Vergeet downsizing. Voor de echte 911-jes breekt Porsche met de moderne wetten van de autowereld en houdt het vast aan atmosferische motoren met een flinke inhoud.
Onlangs maakten we kennis met de nieuwste 911 GT3, onder Porsche-liefhebbers beter bekend als de 991.2 GT3. Voor dit model grijpt Porsche naar de motor uit de 911 GT3 Cup racer, met een inhoud van vier liter en een vermogen van 500 pk. Collega @rubenpriest liet je laatst al kennismaken met zijn gedroomde uitvoering van deze opper-Porker.
Gaaf ding natuurlijk, zo’n GT3, maar we weten tegelijkertijd dat er nog een overtreffende trap boven komt in het 911 gamma. Dat geldt overigens vrijwel altijd voor Porsche’s. De mannen uit Stuttgart verstaan de kunst om een model weg te zetten als ‘de ultieme Porsche ooit ever’, om vervolgens doodleuk met een nog extremer model op de proppen te komen. Enfin, direct boven de GT3 is de GT3 RS alweer enige tijd vaste prik in het modellengamma van de Duitsers.
Maar hoe gaat Porsche dat RS model dan differentiëren van de GT3, nu de gewone GT3 qua specs de gelijke is van de vorige GT3 RS? Wel, om dit te bewerkstelligen draaien ze de klok een stukje terug naar betere tijden. Ooit in een ver verleden, toen atmosferische motoren nog de norm waren, betekende extra vermogen uit een motor peuren namelijk niet simpelweg de turbo’s een beetje opvoeren.
In plaats daarvan pakte je er een flinke nagelvijl bij en boorde de motor een beetje op. Keiharde extra cc’s onder de kap, dat is de mooiste weg naar meer power. Als je nog niet overtuigd bent, lees dan even dit artikel over de W140 AMG van collega @willeme. Motoren tot dik zeven liter groot, now we’re talking.
Zo bont maakt Porsche het niet, maar het blok dat in de GT3 RS komt meet naar verluidt wel 4.2 liter. dat is dus 700 cc per cilinder. In navolging van de legendarische 997 GT3 RS 4.0 (rijtest) gaat de auto waarschijnlijk ook 911 GT3 RS 4.2 heten. Wat het vermogen wordt is nog niet bekend, maar gezien de RS-loze GT3 al 500 pk heeft, verwachten we minimaal 501 pk.
Net als de gewone GT3 lijkt de GT3 RS op spyshots volgens AutoEvolution de beschikking te hebben over de diffuser van de 911R. Daarnaast krijgt de RS volgens de man in Amerikaanse regenjas waarmee deze publicatie contact had een geheel nieuw uitlaatsysteem.
Laatste opvallende puntje: in tegenstelling tot de gewone GT3, wordt een handbak kennelijk géén optie bij de GT3 RS. Voor de puristen en speculeerders zal dit de keuze wellicht lastig maken. Ga je voor de GT3 RS met dat enorme blok (dat misschien nooit meer overtroffen wordt), of voor de (misschien wel laatste) GT3 met handbak?
kennone zegt
Die waarschijnlijke 1pk + gaat het hem doen!!
kniesoor zegt
Zal dan vermoedelijk 530 PK worden. Om een beetje op de juiste wijze tussen de GT3 en de Turbo (S) in te zitten qua vermogen.
deef zegt
@amghans: Ik hoop op 600pk maar dat is een beetje onrealistisch
Shenkie zegt
@deef: de GT2 (RS) komt er ook nog aan. Die zal waarschijnlijk dik over de 600 pk heen gaan
dulaccars zegt
We gaan voor de gt3 met handbak, mooie foto
Edge zegt
Ik kijk er niet raar van op als die handbak er toch gaat komen op termijn, eventueel als gelimiteerd
investeringsobjectspeciaaltje.plopkoekje zegt
@Edge: misschien in de vorm van een 991.2 R
zion88 zegt
@plopkoekje: “we will not do things twice.” waren de woorden van de GT man van Porsche. Dus geen tweede R
sracert zegt
Strontlelijk ding, doe maar de Gemballa aub.
adamdaga zegt
Volgens vele vloggers in Geneva gingen ze de GT3 RS skippen in 991.2 uitvoering en direct voor de GT2 RS gaan.
jorden zegt
@adamdaga: GT2 is toch de Turbo zonder 4WD? Kort door de bocht.
dsdh zegt
@jorden: neeeh dwars door de bocht
Porsche_Fan zegt
@adamdaga: Klopt, zoiets had ik ook gelezen .
larsyboy1997 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jochempie zegt
Veel liever de normale GT3 met handbak, voor mij. Ook geen kuipstoelen en geen rolkooi. Gewoon een aircootje, cruise control (jammer dat de radar met handbak niet mogelijk is) en wat betere speakers. Geen vol leren bekleding of wat dan ook, gewoon niet zo moeilijk doen. Ja, ik denk dat ik de MX-5 onder de GT3’s zou bestellen..
nopetrolnofun zegt
Geweldig nieuws! Atmosferisch blokken zijn helaas met uitsterven bedreigd, maar rijden wel het leukst en klinken het mooist.
fanboy zegt
@nopetrolnofun: Ja er zijn nog maar weinig merken die nog aan atmosferische performance blokken doen.
Gek genoeg is Lexus daar een van. Met hun 5 liter V8. Is wel een andere opzet dan een 911 basis natuurlijk.
baap zegt
Ik gok op 525 pk’s
trolle zegt
Geef mij maar de ruf rgt-8
kniesoor zegt
@trolle:
Wat krijgen we nou ? Porsches zijn lelijke auto’s (volgens jou). Dan is zo’n RUF RGT-8 dus ook lelijk. Wel consequent blijven, hè ?
doncorleone zegt
Een hele grote motor? Geen halve? ;-)
Dutchdriftking zegt
Gelukkig hoef ik de keuze niet te maken. Ik zat van de week achter een 997 GT3 RS, man man man, pure porno!
hotze zegt
Sluit me ook aan bij Jochempje, zou voor een GT3 met handbak gaan en enig comfort aan boord.
De 4.2 van Ruf is inmiddels uit de keuzelijst gehaald; deze had 525 pk. Jammer dat de 8 cilinder uit de 918 niet wordt/kan worden gebruikt in een 911…
pinut187 zegt
Mijn favoriete kleur voor een Porsche op de coverpic. Ik zal voor de allerlaatste handbak gaan. Die heel veel later met veel winst verkopen en een automaat halen.
caymangt4 zegt
Ik zou voor de auto op de coverpic gaan ?
mrrallycross zegt
En dan komt er nog een gt2, lekker!