Tesla gooit zijn Model S met 60 kWh-accu uit het assortiment, en introduceert een nieuw basismodel: de 70D, met vierwielaandrijving.
De elektrische automaker uit Palo Alto begon met louter achterwielaangedreven modellen, met een accupakket van 60 of 85 kWh. Echter: Elon Musk vindt dat de klandizie ‘the D‘ verdient, en stopt dus ook een elektromotor op de vooras. Het begon met de 700 pk sterke P85D, deze 70D moet het met iets minder stellen.
Standaard krijg je bij de 70D supercharging, iets dat bij de P60 nog voor 2.500 euro op de optielijst stond. Volgens Tesla komt het gecombineerde vermogen op 334 pk, waarmee de P70D dus wel een flink stukje achterblijft op de 700 pk-sterke P85D. Het eerdere gerucht over 517 pk blijkt -jammer maar helaas- niet waar.
De 70D doet 0-100 in 5,4 seconden, en heeft een maximumsnelheid van 225 km/u. Dit is de hoogste Vmax tot nu toe in een Tesla. Met de 70D komen 3 nieuwe kleurtjes: Ocean Blue, Obsidian Black, en Warm Silver. Standaard krijg je o.a. Autopilot Hardware, een Trip planner en range assurance, Lane departure warning en een automatische noodremfunctie. De eerste leveringen starten over circa 2 maanden. Instappen kan vanaf 77.100 euro, waarmee de instapper wel gelijk even 5200 euro duurder wordt. Goed, het 2500 euro kostende superchargen, waarmee je je Tesla gratis aan een van de vier snelladers in Nederland kunt hangen, is voortaan standaard.
Opvallend is dat Tesla op haar website nu drie modellen vermeldt: de 70D, 85D en P85D, alle met vierwielaandrijving. Is er dan geen Tesla Model S met achterwielaandrijving leverbaar? Jawel, kies je de 87.200 euro kostende 85D, dan is achterwielaandrijving een optie voor een minderprijs van 5100 euro. Behalve vierwielaandrijving, mis je dan ook wat paardjes: het vermogen zakt van 428 naar 367 pk, 0-100 gaat in 5,6 in plaats van 4,6 seconden en ook de top wordt 25 km/u lager begrenst op 225 km/u.
Foto: smurfblauwe Model S, autojunk.nl
branko zegt
Cool. Maar meer kleuren zijn zeker welkom want is alleen maar zwart wit en donkerblauw hier in Amsterdam.
twist zegt
@branko:
Geen grijs?! Dat verbaast mij.
mrrallycross zegt
@branko: dat komt door de Nederlandse leaserijder niet door het kleurenassortiment.
sydney zegt
@mrrallycross: Ik zie de meeste Model S eigenaren nu niet echt als de gemiddelde leaserijder met bijhorende smaak wat kleuren betreft.Het kleurenpalet is voor de Model S ook niet erg groot.
branko zegt
@sydney: in Amsterdam zijn het voor 90% taxi’s en die zijn wit of blauw/zwart. De gele kentekens hebben doorgaans wat meer kleurige kleuren ;)
sydney zegt
@branko: Dat bordeauxrood zie je ook best vaak.
Dimglor zegt
Zag onlangs 1 rondrijden in het bordeaux met zwarte velgen..
Dat was nog eens een mooie Model S!
EJS zegt
@Dimglor: bordeaux is sws de mooiste kleur voor de model S, wat mij betreft.. Ben alleen geen fan van donkere velgen.
gerjanm zegt
@EJS: Mee eens, maar deze zwarte velgen bij een rooie tesla staan echt heel puik hoor. Even geconfigureerd.
gerjanm zegt
@EJS: [img]http://www.dragtimes.com/blog/wp-content/gallery/2013-tesla-model-s-p85-multi-coat-red/2013-tesla-model-s-p85-multi-coat-red-003.jpg[img\]
gerjanm zegt
@gerjanm: -.-
gerjanm zegt
@gerjanm: [img]http://www.dragtimes.com/blog/wp-content/gallery/2013-tesla-model-s-p85-multi-coat-red/2013-tesla-model-s-p85-multi-coat-red-003.jpg[/img]
Dutchdriftking zegt
@Dimglor: Ik vind dat blauwe van hier boven wel wat. Of geel…..
stfu zegt
@dutchdriftking: die blauwe op de foto is niet een Tesla kleur. http://www.teslamotors.com/nl_NL/ Deze daarentegen wel.
Dutchdriftking zegt
@stfu: Ach als je een Tesla kan leasen/kopen kan er ook wel een wrapje af toch?
Donstil zegt
@Dimglor: Tesla red met de donkere optie wielen. Dat is het fraaist naar mijn mening.
berlinetta zegt
Rijdt dus nog altijd 90% van het wagenpark het snot voor ogen. Maar wat kost ie nu dan?
sportstand zegt
@berlinetta: 77k en een beetje
schellekens006 zegt
@berlinetta: ja tot de grens daarna rijden ze je allemaal weer voorbij.
joostvis zegt
Zijn lekker bezig die jongens in de Verenigde Staten en Amerika. Toch zie ik graag een kleiner model verschijnen, maar dat zal ook wel gebeuren binnenkort.
rolov zegt
@joostvis: nee eerst nog die suv achtige
joostvis zegt
@rolov: weet ik wel, maar ze zullen nog wel meer op tafel hebben liggen. Die SUV mogen ze wat mij betreft wel overslaan als het productie model niet afwijkt van de huidige vormgeving. Wat een afschuwelijke verschijning.
wheelzzz zegt
@joostvis: na mod X staat Gen III op de planning, categorie bmw 3. Zou er in 2018 moeten zijn; wordt dus 2019 ofzo
tombe zegt
@joostvis: die zou er moeten komen als we Elon mogen geloven. In een reportage beweerde hij de wereld wou veranderen met z’n electrische wagens en die voor iedereen beschikbaar zal maken. Nu, deze grotere klasse modellen zijn in mijn ogen enkel om een reputatie op te bouwen van “premium/klasse/…” om dan uiteindelijk een “e-golf” op de markt te brengen. Laat ons maar hopen.
berlinetta zegt
@joostvis: Yes, de Model 3 heet ie geloof ik. Ik denk dat dat uiteindelijk de Tesla wordt die je wil hebben.
rickpetrolhead zegt
@joostvis: Next-level tautologie?
ThomasBol zegt
Doe mij maar een Amerikaans big block
wheelzzz zegt
@ThomasBol: dan toch alleen vanwege de geur en t lawaai? Want om torque kan je niet verlegen zitten met zo’n elektromotor.
ThomasBol zegt
@wheelzzz: eens. Hard gaat zo’n big block toch niet haha
metalmike zegt
Dit is de daadwerkelijke kleur ocean blue
[IMG]http://i.imgur.com/g6rLysD.png[/IMG]
stfu zegt
@metalmike: http://www.teslamotors.com/nl_NL/ Realistische foto
sebasjuhh zegt
Hahaha. “The D.”
stekel zegt
ik vind die blauwe kleur hem niet misstaan zoals metalmike hierboven hem heeft
mckroket zegt
kloppen deze specs wel? 70d met 517 pk en 5,4s naar de 100, terwijl de 85d 380 pk heeft en naar de 100 in 5,2 seconden gaat?
of hebben jullie het over de P70D ofzo ?
ik snap in iedergeval niets van de opsomming van alle specificaties in dit bericht.
stfu zegt
@mckroket: 85D heeft meer vermogen gekregen en doet 0-100 in 4,6. Als je gewoon even naar de configurator van Tesla gaat zie je het :’)
jmeverts zegt
@stfu: de oude 85d deed t al in 4sec toch? Ik vind t ook vreemde getallen bij elkaar
JamesBond007 zegt
@jmeverts: heeft het niet iets te maken met het feit dat dit 4-wiel aangedreven auto’s zijn?
stfu zegt
@jmeverts: nee, de 85D deed het in 5,4 seconden. De P85 in 4,4 ja. Dus nu heb je voor minder geld 4WD en weer erg snel. En de auto is standaard nog iets luxer ook.
michiel_vandelft zegt
@mckroket: 70D=334pk
mckroket zegt
bovendien hebben jullie het over 225 km/h wat het snelste is in een tesla ooit, terwijl ik bij de topmodellen teslas snelheden tot 250 km/h zie. zelfs de normale 85 zou 230 km/h kunnen.
mrdjm zegt
Dus we hebben nu een P70D (AWD 517pk), kennelijk duurdere P85 (RWD 422pk) en de duurste P85D (AWD 700pk).
Iets zegt mij dat ze de P85 uit de markt prijzen…..
MDA zegt
Ik wil er wel eentje. Woon-werk wordt zo’n feest met dat ding. Goedkoper en sneller. Echt top. alleen nog ergens de liquide middelen vinden hiervoor…
dutchneon zegt
@MDA: hoezo liquide middelen…. die dingen zijn hardstikke waardevast. gewoon leasen of financieren die handel, ruim 3000 bijtelling per jaar. 4000 rente per jaar voor de tesla en een partij zonnepanelen en je bent de man. Laat alle dommerds om je heen maar saaie auto’s rijden, life’s to short to drive boring cars ;)
Donstil zegt
@mrdjm: Nee de normale 85 verlangt ook. Het worden allemaal D uitvoeringen.
Donstil zegt
@Donstil: *vervalt
mrdjm zegt
@Donstil: Oke, wat is het verschil?!
Ik heb geen idee waar die P voor staat….
stfu zegt
@mrdjm: P staat voor Performance (sterkere motor achter). Die is nu alleen voor de P85D, dus met 700 pk. Daaronder heb je de 85D, dan 80 (RWD) en daaronder nu dus de 70D, met standaard 4WD.
stfu zegt
@mrdjm: P85 bestaat al tijden niet meer. 85 overigens nog wel.
mout zegt
Leuk he? Zelfs op je electrowaggel zit een supercharger!
gop1 zegt
Iets bekend over de accu?
gop1 zegt
@gop1: en range?
gop1 zegt
@gop1: Voor het eerst dat ik dit zie: ‘You are posting comments too quickly. Slow down.’
lol
stfu zegt
@gop1: Ga gewoon naar de NLse Tesla pagina ;)
mrrallycross zegt
Weegt een tesla zo veel dat hij met 517pk en 4wd nog 5,4 sec doet over 0-100
swordfish zegt
@mrrallycross: dat sowieso, het is alsof een Obsese kandidaat een 100m sprint moet doen. Daarnaast zal het vermogen wel wat geknepen worden i.v.m. range issues bij piekvermogen.
gop1 zegt
@mrrallycross: De motor heeft 517 pk, maar ik vraag me af of de accu’s zo veel vermogen kunnen leveren. Lijkt me niet gezond om zo snel te ontladen.
michiel_vandelft zegt
@gop1: 334pk… Staat in t nieuwsbericht
camber24 zegt
Deed een tijdje terug een stoplicht sprintje met een wat jonger ogend meisje in een Model S. Vanuit een bocht. Ik had de binnenbocht. Zij de buitenbocht. Zag dat ding kwispelend naast me. Meisje kon m maar net houden. Kneep wel even m’n billen flink bij elkaar.
amg65 zegt
”hoogste v-max tot nu toe in een tesla”. Onzin. De 85D en P85D gaan 250km/h.