
Messerschmitt maakt een comeback. Of, zoals ze in Duitsland zeggen: ein Comeback.
De jachtvliegtuigen die Messerschmitt tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde waren verre van schattig, maar het product dat ze na de oorlog bouwden was dat wel. De Kabinenroller was namelijk een guitig dwergautootje met drie wielen.
Fout in de oorlog
De reden dat Messerschmitt zich toe ging leggen op iets anders dan vliegtuigen had alles met de oorlog te maken. Omdat ze fout waren in de oorlog (om het even eufemistisch uit te drukken) was het namelijk gedurende tien jaar Verboten voor Messerschmitt om vliegtuigen te bouwen. Daarom besloten ze hun vizier ergens anders op te richten. De personenvoertuigenmarkt dus.
Kabinenroller
In ’53 kwamen de Duitsers met de ‘Kabinenroller’ op de proppen. Dit was een soort vliegtuig, maar dan zonder vleugels, zonder staart en piepklein. En hij kon ook niet vliegen. Rijden kon ‘ie wel, hoewel het met een 4,5 pk sterke eencilinder tweetakt motor niet harder ging dan 75 km/u. Toch was dat ongetwijfeld een hele belevenis in zo’n autootje. Het ding woog namelijk maar 220 kg.
Moderne versie
De Messerschmitt werden tot 1964 gebouwd, dus de driewieler is al weer even uit productie. Nu maakt de fameuze Kabinenroller echter een comeback. Een bedrijf genaamd Messerschmitt-Werke – wat stiekem een Spaans bedrijf is, maar dat mag de pret niet drukken – bouwt een moderne versie van de Kabinenroller. De auto lijkt echter nog heel veel op het origineel.
Eencilinder
De Messerschmitt KR202 Sport, zoals de auto voluit heet, krijgt wederom een eencilinder motor. In dit geval levert deze 7,3 pk. Daarmee is toch nog een topsnelheid van 90 km/u mogelijk. Dat komt omdat ook deze Messerschmitt bijna niets weegt: maar 215 kg.
Elekrisch
Tot zover weinig nieuws onder de zon, maar er is nu ook een elektrische versie: de Messerschmitt KR-E5000. Deze levert 6,8 pk en heeft een 1,4 kWh accu. Ondanks de halve pk minder ten opzichte van de benzineversie (procentueel toch heel wat) is de topsnelheid van 90 km/u gelijk. De actieradius zou op 80 km uit moeten komen. Opmerkelijk genoeg is de elektrische versie nog lichter. Deze weegt maar 195 kg. Het kán dus wel, een lichte EV.
Prijs
Gezien het feit dat je maar voor zo’n 200 kg aan auto krijgt is de prijs per kilo behoorlijk stevig. De KR202 Sport kost namelijk €10.950 en de KR-E5000 €12.950. En dat is dus zonder belastingen en mét 20% korting. De nieuwe Messerschmitt is wel goedkoper dan een originele, want die zitten al snel boven de dertig mille.
Das ist ja drollig!
Ik heb liever een moderne ME 262 “Schwalbe”.
Deze mensen willen daar vast wel bij helpen.
…
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Me_262_Project
Kon echter niet vinden wat het moet kosten
@spidermann: Die zijn te koop bij Lothar Mattheus Werke KG & Co. AG. Daar kan alleen met een rode creditcard betaald worden.
Paar weken hebben mijn pa en ik er allebei 1 gekocht, hij uit zijn geboortejaar (1956), en ik een hele mooie blauwe uit 1958. Allebei volledig gerestaureerd, en blok gereviseerd. Super leuke wagentjes, schakelen is even wennen maar dat komt goed.
De vorige eigenaar was liefhebber en restaurateur van dwergauto’s, heeft ongeveer 60 Isetta’s en 9 Messerschmitt’s gerestaureerd. Deze 2 had ie nog staan, en deed ie weg omdat ie stopte met de hobby. En wat dus ons geluk was, want in goede staat zie je ze zeer zelden (als je ze al kunt vinden). Ook in deze KR200’s is veel rommel te koop voor veel geld.
@madvillain: wow
Er ist wieder dar!
(Film die ik nog wel eens wil zien)
Dat dacht ik van te voren ook, maar ik vond hem zwaar tegenvallen. Er zat veel meer potentie in dit concept.
@red5: Tip…het boek is veel leuker. Dan moet je alleen wel lezen, dat dan weer wel.
De Spanjaarden bouwden 80 jaar geleden al Messerschmitt’s na.