Welke sportieveling viel niet in smaak?
De markt van sportwagens is een lastige in Nederland. In de beginperiode na lancering kunnen ze succesvol zijn. Naarmate ze langer op de markt zijn, nemen de verkopen af. Dat zie je goed terug in de cijfers van het afgelopen jaar. Zoals ieder jaar (zie onze lijst van 2015 en 2016), waren er ook in 2017 weer een aantal sportwagens/supercars die niet of nauwelijks werden verkocht. In sommige gevallen mede dankzij ons fantastisch belastingsysteem uiteraard. Daarnaast waren er dalingen bij betaalbaardere sportauto’s zichtbaar, als we de cijfers van RAI/Bovag mogen geloven.
Ford Mustang
2017: 44
2016: 73
Met de introductie van een viercilinder Mustang deden de verkopen het beter dan ooit in ons land. In 2016 werden er 73 exemplaren verkocht van de Mustang. Het merendeel had de Ecoboost onder de kap. Afgelopen jaar bleek de sportauto van Ford minder populair met slechts 44 verkopen.
Audi TT
2017: 36
2016: 91
De TT (rijtest) deed het in 2016 een stuk beter. Vorig jaar wist Audi slechts 36 exemplaren te verkopen van de compacte auto. Met een vanafprijs van dik 48.000 euro voor een kale TT is de Audi dan ook geen voordelige aanschaf. Met de afschrijving in het achterhoofd denkt men wel twee keer na voordat er een aankoop wordt gedaan.
BMW Z4
2017: 32
2016: 61
Bijna sprake van een halvering. Niet heel vreemd. BMW werkt hard aan een opvolger en op dit moment is de Z4 dan ook niet meer te configureren op de site van de Duitse autofabrikant. Ondanks het feit dat er een gloednieuw model op de agenda staat, waren er 32 Nederlanders die een nieuwe Z4 aanschaften in 2017.
Lexus RC
2017: 27
2016: 47
Voor de mensen die een andere keus durven te maken. 27 Nederlandsen maakten in 2017 die keus. Dat waren er in 2016 een stuk meer.
Alfa Romeo 4C
2017: 25
2016: 19
De Italiaans exoot bleek populairder dan het voorgaande jaar. Toch blijft deze Alfa, mede door zijn hoge prijs, geen verkoopwonder.
Ferrari 488
2017: 13
2016: 28
De populariteit van de 488 loopt terug. Over een niet al te lange tijd komt er een extra hete variant van dit model. Zou men hierop zitten te wachten?
Audi R8
2017: 9
2016: 8
Hij deed het ietsjes beter. Toch is de R8 geen verkoopknaller in Nederland. Niet zo vreemd, gezien het feit dat je met de R8 qua varianten kunt kiezen uit duur en duur. Dat was krapweg 10 jaar geleden, met de V8, nog anders.
Ferrari California
2017: 7
2016: 12
De hoogtijdagen voor de California lijken achter ons te liggen. De daling is ingezet, met slechts zeven verkopen vorig jaar. Het zal dit jaar nog minder zijn, want kopers wachten waarschijnlijk op de gloednieuwe Ferrari Portofino.
Infiniti Q60
2017: 7
2016: 2
Meer verkopen in vergelijking met 2016. Toch is de Q60 een lastige. De fraaie coupé met V6 is een prijzige auto en moet het, net als de Lexus RC, van alternatieve kopers hebben.
Nissan GT-R
2017: 6
2016: 1
Door de komst van een update scoort de GT-R relatief goed dit jaar. Nissan wist er zes te verkopen.
Lamborghini Aventador
2017: 5
2016: 5
Met de introductie van van de Aventador S wist Lambo nog eens vijf exemplaren te verkopen in 2017. Ik ben benieuwd of ze dit jaar ook die vijf verkopen weten te halen.
Aston Martin Vanquish
2017: 5
2016: 5
Een gelijke stand als je kijkt naar 2016. In Vanquish S-trim (zie foto) een hele lekkere supercar.
Chevrolet Camaro
2017: 4
2016: 2
De directe concurrent van de Mustang is een stuk minder populair. De auto is er ook met een 275 pk sterke vierpitter (rijtest), maar is desondanks niet heel populair. De cijfers van vorig jaar zijn wel positiever in vergelijking met 2016. Vier verkopen in 2017, tegenover twee verkopen in 2016.
Toyota GT86
2017: 4
2016: 1
De broer van de BRZ doet het iets beter. Toyota wist in 2017 vier GT86’s te slijten. Een toename van drie stuks in vergelijking met 2016!
Lamborghini Huracán – 2017: 3 – 2016: 4
Wederom scoort het topmodel bij Lamborghini beter dan de instapper. Slechts 3 gloedjenieuwe Huracáns werden er verkocht, waaronder de nieuwe Performante (rijtest).
Ferrari F12berlinetta
2017: 1
2016: 2
Slechts eentje voor 2017. Met smart wacht de Ferrari-klant op de komst van de gloednieuwe 812 Superfast.
Aston Martin V12 Vantage
2017: 1
2016: 1
Er was één held die er eentje kocht vorig jaar. Net als in 2016. Het is een bedreigde diersoort, want de atmosferische twaalfcilinder gaat verdwijnen bij Aston Martin.
Chevrolet Corvette
2017: 0
2016: 2
Een auto die het veel moeilijker heeft is de Chevrolet Corvette. Is er alleen met een achtcilinder en is mede dankzij een heftige Co2-tax vreselijk duur in ons land. Dat is dan ook de reden dat Chevrolet geen enkele nieuwe Corvette wist te verkopen in 2017.
Subaru BRZ
2017: 0
2016: 1
De BRZ was nooit een verkoopwonder en dat wordt nog eens pijnlijk duidelijk als je de verkoopcijfers erbij pakt. Subaru wist geen enkele nieuwe BRZ te verkopen. Het jaar daarvoor was minstens zo dramatisch met één nieuwe verkoop.
Lotus Elise
2017: 2
2016: 2
Geen verschil in vergelijking met 2016. Van de Exige wist Lotus dit jaar helemaal geen nieuwe exemplaren in Nederland te slijten. In 2016 werd er nog één nieuwe Exige verkocht.
volvonerdy70 zegt
Tja.. jammer
Als ik het geld had wilde ik dit lijstje best opkrikken..maar helaas. Sponsoring welkom ;)
viezefreddyw zegt
Zonde dat auto’s als de Infiniti nooit echt aanslaan in Nederland en Europa. Daarbuiten is dat wel anders. Ik vind het fraaie wagens.
barry355gtb zegt
@viezefreddyw: als jij nu nog een fraai exemplaar koopt, dan hebben ze bij Infiniti weer wat meer reden tot juichen. Uiteraard ben je dan ook weer een prachtige Infiniti rijker en dat staat mooi naast je 430.
tdu2zonda zegt
Worden auto’s die nieuw worden geïmporteerd uit Duitsland/België/… ook meegeteld? Want dan zullen de cijfers misschien wel hoger liggen. Al lijken ze me nog steeds laag als je ziet wat voor dik spul er op nieuw kenteken wordt gezet in NL
poes zegt
Poeh, wat doet die Gt86 het hier slecht zeg. Zal nooit een verkooptopper worden natuurlijk, maar deze aantallen zijn echt sneu.
Audi TT is ook bijzonder mager trouwens. Dat terwijl de 1e generatie nog best populair was. Hetzelfde geldt voor de Z4 (toen nog Z3).
Henk_he zegt
@poes: De Z3 en Z4 zijn in veel opzichten echt heel verschillende auto’s, ook al is de Z3 “opgevolgd” door de Z4.
wetdualclutch zegt
@poes: Z4 is een beetje een vreemde eend in de bijt. Die is tot medio 2016 gebouwd, dus best bijzonder dat deze nog nieuwe verkopen realiseert in 2017
Henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OT: Echt opvallend hoe weinig TT’s er verkocht zijn, ik zie ze toch vrij regelmatig rijden in mijn beleving…
kareljansen zegt
@Henk_he: inderdaad, je zou niet zeggen dat dit ongeveer hetzelfde aantal is als de 488?
atrak zegt
@kareljansen: Ik zie het oude model regelmatig, maar de nieuwste toch vrijwel nooit eigenlijk.
meneer zegt
en ondertussen rijdt heel oud zuid in een saaie 911 :(
henrie zegt
@meneer: Nou, doe mij zo’n saaie 911…
Edge zegt
@meneer: Geef ze eens ongelijk. Als je een toffe auto wil en het op safe wil spelen, neem je een 911. Het is een auto die succes uitstraalt zonder meteen te schreeuwerig te worden. De 911 is snel, comfortabel en ruim genoeg
om de vrouw en je koters van vier en vijf/del> maîtresse en een grootte weekendtas mee te nemen.desalen zegt
‘Dure prijs’? Prijzen zijn hoog of laag…
Ot: ben stiekem toch wel blij dat er zo weinig tt’s worden verkocht
henrie zegt
@desalen: Ik denk dat dat zo maar eens met het uiterlijk te maken kan hebben. Vroeger, eind jaren 90, toen de eerste TT op de markt kwam, was het een heel aparte verschijning. Anders dan alle andere auto’s, en dus ook anders dan alle andere Audi’s. Ik heb het persoonlijk nooit echt een mooi model gevonden, maar apart was het wel. Je kon je er echt mee onderscheiden.
Tegenwoordig heeft de TT de generieke Audi-smoel, en ziet hij er dus uit zoals alle andere Audi’s. Het bijzondere is er wel van af. En als de prijs dan (kennelijk) ook nog hoog ligt, kun je beter een A5 coupé of cabrio kopen. Ziet er ongeveer net zo uit, en is in beide gevallen waarschijnlijk een stuk praktischer…
tkoote zegt
Zon Q60 zou je mij niet mee pesten hoor. En doe mij anders die rc maar; lijkt me ook een heerlijke auto. Jammer dat dit soort modellen maar slecht voet aan de grond krijgen.
esprit84 zegt
@tkoote: tja, met dat “doe mij maar” gedrag wordt er natuurlijk niets verkocht.
bitteeinbit zegt
Had de 370z hier ook tussen verwacht.
adyton zegt
@bitteeinbit: Nu je het zegt. Kan wel dat die vergeten is. Daar zullen er ook wel nooit veel van verkocht zijn per jaar. Maar wordt die wel nog steeds verkocht? Staat wel op de site alleszins.
Edge zegt
Bij de California werd terecht geschreven dat een aantal potentiële klanten wellicht wacht in verband met het verschijnen van de Portofino. Bij hoeveel klanten van de Ford Mustang zou dat het geval zijn? De gefacelifte Mustang is immers ook al enige tijd geleden onthuld.
berlinetta zegt
@Edge: Ik kan me niet voorstellen dat iemand wacht op de facelift van de Mustang. Vind de hele auto daardoor mislukt, maar dat is uiteraard mijn mening.
flatsix010 zegt
Nederland blijft een braaf land. En al deze auto’s hebben een braver alternatief.
willempieee zegt
“Het zal dit jaar nog minder zijn” Gek he als de Cali niet meer te bestellen is en de Portofino de opvolger is. Verkopen dus juist omhoog gezien nieuwe model!
eefie zegt
Per saldo is het dus minder mooi geworden op de Nederlandse wegen
nopetrolnofun zegt
En ook hier weer, waar is de 370Z in dit lijstje?
michelyman zegt
@nopetrolnofun: was denk ik 0 en blijft 0. De ruim 80k gaat het zeker niet opkrikken.
spotje zegt
Euhm de cijfers kloppen (gelukkig) niet echt.
riceos zegt
Die gt-r in die oranje kleur is toch werkelijk fantastisch ?
RutgerK zegt
Vorige week op wintersport geweest in Oostenrijk en bijna thuis had ik het in de auto nog over dat ik geen één TT had gezien onderweg.
Ram-G-maN zegt
Mijn hoop op een leuke origineel in Nederland geleverde GT86 okkaasie kan ik op mijn buik schrijven met zulke verkoopaantallen… Ondertussen verkopen ondersturende platgeslagen golfjes met boxringen op hun neus wel in grote aantallen. Ik snap er niks van.
dijan zegt
@automotivedesigner: Met dit soort opmerkingen denk ik dat je wel meer niet snapt.
toyotaprius zegt
WoW de Nissan GT-R toch even een stijging van 600%!!
jmeverts zegt
@toyotaprius: 500
spykerboy zegt
Je snapt er niks van soms in nl… maja nederlanders zijn voor 99,99% vd populatie saai en zoeken een auto die niet opvalt en zogoed mogelijk hun waarde houd. Dus kopen ze saaie en brave autos… niet deze dus. De GT86 is wel te verklaren; veel te duur voor wat je er voor krijgt
Henk_he zegt
@spykerboy: de gemiddelde aanschafprijs van een (nieuwe) auto ligt in Nederland onder de €30.000 (bron BOVAG), dus de prijs speelt een even belangrijke, zo niet de belangrijkste rol dan wat jij noemt. De meeste auto’s hierboven zijn flink duurder.
spykerboy zegt
@henk_he: True, maar als je 50K neertelt voor een sport auto, dan kan je al snellere normale autos kopen voor dat geld….
Henk_he zegt
@spykerboy: je vergeet een aantal zaken: sportauto’s kun je zelden leasen, dus ze worden meestal gewoon gekocht. Een sportauto is meestal niet de daily driver, maar voor erbij. Er zijn niet veel mensen die 50+K “over” hebben voor een auto erbij, dat zijn dus meestal de wat meer vermogende liefhebbers en midlife crisismanagers. Jouw vergelijk met gewone, snellere auto’s gaat dus helemaal mank, want dat is een andere doelgroep.
thomasthomas zegt
Als je een Corvette had gekocht had je wel als enige een 2017 Edition gehad die niemand had. Gaat miljoenen waard worden later….
O plaat zegt
Bizar van de Mustang, in België staat er ondertussen al in zo wat elke straat één.
RiKe zegt
Niet zo gek met die belastingen hier. De auto indrustrie wordt volledig vermoord ij Nederland door de eigen regering.
bartsmit zegt
Ik heb een TT Roadster nieuw model 2015 uit Duitsland gehaald bij de dealer. Prijs in NL €63K. Ik betaalde na 9mnd 7000km voor deze auto €34K en €5K BPM. Al met al na invoer voor €40K klaar.
simppa zegt
Jeetje hier in Australië hebben ze in het eerste helft van vorig jaar zo’n 3,772 Mustangs verkocht en duizenden GT86.
Jochen zegt
@simppa: is de Mustang daar ook zo goedkoop? In NL is hij veel te prijzig en zijn geld daardoor niet echt waard
simppa zegt
@jochen: je koopt ze hier omgerekend vanaf zo’n €30k.
Jochen zegt
@simppa: in de US basisprijs $26k (afhankelijk van de staat komt daar weinig of veel belasting bij) in Nederland begint hij vanaf €57k rijklaar
Hupke zegt
Heeft iemand dezelfde cijfers voor België? Lijkt me dat die verkopen hier een stuk hoger zullen liggen.
harryw zegt
Was net in Amerika. Ook bij Chevrolet gekeken.
Camaro SS 32000€
Corvette Grand sport 62000€
Dus rond 100k verschil
Bedankt bpm
grandmasterb zegt
Geen wonder dat hier geen Corvette wordt verkocht, de prijs is weliswaar hoog (maar dat geldt hier voor alle auto’s met een grote V8), maar de officiële importeur doet er niets aan, geen behoorlijke website, geen prijzen. Ik kon pas na bellen een folder krijgen met wat prijzen. Ik denk dat je beter bij de niet-officiële import terecht kunt. In Duitsland wordt er blijkbaar veel meer aan gedaan,.op supercarsunday in Assen was een hele club met duitse corvettes C6, daar zijn ze natuurlijk veel goedkoper, maar dat geldt ook voor veel andere auto’s met V8.