Vandaag werd dan na een hoop geplaag en gelek het doek van de nieuwe Mercedes GLC afgehaal. Deze SUV moet het opnemen tegen de BMW X3 en staat daarnaast z’n mannetje in het terrein.
Althans, da’s wat Mercedes ons wil laten geloven. Tijdens de presentatie rolden de Duitsers namelijk een met modder besmeurd exemplaar op, maar we weten natuurlijk allemaal dat GLC-kopers de SUV niet aanschaffen voor z’n terreincapaciteiten.
De GLC is gebaseerd op het platform waar ook de meest recente C-klasse op staat. Hij krijgt alleen wel een iets langere wielbasis dan de sedan. Het motorenaanbod bestaat bij de introductie uit twee diesels. De GLC 220d 4Matic is goed voor 170 pk, de GLC 250d 4Matic doet er met 204 pk een klein schepje bovenop.
Grootste nieuws is echter de komst van een plug-in hybrid, die GLC 350e heet. De aandrijflijn kennen we natuurlijk van de C350 Plug-in, maar kan in de grotere GLC logischerwijs niet dezelfde emissiecijfers bolwerken. Mercedes geeft voorlopig in elk geval een uitstoot van 60 gram CO2 per kilometer, dus 7% bijtelling gaat niet lukken.
Het aanbod aan benzinemotoren is in eerste instantie beperkt tot de GLC 250 met 211 pk. In een later stadium worden we ook nog verwend met een GLC 63 AMG, die dezelfde 4.0 V8 met twee turbo’s onder de kap heeft als de laatste C63 AMG. De meer gangbare versies moeten nog dit jaar bij de dealer komen te staan.
-edit: thanks! Is aangepast-
OT: Mooie auto, met AMG-pakket op de foto’s oogt ie wel wat breder zonder dat het een kamperbak wordt.
Deze is echt mooi. Goed gelukt!
En ik maar denken dat Audi luie designers heeft…
Dit lijkt een iets uitgerektere en opgehoogde C-klasse (wat het in feite ook is). Daarbij, als de terreincapaciteiten ruk zijn, waarom dan toch ren crossover/SUV? Hij is niet mooier. Maar wel zwaarder en duurder. Een C-klasse of E-klasse Estate is een veel vetere keuze, mijn inziens.
Daarnaast vond ik de vorige GLK wel wat hebben (een van de weinigen, I know). Deze heeft veel minder een eigen gezicht.
@gtwillem: Er is een markt voor, dus daarom. Mensen die een hoge zit waarderen willen geen C Klasse.
@stfu: dat is dan meteen het enige echte voordeel. Je hebt een hoge instap… Gelukkig ben ik nog niet zó oud ;-).
@gtwillem: en langere wielbasis dus waarschijnlijk ook ruimer. En heeft niks met oud te maken, het zit vaak ook gewoon lekkerder. Je kan ook stellen: haal de C Estate uit het gamma want dit is een betere auto ;)
@stfu: Waarschijnlijk wordt ie duurder en is de C-Klasse geschikter voor gunstigere bijtellingsnormen.
Zo is het bij velen, waarom een A4 Avant als je ook een Q5 kan nemen? Nou, ik zie genoeg A4 Avants. Meer dan Q5’s in ieder geval.
@gtwillem: Ook ik vind de huidige GLK wel fraai! Geen inwisselbaar uiterlijk. En inderdaad, ik zou sneller voor een C Estate gaan. Voor 65.000 euro hedde echt een dikke sjaak!
@gtwillem:
Zoals je weet heb ik niks met dit type auto’s maar ik heb weleens een off-road experience met de GLK gedaan.
Nu is de GLK technisch gewoon een C-klasse, wordt in dezelfde fabriek gebouwd op dezelfde bodemgroep, maar daar kon je capriolen mee uithalen die ik met een C-estate wel uit mijn hoofd laat.
Hij is zeker markanter dan deze GLC, maar voor een auto die ik ook redelijk nutteloos vind, vind ik hem wel fraai ivm de concurrentie.
@gtwillem: Hij heeft weinig persoonlijkheid maar dat is een eigenschap van dit segment vind ik. Q5 en X3 zeggen toch ook alleen: ‘ik had het budget niet voor mijn grotere broer.
@gillesvda: ik zie hier in Duitsland toch best veel SQ5jes. Die mensen hadden wel geld voor een Q7 maar waarschijnlijk niet het vrachtwagen rijbewijs dat je daarvoor nodig hebt. Een X5 of Q7 kan ook gewoon te groot en te lomp zijn.
@mashell: Een SQ5 is natuurlijk iets anders. Maar de gewone modellen zijn meer iets voor mensen die liever iets hoger zitten vanwege veiligheid en comfort maar ook niet te hard willen opvallen of groot doen. Of ben ik verkeerd?
@mashell: moet je maar een keer in de nieuwe ford f250 rijden, dat is lomp. Een x5 is daar niks mee
@gtwillem: Ik vind het juist knap dat ze hetzelfde gezicht op vele manieren herkenbaar kunnen maken. Ik zag de topic foto en wist meteen dat het wel een Merc maar geen ML of C Estate was.
@gtwillem: het grote verschil tussen audi designers en die van Mercedes is dat die van audi bij nieuwe modellen een facelift doorvoeren waarbij die van Mercedes zo nu en dan nog eens een nieuw gezicht creëren. Dat ze binnen een generatie nogal op elkaar lijken is nog nooit anders geweest.
Overigens vind ik de GLK ook best een mooie verschijning. In Nederland zie je die bijna niet maar de moffen kunnen deze beter waarderen. Daar rijdt de GLK nog best veel rond.
Het nieuwe Mercedes bevalt me wel..
Ze brengen de laatste tijd toch best wel mooie wagens op de markt!
@Dimglor: Interieur is vrijwel letterlijk C-klasse, maar dan net ff maatje groter.
@dawwg:
Ja en?
Wat is je punt?
Ik vind deze auto nog niet eens zo heel lelijk. Beter dan die X4 en die blokkige GLK…
NICE, ze zijn goed bezig, nu nog een vette c-coupé !!!!!!
@Pica: deze voldoet niet?
@Pica: Die komt eraan, nog ff wachten!
@lamborgfan:
Volgens het planbord in de fabriek staat die voor volgend jaar op de planning.
@Pica: als Mercedes nou de C klasse coupe de CLK noemt ben ik happy
Ach, er is een markt voor (verhoogde stations) dus prima toch? Maar waarom elk model dezelfde koplampen moet hebben is mij een raadsel…
Lelijk!!
In vergelijking met al die andere nieuwe GL- modellen valt deze qua uiterlijk nog wel mee
De nieuwe glk eigenlijk
In deze klasse, waar ik de wagens over het algemeen nutteloze lelijke gedrochten vind. Is dit toch wel een redelijk gelukte nutteloos gedrocht.
Hou bij de foto boven het artikel eens je hand voor de neus van de auto. En pak dan een plaatje van een Q5 er bij. Het is haast 1 op 1.
@dragspert: je kan zelfs nog de motorkap en een stuk koplamp laten staan. De grill en koplampen maken het verschil.
Zo da’s een mooie auto zeg! Op dat plastic fantastic opzet stuk van een navigatie na, een toppertje.
@JamesBond007: bestel jij hem toch lekker zonder scherm. Hang je je Tom tommetje aan het raam. Ik dacht dat 007 overal de weg wel zou weten.
@kvgorp: lekker de Sony op een zuignap, of met Bluetooth werken. Of wacht, dat werkt zeker alleen via dat scherm…
@jamesbond007: voor jou hebben ze vast nog wel ergens een old skool parrot in het magazijn liggen. Die schroeven ze er met liefde in.
Ondanks dat ik de GLK iets aparts vonf maar ook gaaf ziet deze er schitterend uit! @autoblog: Komt de c350e in aanmerking voor 7% of niet, ken de cijfers niet uit mijn hoofd. Overigens hoop ik dat z binnekort met die GLB komen, die veel weg heeft van die mercedes G concept car van (2 jaar?) geleden
@henkhupelschoten: Nope, zal het er effe bij zetten.
Dit is echt lelijk en weeral dezelfde koplampen. Het begint daar wel een beetje saai te worden vind ik
@gillesss123: jij bent lelijk hier :)
Nein. Uber hässlich!
Ziet er echt goed uit!
Mooi ding!
Mercedes heeft weer eens een mooi model neergezet. Uitgebalanceerd ontwerp dat stoer maar ook nog enigzins sierlijk is. En met een erg mooi interieur. Samen met de Evoque de mooiste in deze klasse.
@moveyourmind:
Het staat iedereen natuurlijk vrij om ervan te vinden wat jij ervan vindt. Wat ik ervan vind? Vanaf de zijkant gezien vind ik hem in ’t geheel niet evenwichtig. De neus belooft veel, maar de korte achterkant vind ik er helemaal niet bij passen.
En wat het interieur betreft: Het navigatie-ding op het dashboard vind ik afschuwelijk, om nog maar te zwijgen over die blauwe “belijning” langs de middenconsole en in de deurpanelen: Overdreven en goedkoop ogend. In mijn ogen een Mercedes volkomen onwaardig.
@9000cse: Jij ziet zeker liever een degelijk maar functioneel interieur met als enige frivoliteiten een turbometer en een fasten your seatbelt lampje dat eruit ziet alsof het uit een vliegtuig is gehaald?
Zo ja, dan zijn we het toch met elkaar eens, want dat is pas echt mooi ;)
@moveyourmind:
Ik vermoed dat je hierbij gekeken hebt naar m’n avatar. Ik heb -lang geleden- inderdaad eens een Saab 9000cse gereden. Een 2.3 lpt met een in donker hout uitgevoerd dashboard. En ik vond het werkelijk prachtig! Daarbij vond ik het ’n heerlijke rijmachine.Maar ik was(!) een echte Volvo-enthousiast Ik houd inderdaad niet zo van frivoliteiten: Functionaliteit = gemakkelijke/overzichtelijke bediening staat bij mij voorop, samen met betrouwbaarheid. En het mag gerust mooi zijn (= voldoen aan mijn eigen smaak), maar, met zo’n 120.000km/jaar, kijk ik natuurlijk veel vaker door m’n voorruit, in m’n spiegels en op m’n TomTom i.p.v. naar m’n dashboard.
De nieuwe design koers van Mercedes kan ik zeker waarderren, als ik de nieuwe 7-serie van BMW zie schrik wel en houd ik mijn hart was voor de nieuwe 5-serie. Terwijl BMW beest fraaie auto’s maakt.
Worden de rollen tussen Mercedes en BMW omgedraaid, waar BMW een strak/sportief en Mercedes een iet wat stoffig en oud imago had. Lijkt Mercedes een heel ander weg ingeslagen, als je het mij vraagt positief en helemaal juist. Mercedes is gewoon helemaal fris, hip, modern en dat stoffige is weg.
Als je Jurassic World hebt gezien, snap je dat Mercedes de juiste keuze was voor de film. Heb zowel van de film als de auto’s die erin zaten genoten. Goede reclame.
@michaelcorleone: waarderren moet zijn waarderen en beest best.
@jrmpower24: Ben gewoon eerlijk, terwijl ik misschien het meeste met BMW heb/had. Elk merk heeft wel mooie auto’s. De nieuwe 7-serie is niet echt mooi. Fraai vanaf bepaalde hoeken maar verder niet mooier dan zijn concurrenten. De A8, S en de XJ genieten mijn voorkeur. Normaal gesproken was ik niet van de S, omdat ik die meer voor mannen op leeftijd vind (de S Coupe buitengelaten). Eerlijk is eerlijk de S ziet er wel schitterend uit naar mijn mening, met name het interieur.
Kijk naar het interieur van de nieuwe en de oude S-Klasse, een wereld van verschil. Het interieur van de 7-serie ziet er bijna hetzelfde en oogt op bepaalde punten zelfs goedkoop.
De Audi A8 kan ik altijd wel waarderen, een tijdloze auto. Iets dat wel belangrijk is in deze klasse en perfect afgewekt die ook nog mooi eruit ziet.
De XJ is schitterend met zijn Coupe-achtige daklijnen en bijzonder, plus interieur dat op een boot is geinspireerd die klasse uitstraalt. Klassiek en modern is typisch Brits. Een auto die Bentley overbodig maakt.
@michaelcorleone: want de 7 serie is zo’n lelijke auto..
Whahaha!!
Van de zijkant vind ik hem heel erg lijken op een Q5
-edit: attent van je maar hou het gezellig-
@jrk68: dat begint toch echt bij jezelf denk ik
@reinoutgtr:
Jij bent degene die de enorme vouwen aan de zijkant niet ziet, om het gezellig te houden…?
Ik zie gewoon een Q5?
Saai, maar dat is wat de markt wil. De GLK had gewoon teveel karakter voor de gemiddelde SUV koper. Ik ben benieuwd naar de prijs. De GLA is al zo loeiduur dat ik vermoed dat deze toch diep in E klasse territorium zal duiken.
Vind m niet eens zo verkeerd ogen
Echt een stuk mooier dan de GLK, maar daarmee ook wel wat saaier. Ik vind hem echter wel de mooiste in z’n klasse. Maar zoals @gtwillem al zegt: Dit is gewoon een C Estate die een wilde nacht met de Xerox heeft gehad. Vooral het interieur lijkt wel één op één overgenomen.
@berlinetta: Of een C-Estate met anabolen.
Het ietwat “truttige” imago van de GLK heeft deze wagen van zich afgeschud. De voorzijde is erg geslaagd, echter vind ik de achterkant uit proportie ogen. Wat mij verder opvalt is de erg brede middenconsole in de varianten van de C-klasse; erg veel loze ruimte, te pompeus als je het mij vraagt, dat had iets scherper gemogen.
Wuut? Geen V6 diesel? Zonde – dat gepruttel van 4 pitjes is toch echt jammer in zo’n terreinbak. Ff wachten dan maar
@summersky: er zullen vast wel zescilinders komen in diesel en benzine varianten.
Weer zo een achterlijke tomtom op de dash. Wat bezielt ze toch…
Schitterende auto met uitzondering van de stekker. Mooie lijnen. BMW ligt echt achter met de X3. Gaat tijd worden dat BMW met modernere X3 komt want net als de 3 serie is het allemaal oud qua look en feel.
Deze GLC bevalt me wel. Het is 1 van de weinige mercedesen die mij bevalt :D
Ben het eensch met de meute…Best een geslaagde bak zo te zien. Het front met die Mercedes lampen nieuwe stijl werkt op een of andere manier wat beter op deze auto dan op sommige andere Mercs en de rest van de auto ziet er ook gewoon netjes uit.
Ook een hele verbetering tov de GLK als je het mij vraagt, dat vond ik toch een beetje een ielig ding waarvan ikzelf verbaasd stond dat ze daarmee wilden concurreren met de X3. Vooral de versie van voor de lift was echt een klasse minder dan de concurrentie IMO.
Maar goed nu deze, ik denk dat dit wel eens een verkoopsucces(je) kan gaan worden voor Mercedes in Europa. Goed formaat, goede looks…best wel noice.
Poepoe wat een lelijk hok, doe mij dan maar een xc60
Heel snel stoppen met de GLK en deze neerzetten.
Prachtkar.
What’s next? Electrificeren en dan noemen we hem GLCe?
Nou ja, autorijden is niet voor analfabeten..
@vos115: glc 350e
Al die nieuwe niches toch ook bij de duitse drie, t is nou wel eens klaar hoop ik, het mag dan wel geld opleveren, maar er moet toch wel iemand aan imago denken?!
deze vind ik overigens wel mooi hoor!
Eerst int echt zien
Eindelijk weer een Mercedes die er fatsoenlijk uitziet. De s begint wel steeds mooier te worden maar op het moment vind ik de rest een beetje matig.
Vind hem er beter uitzien dan de ML, euh GLE
Ik rij regelmatig in Italië en daar is dit maatje SUV uitermate geschikt vervoer. Niet overal ligt het asfalt er zo strak bij als bij ons in NL (lees: bijna nergens) Q7, GLE, X5, range-rover zijn daar simpelweg niet prettig door het verkeer te manoeuvreren. Dus roepen dat het nutteloze SUV’s zijn, is nogal kortzichtig.
Ziet er nog best uit. Nu inderdaad no de AMG versie.
Een brave blonde huismoeders auto…, of was dat de GLA al??