Een nieuwe 5-serie, dat betekent ook een nieuwe Alpina B5.
Er staan niet alleen tuners op de beurs in Genève, ook voor echte autofabrikanten is er de ruimte. Alpina is er daar één van. Jaja…een klein hersenkrakertje op de late avond!
Het familiebedrijf toonde vandaag haar nieuwe B5 aan de wereld. Nou had het vorige model uiteindelijk al de beschikking over 600 pk, maar toch zijn ze er in Buchloe in geslaagd om nog wat meer pk’s uit de 4.4-liter grote V8 te peuren. Welgeteld acht extra Pferde hebben ze tevoorschijn getoverd, wat het totaal brengt op 608 pk. Dat is niet weinig.
De motor is gekoppeld aan de bekende 8-traps automaat van ZF. Alpina heeft naar eigen zeggen samengewerkt met de tandwielen fabriek om de bak zo goed mogelijk af te stellen op het hoge koppel van de motor. Die levert namelijk 800 Nm. Ongetwijfeld mede dankzij de standaard vierwielaandrijving, ramt de B5 dan ook sneller van nul naar honderd dan álle Alpina’s die hieraan vooraf gingen: de sedan doet het sprintje in 3,5 seconden. De Touring heeft er één tiende van een seconde langer voor nodig.
Los van de technische aanpassingen heeft Alpina ook weer zijn best gedaan om de binnenkant en de buitenkant van de auto te verfraaien, volgens bekend recept. Alleen hebben de traditionele 20-spaaks velgen nu nog slechts 19 spaken. Nee, grapje natuurlijk, bij Alpina geldt nog altijd: the more things change, the more they stay the same.
Van een wagen waar ik t amper warm krijg, naar een enorme schoonheid. Alpina flikt t m gewoon hoor!
Wat schitterend! Dit had BMW zelf moeten maken!
Die moet ik hebben!
De lelijke nieuwe 5 met wat tupperware. De fanboys vinden het vast prachtig.
@romeoalfa: vraag aan een gemiddelde Alfa Romeo fanboy wat ze de mooiste Giulia vinden en ze zullen allemaal het bespoilerde exemplaar kiezen. Is dat dan vanwege de spoilers of draait het daadwerkelijk om de techniek die erin verscholen zit?
@rhellema: 1 verschil: de Giulia is in de basis al een mooie auto…
@romeoalfa: Is dat zo of vind jij dat zo?
@romeoalfa: ik denk dat de gemiddelde Alfa toch echt net iets meer Tupperware is dan een BMW, met alle respect.
De aller gaafste ‘familie’ auto die bestaat. Komt vast een nog snellere S variant wat ze bij de b3 en b4 ook toegevoegd hebben.
Had wel meer pk’s verwacht, ze gingen bij het vorige model ook over de m5 heen.
Onzin ..
Was altijd een zeer respectabel bedrijf ..
Nu louter chiptune boertjes ..
@lincoln: Mijn idee. De tijd van uitboren en frezen is voorbij. Alhoewel Brabus dat nog wel doet. Dan ben je in mijn ogen toch meer fabrikant.
@lincoln: mijn idee, bij Alpina passen ze altijd de hardware aan, en zien ertoe dat ook bv. de versnellingsbak de correcte rating heeft. Nu in de tijd van turbo’s is dat dus niet meer opboren, maar betere materialen, betere turbo, betere koeling etc.
Ook een trend van tegenwoordig is dat men niet meer uitvoerig vertelt welke aanpassingen men doet omdat er zoveel wannabe tuners zijn die het dan half nadoen maar dan wel reclame maken alsof ze de besten zijn.
Zoiets.
@lincoln: Totaal fout , Alpina is voor BMW echt wel een huistuner geworden zoals AMG dat vroeger was.
Alpina leunt meer op comfort dan M en krijgt meestal ook eerder de nieuwe aanpasingen op vlak van motoren tegenover de normale non M modelen.
Alpina’s worden ook op dezelfde lijn gebouwd in de BMW fabriek , maar het interieur is nog wel inhouse bij Alpina gemaakt.
Zelfs een 320d F30 kun je laten om coden naar een Alpina iDrive startup
https://www.youtube.com/watch?v=sU18lZrjUUI
Alpina zit al diep genesteld in BMW, en het is voor BMW zelf meer dan een tuner.
@Alexke: Het is officieel ook gewoon een fabrikant, ook al verschillen de meningen daarover, ze zijn wél als zodanig geregistreerd.
Wat een dikke bak en die velgen zijn ook een stuk mooier dan het voorgaande model.
Eigenlijk weet alleen Alpina een auto zodanig mooi te maken door ’tuning’. Best bijzonder. Nog mooier zijn de cijfers. 3,5 seconden naar de 100, bizarre prestaties. En die kleur blijft het ook goed doen he!?
Misschien zit ik wat vreemd in elkaar maar een BMW doet me echt helemaal niets (behalve de E9 3.0 csl en de E10 2002 turbo). Van een Alpina daarentegen word ik wel heeeel erg hebberig.
Zonder striping nog wel te pruimen. En natuurlijk zonder die spuuglelijke typeplaatjes bestellen. Of beter nog, gewoon nog even wachten op de echte M5, die zal deze wagen weer volkomen overbodig maken. Zo gaat het immers altijd. De B5 is de ultieme tussenpaus.
@mashell: voor mij is het juist andersom. Voor een dagje rijden; M5. Om te hebben, toch zeker dit
@mashell: Alpina is altijd de comfortabele optie met de snelheid van een M. Een beetje de executive autobahn variant. Wel zul je op het circuit wat inleveren door de zachtere afstelling.
Opnieuw prachtig wat Alpina doet. Een ware veredelaar zoals ze het zelf graag zeggen. Ondanks dat de G30/31 niet zo fantastisch oogt hebben ze van het exterieur een zeer aantrekkelijk geheel gemaakt. En wat dan van het interieur gezegd, weg met de oubollige houtsoorten en welkom nieuwe aantrekkelijke materialen. Over de prestaties hoeven we het niet eens te hebben want die zijn als vanouds geweldig. Ja ja, Alpina flikt het hem weer, hoedje af.
Alleen enkel het kijken naar deze auto doet al pijn in mijn portomonee. Maar god wat is ze mooi.
@fiestacruizer: dan kun je portemonnee gerust trekken.
Heel gaaf! Zeker deze uitvoering zonder hout.
Die nieuwe velg maakt de auto wel helemaal af.
Wonderschoon, zoals alleen Alpina dat kan.
Vind de m bumper pakket op de 5 het mooist, eigenlijk zoals de touring nu in t blauw op de salon staat. Voeg dan de alpina rijkwaliteiten en motor toe en je heb naar mijn idee de ultime all rounder.
Precies het punt opgelost wat ik graag zie. Die trapezium uitlaten van het origineel zijn naar mijn idee echt een misser
De B5 touring is toch wel erg lekker
Hou zelf helemaal niet van sedans maar deze is wel erg mooi!
Wat een schitterende auto prachtig.
Dat interieur met dat hout en al die kleuren… ? Guilty Pleasure!
Alpine mooi… alleeb toch weinig pk als je vergelijkt met gpower.. alleen met gpower gaat blok niet lang mee
@elemento: vind je dit weinig?
Zetten ze zo’n mooie wagen neer, met zo’n mooie afwerking en het dan verpesten door een houten sierstrip in het dashboard te monteren die overduidelijk uit aardolie is gemaakt :
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Alpina/B5_2017/Alpina-B5-2017-07.jpg
Het lijkt wel op het plastic ‘hout’ van het Playmobil piratenschip dat ik vroeger had.
Kan aan mij liggen maar vind het design van de nieuwe modellen lijn van BMW er erg rap gedateerd uitzien. Als je had gezegd dat dit model 10j oud was had ik het ook gelooft
Hoe hard gaat ie dan?
@por100: 330 kmh vgm
Alpina mag dan een autofabrikant genoemd worden i.p.v. een tuner, ik zie dat toch niet zo. Alpina ontwerpt de auto’s niet zelf, dat doet BMW gewoon zelf. De B5 is gewoon in de basis een BMW 5-serie, maar Alpina past alleen veel dingen aan zoals motor, onderstel en karakteristiek. Daarnaast vindt je wat aangepaste details in interieur en exterieur. In mijn ogen zijn ze dus zeker een tuner, alleen dan in vergaande mate. En ja ook ik vind dat ze er een zeer smaakvol geheel van maken. Maar een autofabrikant wordt het in mijn ogen pas als ze zelf hun eigen modellen ontwerpen en produceren. Maar ja het klinkt natuurlijk niet zo chique als je jezelf tuner noemt i.p.v. autofabrikant.
Als ik het mis heb hoor ik het graag, maar dan hoor ik ook graag wat het verschil dan wel is tussen tuners en Alpina. Wie weet kan iemand me dan van gedachten doen veranderen.
Liever dan een m