Voor alle A3-rijders heeft Abt een nieuw pakketje klaarliggen.
Zowel motorisch als optisch wordt de Audi A3 onder handen genomen. Aan de buitenkant manifesteert zich dat via een dikkere grille, side skirts, led lampjes, vier uitlaatpijpjes en 19-inch lichtmetaal.
Motorisch kan Abt de 1.4 TSI opleuken naar 160 pk (standaard 125 pk), de 1.8 TSI kan naar 210 pk (standaard 160 pk ) en de 2.0 TSI kan naar 240 pk (standaard 200 pk). Ondanks het extra vermogen claimt Abt dat het verbruik hetzelfde blijft. Dat geldt ook voor de 2-liter turbodiesel, afhankelijk van de basismotor gaat het vermogen naar 170 pk of 190 pk.
The Audi A3 has been a real success, one which re-defined the term “premium” for the compact car class. An extra portion of dynamism in the optics and the performance is offered by ABT Sportsline. The renowned vehicle turner of course also took on the facelifted version of the long-term best-seller from the Ingolstadt company – and thanks to the modified bonnet, grill, bumpers, fenders and LED light line from their product range the car has an even greater presence. It stands there as if it`s ready to attack, even more so with the ABT bodywork kit signalising extra power and sportiness: its front spoiler insert, side skirts, fender inserts as well as a rear apron have been tailor made for the cool body of the ABT AS3. Even the typical ABT 4-pipe exhaust unit blends into the sporty design perfectly. The Allgaeu company recommends mounting model AR or BR ABT Sports alloys, which are available in 18 and 19 inch, as an extravagant supplement to the optical package.
It goes without saying that the AS3 does not just look fast, but is fast too. This is because ABT POWER also brings the engines up to speed: with it the 1.4 TSI, for example, brings a brisk 160HP (118kW) to the road instead of the series-standard 125HP (92kW). With the next largest unit, the 1.8 TSI 160HP (118kW) achieves an everyday 210HP (154kW). And the largest petrol engine, the 2.0 TSI, provides 240HP (177kW) with ABT as opposed to 200HP (147kW) in the basic version. In spite of the HP boost the fuel consumption does not increase and the reliability of the engines remains the same. ABT also offers performance increases for the two-litre turbo diesel: depending on the starting power output either 170HP (125kW) or 190HP (140kW) is achieved – and both bring plenty of torque with them.
In order to utilise the well-trained “ABT horses” in the best possible way on the road, ABT Performance Springs are recommended. Thanks to the lowering of the car`s centre of gravity by around 35 millimetres the agility of the AS3 is improved, which makes itself felt especially at corners. The ABT braking unit with its disc diameter of 345 millimetres provides the best deceleration values, even in borderline areas. All components have been tuned to the AS3, making the compact ABT a real sports car, both on the inside and outside.
Eddy Rocket zegt
Lekker!
p1eter zegt
LEd lampjes? zijn gewoon led toch?
Enduh zegt
Best wel mooi gedaan ;)
Citrofiel zegt
Interessante vermogenstoenames! :o
@ p1eter; Ik betwijfel of het was wat je bedoelde, maar je liet me wel op een interessant (bij mij nog niet bekend) taalfeitje stuiten: “Het woord led was oorspronkelijk een afkorting van light emitting diode, in het Nederlands: lichtemitterende diode. Heden ten dage is het woord zo ingeburgerd dat het niet meer als een afkorting gevoeld wordt. De Nederlandse Taalunie heeft om die reden besloten dat het woord zonder hoofdletters geschreven moet worden (vergelijkbaar met radar).”
@ autoblog; LEd wordt dus led.
–edit: goeie uitleg, het is inmiddels aangepast–
Bartes zegt
De shot van de achterkant lijkt net een hoge toyota carolla.
PCCB zegt
Eén uitlaat per cylinder. Dat is er toch over in dit geval!
PCCB zegt
cilinder*
WieAndersDasAuto zegt
@ PCCB
Hoe premium wil je het hebben? ;)
OT:
Best wel een nette A3. Die sportieve bumpers staan hem wel goed. En hij is zeker niet de traagste in het verkeer…
Entwicklung88 zegt
De 4 pijpjes vind ik eerlijk gezegd overkill. Plak er dan een wat sportiever exemplaar onder dan de huidige.
Klinkt misschien stom, maar ik vind 240 pk nog geen 4 uitlaten waard. En zeker geen 170 pk diesel. Vermogenstoename is trouwens volgens mij behaald door chiptuning..
super zegt
met uitlaatpijpjes is het kennelijk net als met scheermesjes, meer = beter.
super zegt
@Citrofiel
maar eh, led zeppelin dan?
mick zegt
hey, ik heb zelf een audi A3 met een 1.8 TFSI motor met 180 pk! weet iemand de chip mogelijkheden? ik heb zelf ook een s-line pakketje erop zitten, weet iemand ook als in aanmerking kan komen voor een ABT bodykit kan komen?
ciao