Ford maakt er met de Active Drive Assist geen geheim van met wie de Mustang Mach-E moet gaan concurreren.
Een van de gimmicks – even oneerbiedig gezegd – van een Tesla is de veelbesproken Autopilot. Met zo’n functie kom je gegarandeerd negatief in het nieuws, maar tegelijkertijd spreekt het ook enorm tot de verbeelding. Het past uitstekend bij het plaatje van de Tesla als dé auto van de toekomst.
Inmiddels zijn er meer kapers op de kust, waaronder de Ford Mustang Mach-E. Vooralsnog is het meest besproken aspect van de auto de naam. Daar kan echter verandering in komen. Ford maakt namelijk bekend dat ze met hun eigen Autopilot komen, genaamd Active Drive Assist (ADA).
De nieuwe functie maakt ook hands-free rijden mogelijk. Daar zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. ADA werkt alleen op bepaalde stukken Amerikaanse en Canadese snelweg. Bovendien moet je altijd zelf op blijven letten. Dit wordt ook gecontroleerd via een infraroodsysteem.
Dit systeem houdt je oogbewegingen en de positie van je hoofd in de gaten. Als je zit te suffen maken signalen op het scherm je weer alert. Indien nodig zal de auto ook wat snelheid minderen. Ford heeft er dus alles aan gedaan om hands-free rijden veilig te maken. Het probleem is wel dat rijden zonder handen in Europa momenteel in het geheel niet is toegestaan. Een infraroodsysteem kan daar waarschijnlijk weinig aan veranderen. De regels zullen vroeg of laat wel worden versoepeld, maar het is nog de vraag wanneer.
De benodigde hardware wordt beschikbaar als onderdeel van de zogenaamde ‘Co-Pilot360 Active 2.0 Prep Package’. De bijbehorende software kan er vervolgens later bijbesteld worden. Deze wordt als het goed is in het derde kwartaal van 2021 beschikbaar. De software kan geïnstalleerd worden via een over-the-air update. Ford maakt nog geen prijzen bekend voor de Active Drive Assist.
paulvtec zegt
Ik zou er een 32 inch scherm inzetten. Deze is niet groot genoeg….
autogedrocht zegt
En een kwartslag draaien, dat is beter met films kijken.
moveyourmind zegt
Slimme zet van Ford…
Als hun Autopilot wel goed werkt kunnen ze heel veel van die Mustangs verkopen ..
En als het toch nog niet zo goed blijkt te werken zal de vraag naar Lincolns vanzelf stijgen ..
Gegarandeerd een succes.
clubbtraxx zegt
Voorlopig troeft niemand Tesla af, en zo te lezen gaat Ford dat dus voorlopig ook nog lang niet doen.
911targa zegt
Cool, niks doen in de auto.
kminne zegt
LOL als je gelooft dat Ford ook maar in de buurt komt van wat Tesla FSD kan dan moet je je echt een keer laten nakijken. En daarbij, met zo’n hoogzwangere bus wil je toch niet gezien worden.
mashell zegt
Haha, Liever een hoogzwangere bus dan een aangespoelde walvis want dat is waar het design van de Model X vandaan komt. Overigens verwacht ik dat autonome systemen van een fabrikant als Ford meteen als het vrijgegeven is een klap beter is dan dat van Tesla, gewoon omdat ze dat aan hun stand verplicht zijn en de klassieke fabrikanten wat serieuzer met veiligheid en kwaliteit omgaan dan Tesla. Die slingert dingen op de markt waarvan je kunt betwijfelen of dat uberhaupt zo wel legaal is.
probono zegt
@mashell: ja, Ford heeft echt een reputatie hoog te houden……
flutterby zegt
@mashell: Ford heeft een infotainment systeem in productie gehad die “over the air” over te nemen was waardoor de aanvaller de motor kon uitschakelen en de rem kon bedienen. Nee ik heb meer vertrouwen in Tesla.
gilettelubbers zegt
@kminne: in een Tesla model X bijvoorbeeld wel???
arhanso zegt
De Model 3 heeft ook een soort van Design-flaw. De voorruit ten opzichte van de daklijn. Daklijn is te hoog o zo. Moeilijk de vinger op te leggen maar wel zo’n moment wanneer je de auto aanschouwt denkt van ‘er klopt iets niet’. De Model S heeft dit niet. in mijn ogen een flawless design.
quincy zegt
@arhanso: Het is bij de Model 3 aan de voorkant een te lage motorkap en te hoge vooruit, waardoor het raar oogt. Van buiten walgelijk om te zien, van binnen geeft het je wel een heel goed zicht en veel glas oppervlakte.
mcshine zegt
ik vind hem prachtig!
koeberg zegt
Ik houd een empirische filosofie aan: voordat ik een review gelezen heb van iemand die het systeem van Ford in de praktijk vergelijkt met dat van Tesla doe ik geen enkele uitspraak over welk systeem beter is.
911targa zegt
@koeberg: dat is gek. Audi is onderstuur, BMW is een rijdersauto, VW te duur en Alfa is reparatie. Doe ff leuk mee!
quincy zegt
@kminne: Jij hebt FSD duidelijk een stuk hoger zitten dan ik, want ik vind het systeem in ieder geval hier in Nederland echt niet zo goed als Tesla op filmpjes doet voor komen. Het is een leuke gimmick en ik maak er graag gebruik, maar buiten een file om (waar het wel echt heel goed werkt door de lage snelheid) vertrouw ik het systeem op geen enkel moment genoeg om het helemaal zelf te laten doen. Ghost braking, anticiperen op andere rijbanen, bochten, felle zon en heftige regen zijn toch echt nog zwakke punten van het systeem. Het wordt beter per update, dat wel. De auto kan nu hier in Maarssen op de rondweg een bocht maken met 50 wat eerder niet lukte. Maar bij veel scherpere bochten is het toch al snel dat het systeem aangeeft dat je het stuur over moet nemen.
flutterby zegt
@quincy: die video’s zijn grotendeels uit de VS waar ze geen laat hebben van beperkende EU wetgeving. De snelheid in bochten is een juridische beperking en geen technische beperking. Sterker nog vele S en X rijders hebben geklaagd dat het systeem vroeger beter werkte. Dit geld ook voor Autopilot 1 die al sinds 2016 op de markt is.
jeroenm83 zegt
Ik vind de term “Co-Pilot” al een stuk beter dan dat domme Autopilot.
Vast nog wel een paar sulletjes die hun Mach E als “ME” zullen verwoorden op een forum als dit.
ArnoldH zegt
Echt niet, ford heeft lichtjaren achterstand wat betreft interface, accu’s en autopilot…
mashell zegt
Met linkerhand een thermosfles vasthouden en de rechter de handrem, ik weet niet of je dan in staat bent snel genoeg in te grijpen.
E550 zegt
Haha, dat scherm, doe eens normaal! :D Dit ziet er toch niet uit!
degrotemuis zegt
Geldt dat niet voor heel veel nieuwere auto’s die graag een moderne uitstraling hebben? Het schijnt mode te zijn om een tablet op het dashboard te plakken en aan de bovenkant uit te laten steken, waarom dan niet een fullsize monitor rechtop tegen de middenconsole plakken? Bigger is better idee.
nikk zegt
Altijd weer goed om te lezen hoe Tesla de gehele automotive wereld aan het werk zet.
PunicaOase zegt
Echt een droom als autopilot perfect zou werken. Om vrijdag 23:00 stoel naar achter, oogjes dicht en dan om 7:00 wakker worden vlakbij de Alpen.. en dan lekker hiken in de bergen en een potje sturen over mooie passen.. en dan zondag zelfde liedje weer naar huis.. wat een droom.. geen wachttijden, vliegvelden, krappe stoelen, zo veel bagage als je wil.. en wanneer je wil.. Heerlijk, maar zal nog wel een tijdje gaan duren voordat dat werkelijkheid wordt..
SvenskaAeroplanAB zegt
@punicaoase: Dat bestaat al heel lang, dat heet een bus…
koeberg zegt
> Het probleem is wel dat rijden zonder handen in Europa momenteel in het geheel niet is toegestaan.
Uitstekend! Werk alle bugs er eerst maar uit in Noord Amerika voordat je hier de weg onveilig maakt.
degrotemuis zegt
Ford heeft Tesla wel redelijk gekopieerd ja. Nu een optie kopen die mogelijk in de toekomst bruikbaar wordt voor echt autonoom rijden. Alleen waar Tesla nu nog aangeeft een gereduceerd tarief te vragen, lijkt Ford twee keer te willen cashen: eerst op de hardware en dan kan je later eventueel de software erbij nemen. Bijzondere gedachtegang voor een bedrijf dat nu niet bepaald heeft laten zien voorop te lopen op dit gebied.
kminne zegt
Ik zeg niet dat Tesla FSD geweldig is, ik stel slechts vast dat Ford’s systeem technologisch op grote achterstand staat, net als de systemen van andere merken overigens. Als je je wat verder verdiept in deze materie kom je daar vanzelf achter.
mcshine zegt
@kminne: Tesla’s FSD is geweldig, en wordt met iedere OTA weer beter. Ik zie nu zelfs de verkeerslichten in beeld, mét rood, groen of oranje, en bolletje of pijltje.
Shaw zegt
“het plaatje van de Tesla als dé auto van de toekomst”. Het mag dan zijn dat Autoblog geld krijgt om Tesla zo te hypen, de nieuwe generatie accu waarmee mega-actieradius wordt beloofd is gewoon een Chinese vinding en wordt beschikbaar voor meer merken waaronder ook VW en BMW. Teslarijders zijn vooral ook proefkonijn van falende auto-pilot systemen
flutterby zegt
@Shaw: dankzij die proefkonijnen kan Tesla hun systeem wel verbeteren. Daarnaast is een systeem wat af en toe fouten maakt veiliger dan wat amper fouten maakt. Hoe minder fouten, hoe groter het vertrouwen.
Nu wil ik niet zeggen dat Tesla eigenlijk verder is dan wat beschikbaar is, maar dat berijders teveel vertrouwen hebben in het systemen is al keer op keer bewezen.
ahaaa zegt
Autopilot is leuk (lees handig) als je in de file rijdt maar zodra het flink regent of sneeuwt heb je er geen klap meer aan.
Paul58 zegt
@ahaaa dat valt ook wel mee hoor. Het zal nergens perfect werken, als het maar zorgt voor minder ongelukken in vergelijking met manueel rijden. Dit filmpje is al weer uit 2016 en zelfs toen ging een Tesla al redelijk door de besneeuwde wegen met AP https://electrek.co/2016/12/28/tesla-autopilot-snow/
ahaaa zegt
@kevin1989: nee dat zeker niet, maar ik rij regelmatig in een model X en als het te hard regent of sneeuwt en de camera bedekt is werkt autopilot niet meer.