De originele Mini van Sir Alexander Issigonis bleef decennialang in productie. Daarna kregen we de New MINI en later nog twee nieuwere MINI’s. Nu komt daar ook nog eens deze nieuwe oude Mini voorzien van moderne snufjes bij. Volg jij het nog?
Je hoofd zou bijna exploderen van deze wildgroei aan Mini’s, maar voor de liefhebber is het misschien niet erg. Hoe meer Mini’s hoe beter. Bovendien word ik van de aanpak die David Brown Automotive heeft gekozen voor hun visie op de Mini best een beetje blij.
Je kent David Brown Automotive wellicht van de Speedback GT. Deze vlotte coupé met een aluminium koets op basis van Jaguar-techniek doet denken aan de Aston Martin DB5. Om eerlijk te zijn heeft het design van die auto me echter nooit kunnen overtuigen. De verhoudingen lijken een beetje zoek te zijn en bij het zien van de auto moet ik altijd denken aan de retro Ford Thunderbird van 2002. Dat is geen positieve associatie.
Maar het tweede project van het bedrijf is in mijn ogen een stuk beter de pruimen. Zelf omschrijft David Brown Automotive hun Mini als volgt:
“The Mini Remastered by David Brown Automotive has been painstakingly handcrafted to create a contemporary design classic. Simple, stylish and self-confident. A classic icon in a modern package, handcrafted just for you.”
Je zou kunnen zeggen dat ze doen wat Singer doet met Porsche’s 911, maar dan met Mini’s. Als basis voor de ‘geremasterde’ Mini’s pakken de Engelsen namelijk een originele Mini, om die vervolgens te restaureren en technisch te verbeteren. De koets wordt stijver gemaakt en de motor krachtiger.
Maar, ‘DBA’ wil de Mini’s wel de moderne wereld inslepen. Dat blijkt in het interieur, waar een groot scherm gemonteerd zit dat geschikt is voor Android Auto en Apple CarPlay. Verder is het interieur wel helemaal retro-chique, met veel leder, hout en aluminium.
Wat de Mini’s moeten kosten is helaas nog niet duidelijk. Maar verwacht geen koopje, de auto wordt met de hand gemaakt en al die noeste arbeid moet betaald worden. De DBA DB5 kostte je bijvoorbeeld drie ton af fabriek. Check de video hieronder om te beslissen of de auto een pittig prijskaartje waard is.
artje zegt
Heel erg gaaf! Me want one!
mashell zegt
@artje: bij mini wil je eigenlijk nooit de “one” daar wil je de “cooper”.
allesmetturbo zegt
@mashell: een JCW van deze lijkt me erg gaaf
itiswhatitis zegt
Hebbuh
bmwalpina zegt
Wauwwauwwauw, wat een páreltje!
mashell zegt
Lijkt wel een Telfort reclame… Vroeger zat David Brown in de Aston Martins en nu blijkbaar in de MINI’s.
atteh zegt
@mashell: Alleen hebben die Davids niks met elkaar te maken (bij mijn weten). Sir David Brown (bekend van zijn tractoren en zijn overname van Aston Martin en Lagonda) is overleden in 1993. Dit is een zakenman met dezelfde naam waar bij mij weinig bekend over is, echter zal iemand hier op Autoblog ons vast wel meer kunnen vertellen over deze persoon.
misterdrogba zegt
Leuk voor de hipsters onder ons..
Maar het plezier in zulke auto’s zit hem toch in de simpelheid en hoe alles nog analoog is?
Nope.. niet mijn ding dit.
guusboum zegt
@misterdrogba: bij de Mini zijn de verhoudingen het belangrijkst denk ik; klein, licht, brede spoorbreedte; kartgevoel zit er nog steeds in.
hamburg65 zegt
@misterdrogba: Right! D’r gaat gewoon wat verloren met dit soort ideeën. Analoog is best leuk als ik kijk naar de fotografie. Soms is gewoon minder meer…
gerjan zegt
Nee doe maar niet. Pak die lelijke nieuwe mini modellen maar om wat mee te doen. Laat het origineel maar gewoon origineel. De New mini een beetle en 500 zijn gewoon niet de mooie auto’s die het waren. Zit geen leuke tussen.
kapitein zegt
@gerjan: Ik zie het probleem niet. Dit is toch super strak gedaan? Het originele recept is niet aangetast. Slechts wat updates die, als ik op de foto’s afga, keurig zijn gedaan. Die new Beetles, Mini’s en 500’s zijn weer een heel andee verhaal.
guusboum zegt
Helemaal prachtig, inderdaad Singer achtige looks! Benieuwd naar de nieuwe specificaties en de toename in gewicht bijvoorbeeld. Als de Mini’s zo een nog langere tijd blijven bestaan; graag!
goodolddays zegt
Als je in Soho woont in London en geen zin hebt een Lambo te rijden dan is dit misschien wel wat ja…
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Ben wel benieuwd wat ze met de aandrijflijn hebben gedaan
HZW zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Origineel remastered 1275cc een 1300cc motoren met 78 en 98 BHP.
HZW zegt
1000 manuren betekend ook dat ze heel stevig aan de prijs zullen zijn.
Weet niet wat een Engelse manuur kost maar 60 Pond zomaar denk ik, en dan nog de rest van de auto.
Prachtig is het wel zo’n remastered Mini.
bischero zegt
@HZW: Mwah, een gemiddelde monteur bij een beetje merkdealer wordt al 100€ in Nederland voor gefactureerd, reken maar dat het craftmanship bij DBA daar minstens 50% op zet en Engeland hogere lonen kent (voor specialisten) dan Nederland. Ik zet in op 150 pond per uur zonder te knipperen, if not more ..
pomoek zegt
@hzw: het zou zomaar een tonnetje kunnen zijn. Dan worden andere goedkopere auto’s ook wel weer interessant.
mrbasa zegt
@HZW: prijzen beginnen bij £50,000 maar gezien de alles gepersonaliseerd wordt zal de gemiddelde prijs rond de £70k liggen volgens EVO; http://www.evo.co.uk/news/19179/david-brown-automotive-brings-classic-mini-into-the-21st-century
OT: hier word ik heel hebberig van!!
pinut187 zegt
Ziet er goed uit, echte vakmanschap. Inderdaad een beetje in de style van Singer en dat is altijd goed.
desjonnies zegt
Bij deze mijn liefde voor Frans design.
Vooral Renault, altijd vooruit en niets geen retro.
Geen ge-remastererde R4, R5, R 16 , of Twingo 1.
Maar altijd vooruit kijkend en nooit valsch sentimenteel.
Duitsers volgen dan meestal.
Rob zegt
@desjonnies:
Ahum, Alpine, kuch…..
http://www.autodevot.com/wp-content/uploads/2017/03/Alpine-A110-old-and-new.jpg
desjonnies zegt
@rob:
Shame on moi!
desjonnies zegt
De loeilnge versnellings pook en schuifraampjes van de eerste Mini, de twee benzinetanks (links en rechts) bij de Cooper S.
De 10″ velgen.
De middenpijp
De enorme kaartenbakken in de portieren.
De centraal geplaatste teller(s)
De De De ongelooflijke accessoire lijn, alleen al 14375 verschillende houten dashboards verkrijgbaar. (Het is overigens een feit dat de Mini verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan van de auto-accessoire handel)
Het typische zaag- geluid van de koelfan van de radiator
Het van onderen scharnierend kofferdeksel klepje zodat je grotere zaken kon vervoeren
De Italiaanse en Spaanse (Authi Espãna) Cooper uitvoeringen, schoonheden waren het.
Hoe haal je het in he stomme harses om ALLES wat de Mini de Mini maakt denkt te kunnen moderniseren. De Mini is gewoon ingehaald door de tijd , destijds met ontieglijk veel plezier mee gereden, vandaag zijn er alleen maar betere alternatieven.
Dagg zegt
Ben ik de enige die David Bowie Automotive las?!
jippie zegt
Mooi ding, maar waarom is de achterkant nergens te zien?
benzinehoofd zegt
@jippie: Wellicht omdat-ie – aan het zijaanzicht te oordelen – per kant drie losse achterlichtjes met helder glas heeft…
benzinehoofd zegt
I.p.v. Mini Remastered hadden ze ‘m eigenlijk Reminiscence moeten noemen…
Ram-G-maN zegt
Restomod done right. ?
dafmaf zegt
Als ik volgende week de jackpot win, laat ik zoiets met mijn 1978 Volvo 66 doen.
mgmgb zegt
Heel dikke meh, het dichtlassen van de carosserienaden, hoe begrijpelijk ook, doet voor mij echt afbreuk aan de looks. En kan iemand me uitleggen waarom je wel een peperduur interieur maakt maar niet de 5-bak erin legt die half jaren ’90 al voor de klassieke Mini ontwikkeld werd?
fapfap zegt
Mooi ding me like, maar geen enkele foto van de achterkant en ik denk dat dat is omdat ze de achterlichten, die je op de foto hierboven van de zijkant kunt zien, verneukt hebben.
mrrallycross zegt
Leuk! Hoop dat ze er wat kunnen slijten
boomhauwer zegt
Hipsters unite!
wernerv8 zegt
Vind dit veel mooier dan die barbieauto’s van bmw
Eduardo Cuvelier zegt
Classic MINI David Brown Automotive Classy Cruiser – Score :
– Pogo : ‘Absoblume’
– https://www.youtube.com/watch?v=J8YQoY5CyUs