Neem een stevige zak met euro’s mee als de nieuwe GLE je hart veroverd heeft.
Nieuw is overigens een groot woord, je zou beter kunnen spreken van een gefacelifte ML. Afijn, de GLE mag vanaf € 67.600 mee naar huis. Voor dat geld krijg je een GLE 250 d met 204 pk’s. De bedragen lopen flink op bij de stevigere motoren met als hoogtepunt uiteraard de AMG’s, die pas vanaf € 167.000 mee naar huis mogen.
Leaserijders met een groot budget zijn uiteraard het meest geïnteresseerd ind e GLE 500 e 4MATIC, de hybrideversie die goed is voor 78 gram CO2 per kilometer en een theoretisch verbruik van 1 op 33. Deze versie mag voor € 79.500 mee naar huis, maar daarvoor krijgt de klant wel mooi 442 gecombineerde pk’s.
Voor u naar aanleiding van de getallen in de tabel denkt dat de Autoblog-zakjapanner het begeven heeft: er gaan wat pk’s verloren bij de samenwerking tussen elektro- en verbrandingsmotor. Vandaar dat de rekensom niet klopt.
Type | Vermogen | Prijs (incl. BTW en BPM) |
---|---|---|
GLE 250 d | 204 pk | € 67.600 |
GLE 250 d 4MATIC | 204 pk | € 72.200 |
GLE 350 d 4MATIC | 258 pk | € 82.300 |
GLE 400 4MATIC | 333 pk | € 87.500 |
GLE 500 e 4MATIC | 333 + 166 = 442 pk | € 79.500 |
GLE 500 4MATIC | 435 pk | € 123.700 |
Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC | 557 pk | € 167.000 |
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC | 585 pk | € 175.900 |
Uiteraard kunnen GLE’s met verschillende pakketten worden aangekleed met het AMG-pakket als meest sportieve optie. Beide AMG’s kunnen op hun beurt weer worden voorzien van exclusieve opties als een carbon motorcover, een luidere uitlaat en ander lichtmetaal.
Mercedes komt met een pickup
Overigens hebben we nog meer nieuws omtrent Mercedes. Onlangs werd de wereld opgeschrikt met het bericht dat de Duitsers met een heuse pickup bezig zijn, wat vandaag werd bevestigd. In samenwerking met Nissan komt er inderdaad een midsize pickup, die onderdelen deelt met de Nissan NP300. Meer nieuws daarover lees je HIER.
Rob zegt
Lol, een carbon motorkap! Ze bedenken steeds gekkere dingen daar in der Heimat.
Wat een totale onzin.
Author zegt
@Rob: @ziekegeest foutje mijnerzijds. Het gaat (gelukkig) niet om een carbon motorkap maar om een carbon motorcover.
Ram-G-maN zegt
@mauritsh: Je was me voor. Me so slow…
Ram-G-maN zegt
@Rob: Volgens mij is het geen carbon motorkap maar een koolstofvezel composieten motorbekleding (engine cover). Nog steeds belachelijk, maar toch heel wat anders.
jippie zegt
@Rob: die Heimat
audirijder zegt
Best wel jammer als je net die Volvo hebt besteld met een kleine viercilinder als je voor hetzelfde geld een heerlijke zescilinder kan rijden..
SimonMc zegt
@audirijder: Ik denk eerder andersom. Best jammer als je net deze Mercedes hebt besteld, als je ziet wat voor een chique wagen Volvo op de markt heeft gebracht?
Oh en straffe kerel als jij kan voelen hoeveel cilinders er onder de kap zitten… Ben je vergeten dat de Mercedes A/CLA “AMG” ook een 4-cilinder heeft, en AMG durft noemen? Maar als Volvo een 4-cilinder in z’n zeecontainer steekt ( want dat zijn alle SUV’s ), begin je te miepen over het aantal cilinders…Lekker belangrijk.
Ben anti-suv en zelfs pro Mercedes, maar sorry, deze GLE verbleekt wel mooi bij die nieuwe XC90 ( elke suv trouwens ).
audirijder zegt
@SimonMc: die auto’s zitten ook echt in hetzelfde segment…. Tevens bestel ik liever een BMW 135i, lekker 6 cilinders onder de kap.
Wat is je punt nu dan?
SimonMc zegt
@audirijder: Dus jij rijdt dan ook liever een 135i dan een i8, omdat in die i8 een 3 cilinder ligt?
Een auto is meer dan de motor die er in ligt hoor.
audirijder zegt
@SimonMc: Dat zeg ik niet. Zolang je auto’s hebt in hetzelfde segment en een 135i zit niet bij een i8 in het segment, dan kies ik altijd voor de auto’s met meer cilinders tenzij het boven de 8cilinders uitkomt, dan spelen er andere keuzes mee.
SimonMc zegt
@audirijder: Zou je bv een Z4 kiezen boven een S2000 puur om het aantal cilinders?
audirijder zegt
@SimonMc: ik zou dat soort auto’s al helemaal niet kiezen. Maar ik moet eerlijk bekennen ik ben wel fan van de Duitse drie. Dus het wordt dan de BMW.
mashell zegt
@audirijder: Bij een klein gebakje met matige geluidsdemping kun je nog horen hoeveel cilinders je hebt. Bij zo’n grote comfort SUV merk je dat helemaal niet. Daar is het belangrijker hoeveel speakers je audio installatie heeft.
Pordon zegt
@SimonMc: ik zou zeker voor de Mercedes gaan dan. Hoe goed een vier cilinder ook is, het zal nooit een zes cilinder worden en dat merk je echt tegenwoordig nog steeds bij het rijden.
gregorius zegt
@SimonMc: Je komt nu wel met een gek voorbeeld. Naar mijn mening zit er een verschil in Fun en alledaagse voertuigen.
Tijdens een MB dagje mocht ik, oa, op een nat-gehouden vliegveld een leuk parcourtje afleggen met A250s, A45s en een C63 coupe; direct na elkaar en er werd niet lullig gedaan over snelheid ed. Leuke bakkies die A45s; het 4×4 hielp inderdaad en met de kracht zat t goed. Dan stap je in de C63; je zwabbert aan alle kanten, je zet expres de tractioncontrol laag en laat m in een lage versnelling staan. Dan komt er opeens een echte smile op je gezicht. Die A45 houdt je niet bij, maar who cares.
Zal t me uitmaken of ik een 2.0 4cyl Volvo blok of een 3.0 6cyl MB; beide met rondom 300 pk? Waarschijnlijk niet echt: beiden zullen niet geweldig klinken en beide rijd je om van A naar B te geraken; in luxe.
Maar voor fun-auto’s gelden de cylinders wel. Ik houd van mijn e93 330. Ik sta achter mijn keuze om niet al dat extra geld uit te geven voor de m3 versie; maar elke keer als de 6cylinders hoor, denk ik wel, had ik die m3 moeten nemen?
lamborgfan zegt
@SimonMc: Dat ding is godsgruwelijk lelijk! Die voorkant hebben ze per ongeluk van de fh12 af genomen en passend gemaakt vanwege tijdsdruk..
Das dus nie hemal goed gegoaan..
ziekegeest zegt
Carbon fiber motorkap + Led logoprojector = de man van het kamp
Rob zegt
@ziekegeest:
Vergeet de Swarovski koplampglitters niet.
lambo4all zegt
@ziekegeest: het is GEEN carbon fiber motorkap, lezen aub.
gerjanm zegt
Die witte, afschuwelijk.
bigfun zegt
Iedereen zijn smaak, maar is een auto voor patsers imo
Alle nep jeeps en mercedessen of bmw’s met hoge wielen trouwens
rikdep zegt
@bigfun: -1
SimonMc zegt
@bigfun: +1
rikdep zegt
@SimonMc: -2
reistje zegt
Die carbon motorcover zal wel veel gewicht schelen op deze vrachtwagen.
Dutchdriftking zegt
Wel opvallend dat er tussen de instapper en het top model een ton(!) zit. En dan heeft dit top model in dit geval nog geen opties…..
lambo4all zegt
@dutchdriftking: voor die verbazing mag je voornamelijk bij de staat zijn en niet bij mercedes, ook heeft de instapper zeker niet minder opties dan het topmodel. Integendeel.
dhrwilders zegt
Dit moet de oude ML vervangen toch
SimonMc zegt
@dhrwilders: Zoals je kan lezen in de 2de zin, ja.
E34M5Touring zegt
Voorkant vind ik een stuk beter. De achterkant vind ik nog steeds niet mooi. Ik ben geloof ik een van de weinige hier maar ik vind dat Merc op dit moment echt prachtige interieurs maakt. Incl het navi scherm. Staat lekker modern vind ik.
awesome zegt
@E34M5Touring: die voorkant kun je aan beide kanten een baby kwijt… Ik ben er geen fan van.
E34M5Touring zegt
@awesome: Scheelt je mooi 2 Maxi Cosi’s. Dat geld kan je dan weer stukslaan op een verlichte ster en dorpellijsten met AMG in blauw neon!
Rob zegt
@E34M5Touring:
Jup, de laatste tijd weten ze best leuke interieurs te bouwen. Vooral de diepe ronde klokken doen het erg goed, maar de ML is nou niet het beste voorbeeld vind ik. De C-klasse, daar doen ze het precies goed:
http://img2.netcarshow.com/Mercedes-Benz-C-Class_Estate_2015_800x600_wallpaper_70.jpg
Stijlvol, maar op het randje van kitsch hoor, dat wel ;-)
Het schermpje is nog steeds niet mijn ding. Ik ben nog altijd fan van wegklapschermpjes. Audi is denk het enige merk dat dat nog heeft, jammer genoeg….
E34M5Touring zegt
@Rob: Ik vind dat hele lichte interieur met blauw lederen bovenkant echt prachtig. Met dat moderne hout er in. Erg fraai. Mooier dan veel BMW’s op het moment.
oktaan zegt
Het is en blijft overduidelijk. De Mercedes is de ultieme droom voor het paupervolk.
imdoctorbob zegt
Jullie doen nog steeds altijd alsof PKs van elektromotors en brandstofmotor een soort mysterieuze rekensom is. PKs van benzinemotor en elektromotor kun je prima bij elkaar optellen, je moet ze alleen bij hetzelfde toerental bekijken.
Author zegt
We zeggen nergens dat het een mysterieuze rekensom is. We geven alleen de gegevens zoals die door Mercedes naar buiten zijn gebracht met een bescheiden disclaimer erbij.
meridian zegt
Het mag dan allemaal zo wezen wat betreft de reacties maar Mercedes is ook nog nooit beticht van subtiliteit. Mercedes gaat eigenlijk altijd voor ‘in your face’ design. Wat weer opvallend goed samen gaat met het weggedrag van de gemiddelde Mercedes. Ook vaak niet subtiel en gebalanceerd.
Darahan zegt
Waarom Mercedes haar ML vernoemt naar een jaren 90 uitrustingsniveau van een 13 in een dozijn Japanner is mij een raadsel.
Esprit_de_Flandre zegt
@Darahan: Zelfde doelgroep…
r8quattro zegt
Best wel een fraai ding, maar zeker niet goedkoop, beter dan de nieuwe q7, x5.
Echter mis ik deze wel;
http://image.motortrend.com/f/wot/36-mpg-2014-audi-a8-among-four-new-audi-diesel-models-coming-to-la-show-293139/55291112/2014-audi-q7-tdi-rear-right-view.jpg
meridian zegt
Dat dashboard ook. Wat is dat voor knoppenkermis met allerlei drukke lijnen en ik weet niet hoeveel verschillende materialen.
lambo4all zegt
@meridian: nog nooit in een moderne auto met touchscreen gezeten zeker? Hoogst irritant dat je constant moet kijken wat je doet. En bij sommigen moet je zelfs voor de simpelste dingen door menu’s scrollen. Een simpel knopje voor de stoelverwarming is de beste oplossing vind ik. En Vergeleken met de panamera valt dit nog reuze mee kwa knoppen!
cadrez zegt
Waarom niet gewoon ML ? snap niet dat je typebenamingen zou moeten veranderen zolang er geen imagoproblemen zijn geweest met je vorige model.
SimonMc zegt
@cadrez: Mercedes’ modellenbenaming, is zeker voor de leek vrij verwarrend. Je had al in de off-road voertuigen G, GL,GLK en…ML. Snap je? ML was een beetje het buitenbeentje qua benaming, alhoewel het wel hun eerste SUV was. Ondertussen heb je nu ook al de GLA en GLE, dus men probeert dus echt een duidelijke lijn te trekken qua benaming.
De CL bv, is nu ook al een tijdje S Coupe geworden, om nog meer te duiden in welke klasse deze zich bevindt.
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: Vraag me af of de Mercedes-namen-rationalisatie eigenlijk wel nut heeft. Wie wat verstand heeft van MB en in de markt is voor een MB weet heus wel in welke klasse zijn beestje zit. Wie er geen verstand van maar wel geld voor heeft zal het zich wel laten uitleggen door de verkoper. En wie er geen verstand van en geen geld voor heeft, tja, wat maakt het uit dat die het niet snappen…
toyotafortuner zegt
Lekker! Alleen blijf ik de benaming van MB enorm ruk vinden
mashell zegt
@toyotafortuner: Jouw merk probeert de klant anders net zo te verwarren met de RAV4 en de GT86.
lambo4all zegt
@toyotafortuner: de benaming wordt juist een stuk duidelijker..?
bugatti2405 zegt
Kan verkeerd zitten maar ik dacht dat de GLE de x6/x4 van Mercedes was..?
SimonMc zegt
@bugatti2405: Het magische woordje is Coupé ;) .
mashell zegt
“er gaan wat pk’s verloren bij de samenwerking tussen elektro- en verbrandingsmotor”
Er gaat natuurlijk helemaal niks verloren. De benzine- en elektromotor leveren hun maximum vermogen gewoon niet tegelijk.
kennone zegt
Voorkant Mooi!! Achterkant Jammer!! (Of ik moet er nog even aan wennen)
Esprit_de_Flandre zegt
Ik snap echt niet hoe men zomaar eventjes 100.000 euro (!!!) kan bijrekenen voor een AMG-versie. Akkoord, zwaardere motor, carbon stukjes, sportievere sturing/vering/ophanging/shizzle, maar dan nog! Coolere bumpers (indien naar smaak) zijn gewoon een ander stuk plastiek, wat dus niet duurder hoeft te zijn (tenzij carbon, wat het niet is), vier uitlaten kosten echt niet het dubbel van twee in productiekosten, leer kost wel wat, maar het grootste deel van de stoel blijft gelijk, etc…
Maw: Een paar plastieken plaatjes met drie letters op zijn het duurste onderdeel van je bunker op wielen.
Niet dat ik het zou laten moest ik zelf over de middelen beschikken hoor…
mrniesoe zegt
@Esprit_de_Flandre: Goh,wat ben jij een azijnzeker zeg, die auto is dan ook voor mensen MET geld, en daarbij, die hoge prijs staat ook garant voor exclusiviteit, om te voorkomen dat een Mercedes 190-Marokkaan buurman ook niet dezelfde bijna-2-ton-kostende container staat te wassen op zijn oprit op 5m van je deur…
Esprit_de_Flandre zegt
@mrniesoe: Alsof een bijna-2-ton-kostende container-koper een Mercedes 190-Marokkaan buurman heeft…
mrniesoe zegt
@Esprit_de_Flandre: Yeah, weed man…
lambo4all zegt
@Esprit_de_Flandre: Mercedes rekent niet 100.000 euro voor een zwaardere motor, de helft van die ton die je extra betaald gaat naar de staat. iets dat je ook zelf had kunnen bedenken als je ook maar enkele seconden had nagedacht voordat je begon met zeiken…
Daarnaast heeft de amg veel duurdere ophanging en differentiëlen, remmen, velgen, koeling en ook de uitlaat zal minimaal 3 keer zo duur zijn ivm enorme hitte van de V8 t.o.v. de 4 cilinder. tel daar de motor bij op en die 50.000 extra is helemaal niet zo gek.
ook hier had je met een beetje denkwerk zelf op kunnen komen.
Esprit_de_Flandre zegt
@lambo4all: Oja, BTW en (bij jullie) BPM, niet aan gedacht idd. Ik trek mijn woorden in…
mrrallycross zegt
Ik wil ook een autoblog zakjapanner.
schellekens006 zegt
4 cilinder meuk.. Ik heb ook eens in 1999 een ML230 gehad. Nee pak gewoon een 6 pitter of blijf er af.
michaelcorleone zegt
De GLE AMG is een v/d mooiste SUV’s op de markt.