft staan: dan zijn we allemaal jaloers :-)
Ik vind m weer erg netjes!
rvds15 zegt
@imaginenl: nou, nee.
Jipp zegt
@imaginenl: de meeste zullen zweren dat ze nooit een Audi zullen rijden maar altijd voor een BMW of Mercedes zullen gaan (de meeste zullen er echter nooit een kunnen betalen). Maar wanneer ze de sleutels krijgen… dan is het ineens een geweldige bak…
davelepeef zegt
@jipp: geef de meeste de sleutels van een nieuwe Focus of Astra, gaat er ook een wereld voor ze open…
silenro zegt
@davelepeef: het gros van de BMW/Mercedes liefhebbers op Autoblog is al heel blij dat ze elke morgen hun Batavus mogen starten.
jrsmoke zegt
@davelepeef: Geef de meeste de sleutel van een willekeurig nieuwe auto en er gaat een wereld voor ze open.
w0o0dy zegt
@Jipp: ehm nee… De Audi’s die ik heb gereden waren stuk voor stuk saai, voorspelbaar en oninteressant (oktober misschien moet het dan een S.. Zijn of een RS wil het leuk worden) Maar verder….. Het is een slappe bak koffie met melk en suiker.. Doe maar een espresso of zelfs een ristretto… Wordt ik blijer van.
pjeey zegt
@w0o0dy: mensen die wordt ik schrijven, kun je sowieso niet serieus nemen.
w0o0dy zegt
@pjeey: zero fucks given
pjeey zegt
@w0o0dy: de uitspraak luidt “not a single fuck was given”, maar het zij je vergeven.
w0o0dy zegt
@imaginenl: waarop kun je jaloers zijn dan? Alles is minstens zo goed en leuker bij de concurrentie tenzij je op zoek bent naar een compromis^2.
Het is in alles een Golf maar dan duurder…
audirijder zegt
@w0o0dy: Ja als je een bepaald budget hebt en deze is beperkt dan is de golf een zeer goede auto. Echter heb je een ruimer budget en je wilt graag wat meer mogelijkheden betreft luxe, dan kom je gauw uit bij de Duitse drie. Wat voorbeelden: led-verlichting, massage stoelen, hoogwaardig leer, geventileerde stoelen, internet, standkachel, een groot en mooi navigatiescherm, luchtvering, veel keuze uit dikke motors, veel aanpassingsmogelijkheden wat betreft het interieur veel kleuren leer en soorten leer. Bij de Duitse drie kan je auto van binnen maken hoe jij het wilt. En veel mensen die een hoog budget hebben die kijken niet eens meer naar waar je voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten.
nononsense zegt
Serieus, is dat alles?!
henkhupelschoten zegt
Nee, ook dit is hem niet, doe mij maar een alfa giulia of een merc c-klasse inplaats van deze passat..
kars36 zegt
@henkhupelschoten: passat :) klopt helemaal!
vos115 zegt
Weinig echte vernieuwing. Alleen veel meer strakke lijnen. Het interieur vind ik wel schitterend.
Met deze beelden snap ik ook het nog saaiere design van de nieuwe Passat. Want zeg nu zelf, daar loop je aan voorbij als je dit ziet.
Welke leasert koopt als eerste die gele? #geelishetnieuwewit
huupe zegt
Audi’s gaan steeds meer op skoda’s lijken.
henkhupelschoten zegt
@huupe: Je hebt volkomen gelijk! Viel me nu ook op.
knipperlichtje zegt
@huupe: het is juist andersom, Skoda’s worden opeens hele strakke bakken! Stiekem vind ik de superb mooier dan deze A4 en de Giulia, maar vertel het niet door. Vooral die ene appeltjesgroene versie is prachtig. http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2015-skoda-superb-is-bigger-and-more-luxurious-at-geneva-debut-live-photos_10.jpg
huupe zegt
@knipperlichtje: en de achterklep van de Q7 met z’n strakke Octavia lijnen naast de kentekenplaat dan?
tievdz zegt
@huupe: Dat wilde ik dus net zeggen! Alleen via de optielijsten kun je je nog onderscheiden, zo lijkt het. En daar moet je dan flink de buidel leeggooien.
Mercbenz zegt
Mercedes en BMW hoeven zich niet druk te maken zo te zien… Sedan ziet eruit als eentje die uit zuid-amerika komt
lebeaunl zegt
Netjes; beter dan de mislukte Q7 (was ik beetje bang voor). Interieur ziet er een stuk hoogwaardiger, erg netjes. Maar niet spannend.
Pordon zegt
Hahaha tadaaa schitterend wauw fantastisch super… Of toch maar niet. Oke, het is te zien dat het een nieuw model is maar echt vernieuwend is het niet. Bovendien vind ik het design volledig mislukt. Kan zijn dat het aan de foto’s ligt maar de auto klopt niet. Zelfde geld voor het interieur, doet me ook echt helemaal niks. Nee doet u mij maar een C-klasse of een 3-serie.
narcotic zegt
@Pordon: c-klasse incl. TomTom op het dashboard? Ja hoor, kunnen ze goed bij merc, een gps inbouwen. ?
Edge zegt
@narcotic: Als je je ogen open zou doen, zie je dat deze Audi ook zo’n TomTom op z’n dash heeft staan
narcotic zegt
@edge: op in jouw stijl te antwoorden:
Als je je ogen zou open doen zie je dat Mercedes graag gebruikt maakt van een dikke vette bezel rond het scherm en staat gewoon op het dashboard geplakt zonder na te denken.
Bij Audi is dit prachtig verwerkt en verdwijnt in het dashboard als de auto af staat.
ej20g zegt
@narcotic: waar zie jij dat het scherm in het dashboard zakt dan? Op alle foto’s hier boven staat dat ding gewoon op het dashboard. Net als bij Mercedes.
Pordon zegt
@narcotic: even los van of je het scherm mooi vind of niet… Het hele interieur van deze A4 oogt gewoon rommelig en druk ondanks dat het qua knoppen wel meevalt. Maar het rooster van de airco dat doorloopt ziet er niet uit, de rare hoeken doordat het lichtjes naar de bestuurder is gedraaid, die onwijs lelijke versnellingsknots en dat stuur. Geef mij dan maar het iets minder mooie scherm waar ik persoonlijk absoluut geen probleem mee heb.
sleepyj zegt
En een groot tft scherm in de tellerbak. Plus het andere grote scherm. Een hele kermis binnen in. Ben benieuwd hoe dat bevalt, 2 van die grote schermen.
rvds15 zegt
@sleepyj: ooit het interieur van een s-klasse gezien? Niets te merken aan die verkoop cijfers.
sleepyj zegt
@rvds15: ja gezien. Is 1 groot tft scherm. Klokken voor de neus en navigatie meer rechts. Hier zie ik een complete navigatiescherm in de tellerbak zoals in de tt. Ik de tt is het volledige systeem in dat scherm verwerkt, de audi a4 behoud zijn middenconsole scherm. En juist dat is de rede dat ik me afvraag in hoeverre dat in de praktijk bevalt.
singer911 zegt
@sleepyj: zijn toch echt twee schermen. Neemt niet weg dat het in deze Audi anders is overigens.
sleepyj zegt
@singer911: oja foutje, bedankt. Maar inderdaad de layout is ondanks de schermen duidelijker op het eerste gezicht ondanks de grote schermen.
phaeton zegt
@sleepyj: De vorige Mondeo had al kleurennavi tussen de tellers. Niets nieuws.
sleepyj zegt
@phaeton: ja en de phaeton ook, echter zijn dat kleine schermen die overzichtelijk aanwijzingen geven, en niet een hele google maps landkaart.
Pordon zegt
Uh, de MMI-knop voor de versnellingsknots(wat een lelijk ding zeg)? Rare plaats.
bazzelijn zegt
Beetje jammer dat ze er een grote A3 van hebben gemaakt ipv een kleine A6
phaeton zegt
@bazzelijn: Dat was exact mijn gedachte. En dan vooral de achterkant.
ThomasBol zegt
Schitterend interieur!
philipf zegt
Maar er zijn toch helemaal geen verschillen?
ahs1979 zegt
De designers van Dacia hebben gebeld: Ze willen de omlijsting van hun logo terug wat bij Audi in het stuur terecht is gekomen….
silenro zegt
Olieverbruik grappen in 3-2-1..
saberone zegt
Dus als ik het hier goed lees, zullen er in eerste instantie geen automaten beschikbaar zijn?
lambo4all zegt
Jaguar XE it is.
str8six zegt
A3 xl. Gaaaaap, is het al weekend?
993c zegt
Het interieur in natuurlijk weer erg goed gelukt zoals altijd bij Audi, die achterkant vind ik wel nog wennen.
Aangezien de 2.0 Tfsi 20% zullen de vertegenwoordigers weer fijn op de linkse baan kunnen gaan bumperkleven ;)
370z_stillen zegt
@993c: paar maandjes 20%. In 2016 is die volgens mij weer gewoon 25%
jrsmoke zegt
@emilio89: En in 2017 22%
singer911 zegt
Achterkant doet me op de een of andere manier aan een maserati ghibli denken
rocky zegt
Ik heb nog geen koffie gedronken dus ik kan niet zeggen waar de verschillen zijn… Oh wacht, koplampjes, achterlampjes, middenconsole…. tja, wat nog??
kapiteinaudi zegt
Gewoon in de kopieermachine gegooid. Lijkt BMW wel.
harrie zegt
Audi, het nieuwe Opel. Intens saaie burgermans bakken.
caprio zegt
Saai zoals we van Audi inmiddels gewend zijn, ontwerpen zonder emotie en technisch gezien met de motor op de foute plek, voor de vooras, om quattro modellen te kunnen maken. En dat voor ontzettend veel geld.
jeanclaude zegt
De 2.0 tdi’s met 150pk en 190pk vallen in de 20% bijtellings categorie. Maar de 2 verassingen zijn toch wel de 2.0 tfsi met 190pk en de 3.0 tdi V6 met 218pk, ook die vallen dit jaar nog in de 20% categorie.
Neptukker zegt
Nou, nou het is mij wat. Gelukkig is het interieur totaal nieuw dus hoeven A4 rijders zich ’s morgens niet af te vragen of ze wel in de goede nieuwe auto zijn gestapt, en laten we eerlijk zijn: de meeste tijd kijk je tegen de binnenkant aan en de is fraai.
Porsche is nu wel de titel kwijt van ‘meest luie auto ontwerper’, deze titel is welverdiend door Audi.
phaeton zegt
Het interieur was mooi in de TT, maar in de A4 vind ik het simpel over komen. Omdat ik weet wat de C-klasse heeft. Dat is warm, dit is kaal. Functioneel; maar kaal. De achterkant is zoals hierboven gezegd net een A3 XL en de neus heeft de TT grille en lampen. Verder weinig nieuws. Ja, kekke kleurtjes. Maar als zwarte station met twee TDI uitlaten links op 16 inch hoef ik deze echt niet. Al helemaal niet voor 45 mille.
caprio zegt
@phaeton: 45k? Wat dacht je van alle extra’s! Doe je het heel rustig aan dan ben je evengoed 10k verder, heel rustig, maar 20k kan ook zo
decl zegt
Wat een lelijke auto weer als je dit gaat rijden ben je niet goed en dan ook nog eens FWD nou laat maar zitten. Nieuwe Audi??????????
jrsmoke zegt
@decl: Gefeliciteerd met de slechtste reactie van de dag.
decl zegt
@jrsmoke: je rijd zeker Audi/VAG rommel dan kan ik jou reactie wel begrijpen!!!!
jrsmoke zegt
@decl: Wat ik rij heeft er niks mee te maken.
Als je wilt bashen, geef dan ook argumenten. Of klik niet.
Ik rij idd Volkswagen ja, maar dat heeft er niks mee te maken.
Dutchdriftking zegt
De auto is inderdaad weinig veranderd, maar hadden we anders verwacht van Audi? Hier hebben ze succes mee, dus ik snap wel dat ze dit vast houden. Het interieur is wel enorm opgeknapt. Jammer alleen van die tablet op het dash….
noflexzone zegt
Interieur vind ik goed gelukt, exterieur is meh… Zie geen rede om deze te kopen ipv van een XE of misschien een Giulia.
stfu zegt
Ik heb de A4 bij introductie altijd best fraai gevonden, al was ik bij de huidige niet fan van die afzakkelijke lijn. Hebben ze die helaas ook behouden bij dit nieuwe model… Ik doe echt mijn best em doe het niet om voorspelbaar te zijn maar het doet me echt niets. Terwijl ik de A3 sedan weer wel zeer fraai vind. Interieur was echt zwaar verouderd, dus dit is wel een enorme vooruitgang. Eigenlijk is alleen de C Klasse en IS echt flink veranderd ten opzichte van de voorlopers.
vondudenstein zegt
Vond da A4 altijd wel een leuke wagen tot de A5 deze verpletterde. Misschien is het daarom dat deze weinig indruk maakt. En zoals eerder genoemd, een Jaguar XE verslindt deze auto. Botweg is het gewoon een saai ding.
ecrent zegt
Perfect kleurtje… voor de rest: saai…
strating zegt
Een ontwerp dat ons allen niet echt verrast volgens mij. Het was te verwachten dat de A4 een wat ‘sneller’ uiterlijk zou krijgen nu de A3 limousine erg goed verkocht wordt. Het valt mij echter wel op dat het dashboard en de achterkant heel veel weg hebben van de BMW 3, jammer genoeg. Ach, de zwaar gepeperde uitvoeringen zullen vast weer erg aantrekkelijk zijn.
mercedesclsfan zegt
lijkt eerder een facelift.
narcotic zegt
Geen honingraat meer in de rear diffuser? Jammer en afbreuk voor een mooie full s-line. Dan toch maar ff deze generatie overslaan denkik.
silver zegt
Er zijn al veel te veel woorden verspild aan deze facelift. Vooruit, nog eentje dan: saaaaaaaai
Nerekop zegt
Ahhhh kijk, de nieuwe A3! Euhm A5 bedoel ik. Of nee, de A6! Of de A1…? Ow wacht de A7 natuurlijk! Wat? De A4 is dit? Ow dan had ik het verkeerd gezien……
autonieuwsvandestraatje zegt
jullie zeggen altijd: zoek de verschillen!
jullie posten nooit een plaatje van de oude auto zodat we de verschillen ook daadwerkelijk kunnen zoeken.
apriliarsv zegt
Krijgt deze ook luchtvering als optie?
berlinetta zegt
@apriliarsv: Misschien wel gebakken luchtvering.
knipperlichtje zegt
Ik weet nog niet helemaal wat ik van de nieuwe A4 moet vinden. Op sommige foto’s ziet de snuit er erg goed uit, maar op andere foto’s weer niet. Voor de achterkant hetzelfde verhaal. Ik zou niet gelijk willen zeggen dat model B8 mooier was bij introductie, maar ik moet er wel even aan wennen. Het is in ieder geval mooier dan de in mijn optiek kotslelijke giulia. Het interieur is wel weer érg mooi trouwens. Het enige wat ik miste was een stripje aluminium op de middentunnel, maar die lijkt op een andere foto wel aanwezig te zijn.
mout zegt
Nou, die nieuwe designtaal van Audi (http://www.autoblog.nl/brekend-audi-komt-met-een-nieuw-design) hakt er wel in, zeg!
En dan: Houd deze kleurige plaatjes goed vast in je archief. Alle exemplaren die je gaat tegenkomen blijken toevallig in zw / w te zijn.
Nu we toch bezig zijn: ‘Voorsprong door techniek’. Mag ook wel, want in ontwerp is er de afgelopen 20 jaar niet veel gebeurd.
stfu zegt
@mout: ik denk dat ze toen doelden op de SUV en Coupe-versies. Die hebben immers meer opvallende grillen. Niet dat ik de grille van de Q3 en Q7 nou mooi vind maar toch.Ik gok dat de A5 wel een wat stoerdere grille krijgt.
hondar zegt
Facelift.
miezemiez zegt
Audi is inderdaad niet de spannendste auto op de markt qua design (behalve de R8)… maar dat waren ze ook nooit geweest. Dat is volgensmij hun ding, kwalitatief goede auto’s maken met een standaard ontwerp. Denk dat ze geen camouflage nodig bij testritten… bespaart weer wat ;)
jesperschoofs zegt
Valt tegen dit… Toch geen spijt dat ik mijn huidige A4 avant heb vervangen voor een Mercedes C350e Estate i.p.v. wachten op deze.
MaartenD zegt
wow….ze hebben echt weer hun best gedaan….gaaaap….wat een suf merk is Audi toch, hoelang trappen mensen hier nog in? wat een stelletje eenheidsworsten in dit land…
lebeaunl zegt
Dat grote scherm kan niet inklappen zoals bij de A3, A6,A7 etc? Zeg niet dat het net zo suf is gemonteerd als MB doet bij de C… #facepalm
W115 zegt
@lebeaunl: De 3 serie heeft het ook. Nu Is iedereen bij de tijd
jippie zegt
Ze maken het bij Audi wel steeds lastiger: de onderlinge modellen zijn als 2 druppels water. Nu is dat ook nog eens het geval met de elkaar opvolgende modellen.
Goh, ik ben alvast heel benieuwd hoe de opvolger van de A6 er uit gaat zien, not!
osmo zegt
@jippie: Kleef de kop- en achterlampen van deze “nieuwe” A4 op de huidige A6 en je weet het :)
lamborgfan zegt
Dashboard ziet er best wel nieuw uit..
wajobaas zegt
Heeft die 218 pk diesel nou daadwerkelijk 400 Nm of is dit stiekem 500? In het eerste geval is die 3.0 behoorlijk afgeknepen.
Dutchdriftking zegt
@wajobaas: Daar kunnen de tuners wel weer wat mee gok ik zo.
mercedesclk350 zegt
Moest oprecht 4 keer kijken voordat ik doorhad dat het een A4 was en niet een A3 sedan. Mensen die geen idee hebben waarom ik niet van Audi houdt, hier heb je je antwoord.
remco_emily zegt
Tja Typisch design a la audi@nieuw platform en een facelift. Kortom geen nieuw model meer een evolutie. Ziet er netjes en strak uit. Binnenkant is netjes en overzichtelijk. Blijft het een mooie auto vinden;). Tis en blijft een kwestie van smaak of je audi mooi vind of niet
wimbers zegt
Zo dat was me het wachten waard!?…
Dat nieuwe spannender design is nog ver te zoeken.
En dat dashboard: ik wil geen ipad op mijn dashboard, zeker niet als ik al zo’n volledig digitaal dash heb, dat ding moet standaard ingeklapt zijn. Ik had het in mijn A6 ook, en vooral s’avonds was het scherm 90% van de tijd ingeklapt. Als dat hier niet zou kunnen slaan ze de plank behoorlijk mis. Het is voor mij een reden om geen Mercedes of btw te nemen.
Kvgorp zegt
Gave presentatie foto’s hoor. Geel en blauw en rood. Dan zie we tenminste nog eens een andere kleur. Straks zien we toch alleen maar grijze en zwarte op 16 inch wielen.
P1m zegt
Ik vind het echt ronduit treurig dat het onderscheidend vermogen van auto’s tegenwoordig alleen schuilt in de gadgets… :(
schellekens006 zegt
Wow mooie auto weinig verschil allen details, geeft ook wel aan goed de huidige nog is.
jaapiyo zegt
Het uiterlijk is zo mogelijk nog saaier dan ik verwacht had en het interieur blaast me ook zeker niet weg, ze hebben het toch weer niet aangedurfd om het zo strak te maken als bij de TT (zonder extra scherm) of zelfs de A3.
Kortom, op wat dingetjes als de lage cw (knap, maar who cares uiteindelijk) na weer totaal geen onderscheidende waarde tov de bedoelde concurrentie met RWD.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: *beoogde concurrentie
Carreza zegt
Hopelijk leren mensen nu eens om bij Jaguar binnen te stappen, de XE is zoveel mooier en rijdt enorm goed zoals ik zaterdag zelf heb mogen ervaren. Waarom dan nog deze saaie A4 overwegen…?
Overigens lopen de verkopen van Audi de laatste maanden terug, terwijl BMW en vooral Mercedes er procentueel sterk op vooruitgaan. En dan zou deze minieme facelift voor de ommekeer moeten zorgen…? ik dacht het niet.
gop1 zegt
Ik vind hem lekker ogen, zowel van buiten als van binnen. Met 3.0 diesel en vol aangekleed lijkt het me de perfecte auto. Alleen zou ik nooit betalen wat ze daarvoor vragen, jammer joh.
DirkS zegt
Saai…
frankvrooijen zegt
Wilde eerst wachten om mijn toenmalige B8 af te lossen met een B9. Ben ik blij dat ik ondertussen in een C350e rij. Ik ben Audi fan, maar sorry hoor dit is een stretch A3. Geen revolutie zoals beloofd.
maxximum zegt
Gaap… dit was te verwachten…
yupyup zegt
Als er geen ‘nieuw’ bij had gestaan had ik het niet gezien. En toch als ik bijvoorbeeld kijk naar de vorige generatie a6 of a3 zien die er verouderd uit. Zouden ze dan toch weten wat ze doen?
mclovin zegt
Wat ontzettend inspiratieloos. Temeer omdat je da afgebeelde kleuren nooit in het verkeer zal tegenkomen. Audi-rijders geven tegenwoordig de voorkeur aan grijstinten en dertien-in-een-dozijn modellen.
ronald zegt
Denk je een nieuwe Audi A4 te bestellen is het de oude met een facelift wel blijven na denken hè Audi
prop zegt
Erg onder de indruk. Een ijzersterk en houdbaar design verder geevolueerd met onderhuids compleet nieuw. Mooier kan je het niet krijgen haast vandaag de dag.
mashell zegt
De voorwielen staan opvallend ver naar voren. Audi ontypisch zelfs.
Tommy2 zegt
@mashell: Dit is bij de huidige A4 ook al het geval, sinds hij op de MLB-archtectuur staat zijn de verhoudingen beter.
w0o0dy zegt
Mqb dus standaard bouwstenen aan elkaar plakken en combineren met een paar “eigen” dingetjes. Het nieuwe zit dus onder dat saaie drop plaatwerk… Nog hogere marges voor VAG.
prop zegt
@w0o0dy:
DIit is het MLB platform. Maar. Idd. Beetje platformtechniek delen zoals nagenoeg elk ander merk doet
Bmw met toyota etc. MB met renault. Kleinschalig maar toch
m3gtr zegt
OffT: wat is dat met dat scrollen in de wat langere reacties op mijn app :?
OnT: Bijna Oudi, maar toch weer net niet overgehaald…
Tommy2 zegt
Ziet er goed uit, strakke lijnen en een prachtig dashboard. De basisvrom van een sedan is goed in stand gehouden zonder geknutsel, de Avant heb ik nooit echt wat gevonden.
mrrallycross zegt
Die motoren lijken mij best leuk, alleen niet zo leuk als die atmosferische v8
deboes zegt
Wat is er nieuw aan deze Skoda ..nieuwe technische problemen onder de oude motorkap?