We kregen deze auto al op renders te zien, maar nu is hij er echt: de moderne Ferrari 250 SWB van RML.
We vroegen jullie gisteren wat de allermooiste auto ooit gemaakt is volgens jullie. Vandaag maken we het iets minder breed en gaan we even kijken naar de mooiste auto van 2022. Of in ieder geval, een goede kandidaat voor deze titel. Het jaar is nog maar net begonnen, maar waarschijnlijk wordt deze moderne Ferrari 250 SWB niet meer overtroffen.
Het is natuurlijk vooral te danken aan de originele ontwerpers dat deze auto zo fraai is. Het Britse RML heeft echter een moderne versie gemaakt en die is bijzonder goed gelukt. Er zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd, maar de schoonheid van het origineel is niet verloren gegaan.
We konden deze auto vorig jaar al zien op renders, maar nu kunnen we de echte auto aanschouwen. Op foto’s dan. Uiteraard is er geen originele 250 GT SWB opgeofferd, want dan zou het wel een heel duur project worden. En het zou een beetje zonde zijn van zo’n mooie klassieker.
Daarom is er een 550 Maranello als basis genomen. Bijkomend voordeel: hij rijdt ook meteen een stuk beter. Ook de 5,5 liter V12 waar de 550 zijn naam aan te danken heeft is overgenomen. Aan het blok zelf is verder niet gesleuteld en dus levert deze 485 pk en 568 Nm aan koppel.
Voor de carrosserie heeft RML gebruik gemaakt van carbon. Gek genoeg communiceert RML wel een gewicht van 1.700 kg. Daarmee is deze auto niet of nauwelijks lichter ten opzichte van een 550 Maranello.
Het onderstel is in principe dat van de 550, maar er zijn wel wat wijzigingen doorgevoerd. Zo zijn de originele Bilstein-dempers vervangen voor exemplaren van Öhlins. De wielbasis is hetzelfde gebleven, maar in zijn totaliteit is de auto wel korter dan een 550 Maranello. Die heeft namelijk standaard een gigantische frontoverhang, die nu is verdwenen. @jaapiyo kan dus in zijn nopjes zijn.
We weten nu ook wat dit pareltje moet kosten. RML vraagt voor deze moderne 250 SWB – hou je vast – €1,62 miljoen, exclusief belastingen. We gaan er gemakshalve even vanuit dat een 550 Maranello bij de prijs inbegrepen is. RML is van plan dertig stuks te bouwen.
kniesoor zegt
Dit is inderdaad wel héél erg mooi. Hopen, dat er ook eentje naar Nederlandje komt en dat daar dan ook daadwerkelijk af en toe mee gereden wordt.
sabrerator zegt
Had net bij die lezersvraag de 250GT SWB gezet, dus ik kan het met deze stelling eens zijn.
lithiumion zegt
Waar kan ik m’n ziel voor 1,62 miljoen euro verkopen?
beemerjoost zegt
Volgens mij kloppen de proporties niet helemaal, vooral het zijaanzicht is een beetje raar. Ik ben echt een kritische consument in dit prijssegment dus ik laat deze kans voorbijgaan.
e36thuglife zegt
nou vriend ga jij dan maar een 550 maranello kopen want die heeft pas een kapot lelijke zij anzicht doe mij dan deze maar
JanJansen zegt
@beemerjoost: ik wilde net precies hetzelfde schrijven. Voor 1 miljoen heb je een exacte replica van GTO ENGINEERING LTD welke zijn geld wel waard blijft.
Een potentiele koper zal voor dit bedrag ook echt wel vooronderzoek doen en deze links laten liggen.
hhitalia zegt
Qua proporties zou ik de velgen wat kleiner doen, maar verder een superfraaie restomod!
Estate_of_mind zegt
@hhitalia: is dus geen restomod maar een replica op basis van een 550. Ik vind het maar een raar dikkig ding.
Gilletti zegt
Prachtig!
bietje zegt
De auto is prachtig, kan ook niet anders met zo’n basis-design, maar hij had op eenvoudige wijze nog veel mooier kunnen zijn, want ze laten hier en daar wel wat liggen hoor…
Bijv die 1998 Lexus-Altezza lights achtige transparante rear units… moest dat nou ? De uitlaten hadden ook wel wat ieliger mogen zijn, net iets meer conform het origineel, dus niet die juist extra dikke pijpen… maar soit, blijft aardig project.
camber24 zegt
Geweldig!!! Dit soort projecten vind ik dus echt fantastisch. Met zowel een originele 250 GT SWB als een Maranello nooit mee mogen rijden, noch met dit pareltje. MAAR… Ik durf vrij zeker te zijn dat dit veel beter rijdt. Comfortabeler is (airco?). Harder gaat, sneller is. In alle opzichten beter dan het origineel. Het enige wat het mist is ‘heritage’, maar juist daar is het op gebaseerd. Dit ding is gemaakt om mee te rijden. De basis is een top auto, in een prachtig nieuw/oud kostuum. Veel beter dan het origineel; de showpony die veel duurder is en nauwelijks op de weg komt. Nee, ik ben fan. Van zodra er een soortgelijk project komt op basis van de mintgroene 250 GTO zal ik alles op alles zetten om zo’n ding op de oprit te kunnen zetten. Dromen die dichterbij komen zijn veel mooier dan luchtkastelen.
lecomte zegt
Ik ben geen fan van de velgen. De auto ziet er best goed uit maar ergens klopt er ook iets niet. Ik wacht tot de nieuwe Maserati GranTurismo te zien is en dan vel ik wel een oordeel.
geelbarrel zegt
Respect. Prachtige kar
Ben E. zegt
Een paar eeuwen doorsparen en toch maar een originele 250 GT SWB 😍
goteza zegt
Ik kan me niet voorstellen dat dit toegestaan wordt door ferrari. Er wordt al zoveel geprocedeerd tegen het namaken van hun modellen en dan zouden ze zo’n herkenbare iconische vorm toestaan?
jaapiyo zegt
Zou we gezellig zijn als je 7 cijfers neerlegt en dat Ferrari ‘m dan komt opeisen om te crushen alsof het een Fierrari is…
Ik kan het echter ook niet direct vinden dat ze toestemming hebben of dat er een of andere regel is dat copyright na 50+ jaar vervalt ofzo…
joosstra zegt
Nee, deze auto klopt niet. Hij lijkt een beetje doorgezakt, verhoudingen kloppen niet, teveel retro, teveel kijk-mij-eens-mooi-zijn. En er dan ook nog meer dan 2 miloen euro voor betalen plus een Maranello … Die 30 stuks gaan ze niet halen.
jaapies zegt
Blijft toch te betwisten. Gelukkig maar anders zouden alle auto’s op elkaar lijken…