We kunnen het rood-wit-blauw weer laten wapperen: het dashboard van de nieuwe Ford Fiesta is ontworpen door de Nederlander Amko Leenarts.
Een paar willekeurige reacties op de eerste foto’s van de nieuwe Ford Fiesta. Die van @martinus bijvoorbeeld: ‘Ik hoop wel dat ze wat gedaan hebben aan het troosteloze plastic wat bij de huidige generatie het interieur vormt… Dat lijkt op een oude Corsa of Dacia en zou echt niet meer kunnen in een moderne Ford.’ En de reactie van @mercedesclk350 daarop: ‘De perfecte Ford Fiesta is de huidige met een beter interieur.’ En @awesome over de vorige Fiesta: ‘Je dashboard laten ontwerpen door Nokia, dat moet je nooit meer doen! Echt een showstopper, hoe mooi ik de buitenkant ook vind.’ En dan @broekhoest: ‘Ik ben vooral benieuwd naar het interieur, dat moet gewoon hoogwaardiger en mooier.’
Troostprijs
Er is goed nieuws op dat gebied, want Ford heeft namelijk een ‘nieuwe’ interieurdesigner. Dat nieuw staat tussen aanhalingstekens, want hij werkt er al dik vier jaar. Dat betekent echter dat we nu de eerste productieauto’s van zijn hand zien. Zijn naam is Amko Leenarts en buiten de Ford GT om is de nieuwe Fiesta de eerste auto met een interieur waarvoor hij verantwoordelijk is. ‘Vroeger stelde het interieur niet zoveel voor, dat was een soort troostprijs voor als je de buitenkant niet mocht ontwerpen,’ vertelt Leenarts. ‘Toen ik in 2000 bij Peugeot werd aangenomen, was ik daar de allereerste interieurdesigner. Kun je het je voorstellen?’ Hij was daar onder meer de man achter de i-Cockpit van de Peugeot 208, overigens.
Verwachtingspatroon
Bij Ford zijn zijn verantwoordelijkheden echter heel wat groter. ‘Iedere paar seconden wordt er een auto van één van onze twee merken verkocht. Om in te spelen op lokale wensen, hebben we wereldwijd negen studio’s, waarvan er drie in Europa staan. Daar werken we op dit moment aan de ontwikkeling van 45 auto’s, en iedere auto bestaat uit ongeveer 3.000 onderdelen. Een prijsverschil van een paar cent maakt op zulke aantallen al een enorm verschil, laat staan een prijsverschil van een paar euro.’
Je kunt bijna niet zien dat de afschuwelijke plasticbrei die in een Focus voor dashboard door moet gaan van hetzelfde merk is als bijvoorbeeld het goed gelukte dash van een Mustang. ‘Je kunt je afvragen of je dat moet willen,’ antwoordt Leenarts. ‘Als je al je dashboards op elkaar laat lijken, wordt het heel lastig om bij te sturen. Bovendien is het evident dat de koper van een Ford GT iets totaal anders verwacht dan de koper van een Fiesta, terwijl de koper van een F150 wéér een ander verwachtingspatroon heeft.’
Blauwe naald
Toch ontkent hij niet dat dashboards van Fords eerder vaak wat rommelig waren. ‘Omdat de aantallen zo enorm zijn, heeft ieder onderdeel een feature owner. Als jouw onderdeel dan in zoveel mogelijk auto’s zit, heeft dat een goede invloed op de prijs. En of de kopers van zo’n auto het daadwerkelijk gebruiken, zie je dan wel weer. Moet je nagaan: we hebben features waarvan 70 procent van onze klanten het bestaan niet eens weet, uitsluitend omdat zo’n feature goedkoper wordt als het in zoveel mogelijk auto’s zit. Maar om een concreet voorbeeld te geven, er is eens bedacht dat iedere Ford blauwe meternaalden moet hebben. Als ontwerper wil je dat niet, je wilt immers zoveel mogelijk vrijheid hebben. En al helemaal als het om een digitaal dashboard gaat; waarom zou je daar altíjd een blauwe naald in projecteren? Maar als je dan ziet hoeveel ruzie, hoeveel discussie, hoeveel strijd er dan is om zo’n meternaald…’
Data
Dat wil niet zeggen dat Leenarts er moe van wordt. Integendeel, hij hamert er continu op dat niet de features maar de gebruikers centraal moeten staan. ‘Ik stuur regelmatig mijn designers de stad in om foto’s te maken waarop te zien is hoe mensen hun auto’s gebruiken,’ vertelt hij. ‘In de praktijk is dat namelijk altijd anders dan zoals je het achter je bureau bedenkt.’ Bovendien laat hij er grootschalig onderzoek naar doen. ‘We bestuderen wat mensen doen in een auto. Dat levert een ongelooflijke hoeveelheid data op, waarmee we data driven decisions kunnen maken. Dat is niet omdat ik zelf niet weet welke kant we op moeten, maar ook omdat ik munitie nodig heb. De motorenafdeling heeft bijna een ongelimiteerd budget, want ze moeten aan emissienormen voldoen. Aan veiligheid kun je geen concessies doen, want je moet vijf sterren scoren. Maar als ik zei dat ik het ene materiaal wilde gebruiken in plaats van het andere, moest ik vechten met boekhouders die precies wisten welke financiële gevolgen het zou hebben. Ik kon daar alleen tegenover stellen dat het mooier was. Daarom hebben we onderzoeken nodig, data, zodat we onze beslissingen kunnen staven met cijfers.’
Minder onderdelen
De Fiesta is een behoorlijke stap in de goede richting, vertelt hij. ‘In theorie wil je een dashboard met één knop, zoals je iPhone. Maar op de weg heb je geen tijd om diep in menu’s te duiken, zoals je op je telefoon wel kunt doen. Bovendien vecht iedere feature owner voor zijn eigen knopje, Toch hebben we nu een dashboard met 40 procent minder knoppen dan bij de vorige generatie, ook omdat je natuurlijk meer met het touchscreen doet. Zo’n scherm móet wel op die plek zitten, want je doet er steeds meer. Dat terugbrengen van het aantal onderdelen heeft bovendien gevolgen voor de kwaliteit. Het is niet alleen mooier, het zorgt er ook voor dat de kwaliteit stijgt — al zit dat bij deze Fiesta niet alleen in het aantal knoppen, maar ook uit het dashboard zelf dat nu bijna één geheel is. Hoe minder onderdelen, hoe minder er tegen elkaar kan schuren. Het zorgt dus voor minder rammeltjes en bijgeluiden.’
mercedesclk350 zegt
Ik word vermeld in dit artikel, bovendien ken ik hem persoonlijk! Artikel van het jaar hier :)
pomoek zegt
Eerlijk is eerlijk: Dit was al vermeld door @mike0709.
perry_snijders zegt
@pomoek: Zo is het. Maar ik kon hem vorige week interviewen en dat leek me de moeite waard.
pomoek zegt
@perry_snijders: Het was zeker de moeite waard, leuk interview!
fordnut zegt
Ik rij al 30 jaar in Fords en daarvoor had mijn vader altijd een Ford maar ik kan me niet herinneren ooit een blauwe tellernaald in een Ford gezien te hebben. Voor de rest een leuk verhaal.
jpoers zegt
@fordnut: de nieuwste generatie wel. Stap in de huidige focus/fiesta/mondeo/transit allemaal een blauwe naald.
bluetiger99 zegt
Dashboard ziet er netjes uit van de Fiesta. Ben alleen geen fan van dat opgeplakte scherm, net als bij MB.
vonklausenburg zegt
@bluetiger99: Niet in mijn Benz hoor ;)
frederik zegt
Leuk artikel! Wat ik vooral lees in Amko’s betoog is dat de verschillende divisies binnen Ford zodanig tegen elkaar in werken, dat het eindresultaat dus een rommeltje van knoppen werd omdat niemand de ballen had om tegen de “feature owners” in te gaan. Design by compromise.
v60germany zegt
@frederik: zoals de Focus vanaf 2011, ratjetoe dashboard van je jawelste.
dieselkameel zegt
@v60germany: Kan me er persoonlijk niet aan storen. Heb er meer dan 10.000 kilometer opzitten in een Focus uit 2012. Alles zit lekker binnen handbereik en er is aangegeven wat een knopje doet.
Het nieuwe interieur is echter wel een stuk mooier, net als de nieuwe Aston Martin neus.
allesmetturbo zegt
Lijkt net een benz met die ipad eropgeplakt.. dan liever de vorige generatie met aftermarket inbouwradio met android
aquila2003 zegt
Poeh hey het dashboard van de fiesta. Kijk m shinen! Ridderorde graag hier!
flowdesign zegt
Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar dit is wel de allergrootste verbetering van welke Ford dan ook t.o.v. de vorige generatie auto’s die ze maakten.
Die dashboards in Fords met die 100.00 knopjes en niks dat intuïtief werkte i.c.m. die ellende van Microsoft/Nokia was voor mij al een reden om geen Ford te willen en zeg nou zelf, dat is toch waar je meer dan 90% van de tijd in je auto doorbrengt dus best wel belangrijk.
Als dit systeem nu wel intuitief werkt én je in principe ook nog (bijna) alles kunt bedienen met knopjes aan het stuur c.q. dashboard, dan lijkt het me echt goed.
Wat ik bijvoorbeeld verschrikkelijk vind is dat touchscreen-systeem van de Renault Clio.
Telkens moeten kijken op dat scherm waar je met je vinger moet drukken. Irritant én gevaarlijk.
mashell zegt
@flowdesign: welke Nokia ellende? De carkit die Nokia als OEM aan Ford leverde was gewoon goed.
roeldriesvink zegt
mmmooi ddddddashboard
sracert zegt
Zo te zien leuk afgekeken van Peugeot!. man man man.
ablogjunk zegt
@sracert: ” ‘Toen ik in 2000 bij Peugeot werd aangenomen, was ik daar de allereerste interieurdesigner. Kun je het je voorstellen?’ Hij was daar onder meer de man achter de i-Cockpit van de Peugeot 208, overigens.”
No shit sherlock!
lebeaunl zegt
BNR autoshow uitgeschreven? Helaas is dash/interieur van de genoemde Mustang wel mooi qua design maar tranentrekkend qua feel en kwaliteit.. hopelijk wordt het snel gefikst..
LaLancia zegt
Hét punt waar een Ford traditiegetrouw door het ijs zakt is wel het dashboard. Vind dit nieuwe dash qua design niet per se een verbetering, maar hopelijk is dat het wel in materiaalgebruik en afwerking.
“(…) maar ook uit het dashboard zelf dat nu bijna één geheel is. Hoe minder onderdelen, hoe minder er tegen elkaar kan schuren. Het zorgt dus voor minder rammeltjes en bijgeluiden.’”
Dit argument gebruikte Fiat 23 jaar (!) geleden al bij de Punto I. Leuk dat Ford dat nu ook al doorheeft…
chopperbob69 zegt
Ford heeft met de nieuwe fiesta een hele knappe en serieuze wagen op de markt weten te zetten. Snap alleen niet de keuze om een tablet midden op het dashbord te plaatsen. Had het mooier en serieuzer gevonden als ze dit mooi in het dashbord verwerkt hadden. Vind de tablet meer iets voor in de nieuwe Ka. In ieder geval absoluut niet mijn keuze. Jammer.