Wel het comfort en de actieradius, niet het verbruik!
Mercedes presenteert de nieuwste telg in de S-klasse familie. De S 560 e heeft een volledig elektrische range van ongeveer 50 kilometer en zoals je al raadde is het een plug-in hybride. De elektromotor heeft een vermogen van 90 kW (122 pk) wat wordt gecombineerd met de 367 pk’s uit de V6. In de vorige S 500 e was de verbrandingsmotor nog goed voor 333 pk en de elektromotor voor 109 paarden. De nieuweling is dus een klapje sterker.
Schakelen gebeurt met een 9G Tronic Plus. Verder nam de capaciteit van het accupakket iets toe naar 13,5 kWh, zonder dat de batterij groter werd. Sterker nog: alle elektrische goodies werden kleiner, waardoor de kofferbakruimte toenam van 395 naar 410 liter.
Gelukkig is ook aan de prestaties gedacht. De S 560 e doet 0-100 km/u in 5 tellen rond en heeft een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u. Het opgegeven verbruik is 2,1 liter per 100 kilometer, al zullen weinig medeweggebruikers het je in dank afnemen als je dat verbruik in de praktijk probeert te halen. Echt lekker schiet het namelijk niet op.
Verder legt Mercedes veel nadruk op ECO Assist. Dit systeem bepaalt de verhouding tussen elektro- en verbrandingsmotor en houdt daarbij rekening met de weg die komen gaat. Denk aan bochten, rotondes en andere mogelijke obstakels. Uiteindelijk is dit systeem natuurlijk vooral bedoeld om het verbruik te drukken.
st220 zegt
2,1….. lachertje!
aarsgewei zegt
@st220: gewoon volgens de testcyclus die voor iedere auto gebruikt wordt. Als je nooit verder dan 50km gaat is je verbruik van benzine zelf oneindig.
trustmeiamanengineer zegt
V6 of zes in lijn? Alle V6’en gaan eruit bij Mercedes toch?
In ieder geval de nieuwste generatie zescilinders zijn weer zes in lijn.
Dit lijkt me eigenlijk wel de ultieme S, nu dikke diesels niet meer “mogen”.
e39540itouring zegt
@trustmeiamanengineer: op de foto ziet het eruit als V6.
viertakt zegt
@trustmeiamanengineer: V6. Het is de Diesel V6 (gebruikt voor 350d varianten) die er uit gaat. Alleszins bij de personenwagens. Dat zal wel nog eventjes duren. V6 benzine blijft nog een tijdje !
galverink zegt
@trustmeiamanengineer: V6. Net even gecheckt met het persbericht.
jaso013 zegt
Heerlijk op papier weer lekker zuinig. In de praktijk 1op8….
viezefreddyw zegt
Haha, 2,1 liter… Dat gaat met gemak richting de 6,5 tot 7 liter op 100 kilometer en misschien nog wel meer. Mijn DS5H moet volgens het boekje gemiddeld 3,4 liter verbruiken maar doet met moeite 6,4. Wel een fijne auto, dat dan weer wel.
willeme zegt
@viezefreddyw: die Plugins kunnen superzuinig zijn en enorm zuipen.
Mijn moeder heeft een Outlander gehad, zo’n PHEV. Die reed vaak korte stukjes en kon thuis laden. Soms hoefde ze weken lang niet te tanken en reed ze met gemak 1 op 100. Maar volgas in de begrenzer (175 km/u) en je doet 1 op 6.
Dus mocht iemand veel rijden (of laten rijden in dit geval) in de randstad is zo’n S560e een top-optie. Maak je (heel) veel snelweg kilometers, pak zo’n S450 CDI.
Jammer alleen dat het Nederlandse belasting systeem wordt bepaald door die enorm variabele verbruikscijfers.
icloud zegt
2,1 liter haha..
Toch is het interieur de moeite waard!
thezwart zegt
Mercedes heeft de S sinds de facelift echt verpest, waar die koplampen zijn verre van geslaagd…
Loek zegt
@thezwart: ik ben er al aan gewend en vind hem wel mooi.
rijnounsdoor zegt
S-klasse voor zuinige managers…
Ik ben manager en zuinig. Maar deze zit er helaas niet in.