Alleen heeft BMW-dochter MINI er nu niets mee te maken.
MINI-topman Wolfgang Armbrecht was in 2010 nog vol goede moed over een terugkeer van de Moke, het guitige en opengewerkte autootje dat vol zat met Mini onderdelen en tot 1993 in Portugal werd gebouwd. Maar tot op heden hebben we, afgezien van een Beachcomber Concept, nog geen Moke-revival meegemaakt.
Nu heeft Moke International, helemaal los van de BMW Group, de handschoen opgepakt. Dit bedrijf heeft banden met het Chinese Chery Automotive Manufacturing Company en Sicar Engineering, en zal daar de productie laten uitvoeren. Zelf hebben ze een kleurrijke site opgetuigd, maar fatsoenlijke opties over het model ontbreken. Bij de prijzen en beschikbaarheid wordt “to be announced soon” aangegeven. Ook een goedkeuring voor de EU zit er (nog) niet in, maar het bedrijf zegt te werken aan een typegoedkeuring voor kleine hoeveelheden, waarmee een introductie in Europa wel haalbaar is.
Wat ze verder kwijt willen is dat er twee versie komen. Een met een verbrandingsmotor onder de naam Classic Moke, en een elektrisch aangedreven model: de eMoke. De techniek zal ongetwijfeld een inhaalslag hebben gemaakt, maar het lijkt allemaal behoorlijk basic, wat dan wel weer recht doet aan het origineel. Wel hebben ze een koelkastje ingebouwd en het dashboard herzien. Onder de kap ligt een viercilinder met 50 pk, waarmee een topsnelheid van 100 km/u mogelijk is.
Het (her)ontwerp is gedaan door de Britse designer Michael Young. Tegenover Designboom zegt hij het volgende over de Moke.
“As a moke enthusiast when the email came asking if I was interested to talk about the project it was more like a call for duty. I had recently rebuilt a moke from the ground up out of old parts so I was fully aware of what was needed to be done. you must remember that this car is from the 70’s, I knew for a fact there was no way we could just replicate it, times have changed and the car needed enhancements, improved road holding, breaking, suspension and so on. I was equally aware that I had to respect the past and make sure the over all visual aspect be kept in tact. let’s say this is the first version, it was essential for find a balance in equal terms for the old enthusiast and also the new generation.”
Moke International zegt dit jaar een eerste run van 1.000 exemplaren op de markt te willen brengen.
Onlangs was er in Pattaya, Thailand een lancering van het autootje. Kort videoverslag daarvan vind je op Autojunk.nl.
realhustler zegt
Waarom maakt iemand niet zoiets op basis van de BMW-Mini ? Dit is iets te retro.
mout zegt
@realhustler: Omdat die een dragende carrosserie hebben.
Of omdat ze helemaal niet mini zijn.
Of omdat je weinig tot niks van de opbouw overlaat, en het een wel erg dure start van zo’n projectje wordt.
toyotafortuner zegt
Ik ben bang dat het net als de huidige en toekomstige Mini veels te vrouwelijk en tuttig gaat worden. Het zal vast ook niet echt veel van de charme van vroegah hebben.
ropbp zegt
@toyotafortuner: volgens mij lijkt deze Mini meer op het origineel dan die BMW-uitvoering. Hij lijkt verder wel bijna net zo veilig als het grote broertje. Ik zie een hele aparte airbag in het stuur, stangen in de zijdeuren, een heuse rolkooi. Wat wil je nou meer ……
toyotafortuner zegt
@ropbp: mja… K vind het gewoon erg kudt (zo kut dat ik kudt express zo schreef) dat de hedendaagse mini imo de charme van vroegah mist. En k heb gewoon nog een beetje hetzelfde gevoel met deze moke. Hopelijk heb ik het mis.
tupperware zegt
@toyotafortuner:
De eerste generatie “new Mini” klonk als Cooper S nog als een oude Mini. De jankende compressor klonk als de bak van de oude.
Zelfs die overeenkomst is hij nu kwijt, het is nu slechts een hipster handtasje dat zijn naam met het origineel deelt.
Mocht je ooit de kans hebben, koop een oude Cooper. Je zult een grijns ontwikkelen die op je gezicht gebeiteld staat.
Ik heb ze alle 3 gereden, de nieuwe rijdt heel goed maar kan qua fun niet in de schaduw staan van het origineel.
toyotafortuner zegt
@tupperware: Sowieso zal ik, áls ik een Mini zou kopen, altijd voor de oer-Mini gaan.
carmasterr zegt
¨…improved breaking…¨
Jep, dat had ie nou net nodig.
midasracer zegt
@carmasterr: je bedoelt “braking”?
Mairsil zegt
@midasracer: In het artikel staat toch echt “breaking”. Kennelijk gaat hij nu op elegantere wijze kapot.
Robert zegt
@Mairsil: Ja, laat de poëzie van de Engelse taal maar over aan die Aziaten…
potver7 zegt
Als ze het interieurdesign nou eens doorgetrokken hadden naar de buitenkant, dan zou het misschien nog wel wat zijn. Ik vind het er nu een beetje uitzien als zo’n kindertreintje zoals die ook hier in het winkelcentrum rond ’tuft’.
midasracer zegt
Leuk huurding voor landen rond de Middelandse zee. Voor de rest zie ik er geen toekomst in. Wel mooi dat ze een modern blokje in het vooronder hebben weten te prutsen. Biedt perspectief voor mijn Midasje.
desjonnies zegt
Ziet er niet uit.
Trouwens, met een classic Mini als donor, kun je helemaal zelf, volgens je eigen specs een Moke helemaal nieuw bouwen.
En BMW zal er nooit aan beginnen, veel te kleine niche in de markt.
mout zegt
@desjonnies: Er zijn anders niet veel fabrikanten die zo systematisch alle niches dichtkitten! Van Wraith tot Paceman, van i3 tot 650 grand coupe.
rovalo zegt
Meuk
stefanos zegt
@rovalo: idd
stefanos zegt
Ik vind er geen vliegende fuck aan
beukeltje zegt
leuk golfkarretje voor meerdere personen.
tvr1974 zegt
Heb er zelf 1 in Portugal staan.. Wel heb ik er een cooper blok in gehangen maar ben van plan hier wat moderners in te hangen incl 5 of 6bak.. Iemand al ervaring daarmee ? Heb namelijk geen zin om alles aan te passen qua ophanging, steunen enz.. Andere ideeën suggesties welkom…
p924 zegt
Leuk karretje, originele blok eruit, hayabusa blok erin en Gaaaan!!
Klassiekerrally zegt
De snelle versie noemen ze MokeR.
sir_smokalot zegt
wollah