Ohhh, wat is ‘ie groen!
In Frankfurt heeft Mercedes een milieuvriendelijke S-klasse voor ons in petto. Deze conceptversie haalt met zijn hybridemotor best wel indrukwekkende cijfers. Als basis heeft de S500 Plug-in HYBRID een benzine V6. Deze is gekoppeld aan een 44 kW sterke naaimachine elektromotor. Daar in de buurt zit ook een lithium-ion batterij met een opslagcapaciteit van 10 kWh. Deze setting zorgt ervoor dat de groene S-klasse een gemiddeld verbruik heeft van 3,2L/100 km. En met het C02 geneuzel zit het ook wel goed, dat zit op slechts 72 gram per gereden kilometer. Vergeleken met de S400 HYBRID is dat een vermindering van 114 gram.
Maar heeft zo’n zwaargewicht dan nog wel een beetje vermogen? Jazeker, als we de heren voorlichters van Mercedes-Benz mogen geloven dan sprint deze groene limo in 5,5 seconden naar de 100 km/h. Meer officiële info volgt later en binnenkort is ‘ie te bewonderen op de HippieBeurs in Frankfurt. (via Worldcarfans)
Polygoon zegt
Als dat zo zou zijn is het wel een zuinige maar snelle limo.
JT zegt
Gebruiken ze dr nog de pre-facelift versie voor?
e24 zegt
Wat heb je nou aan die plug-in hybride-techniek in een auto die maar mondjesmaat verkocht wordt. Alsof een S-klasse rijder zich heel druk maakt om het verbruik. Het is alleen om een statement te maken. Stop deze techniek in een C of E-klasse en de bouwvakkers en taxichauffeurs hebben er echt iets aan.
Timmie zegt
@e24:
Het is een oud truukje om techniek als deze, die vrij duur en vrij onconventioneel is, in een topmodel te lepelen. Dan wordt er automatisch ook een statement gemaakt ja…
Neluz zegt
dat zou best snel zijn voor zo’n zuinige bak maarja eerst de topsnelheid nog afwachten :P
MB zegt
@ e24
Stoer man zo’n reactie!
Lijkt me verder een zeer goede zet van Mercedes..
Carmaster zegt
Waarom dit dan een S500 noemen?
En niet gewoon S400 Plug-In HYBRID?
OT:
Maar ja, waar maak ik me eigenlijk druk om.
Het is niet dat ik dit ooit zou willen kopen.
Alles behalve hybride.
Als de olie op is ga ik wel op slaolie of bioethanol rijden.
Accus horen in RC karretjes.
peter zegt
waanzinnige cijfers. Nu is kijken dat die in realiteit beter doet dan pakweg een bmw 318d, verbruiksgewijs dan, het zou me toch wel verbazen.
Prestaties zijn in elk geval lekker.
Autogek zegt
Doe mij er maar 1tje ;)
cardesigner@USA zegt
Én 14% bijtelling! :D
Autogek zegt
PS: Dat “naaimachine” schrijven voor elektromotor wordt wel erg oud Autoblog!
ErwinLagcher zegt
Zoals eerder aangegeven, waarom niet die techniek voor de goedkopere auto’s ipv de dure bakken. Dit lijkt meer op “kijk eens wat ik kan”. Waarom zou iemand met een S-klasse zich druk maken om het verbruik, milieu, etc?
Autogek zegt
@ErwinLagcher: Waarom zou iemand met een S-klasse zich “niet” druk kunnen maken om het milieu?
matthisl zegt
een naaimachine met 44Kw… koning!
maarree.. goed bezig die luitjes van mercedes!
JP zegt
Ik houd erg van het miljeu, dus geloof ik dat ik maar even een S500 ga kopen. :)
ErwinLagcher zegt
@ Autogek
Ze kunnen zich wel druk maken, maar trekken zich er niets van aan. ;)
Laurens zegt
Het zou een mega bak zijn als dit BPM loos en in de 14% categorie terecht komt, eens kijken hoelang het dan duurt voordat de politici (inclusief G/L) weer “graaiers” beginnen te roepen! Dan zal er wel een regel komen dat een hybride niet langer mag zijn 4,44 meter oid :-)
OT: op een of andere manier zal de NEDC test aangepast gaan worden. Stel je zet dit in als taxi, accu zo leeg en geen kans gedurende de dag bij te laden, wat wordt dan het verbruik? Ongetwijfeld wel wat lager dankzij hybride, maar was een schone diesel niet nog zuiniger geweest (in ieder geval voor veel lagere productiekosten).
Autogek zegt
Ze zouden de gemiddelde CO2 uitstoot van elke auto op basis van bv 500km moeten gaan geven. Dan kan je kijken wat een Plug-in doet als je de accu leeg rijdt en verder gaat met de brandstofmotor. Maar je kan hem ook rijden zonder op te laden. En dan heeft de Plug-in niet zijn effect.
Maar je kan de hele wereld altijd zwart blijven bekijken. Of je zegt gewoon dat het een stap in de goede richting is.
GOD zegt
gewoon een lekkere V6 op benzine ipv. zon traktor blok.
hulde daar voor.
RobTWo zegt
@ BMWmaaktvergelijkengeweldig: ik zie geen enkele overeenkomst met je X1.
J.k. zegt
Groen ? het is toch Blauw !:P
Laue zegt
@Robtwo
die grap is nu wel uitgemolken.
northspotting zegt
14% S-klasse in 5,5 van 0-100?? Maak de leasesletten gek! :P
joep1986 zegt
eerst zien dan geloven!!!
Nick-GTR zegt
@ carmaster..
accu’s in RC-karretjes??? Dacht het niet doe mij maar die jankende 2-takt motortjes met kunstofzuigertjes die 20.000 RPM draaien! ;)
OT: V6 benzine met een 44kw electromotor, 5,5 naar de 100?? Ik zet daar mijn vraagtekens bij.
Bartes zegt
@Nick-GTR:
Het zou best kunnen, gezien het enorme koppel dat elektromotoren direct kunnen leveren. Dat geeft ze hun voordeel.
Wel ontzettend laffe techniek trouwens. Je kunt op vol vermogen elektrisch (neem aan zo’n 50 km/h) weer slechts 15 minuten rijden. Het zou me wederom niets verbazen als de daadwerkelijke verbruikscijfers minstens een kwart hoger liggen.
Zoepie zegt
Ik denk dat de reden waarom ze het in een S-klasse steken vrij simpel is: plaats en budget. Ik ben benieuwd of iemand het dubbele voor zijn golf zou willen betalen en nog maar de helft ruimte in zijn koffer overhebben “omdat hij hybride is”
Beetje Verward zegt
BMW hybride, Mercedes hybride, Porsche hybride. Het wordt nog eens lekker schoon en stil in onze steden. Met dank aan Toyota/Lexus en Honda voor de wegbereiding en het opvangen van alle rotte eieren van de conservativo’s.
Nog 6 weken…….
Laurens zegt
@Beetje Verward: jij en Autogek zijn goede voorbeelden van de klok en de klepel mentaliteit in groen Nederland. Veel lawaai, weinig inhoud.
Als je een probleem aanpakt, begin je met “de grootste en goedkoopste vis te vangen en op te eten”. Bij auto’s is dat dan bijvoorbeeld een taxi, die veel in stadscentra rijdt en veel kilometers maakt. In geval Autogek is dat eens goed kijken naar toekomstige vakantiebestemmingen en niet teveel waarde hechten aan CO2 compensatie fabeltjes.
Voor jullie beider bedrijfsauto praat je dan over stadskoeriersdiensten, of thuiswerk constructies. Tenzij ik me vergis, en jullie de luxe variant van de postbode zijn, wat is ook al weer de milieutechnische onderbouwing van jullie hybride auto? Oh ja, bijtelling…
Autogek zegt
Wat? nog 6 weken?
Benny1 zegt
Kijk zo is zuinig rijden opeens een stuk leuker geworden :) Ruim, comfortabel en toch hypocriet doen en de treehuggers om de oren slaan, win-win?
Beetje Verward zegt
@autogek
Ja: 6 weken. Of is het nog maar 5?
Beetje Verward zegt
@Bartes
Who cares? Mij in elk geval niet. Als het goed werkt (en dat doet het, want je laat echt een hoop andere zogenaamd snelle karretjes achter je) en je verbruikt nog altijd 25 tot 30% minder dan een vergelijkbare auto dan is het gewoon winst. Of dat nu 25% minder zuinig is dan opgegeven of niet.
Dat kun je van bijv. een BMW e-d niet echt zeggen. Die is ook 25% minder zuinig dan opgegeven maar loopt niet veel zuiniger dan een gewone BMW. En dan moet je ook nog elke keer met handen en voeten je start-stop systeem bedienen.
Benz.. zegt
Mercedes is zondermeer goed bezig de laatste tijd.. Na de S400 een nog snellere en krachtigere limo! zonder stickers een stuk mooier voor het oog..
Vroegwakker zegt
@Beetje Verward,
De conservativo’s krijgen het zwaar de komende jaren.
Heb wel een beetje mededogen met ze.
Thomas Bol zegt
Waarom geen facelift?
rene zegt
Laurens ,de productiekost wat het draaiend gedeelte betreft diesel-hybride daar zou je nog wel eens kunnen van verschieten.
Al eens een huidig dieselmotorblokje met al zijn attributen inclusief versnellingbak ed naakt zien liggen (staan)?
Laurens zegt
@rene: ja. Dat iets er ingewikkeld uitziet, wil niet zeggen dat het dat ook is.
rene zegt
Toch eigenaardig ,je hebt het over feiten en iedereen zwijgt .
rene zegt
Gemiddelde Nederlander ,Belg rijdt 30 a 40 Km per dag heen en weer in totaal ideaaaaal voor een mazout.