BMW-dochter MINI heeft oor het thuispubliek een leuke special in petto.
Met het thuispubliek bedoelen we inderdaad liefhebbers in het Verenigd Koninkrijk, want helaas zal de JCW Challenge alleen daar worden verkocht. Verwacht overigens niet dat je er op elke Londense straathoek eentje tegen zult komen, want voorlopig is de productie beperkt tot slechts 100 stuks.
De geblazen 2.0 is goed voor 231 pk en 320 Nm, waarmee het karretje in slechts 6,3 tellen naar 100 km/u sprint. Echt speciaal wordt de “Challenge”, rechtstreeks afgeleid van de MINI waarmee wordt geracet, natuurlijk pas bij het betere bochtenwerk. Vering en demping komen van Nitron en zijn volledig instelbaar. Verder is de Challenge voorzien van een Quaife-LSD en bredere velgen die bovendien een stukje lichter zijn.
Qua uiterlijk herken je deze rappe jongen aan grotere luchthappers vóór, bredere wielkasten en een spoiler achter. Het interieur is aangekleed met carbon en het serienummer van de auto in kwestie. Verder krijg je voor 32.000 GBP (bijna 9.000 pond meer dan voor een standaard JCW) park distance control, een regensensor en adaptieve LED-verlichting. Hartstikke handig, op het circuit. De kleur is trouwens de enige leverbare op de JCW Challenge.
mrrallycross zegt
Leuk ding! Jammer dat hij alleen in Engeland komt.
mazdarx zegt
Leuk hoor maar wat een belachelijke prijs durven ze hier voor te vragen zeg… Als je een gewone JCW koopt en zelf de onderdelen koopt en installeerd ben je minder dan de helft van die 9000 pond kwijt. Ik vind Mini’s sowieso veel te duur voor wat je er voor krijgt. Je rijd voor lul in zo’n ding omdat je laat zien dat je meer geld dan verstand hebt.
Dimglor zegt
@mazdarx:
Zijn inderdaad geen goedkope wagens, maar voor lul rijden om die reden?
Heb al af en toe eens met de nieuwere Mini’s (correctie MINI) gereden en ze rijden echt goed.
Zijn leuke wagens en je kan ze mooi aankleden.
Echter wel heel duur inderdaad…
Maar ga maar eens naar je Merc, Audi of Bmw dealer…
Vind ik eigenlijk ook veel geld voor wat je krijgt..
Is ook pas als je een hele zak geld meebrengt dat je hem een beetje mooi kan aankleden..
atrak zegt
@mazdarx: MINI is in feite een goedkope BMW. Blijkbaar heb je er geen kaas van gegeten.
PunicaOase zegt
@mazdarx: whahhah je staat voor lul met die opmerking
hallobanaan zegt
@mazdarx: Gewaagde opmerking hier op Autoblog. Is een Porsche, BMW, Mercedes, Ferrari écht het geld waard? Als ik je zo hoor dan rij jij dus in een Dacia Logan zonder airco en zoner elektrische ramen. Daarna zelf nog even zelf airco inbouwen en elektrsiche ramen. Dan ben je echt de swek koning
knipperlichtje zegt
@hallobanaan: ik snap het punt van @mazdarx wel. Het is wel echt veel geld voor zo’n klein autootje. In nederland zou deze Mini ongeveer 52k kosten, en dan heb je niet eens een navigatiesysteem of climate control. Voor een vergelijkbaar bedrag levert moedermerk BMW je ook een kale 528i, dus zelfs een BMW is flink meer auto voor je geld.
trident zegt
@knipperlichtje: veel duurder de standaard jcw is 56000
minicoopers zegt
@mazdarx:
vast nooit in een mini gereden he?
Dan praat je wel anders.
Kwaliteit kan dan misschien wel is wat minder zijn en natuurlijk is het een duur wagentje maar het rijplezier is gewoon geweldig en dat is iets dat je moet ervaren om de mini te waarderen.
mazdarx zegt
@minicoupejcw: Ik heb wel eens in een Mini gereden, geen Cooper Works (zou het wel vet vinden, erg leuk autotje) maar het reed inderdaad prima. Echter rijd een vergelijkbare Fiesta / Mazda 2 (om maar eens wat te noemen) minstens net zo goed, zo niet beter. Je betaalt bij Mini over het algemeen erg veel voor het merk (net zoals bij de Fiat 500 en de Renault Twingo trouwens) en daar heb ik persoonlijk niets mee.
Het is voor mij een kwestie van plezier/prijs (zeker bij zo’n hot hatch) en daar scoort Mini gewoon ontzettend slecht door de prijs. Ik heb nou eenmaal geen ontzettend dikke bankrekening, anders zou ik wel McLaren / Aston Martin rijden.
Conclusie: De enige die een Mini (JCW) rijden zijn mensen die willen laten zien dat ze geld hebben. Voor mij zegt dit dus: Meer geld dan verstand, want verstandige mensen kopen geen Mini.
fernie zegt
@mazdarx: Duur? Ja. Beste value for money? Nee. Mijn vriendin reed een Cooper S Works omdat ze het ding er leuk uit vond zien en leuk vond om mee rond te scheuren, meer niet. Kost een hoop maar vond ze het waard. Laten zien dat je veel geld hebt..? Haha nee, dat doe je met een Range Rover, dikke Cayene, etc.
Graafke zegt
Hoop geld extra voor dit pakketje, maar zal wel fantastisch rijden met het aangepaste onderstel.
rikus zegt
Niks oor mij.
banaan7 zegt
@rikus: oor mij mogen ze er wel eentje achterhouden
rikus zegt
@banaan7: Helaas, alleen oor het thuispubliek.
pomoek zegt
Handig voor….? Nee sorry, beetje zinloze auto dit.
bozothenutter zegt
Hier heeft de redactie van de EVO aan meegewerkt, was leuk om de ontwikkeling te lezen.
Dutchdriftking zegt
Pittig karretje toch?
ds3thp zegt
£9000 extra voor wat simpele aanpassingen?!
Het onderstel zal best prijzig zijn maar een Quiffe diff en de Team Dynamics Pro Race velgen zijn gewoon zeer betaalbaar….
cossiekiller zegt
Met een witte…
stfu zegt
Begrijp niet wie ooit die lip a la Bubba ‘Schrimps’ heeft goedgekeurd. Totaal niet passend in het design. Verder: dik bommetje. Tuurlijk zinloos maar dat zijn er zoveel. Maakt het niet minder leuk (als je dat er voor uit wilt geven).
moveyourmind zegt
Lastig geval…
Voor dat geld koop je ook een instapmodel van de Audi A1 en heb je nog geld over om hem met 16 ipv 15 inch af te laten leveren. Sterker nog, je houdt genoeg over om er een mattenset bij te bestellen en spiegels en de grille uit te laten voeren in het zwart… En als je de dealer lief aankijkt haalt hij het 1.2 Tfsi plaatje er wel kosteloos vanaf.
Ik zie niet zo 1,2,3 wat deze Mini meer te bieden heeft.
madmarky zegt
@moveyourmind: Opzich leuk geprobeerd met dit statement, maar voor dit geld (zo’n €40K) heb je een Audi S1 die sneller is. In een rechte lijn tenminste.
bmw328ci zegt
@moveyourmind: Ahh jij bedoelt zeker een Audi A1 1.2 tsi met goudstaven in de kofferbak?
berlinetta zegt
Lijkt me heerlijk om in te rijden, maar ik vind hem niet erg mooi. Die voorbumper ziet er niet uit in mijn ogen.
bmw328ci zegt
@berlinetta: Ja die voorbumper blijft voor mij ook een doorn in het oog.
sandervzanten zegt
Dat wordt incl. BPM in NL minimaal €50.000…
Als je dan een circuitmonster wilt hebben zou ik eerder voor een net ignereden JCW of GP Works gaan en bezoekje brengen bij Mini Speed (Van Beek Racing). Is wellicht appels met vergelijken, maar scheelt je wel even €20k.
rikus zegt
@sandervzanten: Voor een circuitmonster zou ik inderdaad niet één of andere dure Mini gaan importeren.
gash zegt
@sandervzanten:
Nog slimmer is het om bijvoorbeeld regelmatig bij Van Beek langs te gaan en specifieke forums in de gaten houden en het peperdure race-project van een ander uiteindelijk voor een schijntje overnemen. Want wat zijn al die upgrades duur zeg. Zo aas ik op een setje schokbrekers met een nieuwprijs van €2200 voor onze 14 jaar oude Mini. €500 vind ik nu eigenlijk al veel er voor. Ik heb destijds een set Recaro JCW Works stoelen voordelig kunnen kopen, want nieuw zou ik er niet over peinzen.
Op newminiclub.nl kom je soms Coopers tegen waar echt een vermogen aan besteed is en die of in delen verkocht worden of tegen een relatief miniem bedrag als geheel. Maar het blijft wel leuk speelgoed ;)
pinut187 zegt
Leuk straksturend bommetje, wel een beetje duur en je kan hem niet eens in een ander kleurtje bestellen.
ring106rallye zegt
Erg gave bak! Hoop euro’s, maar hele mooie basis om nog verder hardcore te gaan!