BMW reflecteert dit jaar op haar 100-jarige bestaan. Wat brengt de toekomst voor het merk? Zojuist gaven ze hun visie op wat de MINI van omstreeks 2040 moet zijn.
Tegenwoordig is het allerbelangrijkste in de zakenwereld en zeker de autowereld natuurlijk verantwoordelijkheid nemen voor de toekomst van de mensheid. Volgens de MINI is dat dan ook de belangrijkste idee achter de MINI van de toekomst: het verantwoord gebruik maken van de gronsdtoffen die moeder aarde ons te bieden heeft voor persoonlijke mobiliteit. Hiervoor hebben de paarse broeken een klinkende spreuk bedacht, namelijk: every MINI is my MINI! Kumbaya…
Een deel van deze toekomst moet bestaan uit een witte fietsen innovatief car-sharing programma, dat MINI rijders van de toekomst in staat stelt om reeds bestaande MINI’s aan te passen aan hun eigen smaak. Dit zal vooral gebeuren via wat MINI digitale intelligentie noemt, middels een ‘Cooperizer’ die in het midden van het dashboard zit. Een andere manier om je toekomstige MINI te personaliseren is de mogelijkheid om het stuur te verplaatsen naar de andere kant of het midden van de auto.
De MINI zal ter beschikking staan aan iedereen, haalt mensen autonoom op van waar ze ook willen en stelt mensen in staat het uiterlijk, de rij-eigenschappen en interwebz-dingetjes aan te passen aan de persoonlijke levenstijl van de inzittenden van dat moment. Tegelijkertijd moet de MINI zijn reputatie als de kart voor in de stad wél behouden. Autonoom karten is het nieuwe karten. Hieronder kan je zien hoe een en ander er uit moet komen te zien.
Personaliseer jij graag tijdelijk je MINI of ben je vooral bang dat anderen de MINI waar jij mee naar je solliciatiegesprek moet personaliseren met krassen op de lak en een overdaad aan AXE deodorant? Laat het weten in de comments.
zweed zegt
gezichten zijn over 100 jaar helemaal in.
Citrofiel zegt
Zien ze nou echt een toekomst waarin een MINI er niet meer uitziet als alle andere New MINI’s daarvoor? Geloven ze het zelf? Die Duitsers kennen toch alleen maar copy, stretch, paste?
viezefreddyw zegt
Mensen zeggen vaak dat we niet naar het verleden moeten kijken maar naar de toekomst. Op autogebied heb ik daar heel erg veel moeite mee.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: nou inderdaad. Auto’s worden gewoon steeds lelijker.
martijn11 zegt
Dit is toch niet mooi hier wil je toch niet in rijden
340isedan zegt
Goed bezig BMW en Mini! Duurzame auto’s moeten toch vooral foeilelijk zijn!
wijsneus zegt
@340isedan: Je zegt het als een grap, maar er zit zeker een kern van waarheid in. De Duitse fabrikanten hebben inderdaad helemaal geen behoefte innovatie of om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Zij hebben op dit moment juist een voorsprong in onder andere benzine- en dieselmotoren. Met elektrische voertuigen verdwijnt deze voorsprong als sneeuw voor de zon. Die hybride modellen maken ze uitsluitend om aan de (zelfgeschreven) EU-verordeningen te voldoen en schijnen een goede bron van subsidieontvangsten te zijn die de Duitse overheid aan hen geeft.
berlinetta zegt
Jammer dat ik in 2040 waarschijnlijk nog leef en dit gedrocht waarschijnlijk in levende lijve ga zien.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Heb jij wel eens een concept van een fabrikant gezien dat een auto moest voorstellen over 25 jaar? Geen enkele heeft het bij het goede eind gehad. Dat zal deze ook niet hebben. Wel vrees ik net als jij voor het ergste..
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Dat is waar. De concepten uit de jaren 70 en 80 waren ook niet om aan te gluren en geen een daarvan heeft het gehaald.
En los daarvan: als mensen in die tijd wisten hoe de auto’s er tegenwoordig zouden uit zien, hadden ze ook vol afschuw gereageerd. Maar er worden tegenwoordig nog volop mooie auto’s ontworpen. Komt allemaal wel goed dus.
str8six zegt
Doe dan toch maar die Roller uit de Vision serie.
eefie zegt
Het komt allemaal goed. Al dit soort modellen halen de productie meestal niet
markie123 zegt
Werkt lars krijgman van autoweek ook bij jullie? Hij heeft dit artikel 16 juni 2016 15:02 op autoweek.nl geplaatst. Of is dat het betere jatwerk? Ik zou die gasten eens beter in de gaten gaan houden…
markie123 zegt
Is nl al de zoveelste keer dat ik ze binnen 1-2 uur berichten zie plaatsen die jullie net ook geplaatst hebben…
autoblogger zegt
@markie123: LOL! Die gasten lopen soms weken achter;)
Gulli zegt
Autonoom karten? Ik ben helemaal voor autonoom forenzen maar heb je wel eens als passagier naast iemand gezeten die aan het hoeken was? Je wordt alle kanten op geslingerd. Dan is het juist handig als je je ergens aan vast kunt houden, een stuur bijvoorbeeld.
ThomasBol zegt
@gulli: ook autonoom forenzen ben ik tegen. Het enige plezier wat ik op een dag beleef is zodra ik die 1.2 86pk aanslingert en naar huis rol. Alles onder controle, by myself.
scaglietti612 zegt
Autodelen, krijg er de kriebels van. Mensen kunnen elkaar nu al niet uitstaan, laat staan een auto delen. Al eens in een tram/bus/trein gestapt waar even voordien een individu heeft gezeten die een funky lijfgeur heeft of iemand anders die de boel onder heeft gekost of simpelweg iemand die een visje heeft gehaald? Nee ik heb geen zin om in iemand anders zijn vuiligheid te gaan zitten, laat staan de vele beschadigingen door vandalisme en onvoorzichtigheid. Ook in mijn koffer ligt er een halve kleerkast, ideaal voor wanneer ik ergens naar toe ga. Ben zo altijd voorbereid op alle weersomstandigheden, heb altijd zo mijn paraplu, regenjas, extra trui en zonnebril bij me. Kan toch niet de bedoeling zijn dat ik constant mijn zooi overal moet meesleuren?
Laat dat autodelen maar voor de sporadische gebruiker die er geen moer om geeft. Ik persoonlijk koop liever mijn eigen wagen. Kan ik tenminste in een propere wagen zitten die constant naar mijn persoonlijke smaak blijft uitzien.
scaglietti612 zegt
Zojuist eens opgezocht wat de kosten van autodelen van de BMW-groep zijn. Als ik aan autodelen zou doen i.p.v de aankoop dan betaal ik gewoon na 5 a 10 jaar de aankoopprijs van de wagen en in ruil krijg ik geen inruilwaarde en moet ik de wagen nog delen ook.
Esprit_de_Flandre zegt
Prachtig kontje! Heel Toyoteque eigenlijk. Dat hebben ze goed afgekeken.
Voorkant lijkt echter wat te geknutseld, met die “lampen”.
Wat ze beter ook van onze Japanse vrienden hadden kunnen afkijken, is het nuttig gebruik van ruimte, maw: in de hoogte gaan. Akkoord, slechts weinigen onder ons (zeker hier onder ons) vinden die hoge, geblokte bakjes mooi, maar een auto die veel ruimte wil bieden op een kleine oppervlakte – wat de bedoeling was van de originele mini – moet een ander concept aanhangen dan ’traditionele schoonheid’. En al zeker als het een autonoom stadsbakje wordt.
BMW had al eens een concept dat veel zinniger was dan het retro-luxe-gedoe waar ze zich nu mee bezighouden. Jammer dat ze niet durfden. Toen niet, en nu nog steeds niet…
http://www.oknation.net/blog/home/blog_data/819/49819/images/Car/Concept_Car1990A13.jpg
pinut187 zegt
Ik vind de voorruit niet geslaagd, kontje is wel mooi.
lazy123 zegt
Ziet er helemaal mini uit