Zelfs als retro-design is de Stratos nog steeds enorm gaaf.
De Lancia Stratos is en blijft een rallyheld. De piepkleine auto met middenmotor lijkt eerder een supercar, maar was een koning in zijn klasse in de rallysport. In 2010 besloot Michael Stoschek dat er op basis van de Ferrari F430 een nieuwe Stratos moest komen. Het mocht helaas niet zo zijn en dat is jammer. Het was weer even feest dus toen vorig jaar Manifattura Automobili Torino het project overnam en de Stratos toch komt! Deze wel-niet-wel-niet-achtbaan brengt ons in Genève in 2019, waar de New Stratos wederom te aanschouwen is.
MAT neemt twee exemplaren mee, een ‘neutrale’ en eentje in een heerlijke oude Alitalia-livery. De new Stratos is nauwelijks veranderd ten opzichte van het bijna 10 jaar oude project van Stoschek. Maar je moet niks willen veranderen. 500 pk is genoeg voor dit type auto, het koetswerk is en blijft prachtig en de basis (de inmiddels bijna 20 jaar oude F430) zorgt ervoor dat de auto ook met een handbak geleverd kan worden.
Er komen 25 New Stratossen en de prijs voor de ombouw kan oplopen tot 650.000 euro. Even slikken, maar dergelijke revival-projecten zijn nooit goedkoop. Bovendien: wie wil er nou niet een gloednieuwe ‘echte’ Lancia in zijn garage?
basv zegt
Met die flippers kun je nog surfen…
Wat een prachtige auto!
boomhauwer zegt
@basv: zoals het hoort! Niet van die iele flippertjes in je M3!
mikje90 zegt
Het duurde even, maar ik ben opgelucht dat hij er is. LANCIA WILL NEVER DIE!!!!!
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Tijdloos design. Was lelijk, is lelijk, blijft lelijk.
suzikubelona zegt
@hetzwartesaabvandefamilie: Ben het niet met je eens, maar moest wel lachen! ?
jochempie zegt
Leuk, maar die stond er vorig jaar ook, schuin tegenover die rooie Peug 508.
dirkv zegt
Wat een gave bak is dit!
Nu nog de new lancia integrale, die vind ik eigenlijk nog gaver.
Jammer dat Lancia zelf deze auto’s niet bouwt.
moveyourmind zegt
Duur maar wel heel erg mooi speeltje.
Dat het ontwerp al wat ouder is doet niets af aan de feestvreugde, integendeel! Het is nog een heerlijk analoge sportwagen.
tonino zegt
Konden ze dat draadje van die verstralers nu niet wegwerken? ?
desjonnies zegt
@tonino:
Nee
Bij een rallywagen moet je in een handomdraai de lampenbar kunnen verwijderen .
ghost zegt
Ik denk toch dat ik voor dat geld, als ik het zou hebben liggen, voor een disco Volante ga.
kniesoor zegt
In één woord PRACHTIG. Wel erg prijzig, maar ga er vanuit, dat dat geen barriere zal zijn om kopers voor die 25 exemplaren te vinden.
kennone zegt
Prachtig! Die in het retro jasje graag??
cortinaracing zegt
Iets met vroeger en was en alles beter
emping zegt
Heerlijk apparaat, deze en de Integrale graag weer echt terug.
rollingstoned zegt
Eens kijken of het de 10e ook echt gaat gebeuren. ????
Dutchdriftking zegt
Gaaf! Maar voor het geld toch liever een Singer.
stephane8200 zegt
Ik heb nog even gekeken of er ook nog andere leuke originele liveries waren, maar nee: https://i.pinimg.com/originals/b7/b0/7e/b7b07e353ed23173971745b2b1659ebd.jpg
Alitalia is enige met stijl. Dus als je wat anders zou willen moet je het zelf verzinnen als je origineel wilt zijn.
desjonnies zegt
@stephane8200:
Deez’ is zeker net zo stoer.
https://goo.gl/images/ttcVW3
stephane8200 zegt
@desjonnies: mwah, ik vind die een beetje saai. De McLaren kwam er dan mooier uit. Smaakkwestie, hè.
rollingstoned zegt
@stephane8200: Martini doet het ook goed als livery…
https://goo.gl/images/BCufDL
…net als Marlboro (zie desjonnies).
stephane8200 zegt
@rollingstoned: Martini had ik ook al aan zitten denken, maar daar heb ik niet meer naar gezocht.
rollingstoned zegt
@stephane8200: Rothmans is ook wel stoer trouwens…
https://goo.gl/images/7QP1yp
En deze wit/rood/zwarte ook wel…
https://goo.gl/images/MSNkzP
stephane8200 zegt
@rollingstoned: die zijn ook tof inderdaad. Was niet bekend met Rothmans op de Stratos.
povel zegt
Wat denk je dan? Ik heb een f430 maar eigenlijk mag ie wel wat lelijker, en daar heb ik best een paar ton voor over!?
povel zegt
@povel: verder vind ik de originele stratos echt geweldig. Deze nieuwe vind ik in de Alitalia livery wel redelijk, maar die blauwe is gewoon lelijk.
StijnB zegt
De oudste F430 is 15 jaar oud… Bijna 20 jaar is toch een straffe afronding, de 360 Modena is pas 20 jaar oud…
bietje zegt
Hella lampenlook forever (boks)
jarropieters zegt
Volgensmij zijn deze niet op basis van een F430, maar een 430 Scuderia. Dat is toch wel heel een andere auto. Als ik het interieur zo zie lijkt me dat ook meer uit de Scud. Of dit moet natuurlijk gewijzigd zijn, maar met de aankondiging ging het toen toch echt over de Scud. Daarbij vind ik het niet zonde als er een normale F430 gebruikt wordt, maar zon speciaaltje verbouwen is toch wel sonde vind ik.