Hollandsche autoliefhebbers met een gevulde portemonnee. Er zijn er genoeg te vinden, maar gaven ze vorig jaar centen uit aan een nieuw monster?
Net als vorig jaar pakken we de lijst van de BOVAG/RAI erbij en telden de registraties van 2015, die combineerden we vervolgens met de info van VWE. Het gaat om ‘sportieve’ auto’s waarbij er max vijf stuks werden geregistreerd in 2015, die check je in de tabel hieronder. Harde daler is bijvoorbeeld de Maserati Quattroporte, maar ook de -inmiddels bejaarde- Granturismo is geen toppertje ananas.
Let op: het gaat hier dus om auto’s op Nederlands kenteken. Het gebeurt regelmatig dat dit soort auto’s wel in Nederland gekocht/verkocht wordt, maar in een ander land (Belgie/Monaco) op kenteken wordt gezet.
Merk | Model | 2015 | 2014 |
---|---|---|---|
Aston Martin | DB9 | 1 | 1 |
Aston Martin | DBS | 1 | 1 |
Fisker | Karma | 1 | 1 |
Lotus | Exige | 1 | 1 |
Rolls-Royce | Phantom | 1 | 2 |
Maserati | Granturismo | 1 | 4 |
Ferrari | 488 | 2 | 0 |
Bentley | Mulsanne | 2 | 1 |
Lexus | RC-F | 2 | 0 |
McLaren | 650S | 2 | 3 |
Nissan | GT-R | 2 | 4 |
Rolls-Royce | Ghost | 2 | 3 |
Maserati | Grancabrio | 2 | 1 |
Ferrari | FF | 2 | 2 |
Aston Martin | V12 Vantage | 2 | 1 |
Aston Martin | Vanquish | 3 | 7 |
Ferrari | F12 | 3 | 7 |
Lamborghini | Aventador | 3 | 3 |
Lotus | Elise | 3 | 2 |
Audi | RS6 | 4 | 26 |
Maserati | Quattroporte | 4 | 25 |
Ferrari | 458 | 4 | 11 |
Donkervoort | D8 GTO | 5 | 2 |
Rolls-Royce | Wraith | 5 | 8 |
Audi | RS7 | 5 | 4 |
Aston Martin | Rapide | 5 | 2 |
Lamborghini | Huracan | 5 | 1 |
Net als voorgaande jaren, waren er ook dit jaar modellen die niet geregistreerd werden. Soms niet verkocht, soms was het model in 2015 niet meer te bestellen. Het gaat om de volgende auto’s:
Merk | Model | 2015 | 2014 |
---|---|---|---|
Audi | RS4 | 0 | 11 |
Audi | R8 + R8 Spyder | 0 | 7 |
Audi | S7 | 0 | 5 |
Mercedes | SLS AMG | 0 | 5 |
Audi | RS5 | 0 | 4 |
McLaren | MP4-12C | 0 | 3 |
Jaguar | XKR | 0 | 3 |
Lexus | LFA | 0 | 1 |
Lotus | Evora | 0 | 1 |
McLaren | P1 | 0 | 1 |
Morgan | 4/4 | 0 | 1 |
Morgan | Roadster | 0 | 1 |
Image credits: Ferrari F12 combo via Autojunk
Dutchdriftking zegt
Mooie lijstjes weer, jammer dat het er zo weinig zijn. Al snap ik de verkoop van een DBS of DB9 ook niet sinds de Vanquish bestaat, maar dat zal wel aan mij liggen. Dat er zo weinig RS4`s verkocht zijn snap ik dan weer wel, ze worden gejat waar je bij staat….
DCG zegt
@dutchdriftking: Niet iedereen kan het “spoiler-pakket” van de nieuwe Vanquish waarderen. Persoonlijk vind ik de DB9 en DBS een wat ‘cleaner’ design hebben.
goodolddays zegt
@DCG: persoonlijk vond ik daarom de virage ook de mooiste…
edjehaze zegt
@dutchdriftking: RS4 wordt geloof ik niet meer verkocht
bram95 zegt
Pittig veel Audi in die lijsten. Had ik niet gedacht…
DennisS65B40 zegt
@bram95: omdat ze die modellen kunnen onderscheiden denk ik… Want waarom wel de RS6 noemen en niet aantal verkochte M5-en..
phaeton zegt
@audir8v10: Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je het juist hebt. De RS-en staan anders op kenteken, een M5 is gewoon een 5-serie.
E550 zegt
@phaeton: volgens mij gewoon als M5. Van de M5 worden er gewoon meer van verkocht.
reistje zegt
@e550: Nee hij heeft wel gelijk. Een M5 is uiteraard een M5 maar het “gewoon” een 5-serie. Terwijl de Audi S en RS modellen officieel andere auto’s zijn. Een RS4 is dus geen variant van de A4 maar een aparte auto.
Waarom moet je mij ook niet vragen overigens.
berlinetta zegt
@reistje: Omdat Quattro GmbH de RS-modellen bouwt en niet Audi. BMW bouwt haar M-modellen wel zelf. Volgens mij is het daarom.
undifined1 zegt
@berlinetta: dat is onjuist, BMW M autos zijn wel degelijk van de fabrikant BMW M (voorheen BMW motorsport) en hebben een chassisnummer beginnend met wbs ip wba voor de gewone BMWs
bmw2 zegt
@bram95: dat is logische want het zijn geen echte sportwagens veel goedkoper dan de rest
bmw2 zegt
@bmw2: de rs en
alassad zegt
@bram95: ik denk omdat er veel RS6’en via Vd Akker gaan, die ze volgens mij bijna nieuw uit Duitsland haalt.
TimoBac zegt
Er zijn inderdaad nog zat rijke Nederlanders zo te zien! Wie koopt er in hemelsnaam nog een Fisker Karma? En geen èèn R8? Heeft dat apparaat niet kort geleden een facelift gehad? Die viel blijkbaar niet geheel in de smaak. Maar goed, we weten dat rijkdom en smaak vaak niet hand in hand gaan..
berlinetta zegt
@TimoBac: Ik denk dat het hier nog om de oude R8 gaat.
bmwm3gtr zegt
@TimoBac: de R8 was dit jaar niet gefacelift maar compleet nieuw model en die is volgens mij nog net verkrijgbaar dus can daar de lage verkoopcijfers Dit jaar zal het wel beter gaan ook omdat Audi dan een budget R8 lanceert met waarschijnlijk een 3.0tfsi motor met zo 450 pk
berlinetta zegt
@bmwm3gtr: Volgens mij wordt het een R8 met vijfcilinder en evt. een elektromotor.
viezefreddyw zegt
@bmwm3gtr: Interpunctie?
edjehaze zegt
@viezefreddyw: .,?!’
viezefreddyw zegt
@TimoBac: Het ergste is nog dat ze de Fisker Karma een sportwagen noemen…
Edge zegt
@viezefreddyw: Vind je? Ik vind het erger dat de Rolls Royce Phantom een sportwagen genoemd wordt.
viezefreddyw zegt
@Edge: Dat is net zo lachwekkend inderdaad. Ze hadden ook niet sportauto’s in de titel moeten noemen maar iets in de vorm van exclusieve auto’s.
E550 zegt
@TimoBac: er zijn zeker zat rijke Hollanders die makkelijk dure auto’s kunnen betalen. Maar die zijn over het algemeen niet zo ‘macho’ wat betreft dure auto’s. Doe maar lekker ‘normaal’ lijkt de spreekwoord van de rijke Hollanders.
TimoBac zegt
@e550: Dat denk ik ook. Porsche lijkt een sweet-spot te hebben gevonden. Die zijn redelijk anoniem maar toch snel, betrouwbaar en prijs-vast.
gwnbmw zegt
@TimoBac: ik kan je niet vertellen waarom, maar wel dat ik waarschijnlijk weet waar die naartoe is, die fisker. sinds 2013 rijdt er hier elke dag een meneer met een grijze fisker karma langs. sinds zomer dit jaar, zie ik hem soms in de grijze, soms in een blauwe.
boxergt zegt
@TimoBac: Bovenstaande lijst klopt volgens mij niet. Ik weet zeker één dealer die een ‘demo’ tenaamgesteld heeft.
boxergt zegt
@boxergt: @RubenPriest
viezefreddyw zegt
Dat is een beste daling voor de Audi RS6. Had ik niet verwacht. Evenals voor de Quattroporte. Ook wel grappig dat de Rapide vaker verkocht is in 2015 dan in 2014 aangezien deze auto al een aardige tijd op de markt is. Neemt niet weg dat het nog steeds een mooie auto is om te zien.
knipperlichtje zegt
Lekker sportief zo’n Mulsanne ;)
bmwm3gtr zegt
Best veel RS6’n hou ik van ?
autoblogger zegt
@bmwm3gtr: best weinig bedoel je
bmwm3gtr zegt
@autoblogger: Nee maar vorig jaar dacht dat Nederland ziet zoveel op kenteken zou hebben
phaeton zegt
@autoblogger: Het nieuwe is er ook wel af. In 2013 en 2014 moest iedereen met een C6 snel de C7 hebben, dat rijdt nu prima. Of men koopt een RS7 of God weet wat. Ik vind het niet heel opvallend dat het model zo hard daalt na 4-5 jaar.
berlinetta zegt
Donkertvoort verkoopt dan nog best aardig vind ik. En toch zie ik ze nooit rijden helaas.
bmwm3gtr zegt
@berlinetta: ook niet echt fijn voor de weg met geen stuurbekrachtiging XD
walfo zegt
@bmwm3gtr: dat valt echt reusachtig mee, zeker met dat gewicht
motoragent zegt
@bmwm3gtr: Nee hoor, dat valt reuze mee. Sterker nog, het is juist heerlijk, zeker als je een beetje snelheid hebt.
87sandyd zegt
@bmwm3gtr: heeft de donkervoort volgens jou nou stuurbekrachtiging of niet?
lekbak zegt
@87sandyd: ik zal het eventjes vertalen voor je: de donkervoort heeft nooit niet geen stuurbekrachtiging. Zo duidelijk?
motoragent zegt
@berlinetta: 5 GTO’s valt me zeker niet tegen inderdaad, vooral als je bedenkt dat het overgrote deel van de geproduceerde Donkervoorts in het buitenland verkocht wordt. Doen ze toch netjes moet ik zeggen.
mashell zegt
Het lijkt me dat we een scherpe daling van het aantal ramkraken kunnen gaan verwachten.
mashell zegt
@mashell: waarom staat dat hier?
mout zegt
@mashell: Omdat er haast geen nieuwe RS-jes meer verkocht worden, natuurlijk!
escort77 zegt
Zozo… Rolls-Royce staat met maarliefst 3 sportwagens in de lijst: de Phantom, Wraith en Ghost.
Dat doen ze goed voor een merk dat toch vooral om luxe en comfort bekend staat.
mout zegt
@escort77: Kijk, dát zijn nou eens auto’s waar ik een rondje Zandvoort mee zou willen doen. Zwart pak, hoed (hmmm – zwarte helm?…), handschoenen. En bij uitstappen de paraplu uit de deur pakken.
phaeton zegt
Hoera, geen nieuwe R8’s er bij!
bmwm3gtr zegt
@phaeton: hoezo hoera? De R8 fleurt de weg teminste op ipv al die Mitsubishi outlander PHEV lelijke schijtbaken!
motoragent zegt
Ik zie die heerlijke Morgan 3 Wheeler er niet bij staan, verkoopt dat nu zo lekker of zijn ze die vergeten? Ik wil natuurlijk een beetje kunnen kiezen als ik over een paar jaar op jacht ga naar zo’n vleugelloos gevechtsvliegtuig.
gerjan zegt
En nu een ander onderzoek. Wat is de totale afschrijving in 1 jaar op deze auto’s?
gwnbmw zegt
@gerjan: (bovenste lijstje) niks, de meeste van deze auto’s moet je nog 2 jaar mee wachten tot dat ze uit productie zijn en dan knallen ze over 3 jaar de lucht in qua prijs.
van het tweede lijstje moet er eerst 1 verkocht worden voordat dat gebeurt…
godofracing zegt
De import wordt ook meegerekend lijkt mij? Aangezien er geen DBS’sen gebouwd worden, jammer genoeg
E34M5Touring zegt
@godofracing: Onverkochte dealervoorraad. Die auto heeft waarschijnlijk flink lang in showroom gestaan. Zo weet ik toevallig dat er tenminste 1 Vel Satis rondrijdt die ver na de laatste productie auto pas op kenteken is gezet. Ding heeft jaren bij een dealertje in de showroom gestaan…
clarkson zegt
Jammer eigenlijk dat er zo weinig zijn gekentekend. Eigenlijk zegt dit lijstje niet heel veel. Want door ons bijzonder vriendelijke belasting/bpm systeem gaan zulke auto’s vaak op een buitenlands kenteken de Nederlandse wegen op.
gregorius zegt
Pijnlijk van die RS-en. Het zijn Audi’s en ze lijken allemaal op elkaar; toch is het leuk om ze te zien. In Zwitserland zie je er elke dag wel eentje in het wild; ik hoef geen RS (ben klaar met Audi), maar het is toch leuk om ze te zien!
Dus bedank jullie staat maar mensen!
mrrallycross zegt
Wat is er met de rs6 gebeurt?
bmwm3gtr zegt
@mrrallycross: generatie gaat al tijdje mee, over 2 jaar komt de nieuwe generatie al.
n54coupe zegt
6 GT-R’s in 2 jaar?
Dat kan bijna niet kloppen.
Bij ons in het durp staan er al 3 op een door de weekse dag…
amg65 zegt
klinkt allemaal wel weinig..
tiemegommer zegt
Dat verschil met de RS6 is groot
bmwm3gtr zegt
@tiemegommer: die generatie gaat ook al weer 3/4 jaartjes mee dus niets zo veel nieuws natuurlijk
meneermandjegtav zegt
Sommige verrassen me
ahs1979 zegt
Ik wist niet dat de Rolls Royces van deze wereld in de categorie sportwagens vallen……
glennie zegt
Import is niet meegerekend. Hier in de buurt rijden er al zeker 5 RS6’en op nieuw kenteken dus het beeld is wel enigszins vertekend. Maar goed het zijn ook geen nieuwe auto’s, dus er is niet de hoofdprijs voor betaald.
mikkeloentje zegt
Maarja, veel is toch import van de duurdere wagens. Die staan hier niet bij denk ik.
jeppie zegt
De rs6 daalde ook snel!
v8rules zegt
Als den haag die belachelijke belasting laat zakken verkopen ze er meer en houden ze per saldo meer over. Helaas is rekenen niet hun sterkste punt.
maurits123 zegt
Ik mis de broer van de huracan?
csx3000 zegt
Dat moet toch wel een hele saaie baan zijn, wanneer je werkt bij 1 van die dealers.
1 a 2 klanten per jaar, wat een ellende.
stephano zegt
@csx3000: Voeren vaak meerdere modellen, verkopen ook tweedehands, je bent ook veel op evenementen om je auto’s te promoten, vaak hechten deze dealers ook veel waarde aan klantrelaties. Je zult stiekem nog genoeg te doen hebben.
Hupke zegt
Waauw dat is weinig, maar 1 aston db9.
Ik heb de indruk dat er in mijn oude straat meer zulke wagens zijn dan dat er in een heel jaar in Nl verkocht zijn.
motormuis zegt
Ik heb vandaag een van de 2 in 2015 nieuw in NL verkochte Ferrari FF zien rijden.
Silver grijs exemplaar kenteken GH-872-L gewoon dik 90 mille BMP,
Zou hij hem zakelijk rijden en bijtelling betalen? Dan is hij bijna 4500 euro per maand aan de fiscus kwijt.
motormuis zegt
@motormuis: BMP moet natuurlijk BPM zijn.
denniyo zegt
Opvallend dat Audi zo vaak voorkomt in de lijst en dat je naast de SLS AMG eigenlijk geen AMG’s tegen komt in deze lijst, doen ze bij Mercedes blijkbaar meer goed dan velen hier denken.