Het was een slecht bewaard geheim, de sedanvariant van de Mercedes-Benz A-Klasse.
Vroeger was het het saaiste marktsegment van alle auto’s, eigenlijk. De C-segment sedan was het schoolvoorbeeld van automotive Advil PM. Denk aan auto’s als de Nissan Almera Sedan, Ford Focus Sedan, Dodge Neon of Fiat Tempra. Maar als je er een premium-sausje overheen giet krijg je toch een heel aardig resultaat. Audi ondervond dat met de Audi A3 ‘Limousine’ en Mercedes met de CLA, feitelijk de voorloper van deze auto. Nu wisten we al dat de A-klasse sedan er aan zat te komen, in 2017 verblijdde Mercedes ons namelijk met de Concept A Sedan:
Vervolgens is de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse (W177) gelanceerd. Een auto die voortborduurt op de lijn die met de vorige A-Klasse (W176) werd ingezet. Jeugdiger, modieuzer en laten we eerlijk zijn: veel krapper. Met dat laatste kan deze auto het een en ander rechtzetten, want dit betreft de A-Klasse met lange wielbasis. Dat heeft te maken met de Chinese markt. Van bijna elke sedan is daar een variant met lange wielbasis. Het is een toonbeeld van status om gereden te worden, ook al is dat in een A-Klasse (en geen S-Klasse). De A-Klasse L is 4,61 meter lang en is leverbaar met twee uitvoeringen van de nieuwe 1.33 viercilinder met 136 pk of 163 pk. Later volgt er een 2-liter viercilinder met 190 pk.
De Chinese A-Klasse sedan wordt in samenwerking met BAIC in China gebouwd. De auto kan uitgerust worden met diverse luxe items, waaronder een zeer intelligent spraakherkenning-systeem dat het verschil kan horen diverse Chinese dialecten. Bij ons op de redactie is alleen @RubenPriest daartoe in staat. De Chinese koper heeft keuze uit twee versies, een gewone en een ‘Sport’-uitvoering. Deze is te herkennen aan de welvingen in de motorkap.
gregorius zegt
God o god. Dat Mercedes hier nog zijn naam op durft te plakken.
– Een verlengde versie van het kleinste model.
– Met een Renault motor voorin
– Gebouwd door Chinezen
– Met erg rare on-Mercedes achtige verhoudingen.
Van mij mogen ze dit ding lekker in China laten.
diezijner zegt
@gregorius: dus je hebt ook geen iPhone?
mashell zegt
@diezijner: zit er een Renault motor in een iPhone? Ach ja, Max Verstappen heeft ook een Renault motor in zijn Red Bull Aston Martin.
diezijner zegt
@mashell: Nee “mashell-rode-kruizen-zijn-voor-mij-te-ingewikkeld”, ik bedoel daarmee te zeggen dat veel producten samengesteld zijn met onderdelen uit diverse landen.
sntial zegt
@diezijner: azijner
mashell zegt
@diezijner: en waarom denk je dat je mij dat moet uitleggen? Ik zie in dit A-klasse interieur onderdelen die ik zelf in Duitsland ontwikkeld heb en die in weer andere landen geproduceerd worden. Maar goed, als je zelfs mijn uitleg waarom ik wel begrijp waarom er mensen zijn die de rode kruizen niet respecteren niet begrijpt dan wordt het nooit wat met je.
diezijner zegt
@mashell: omdat je “zit er een Renault motor in een iPhone?” zegt. Bij iemand die rode kruizen al te ingewikkeld vindt leg ik het graag nog een keertje uit. Iedereen zijn eigen tempo toch? Is helemaal niet erg hoor. We komen er wel.
gregorius zegt
@diezijner: Nope! Ben overgestapt naar Samsung.
Maar ik snap je punt:
Koop ik een BMW / MB / Audi; dan verwacht ik dat ie in de EU gemaakt is; door medewerkers die werken volgens EU normen en waarden wat de ‘lokale’ EU bevolking ondersteund (en dus eigenlijk ook niet in de US).
Koop ik een Chevrolet, verwacht ik dat ie in de US gemaakt is; niet in Zuid Korea in een Daewoo fabriek.
Koop ik een Zwitsers klokkie; verwacht ik dat ie in Zwitserland is gemaakt.
Koop ik honing, dan kijk ik dat het van lokale bij-tjes komt en ook niet uit China.
En als ik een Apple product of een Samsung product koop; weet ik dat ik er niet onderuit kan dat het in China/Taiwan of in 1 van de Korea’s is gemaakt. Niet dat ik tegen die economieën ben; maar ik ondersteun liever een lokale of de Europese economie.
maestro zegt
@gregorius: Naïef!
vondick zegt
@maestro: goede instelling! Naief om dat naief te vinden!
autodrop zegt
@gregorius: hahaha wauw, en toen werd je wakker?
duckmefaddy zegt
@diezijner: Renault powered Mercedes iPhone! De beste telefoon te vinden op AliExpress
adrien zegt
@gregorius: in China mag je bijna uitsluitend opereren in Joint Venture verband met een lokale producent. Dus auto’s die in China zijn gebouwd door een lokale fabrikant in samenwerking met het buitenlandse merk.
vagtroep zegt
@gregorius: Mercedes gebruikt bij zijn nieuwe modellen geen Renault motor meer. Sinds 2015 volgens mij al dus wat of wie probeer je td bashen?
gregorius zegt
@vagtroep: die 1.33 is volgens mij gewoon het H5Ht blokkie wat bij Renault de 1.3 TCe heet.
redbee5 zegt
Ik vind helemaal mooi
viezefreddyw zegt
Blij toe dat ‘ie voor de Chinese markt is. Wat een rare verhoudingen maar bovenal, wat een lelijke kont zeg.
jackiejack zegt
@viezefreddyw: Lijkt net een afgeknepen worst
ihrte zegt
Het kan aan mij liggen, maar dit ziet er toch verschrikkelijk uit? Geen enkele proportie klopt hier.
flutterby zegt
Lijkt wel alsof die rechtstreeks uit Cars komt..
JamesBond007 zegt
Dat is best een mooi ding!
jaapies zegt
Heeft wel wat weg van een Suzuki Kizashi.
Het grote verschil zit ‘m in de prijs en de standaard uitrusting.
En natuurlijk niet onbelangrijk, de ‘premium’ badge…
willeme zegt
@jaapies: Verrek!!! Je hebt gelijk. Ik kon mijn vinger er niet opleggen, maar inderdaad ja!
w0o0dy zegt
@willeme: de zijkant is wel heel erg A3 sedan hoor…
mashell zegt
Ondanks alles toch heel veel mooier dan de CLA.
tmenges zegt
@mashell: ja die is ook niet heel moeilijk te overtreffen inderdaad.
janmetdelangeachternaam zegt
Foto 3 ziet er aardig goed uit, maar dat komt omdat die verhoudingen daar niet zo naar voren komen..dan toch liever de hatchback
valerentz01 zegt
Ik denk dat dit echt wel een verkooptopper wordt!! Ondanks dat ik m niet geweldig mooi vindt, maar zowiezo beter als de VAG meuk
hyperballed zegt
Ziet er beter uit dan de Hatch en cla
gilettelubbers zegt
En nog steeds kloppen de verhoudingen van deze auto niet..
kermit123 zegt
Wat een bagger auto’s maakt mercedes. Chinese shit. Troep en niet meer van elkaar te onderscheiden.
toyotaprius zegt
@kermit123: ik vind de A klasse ook op een Kia Rio lijken.. wat weer op de nieuwe Focus leek.. maar probeer je als fabrikant maar eens te onderscheiden.. verkoop je niks meer…
torsen zegt
Chief designer:”Maar dat is toch nicht schön das rare kontje zo?”
Opperbaas:”Jawohl. Maar wie koopt er straks nog ein C-klasse?”
Chief designer:”Die C-klasse hasst toch antrieb op der achterreiffen!”
Opperbaas:”Aber wie weisst das nog im dieser tijd?”
gove zegt
smoelt toch wel aardig?
aalt zegt
Tja…. niet mooi, niet lelijk, beetje over gestileerd…
Maar wat moet ik mij nu voorstellen bij de ‘niet L’ versie? deze ziet er dan nog wel ok uit qua proporties in de lengte… haal er 10cm vanaf en het wordt nog meer een ‘kromme banaan’
eklasse zegt
Wederom een gevalletje: hoe ziet dit er in real life uit?!….
mrbasa zegt
Ik dacht dat deze auto ook deels voor de VS markt was ontwikkeld, al betwijfel ik het dat die ook in China wordt geproduceerd
barry355gtb zegt
ach, voor een voorwiel aangedreven gebakje, is het niet minder mooi als een Audi A3, Skoda, VW Golf, BMW 2-serie, Peugeot 308 en Fiat Tipo Sedan.
tmenges zegt
God wat verlang ik terug naar de tijd dat je gewoon de ‘C’ , ‘E’ en de ‘S’ klasse had en voor de frivoliteit een SL . Nu hoor ik soms mensen praten over types van mercedes en kan ik me niet eens voor de geest halen hoe ze er uit zien, zoveel zijn het er
str8six zegt
@tmenges: C, E, S en SL bestaan allemaal nog hoor.
tmenges zegt
@str8six: ja klopt! Maar tegenwiordig hebben ze zo achterlijk veel versies van elk model en stuk voor stuk ziet het er niet uit. Enige huidige Mercedes die echt klopt qua ontwerp is de e-klasse naar mijn bescheiden mening.
eelco74 zegt
@tmenges: opa wordt oud…
Dutchdriftking zegt
O griebels, Kia en Mercedes hebben de zelfde ontwerper! Ziet er te Aziatisch uit, lekker laten waaien.
thomasthomas zegt
Mercedes denkt jullie kopen toch (want geen centen) en de Chinezen hebben geld en kopen wel dus snap MB erg goed.
sr20det zegt
@thomasthomas: goed verhaal
sjeppie156 zegt
Wat kut
toyotaprius zegt
Begon ik net over onze a klasse heen te komen, zag ik dit…
tmenges zegt
@toyotaprius: was het lekker?
rhellema zegt
Een downie maar nu met een dikke reet.
alfapeter zegt
Hier eindigt dus het premium verhaal van Mercedes Benz. Een verhaal is dan ook niets meer dan een verhaal.
drdre1 zegt
Mercedes en proporties. Het blijft een dingetje.
87sandyd zegt
Best cool zo’n breaklight erbij leggen voor de foto. Heeft toch wel wat…
Nja, de auto klopt in mijn beleving niet helemaal. Beetje vreemde verhoudingen wel. Het interieur, mits leuke opties aangevinkt ziet er wel prachtig uit. De top van het moment. Ben gelijk benieuwd waarmee Audi straks komt in de nieuwe A3. Die zullen wel even geschrokken zijn van dit interieur
vondick zegt
Mooi ding
healey zegt
Als ik Mercedes zou zijn, zou ik de gene die de foto’s heeft gemaakt per direct ontslaan. Het lijkt op de meeste foto’s wel of de auto’s zo krom zijn als een hoepel.
dakloos1981 zegt
Ik dacht eerder te lezen dat mercedes van de banaan vorm afwilde
autopetje zegt
En zie daar….. de echte 190 babybenz is weer terug. Ik vind m geslaagd.