Met 16,7 miljoen inwoners zijn wij Nederlanders goed voor zo’n 400.000 tot 600.000 autoregistraties per jaar. Traditioneel zijn een aantal merken hier zeer sterk, maar toch traden de afgelopen jaren noemenswaardige veranderingen op. We doken uitgebreid in de statistieken en vlooiden de dynamiek uit.
Ter ondersteuning van de tekst verwijzen we je naar de grafieken en tabellen in de gallery. Voor 2013 baseren we ons op de cijfers van de eerste 10 maanden, maar in de november- en decembermaanden gebeurt traditioneel niet meer zo veel. Als bronmateriaal zijn de registratiestatistieken van de BOVAG/RAI geraadpleegd, waarvoor dank.
Top 5 groeit uiteen
In 2008 lagen de bestverkopende merken van Nederland nog zeer dicht bij elkaar. De gehele top 5 begaf zich op slechts 1,4 procentpunt van elkaar. Geen enkel merk had een marktaandeel groter dan 10%, Volkswagen was met 9,2 % de grootste, de nummer 5 was Toyota, met een marktaandeel van 7,8 %.
Anno 2013 is Volkswagen nog steeds nummer één, maar nu hebben de Wolfsburgers 12,2 procent van de Nederlandse markt in handen, bijna twee keer zo veel als de nummer 5, wederom Toyota, met 6,6 %.
Als we de nummers 11 en lager buiten beschouwing laten, komen we tot het volgende stapeldiagram, waarin de verkopen van de top 10 als 100 % worden weergegeven. Hierin kan je de onderlinge verschuivingen in marktaandeel van jaar tot jaar bekijken:
De drie Franse merken zijn vaste waarden, waarbij Renault zich dit jaar naar de tweede stek heeft weten te knokken, voornamelijk dankzij het lease-succes van de Mégane met 14 % bijtelling, die ze volgend jaar niet meer hebben.
Concentratie aan de top
De tien meestverkochte merken pakken gaandeweg meer marktaandeel. Cumulatief bespeuren we een toename, maar doordat de onderlinge verschillen flink zijn toegenomen, profiteert niet iedere fabrikant in de top 10 even veel.
In 2008 bezat de top 10 63,3 % van de totale markt, anno 2013 is dit toegenomen tot 69,9 %, dat is 6,6 procent extra marktaandeel, of 33.000 extra auto’s per jaar, als je uit gaat van 500.000 registraties.
De nummer 10 in 2008, Audi, haalde een marktaandeel van 3,4 %. Anno 2013 heb je als autofabrikant 4,8 % marktaandeel nodig voor een top 10-notering. De voorlopige nummer 10 is dit jaar BMW, dat zijn marktaandeel de laatste twee jaren fors zag toenemen.
De Italiaanse exodus
Alfa Romeo, twee jaar geleden nog goed voor 1,6 % moet nu met 0,5 % genoegen nemen, Lancia pakt 0,1 % van de markt en Fiat, op zijn hoogtepunt nog goed voor 5,6 % van de markt, doet tegenwoordig 3,5 % en moet merken als BMW en Audi voor zich dulden. Chrysler en Lancia, nu éé onder de Lancia-vlag, verkochten in 2008 nog meer dan 2.000 auto’s. Met 414 stuks anno 2013 (en een stukje uitloop) is hier minder dan 25 % van over.
Als we alle volumemerken van de Fiat-groep bundelen, dan bespeuren we een afname in marktaandeel van 5,5 % (2008) tot 4,1 % (2013).
awesome zegt
Oh god! Bijna december dus lijstjes-tijd…
mercs zegt
In 2008 ging het nog over auto’s. Nu gaat het alleen maar over bijtelling en wegenbelasting.. Schijt regering..
awesome zegt
@mercs: weer die regering…
Steek de hand eens in eigen boezem. Als de leaserijder ook maar een tientje op jaarbasis kan besparen stappen ze direct in de meest lelijke creaties, en durven die keuze nog te verdedigen bij het koffie apparaat!
Laatst stond er bij mij één die hardop durfde te zeggen dat hij zijn Prius echt heel mooi vind….
tupperware zegt
@awesome:
Dat kan ik mij in het geval van de Prius nog wel voorstellen. zeggen dat je een CT200h gehuurd hebt omdat die er geil uitziet echter..
Maar goed, ik huur niet en ik snap de puberale Prius haat dan weer niet.
awesome zegt
@tupperware: puberale Prius-haat: omdat er ook een Toyota te koop is die dezelfde techniek heeft maar er wel normaal uit kan zien. Dus je hoeft niet voor schut te rijden, maar je kiest er bewust voor…
tupperware zegt
@awesome:
Tja, als jij van mening bent dat alle auto’s er “normaal” (lees saai) uit moeten zien dan snap ik je afkeer.
Er bestaan ook mensen die niet bang zijn voor een beetje vernieuwing of afwijkend design.
azenomei zegt
@tupperware: Prius ziet er saai uit.
autogek123 zegt
@awesome: Of de Prius is gewoon een leuk uitziende auto in zijn klasse die gewoon goed is. De overige Toyota Hybrides zijn trouwens wel een stukje kleiner van binnen.
Zo te lezen ben je beetje VW geil, maar die heeft gelukkig ook een hybrid. De Jetta. Rijdt voor geen meter, goedkoop aan binnen en buitenkant, zuipt meer en verkoopt daarom ook voor geen meter met dezelfde ” subsidie” als de Prius. ;-)
autogek123 zegt
@awesome: Niel P Harris ( je profiel foto) is trouwens ook 1 van mijn soort en rijdt ook een Prius. HA HA HA
sir_smokalot zegt
Mannen met kinderen?
autogek123 zegt
@sir_smokalot: Geen kinderen hier. Anders zou ik ook eens wat terug zien van mijn belastingsgeld. :-(((
mercs zegt
@mercs: Ik snap je reactie en ik geef je grotendeels gelijk.
Alleen ik steek mijn hand niet in eigen boezem. Mijn BMW is alles behalve een verstandige keuze en met besparen heeft het al helemaal niets te maken. Eerder met waste of money, maar ohhh, wat rijdt die heeeeeeeeeerlijk :).
Waarom ik de overheid de schuld geef? Als voorbeeld: een aantal jaar geleden waren auto’s als de Grand Cherokee nog veel verkocht, zie nu het marktaandeel.
Misschien is het niet de beste auto’s in zijn klasse, maar hij was toen wel goedkoper dan vergelijkbare auto’s en daarmee was hij een goede concurrent. Nu is die helemaal die markt uit geprijsd door de uitstoottax. Dat vind ik zonde, want die auto heeft zeker kwaliteiten.
Voor alle hater en lovers, het gaat in dit voorbeeld niet over wat je van de Grand Cherokee vindt, maar dat een auto alleen maar beoordeeld kan worden om de uitstoot en niet om zijn andere kwaliteiten (prijs/kwaliteit). Dat stoort mij enorm en daarom vind ik die overheid zo verschrikkelijk schijt.
awesome zegt
Ik ben eerlijk gezegd wel eens benieuwd naar overzichten met enkel particuliere aankopen.
Volkswagen op 1 is deels door de ‘verkopen’ aan justitie (popo in een Polo) en veelal lease.
Niet echt heel representatief voor de echte koper natuurlijk..
E34M5Touring zegt
@awesome: Is 50 auto’s nog in procenten uit te drukken dan?
tupperware zegt
@awesome:
VW verkoopt vrijwel uitsluitend Up! jes, de rest is huur.
Dit jaar stond er een top 10 lijstje in het blad waar we hier de naam niet van mogen noemen.
Dat lijstje ging over particuliere verkopen en dat kwam met de Polo en de Up! gecombineerd nog niet aan 10k eenheden.
autogek123 zegt
@awesome:
Particulier 2012. Zakelijk 2012
Kia Picanto 9.437 Renault Megane 19.352
Peugeot 107 9.420 Volkswagen Polo 10.718
Volkswagen Up 8.407 Ford Focus 9.744
Renault Twingo 8.360 Peugeot 508 8.067
Toyota Yaris 8.184 Volkswagen Passat 7.809
Volkswagen Polo 8.067 Volkswagen Golf 7.808
Toyota Aygo 6.156. Ford Fiësta 7.759
Citroën C1 5.325 BMW 3-Serie 6.378
KIA Rio 5.051 Peugeot 107 6.345
Opel Corsa 4.417. Opel Astra 5.860
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@awesome: Ik weet alleen dat Kia nr. 2 is qua particuliere verkopen, na VW. Eerste half jaar was Kia nog nr. 1.
autogek123 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ik heb al poosje het lijstje van 2012 gepost. Maar mijn persoonlijke goedkeurgroep is weer langzaam met mijn post goedkeuren. ;-)
tupperware zegt
Voorlopige conclusie over de 5 crisis jaren.
De huurmarkt blijft constant en de particulier koopt niet of goedkoper.
Ergo, VW ziet zijn marktaandeel stijgen en een kwaliteitsproduct als Toyota ziet klanten verdwijnen naar goedkopere alternatieven als Kia.
mashell zegt
@tupperware: wat ook het gewoon zegt is dat de Aygo tov de Up verouderd is, de 14% lease hybride toppers Pruis en Auris toch niet goed genoeg zijn tov de 14% diesel concurrentie en de Avensis werkelijk last heeft van de verouderde motoren en de hoge bijtelling die daar aan vast hangt. Toyota moet gaan doen wat VW doet, op meerdere paarden wedden (en niet alleen op hybriden) en de markten goed in de gaten houden en bedienen.
tupperware zegt
@mashell:
Misschien had je het nog niet helemaal door, maar de wereld is groter dan Nederland.
Wereldwijd is Toyota nog steeds de grootste speler dus doen ze kennelijk iets goed.
Voorlopig is het VW dat achter Toyota aanhobbelt en zo’n 15 jaar achterstand heeft op het gebied van hybride techniek. Die techniek is wereldwijd van groter belang dan diesel, dat doet het slechts op een paar markten in Europa beter.
mashell zegt
@tupperware: het is juist Toyota die achter loopt. We zien dat hybride nergens ter wereld totaal overheersend is op de markt. De erg eenzijdige keuze om alleen in hybride te investeren is dus niet de juiste gebleken. De voorsprong op hybride techniek lopen de anderen ook snel in (volgend jaar is VW on par met Toyota), de achterstand op benzine en diesel gebied kan Toyota wel eens op korte termijn haar marktleiderspositie gaan kosten.
escort77 zegt
@tupperware: cijfers die hier genoemd worden gaan niet over lease, maar ik denk dat de leasemarkt ook aardige klappen heeft gekregen hoor, in zowel aantallen als leaseprijs.
freezzr zegt
Ben wel eens benieuwd naar een lijstje met verkopen van nieuwe auto’s aan particulieren. Wordt vaak gemekkerd hier over bijtelling en regeltjes, maar ik ken persoonlijk maar heel erg weinig mensen die particulier een splinternieuwe auto kopen.
lincoln zegt
je bent een nogal sukkeltje als je jouw auto laat uitzoeken door je vrouw ..
je bent een waardeloze loser als je jouw auto laat uitzoeken door je omgeving ..
maar wat ben je eigenlijk als je jouw voertuig laat uitzoeken door Rutte/Samson ??
erce zegt
@lincoln: een skodarijders toch?
http://www.autoweek.nl/autoreview/28678/skoda-fabia-combi-12-tdi-greenline
escort77 zegt
@lincoln: iemand die er voor kiest zijn geld uit te geven aan een huis, vakantie, studie, oldtimer, motor, uitgaan?
Accepteer maar dat niet iedereen het belangrijk vindt waarmee hij in de file staat.
clioracing zegt
‘Voor 2013 baseren we ons op de cijfers van de eerste 10 maanden, maar in de november- en decembermaanden gebeurt traditioneel niet meer zo veel.’
December staat er toch om bekend dat er nog veel auto’s verkocht/ geregistreerd worden?! Dit jaar al helemaal denk ik, ivm de bijtellingsregels die op 1 januari veranderen…
tupperware zegt
@clioracing:
Normaliter worden er na oktober geen leasesletten meer op kenteken gezet en dat is voor een aantal merken toch de bulk van hun omzet. Dit jaar is daarop een uitzondering vanwege die veranderende regels.
Zowel Mitsubishi en Toyota zullen flink plussen in december. Op groen7 wisten ze nog te melden dat er nog een extra lading Plug in Prii deze kant op komt die nog voor 1 januari op kenteken moeten.
phaeton zegt
@sir_smokalot:
Is deze foto genomen in Heerenveen, of geen idee/internet?
reistje zegt
@phaeton:
http://www.nationalgeographic.nl/fotografie/foto/autoboulevard
Ja dus.
reistje zegt
Altijd dat gebitch over lease auto’s. Ik vind de 14% bijtellers zo goed als altijd ook niet echt leuk, maar wij zijn autofans en heel veel mensen niet. Die willen gewoon van A naar B en dat zelfs met lease zo goedkoop mogelijk.
Anyways ik kijk nu al op tegen de 2de handjes die ik over 10/20 jaar rijd.
timjowan zegt
Spijtig dat de maatregelen van de overheid de mens doen kiezen voor een 3-cillinder turbo aangedreven stuk lego boven een (in mijn ogen) prachtige Mercedes CLA (vanaf 20%)..