Vandaag werd dan na een hoop geplaag en gelek het doek van de nieuwe Mercedes GLC afgehaal. Deze SUV moet het opnemen tegen de BMW X3 en staat daarnaast z’n mannetje in het terrein.
Althans, da’s wat Mercedes ons wil laten geloven. Tijdens de presentatie rolden de Duitsers namelijk een met modder besmeurd exemplaar op, maar we weten natuurlijk allemaal dat GLC-kopers de SUV niet aanschaffen voor z’n terreincapaciteiten.
De GLC is gebaseerd op het platform waar ook de meest recente C-klasse op staat. Hij krijgt alleen wel een iets langere wielbasis dan de sedan. Het motorenaanbod bestaat bij de introductie uit twee diesels. De GLC 220d 4Matic is goed voor 170 pk, de GLC 250d 4Matic doet er met 204 pk een klein schepje bovenop.
Grootste nieuws is echter de komst van een plug-in hybrid, die GLC 350e heet. De aandrijflijn kennen we natuurlijk van de C350 Plug-in, maar kan in de grotere GLC logischerwijs niet dezelfde emissiecijfers bolwerken. Mercedes geeft voorlopig in elk geval een uitstoot van 60 gram CO2 per kilometer, dus 7% bijtelling gaat niet lukken.
Het aanbod aan benzinemotoren is in eerste instantie beperkt tot de GLC 250 met 211 pk. In een later stadium worden we ook nog verwend met een GLC 63 AMG, die dezelfde 4.0 V8 met twee turbo’s onder de kap heeft als de laatste C63 AMG. De meer gangbare versies moeten nog dit jaar bij de dealer komen te staan.
granlusso zegt
-edit: thanks! Is aangepast-
OT: Mooie auto, met AMG-pakket op de foto’s oogt ie wel wat breder zonder dat het een kamperbak wordt.
reggie-boy_rood zegt
Deze is echt mooi. Goed gelukt!
gtwillem zegt
En ik maar denken dat Audi luie designers heeft…
Dit lijkt een iets uitgerektere en opgehoogde C-klasse (wat het in feite ook is). Daarbij, als de terreincapaciteiten ruk zijn, waarom dan toch ren crossover/SUV? Hij is niet mooier. Maar wel zwaarder en duurder. Een C-klasse of E-klasse Estate is een veel vetere keuze, mijn inziens.
Daarnaast vond ik de vorige GLK wel wat hebben (een van de weinigen, I know). Deze heeft veel minder een eigen gezicht.
stfu zegt
@gtwillem: Er is een markt voor, dus daarom. Mensen die een hoge zit waarderen willen geen C Klasse.
gtwillem zegt
@stfu: dat is dan meteen het enige echte voordeel. Je hebt een hoge instap… Gelukkig ben ik nog niet zó oud ;-).
stfu zegt
@gtwillem: en langere wielbasis dus waarschijnlijk ook ruimer. En heeft niks met oud te maken, het zit vaak ook gewoon lekkerder. Je kan ook stellen: haal de C Estate uit het gamma want dit is een betere auto ;)
mercedesclk350 zegt
@stfu: Waarschijnlijk wordt ie duurder en is de C-Klasse geschikter voor gunstigere bijtellingsnormen.
Zo is het bij velen, waarom een A4 Avant als je ook een Q5 kan nemen? Nou, ik zie genoeg A4 Avants. Meer dan Q5’s in ieder geval.
granlusso zegt
@gtwillem: Ook ik vind de huidige GLK wel fraai! Geen inwisselbaar uiterlijk. En inderdaad, ik zou sneller voor een C Estate gaan. Voor 65.000 euro hedde echt een dikke sjaak!
jrk68 zegt
@gtwillem:
Zoals je weet heb ik niks met dit type auto’s maar ik heb weleens een off-road experience met de GLK gedaan.
Nu is de GLK technisch gewoon een C-klasse, wordt in dezelfde fabriek gebouwd op dezelfde bodemgroep, maar daar kon je capriolen mee uithalen die ik met een C-estate wel uit mijn hoofd laat.
Hij is zeker markanter dan deze GLC, maar voor een auto die ik ook redelijk nutteloos vind, vind ik hem wel fraai ivm de concurrentie.
gillesvda zegt
@gtwillem: Hij heeft weinig persoonlijkheid maar dat is een eigenschap van dit segment vind ik. Q5 en X3 zeggen toch ook alleen: ‘ik had het budget niet voor mijn grotere broer.
mashell zegt
@gillesvda: ik zie hier in Duitsland toch best veel SQ5jes. Die mensen hadden wel geld voor een Q7 maar waarschijnlijk niet het vrachtwagen rijbewijs dat je daarvoor nodig hebt. Een X5 of Q7 kan ook gewoon te groot en te lomp zijn.
gillesvda zegt
@mashell: Een SQ5 is natuurlijk iets anders. Maar de gewone modellen zijn meer iets voor mensen die liever iets hoger zitten vanwege veiligheid en comfort maar ook niet te hard willen opvallen of groot doen. Of ben ik verkeerd?
4244cc zegt
@mashell: moet je maar een keer in de nieuwe ford f250 rijden, dat is lomp. Een x5 is daar niks mee
mercedesclk350 zegt
@gtwillem: Ik vind het juist knap dat ze hetzelfde gezicht op vele manieren herkenbaar kunnen maken. Ik zag de topic foto en wist meteen dat het wel een Merc maar geen ML of C Estate was.
lekbak zegt
@gtwillem: het grote verschil tussen audi designers en die van Mercedes is dat die van audi bij nieuwe modellen een facelift doorvoeren waarbij die van Mercedes zo nu en dan nog eens een nieuw gezicht creëren. Dat ze binnen een generatie nogal op elkaar lijken is nog nooit anders geweest.
Overigens vind ik de GLK ook best een mooie verschijning. In Nederland zie je die bijna niet maar de moffen kunnen deze beter waarderen. Daar rijdt de GLK nog best veel rond.
Dimglor zegt
Het nieuwe Mercedes bevalt me wel..
Ze brengen de laatste tijd toch best wel mooie wagens op de markt!
dawwg zegt
@Dimglor: Interieur is vrijwel letterlijk C-klasse, maar dan net ff maatje groter.
Dimglor zegt
@dawwg:
Ja en?
Wat is je punt?
blackf430 zegt
Ik vind deze auto nog niet eens zo heel lelijk. Beter dan die X4 en die blokkige GLK…
Pica zegt
NICE, ze zijn goed bezig, nu nog een vette c-coupé !!!!!!
mercedesclk350 zegt
@Pica: deze voldoet niet?
lamborgfan zegt
@Pica: Die komt eraan, nog ff wachten!
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Volgens het planbord in de fabriek staat die voor volgend jaar op de planning.
r32turbo zegt
@Pica: als Mercedes nou de C klasse coupe de CLK noemt ben ik happy
stfu zegt
Ach, er is een markt voor (verhoogde stations) dus prima toch? Maar waarom elk model dezelfde koplampen moet hebben is mij een raadsel…
philipf zegt
Lelijk!!
bazzelijn zegt
In vergelijking met al die andere nieuwe GL- modellen valt deze qua uiterlijk nog wel mee
richman zegt
De nieuwe glk eigenlijk
lambo4all zegt
In deze klasse, waar ik de wagens over het algemeen nutteloze lelijke gedrochten vind. Is dit toch wel een redelijk gelukte nutteloos gedrocht.
dragspert zegt
Hou bij de foto boven het artikel eens je hand voor de neus van de auto. En pak dan een plaatje van een Q5 er bij. Het is haast 1 op 1.
marc94 zegt
@dragspert: je kan zelfs nog de motorkap en een stuk koplamp laten staan. De grill en koplampen maken het verschil.
JamesBond007 zegt
Zo da’s een mooie auto zeg! Op dat plastic fantastic opzet stuk van een navigatie na, een toppertje.
Kvgorp zegt
@JamesBond007: bestel jij hem toch lekker zonder scherm. Hang je je Tom tommetje aan het raam. Ik dacht dat 007 overal de weg wel zou weten.
JamesBond007 zegt
@kvgorp: lekker de Sony op een zuignap, of met Bluetooth werken. Of wacht, dat werkt zeker alleen via dat scherm…
Kvgorp zegt
@jamesbond007: voor jou hebben ze vast nog wel ergens een old skool parrot in het magazijn liggen. Die schroeven ze er met liefde in.
henkhupelschoten zegt
Ondanks dat ik de GLK iets aparts vonf maar ook gaaf ziet deze er schitterend uit! @autoblog: Komt de c350e in aanmerking voor 7% of niet, ken de cijfers niet uit mijn hoofd. Overigens hoop ik dat z binnekort met die GLB komen, die veel weg heeft van die mercedes G concept car van (2 jaar?) geleden
Author zegt
@henkhupelschoten: Nope, zal het er effe bij zetten.
gillesss123 zegt
Dit is echt lelijk en weeral dezelfde koplampen. Het begint daar wel een beetje saai te worden vind ik
mrniesoe zegt
@gillesss123: jij bent lelijk hier :)
clarkson zegt
Nein. Uber hässlich!
scottishcarspotter2000 zegt
Ziet er echt goed uit!
Dutchdriftking zegt
Mooi ding!
moveyourmind zegt
Mercedes heeft weer eens een mooi model neergezet. Uitgebalanceerd ontwerp dat stoer maar ook nog enigzins sierlijk is. En met een erg mooi interieur. Samen met de Evoque de mooiste in deze klasse.
9000cse zegt
@moveyourmind:
Het staat iedereen natuurlijk vrij om ervan te vinden wat jij ervan vindt. Wat ik ervan vind? Vanaf de zijkant gezien vind ik hem in ’t geheel niet evenwichtig. De neus belooft veel, maar de korte achterkant vind ik er helemaal niet bij passen.
En wat het interieur betreft: Het navigatie-ding op het dashboard vind ik afschuwelijk, om nog maar te zwijgen over die blauwe “belijning” langs de middenconsole en in de deurpanelen: Overdreven en goedkoop ogend. In mijn ogen een Mercedes volkomen onwaardig.
moveyourmind zegt
@9000cse: Jij ziet zeker liever een degelijk maar functioneel interieur met als enige frivoliteiten een turbometer en een fasten your seatbelt lampje dat eruit ziet alsof het uit een vliegtuig is gehaald?
Zo ja, dan zijn we het toch met elkaar eens, want dat is pas echt mooi ;)
9000cse zegt
@moveyourmind:
Ik vermoed dat je hierbij gekeken hebt naar m’n avatar. Ik heb -lang geleden- inderdaad eens een Saab 9000cse gereden. Een 2.3 lpt met een in donker hout uitgevoerd dashboard. En ik vond het werkelijk prachtig! Daarbij vond ik het ’n heerlijke rijmachine.Maar ik was(!) een echte Volvo-enthousiast Ik houd inderdaad niet zo van frivoliteiten: Functionaliteit = gemakkelijke/overzichtelijke bediening staat bij mij voorop, samen met betrouwbaarheid. En het mag gerust mooi zijn (= voldoen aan mijn eigen smaak), maar, met zo’n 120.000km/jaar, kijk ik natuurlijk veel vaker door m’n voorruit, in m’n spiegels en op m’n TomTom i.p.v. naar m’n dashboard.
michaelcorleone zegt
De nieuwe design koers van Mercedes kan ik zeker waarderren, als ik de nieuwe 7-serie van BMW zie schrik wel en houd ik mijn hart was voor de nieuwe 5-serie. Terwijl BMW beest fraaie auto’s maakt.
Worden de rollen tussen Mercedes en BMW omgedraaid, waar BMW een strak/sportief en Mercedes een iet wat stoffig en oud imago had. Lijkt Mercedes een heel ander weg ingeslagen, als je het mij vraagt positief en helemaal juist. Mercedes is gewoon helemaal fris, hip, modern en dat stoffige is weg.
Als je Jurassic World hebt gezien, snap je dat Mercedes de juiste keuze was voor de film. Heb zowel van de film als de auto’s die erin zaten genoten. Goede reclame.
michaelcorleone zegt
@michaelcorleone: waarderren moet zijn waarderen en beest best.
michaelcorleone zegt
@jrmpower24: Ben gewoon eerlijk, terwijl ik misschien het meeste met BMW heb/had. Elk merk heeft wel mooie auto’s. De nieuwe 7-serie is niet echt mooi. Fraai vanaf bepaalde hoeken maar verder niet mooier dan zijn concurrenten. De A8, S en de XJ genieten mijn voorkeur. Normaal gesproken was ik niet van de S, omdat ik die meer voor mannen op leeftijd vind (de S Coupe buitengelaten). Eerlijk is eerlijk de S ziet er wel schitterend uit naar mijn mening, met name het interieur.
Kijk naar het interieur van de nieuwe en de oude S-Klasse, een wereld van verschil. Het interieur van de 7-serie ziet er bijna hetzelfde en oogt op bepaalde punten zelfs goedkoop.
De Audi A8 kan ik altijd wel waarderen, een tijdloze auto. Iets dat wel belangrijk is in deze klasse en perfect afgewekt die ook nog mooi eruit ziet.
De XJ is schitterend met zijn Coupe-achtige daklijnen en bijzonder, plus interieur dat op een boot is geinspireerd die klasse uitstraalt. Klassiek en modern is typisch Brits. Een auto die Bentley overbodig maakt.
jrmpower24 zegt
@michaelcorleone: want de 7 serie is zo’n lelijke auto..
Whahaha!!
reinoutgtr zegt
Van de zijkant vind ik hem heel erg lijken op een Q5
jrk68 zegt
-edit: attent van je maar hou het gezellig-
reinoutgtr zegt
@jrk68: dat begint toch echt bij jezelf denk ik
jrk68 zegt
@reinoutgtr:
Jij bent degene die de enorme vouwen aan de zijkant niet ziet, om het gezellig te houden…?
ghost zegt
Ik zie gewoon een Q5?
mashell zegt
Saai, maar dat is wat de markt wil. De GLK had gewoon teveel karakter voor de gemiddelde SUV koper. Ik ben benieuwd naar de prijs. De GLA is al zo loeiduur dat ik vermoed dat deze toch diep in E klasse territorium zal duiken.
toyotafortuner zegt
Vind m niet eens zo verkeerd ogen
berlinetta zegt
Echt een stuk mooier dan de GLK, maar daarmee ook wel wat saaier. Ik vind hem echter wel de mooiste in z’n klasse. Maar zoals @gtwillem al zegt: Dit is gewoon een C Estate die een wilde nacht met de Xerox heeft gehad. Vooral het interieur lijkt wel één op één overgenomen.
michaelcorleone zegt
@berlinetta: Of een C-Estate met anabolen.
VolvoXCseries zegt
Het ietwat “truttige” imago van de GLK heeft deze wagen van zich afgeschud. De voorzijde is erg geslaagd, echter vind ik de achterkant uit proportie ogen. Wat mij verder opvalt is de erg brede middenconsole in de varianten van de C-klasse; erg veel loze ruimte, te pompeus als je het mij vraagt, dat had iets scherper gemogen.
SummerSky zegt
Wuut? Geen V6 diesel? Zonde – dat gepruttel van 4 pitjes is toch echt jammer in zo’n terreinbak. Ff wachten dan maar
gtwillem zegt
@summersky: er zullen vast wel zescilinders komen in diesel en benzine varianten.
crazyt zegt
Weer zo een achterlijke tomtom op de dash. Wat bezielt ze toch…
730ld zegt
Schitterende auto met uitzondering van de stekker. Mooie lijnen. BMW ligt echt achter met de X3. Gaat tijd worden dat BMW met modernere X3 komt want net als de 3 serie is het allemaal oud qua look en feel.
groggys zegt
Deze GLC bevalt me wel. Het is 1 van de weinige mercedesen die mij bevalt :D
jaapiyo zegt
Ben het eensch met de meute…Best een geslaagde bak zo te zien. Het front met die Mercedes lampen nieuwe stijl werkt op een of andere manier wat beter op deze auto dan op sommige andere Mercs en de rest van de auto ziet er ook gewoon netjes uit.
Ook een hele verbetering tov de GLK als je het mij vraagt, dat vond ik toch een beetje een ielig ding waarvan ikzelf verbaasd stond dat ze daarmee wilden concurreren met de X3. Vooral de versie van voor de lift was echt een klasse minder dan de concurrentie IMO.
Maar goed nu deze, ik denk dat dit wel eens een verkoopsucces(je) kan gaan worden voor Mercedes in Europa. Goed formaat, goede looks…best wel noice.
v60polestar zegt
Poepoe wat een lelijk hok, doe mij dan maar een xc60
vos115 zegt
Heel snel stoppen met de GLK en deze neerzetten.
Prachtkar.
What’s next? Electrificeren en dan noemen we hem GLCe?
Nou ja, autorijden is niet voor analfabeten..
boxergt zegt
@vos115: glc 350e
porscheisthebest zegt
Al die nieuwe niches toch ook bij de duitse drie, t is nou wel eens klaar hoop ik, het mag dan wel geld opleveren, maar er moet toch wel iemand aan imago denken?!
deze vind ik overigens wel mooi hoor!
tyso44quattro zegt
Eerst int echt zien
mrB zegt
Eindelijk weer een Mercedes die er fatsoenlijk uitziet. De s begint wel steeds mooier te worden maar op het moment vind ik de rest een beetje matig.
lamborgfan zegt
Vind hem er beter uitzien dan de ML, euh GLE
jorden zegt
Ik rij regelmatig in Italië en daar is dit maatje SUV uitermate geschikt vervoer. Niet overal ligt het asfalt er zo strak bij als bij ons in NL (lees: bijna nergens) Q7, GLE, X5, range-rover zijn daar simpelweg niet prettig door het verkeer te manoeuvreren. Dus roepen dat het nutteloze SUV’s zijn, is nogal kortzichtig.
mrrallycross zegt
Ziet er nog best uit. Nu inderdaad no de AMG versie.
Rob zegt
Een brave blonde huismoeders auto…, of was dat de GLA al??