Er wordt afgelopen weken flink gestrooid. Maar het is net zoals fietsen met een helm; heel veel gedoe om iets dat niet echt nodig is.
De ‘gladheidbestrijders’ van Rijkswaterstaat zijn deze winter weer volop aan het werk. Met 61,5 miljoen kilo(!) zout is er al 50% meer gestrooid dan vorige winter. Hoppa, alles voor een beetje extra veiligheid. Er zitten echter ook veel nadelen aan dat zout. Bij die negatieve gevolgen van strooizout zijn we geneigd om in eerste instantie aan onze auto te denken, het is immers slecht voor de carrosserie. Het milieu heeft echter ook te lijden onder al die tonnen pekel die over de weg worden uitgestrooid.
Hoe werkt het?
Eerst even kort iets over de werking van het betreffende zout, met dank aan het almachtige Wikipedia. Strooizout maakt dat het vriespunt van water daalt. Zodra het zout zich mengt met water krijg je pekel, een goedje dat bij een lagere temperatuur bevriest dan water. Zodoende wordt ervoor gezorgd dat de wegen minder glad zijn. In principe wordt voor strooizout gebruik gemaakt van natriumchloride. Bij serieus koude omstandigheden is het dit calciumchloride dat een nog lager vriespunt heeft.
De nadelen voor je auto
Pekel is niet goed voor de koets van je auto, zoveel is duidelijk. Het spul treedt namelijk op als een soort katalysator waardoor metalen sneller kunnen gaan roesten. Het zout kan zich bovendien door de laklaag van je auto heen vreten. De oplossing? Niet rijden of meteen na de rit afspoelen met koud(!) water. Warm water kan de situatie namelijk verergeren. Rij je een oudere auto? Let dan helemaal op. Vroeger werd het metaal van de auto’s nog niet goed bewerkt en vooral bij auto’s uit de mediterrane landen werd geen rekening gehouden met de weersomstandigheden van Noord-Europa.
De nadelen voor de natuur
Er zal altijd een deel van het strooizout opspatten door passerend verkeer, hoe nauwkeurig het goedje ook op de weg wordt gestrooid. Bomen en planten die in aanraking komen met dit spul hebben er behoorlijk onder te lijden. “Als je over wegen rijdt die worden omgeven door dennen, zie je dat de naalden bruin kleuren”, zegt Frank Moens van de Bomenstichting. Bijkomende omstandigheden (droge zomers bijvoorbeeld) maken dat een boom door toedoen van strooizout kan komen te overlijden. Heel zielig voor die bomen natuurlijk, maar het schijnt dat wij mensen die bomen nodig hebben.
Ook bomen die ‘s winters geen bladeren hebben, worden getroffen door de zoutnevel. Als het zout op de knoppen komt, leidt dat tot vochtonttrekking, waardoor de bladeren kunnen verdorren voordat ze uit de knop komen. Of de bladeren komen nog wel uit, maar met een gele of bruine bladrand. Meer daarover lees je op groen7.nl.
De nadelen voor ons water
Stervende bomen/planten zijn nog maar een deel van de gevolgen, want het zout komt ook in grond- en oppervlaktewater terecht. Voor ons op het eerste gezicht niet zo’n probleem, voor het milieu des te meer. We hebben er voor de verandering eens een wetenschappelijk rapport bij gepakt om aan de hand daarvan de gevolgen van het gebruik van strooizout uiteen te zetten. Het rapport is getiteld “Gladheidbestrijding en waterkwaliteit, een verkenning naar de gevolgen van het gebruik van strooizout voor grond- en oppervlaktewater in Twente“. Dit rapport werd in 2004 geschreven door werknemers van de Universiteit Wageningen (PDF).
Zout wordt na het strooien verspreid door smeltwater, passerend verkeer, de wind en tal van andere factoren. Uiteindelijk komt het goedje deels terecht bij de waterzuiveringsinstallaties. Een deel wordt echter opgenomen in het grondwater en volgens genoemd onderzoek kan het daar tot anderhalf jaar blijven zitten. Aangezien er elk jaar flink gestrooid wordt, neemt dat alleen maar toe.
Moet er echt op elke cm gestrooid worden?
Er zijn alternatieve oplossingen, zoals verwarmde wegen. Men verwacht dat de exploitatiekosten van zulke wegen lager zullen uitvallen dan bij strooien. Ondertussen hebben de strooiwagens van Rijkswaterstaat deze winter al ruim 500.000 km gestrooid, dat is 13 keer de wereld rond! Laat dat even bezinken… is het niet handiger, zuiniger en duurzamer om gewoon zelf een beetje op te letten als je zo nodig de weg op moet?
Dutchdriftking zegt
Verwarmde wegen lijkt me perfect. Dan kan regen ook lekker snel wegdampen. En in de zomer koeling er door zodat de bruggen open en dicht kunnen.
oemplus zegt
Als het 0 graden is word er al volop gestrooid, je zou haast denken dat er een houdbaarheidsdatum op het zout zit dat ze er zo graag van af willen..
autoblogger zegt
@oemplus: precies, het is echt bizar hoe vaak er in Nederland gestrooid wordt.
mashell zegt
@autoblogger: nee hoor. Het is bizar hoeveel wegenbelasting we betalen, dat er van al die wegenbelasting royaal gestrooid kan worden is slechts een logisch gevolg.
scottreeder zegt
@oemplus:
Precies. Rijkswaterstaat strooit heel veel en heel snel (better safe than sorry) en de strooiers (vaak ZZP’ers) vinden het best. Hoe meer ze strooien, op de gekste tijden, betekent meer toeslagen.
Da’s een beetje het beeld dat ik krijg. En als we dan 50 % meer strooien dan vorig jaar, ondanks het nieuwe peperdure (hihi) GPS systeem…
ronnys zegt
@oemplus: Het probleem is nu eenmaal dat je niet in 10 minuten alle wegen kan strooien.
Als je wacht totdat het al glad is voordat je begint met strooien is het 1 lastig voor de zwaar beladen strooiwagens en is de werkdag zowat voorbij voordat je klaar bent met strooien. Dan kiept iedereen waarom strooien ze pas als iedereen al op het werk is… MAW je doet het nooit goed.
desjonnies zegt
@oemplus:
Nee, dat noemen ze risico analyse, als je NIET strooit en de weg wordt glad en er gebeuren ongelukken, krijg je de hele goegemeente over je heen als wegbeheerder !
Dus strooit men kwistig zout om het gezeik van Nederlanders (onze NATIONALE HOBBY dat zeiken) voor te zijn !
pjotr zegt
Voordeel: je ligt niet in de sloot.
patje206 zegt
#opzouten
autoblogger zegt
@patje206: die reactie neem ik met een korreltje zout.
DennisS65B40 zegt
@patje206: #behoorlijkzout
mrrallycross zegt
Gore bende dat zout. Ben wel eens dat er minder gestrooid kan worden als mensen zelf beter opletten.
cossiekiller zegt
Er zijn bepaalde chassis’ van Aziatische merken die er ook niet goed tegen kunnen.
phevtreb zegt
@cossiekiller: Je bedoelt de Nissan (K)na(k)vara hiermee??
maxidyne zegt
In Canada gebruiken ze bietensap. Misschien een idee voor hier?
garp zegt
@maxidyne: stinkt behoorlijk heb ik gemerkt. In Alberta strooien ze vooral (grof) zand. Maar ja, veel meer auto’s zijn daar AWD, en mensen zijn winterse omstandigheden meer gewend.
venckman zegt
@maxidyne: er worden tegenwoordig wel proeven gedaan met grassap ( en nee, dit is geen grap)
venckman zegt
@maxidyne: gemaaid gras uit de wegberm wordt geperst. Het vocht dat hier uit komt, wordt vervolgens gebruikt als strooimiddel. Schijnt goed te werken
str8six zegt
En zoals een bekende Nederlander ooit zei: “Het smaakt wel erg zout.”
mooshamstra zegt
@str8six: welke bn’er dan?
str8six zegt
@mooshamstra: Patricia “Pee-Pee” Paay
cla220 zegt
Ik zou’t gewoon zo laten zolang er nog niet veel beters is..
esprit84 zegt
Nadeel 4:
Zoutwinning is gevaarlijk voor grond / milieu
str8six zegt
Ok nog eentje dan:
Willen we méér of minder zout?!
Jochempie zegt
Ik vind strooizout vervelend omdat mensen daardoor niet van de weg af glibberen en ik geen vrij baan heb om op de verse sneeuw een driftje neer te leggen op weg naar m’n werk.
gregorius zegt
@jochempie: Kom maar op met die FWD drifts in je focus! Zijn genoeg ongestrooide weggetjes in dat kanton waar je woont :) .
Jochempie zegt
@gregorius: ESP uit en gaan! (Uit de tijd dat ESP nog echt uit kon <3 )
Jochempie zegt
@gregorius: Maar eerlijk is eerlijk, ik mis m’n MX5 wel tijdens dit soort weersomstandigheden… die FWD Scandinavian Flicks zijn ook niet alles…
allesmetturbo zegt
@Jochempie: same here
hight96 zegt
@Jochempie: Hèhè… Een MX-5 is zo slecht nog niet :p
viezefreddyw zegt
Gelukkig valt er in Zwitserland genoeg te driften.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Misschien in een droomversie van Zwitserland, maar in het eggie strooien ze hier meer dan in NL, en waar niet gestrooid wordt zijn de passen afgesloten.. :(
gregorius zegt
@viezefreddyw: Het jammere is dat je vrijwel niet die mooie bergachtige weggetjes opkomt met je RWD.
Ik bedenk me wel 2 keer voordat de M3 de garage uitkomt als ik de berg op ga in de wintermaanden.
viezefreddyw zegt
@gregorius: Ik kan het met voorstellen… Nog eventjes en de winter is over, dan kan het genieten weer beginnen. Ik kan in ieder geval niet wachten.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: We hebben een hutje in La Tzoumaz (andere kant van Verbier) waar je eerst een prachtige hairpinweg op moet. Daar strooien ze wel. In het dorp niet. Ff wachten tot iedereen in de Apresski zit en lekker de lege parking op. AWD drifts met de Cayenne gaat dan prima! Kun je nog een hoop lol mee hebben, ondanks z’n formaat.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Alleen al daarvoor zou ik op wintersport willen gaan terwijl ik niks met skiën en snowboarden heb.
Ikzelf ben van plan om in de zomer een paar ritjes door België en Luxemburg te maken. In de buurt van Kautenbach in Luxemburg kan je heel mooi rijden.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Ik ski of board ook niet. Kom er puur om te relaxen. Dan is het altijd wel ff lachen om een beetje met die trekker rond te knallen. Lux en BE zijn ook leuk. Maatje van me organiseerde altijd van die ritten. Aantal jaren gedaan. Ook door die contreien. Leuk rijden daar.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Kijk, mooi dat het een leuk gebied is om doorheen te rijden. Ben er nog niet eerder geweest maar heb het van horen zeggen. Het is lekker dichtbij en je kan alle kanten uit.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Zit ook nog een klein belastingvrij dorpje daar ergens. Kan ff niet op de naam komen. De wegen rondom zijn ook spectaculair. Probeer die naam nog ff te scoren voor je. PM ik je nog wel ff.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Is goed, ben zeer benieuwd! Alvast bedankt.
bmwzcsi zegt
@E34M5Touring: Livigno?
bmw335icoupe zegt
Er wordt natuurlijk veel te snel en veel te veel gestrooid zonder dat dit nodig is. Daarnaast spoelt door het vaak aanwezige ZOAB op snelwegen het grootste deel gewoon weg zonder effect te hebben (enige effecten zijn negatief). RWS en de politiek zouden hier eens heel goed naar moeten kijken, de nadelen zijn evident en er lijkt inderdaad een prikkel te zijn om zoveel mogelijk en zo snel mogelijk duizenden tonnen op de weg te strooien. Als je kijkt hoe ze dit in landen als Oostenrijk en Zwitserland oplossen, daar wordt hoofdzakelijk zand gebruikt, veel beter en effectiever. Zeker op ZOAB. Nederland op zijn smalst, als het vier graden is met 0 gevaar rijden de strooiwagens alweer massaal uit. Net als het gas moet het zout blijkbaar zo snel mogelijk op, van de zotte, zeker als je de nadelen onder elkaar ziet.
garp zegt
@bmw335icoupe: is zand op zoab wel een goed idee? Het moet er daarna wel goed uit spoelen, anders is die hele ontwatering ontregeld, lijkt me.
bmw335icoupe zegt
@garp: snelwegen zo minimaal mogelijk strooien, haalt allemaal weinig uit om het wel te doen. En inderdaad zand op zoab is ook geen goed idee. En lokaal en provinciaal lekker met zand aan de slag. De wintersportlanden doen dit al decennia zo en daar hebben ze genoeg redenen voor.
n0zem zegt
@bmw335icoupe: haalt weinig uit? Ik wil jou nog wel eens horen als je met een gangetje van 130 in die flauwe bocht op de snelweg die tóch aangevroren bleek te zijn rechtdoor rijdt…
bmw335icoupe zegt
@n0zem: strooien haalt weinig uit op zoab, tot die conclusie komt RWS ook steeds vaker, denk maar aan het rampenweekend in januari toen al dat strooien totaal geen zin had en veel snelwegen gevaarlijk glad bleven. Snelheid aanpassen en doorgeven op de matrix borden. En wellicht aan de winterbandjes? Nu geloven veel Nederlanders dat als er gestrooid wordt het wel goed zit met de veiligheid (ik praat nu over snelwegen), niets is minder waar. Ophouden met dat gestrooi op die snelwegen.
kalslasie zegt
Bomenknuffelaars
fanboy zegt
@kalslasie: Ja als er minder gestrooid wordt inderdaad :D
PunicaOase zegt
De zin: “is net zoals fietsen met een helm; heel veel gedoe om iets dat niet echt nodig is”… Misschien niet als je rustig naar je werk fietst over een fietspad, maar bij elektrische fietsen, wielrenners en mountainbikers naar mijn mening een must, tenzij je geen hersens hebt dan hoef je ze ook niet te beschermen.
On topic: wat mij betreft wordt er ook te snel gestrooid tegenwoordig…
prod zegt
@punicaoase: Helemaal mee eens. Fietshelmen zijn nuttiger dan sommige nietsnutsen die zich hier “redacteur” mogen noemen.
cjdg zegt
In Scandinavie strooien ze met zand, aarde en grind. Voordeel, het is goed voor het milieu.
Alleen vriest het daar langer en harder, zodat de laag aarde een soort van vastgevroren nieuwe weg wordt.
allesmetturbo zegt
50% minder strooien lijkt me beter. Elke x huilen als je ziet hoeveel vieze meuk er op de auto zit. Een beetje glijden maakt het autorijden juist leuk
mashell zegt
Opvallend om op autoblog zoveel milieubegaandheid te zien.
Ik heb eigenlijk helemaal niet het idee dat er nou zo veel of zelfs te veel gestrooid wordt.
dare2think zegt
Er is een te groot gedeelte van de Nederlanders dat niet kan rijden in sneeuw en gladde omstandigheden. (Aygo rijders die in de sneeuw nog met 120 links langs komen blazen, precies gas geven bij staand water etc) Zolang de rijvaardigheid niet verbetert levert minder strooien direct meer ongelukken op.
postzegel zegt
Snelwegen en provinciaal met zout. De rest met zand ; daar liggen de snelheden lager en is het opspatten van steentjes in het zand niet zo erg.
hugoe zegt
Ik voorzie een typisch gevalletje van Nederlands bij uitstek. Als we ervoor kiezen om minder te gaan strooien is dat ook weer niet goed, omdat niemand de weg op durft of er op iedere hoek van de straat schade op je wacht. Ik zou dolgraag willen dat er minder of niet wordt gestrooid, maar een alternatief is lastig.
ghost zegt
Is het strooizout ook eetbaar op je eitje bijvoorbeeld?
kimbo12 zegt
Voorkomen is beter dan genezen. Prima, dat preventieve strooien wat mij betreft. Ik denk 50% van de mensen op de weg eigenlijk al een gevaar zijn, laat staan met gladheid. Nee, we kunnen dus niet uitgaan van de voorzichtigheid van de mens en haar kunnen. Lekker blijven rijden en niet zo paranoia worden, een auto kan wel tegen een stootje en gewoon goed onderhouden.
larsyboy1997 zegt
Heb ik hier met een clear bra dan geen last van? Behalve de onderkant uiteraard.
martijn11 zegt
Ze kunnen beter geld investeren in vierwielaandrijfing voor auto’s
schuimbekje3 zegt
strooien is onzin… mensen die uit de bocht vliegen doen dat ook wel met zout.. immers ze leren zich nooit aan te passen aan weersomstandigheden want dat hoeft toch niet. en waarom wordt er dan ook niet in de wijk gestrooid?… mensen moeten gewoon leren autorijden… en aanpassen aan hun kunnen en het kunnen van hun auto en aan de weersomstandigheden… zachte heelmeesters, stinkende ongevallen..
mensen gaan dan vanzelf met de trein of kopen een echte auto ..
tjorque zegt
op de motor ben ik blij wanneer er gestrooid is, ook al vreet het alles aan, crashen vreet meer aan…
Wanneer (tegenwoordig zeldzaam) ik met de auto rij, hoeft dat strooien voor mij helemaal niet. Ik ben altijd blij als autorijden weer wat uitdaging inhoud. Alleen jammer dat in zulke situatie de rest van het verkeer meestal niet meevalt…
elemento zegt
Ervaring en vroegtijdig strooien……kijk naar duitsland alle banen zijn goed…geen gladheis of ijs. In nederland is meestal 1 baan gestrooid
Het heeft te maken met.juiste.timing…. wij maken paar keer dit mee.Buitenland 4.maanden lang.wat doen zij anders
faalhaas zegt
Waarom kiest Nederland niet voor zand ipv zout?
klausie zegt
Vrijdag om 4.50 (s’morgens) op de fiets naar het werk.
Was -1, ja hoor strooitraktor voor me op fietspad…
Het is een beetje te goed geregeld in NL…(lees onnodig/gekkenwerk wat hier gebeurd)
Ben overigens wel veilig op mijn werk gekomen…hahaha