Hier moet de gemeente het meeste de begroting op orde krijgen door de meeste flitspalen te plaatsen. Gezellig!
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten in het leven. Met flitspalen is dat natuurlijk niet anders. Het is namelijk altijd een combinatie tussen een veiligheidsverhogend middel en een digitale collectebus.
Gemeenten zijn niet verplicht ze toe te passen. Er zijn namelijk een verschillend aantal flitspalen per gemeenten. Dat is begrijpelijk, want in de ene gemeente is de verkeersveiligheid (of de financiële huishouding) beter voor elkaar dan in in de andere.
Flitsers per gemeente per 1.000 km
Maar welke gemeente is dan het ergst qua flitspalen? Nou, dat antwoord hebben we voor je. Wij hebben namelijk ontdekt dat het Algemeen Dagblad heeft ontdekt dat Goldenstein Legal (juridische specialisten) een onderzoek heeft gedaan. Die hebben de palen afgewogen tegen de strekkende kilometer weg per gemeente. Net als bij de bijzondere liefdesrelatie tussen Meneer Sanderink en Mevrouw van Rijnsbroek waren de resultaten schokkend te noemen.
Gemiddeld zijn er 11,6 flitspalen per gemeente per 1.000 km. Dat valt dus eigenlijk heel erg mee. Het zal je niet verbazen dat de gemeentes met de meeste palen een stuk groter zijn: Den Haag en Rotterdam. In beide gemeenten staan 22 flitsers.
Meeste flitspalen in Nederland?
Is er een gemeente die negatief/positief opvalt? Jazeker, dat is Nijmegen, de stad waar de auto keihard gecanceld wordt en ze inzetten op ‘zeer goed openbaar vervoer’ en het verwijderen van parkeerplaatsen voor je deur.
In Nijmegen staan namelijk minimaal 20 palen en dat is eigenlijk best vreemd, want Nijmegen een is een veel kleinere gemeente. Sterker nog, de flitspaaldichtheid met 30,12 palen per 1.000 km is zelfs groter dan in sommige grote steden. Nog sterker nog, de dichtheid is op Haarlem na het grootst. Ja, in Haarlem moet je het meest uitkijken, daar staan 31,25 palen per 1.000 km.
Positie | Gemeente | Paal per 1.000 km |
1 | Haarlem | 31,25 |
2 | Nijmegen | 30,12 |
3 | Amersfoort | 25 |
4 | Eindhoven | 19,63 |
5 | ‘s-Hertogenbosch | 19,59 |
6 | Den Haag | 19,18 |
7 | Arnhem | 17,93 |
8 | Tilburg | 12,26 |
9 | Haarlemmermeer | 12,05 |
10 | Utrecht | 10,92 |
11 | Rotterdam | 10,84 |
12 | Zwolle | 10,28 |
13 | Groningen | 10,1 |
14 | Zaanstad | 9,93 |
15 | Almere | 9,33 |
16 | Amsterdam | 6,8 |
17 | Enschede | 5,99 |
18 | Breda | 5,74 |
19 | Apeldoorn | 3,13 |
20 | Zoetermeer | 2,46 |
Via: AD Auto.
moveyourmind zegt
Links Nijmegen, mooie stad aan de Waal
Er wandelen mensen langs NEC vlaggen en vaandels
Waar Lenin en Marx nog steeds op een voetstuk staan
En niemand die werkt, ambtenaren en krakers
Terwijl te pas en te onpas flitsers worden geplaatst.
Jarenlang socialisme, er is in die tijd veel bereikt
Maar wat is nou die heilstad als overal camera’s staan
Als je bang en voorzichtig met je gaspedaal moet omgaan
Ach wat is nou die heilstad, zeg mij wat is hij waard
Wanneer iemand die auto rijdt voor vogelvrij wordt verklaard
Robert zegt
Het is nog vroeg, maar jij wint vandaag het internet 🥳
ukbob zegt
Prachtig!
werf76 zegt
Automobilisten zijn al heel lang vogel vrij verklaard tov fietsers.
gregorius zegt
Is dit een leeftijdscheck… voor alle mensen die de referentie niet begrijpen? Iig geslaagd! Mooi aangepast.
Loek zegt
@gregorius: of je Klein Orkest kent zo ja of zo nee is meer een kwestie van een bord voor je kop dan leeftijd, al toen ik in 2005 nog een jong broekie was kende ik ze al ;) is gewoon cultureel erfgoed!
timdawg zegt
Klasse!
Hawkeye72 zegt
Kunstig!
Roskampies zegt
Goed gedaan! Erg grappig
Dutchdriftking zegt
Worden alleen de wegen waar de gemeente beheerder van is ook meegenomen, of de provinciale en rijkswegen ook?
rwdftw zegt
Een kleine nuance is op zijn plaats. Gemeentes mogen niet zelf overal palen neerzetten. Het Openbaar Ministerie bepaalt of er een paal nodig is na aanvraag van een gemeente.
De inkomsten uit de paal stromen ook rechtstreeks de rijksbegroting in, en niet die van de gemeente.
potver7 zegt
Het aantal flitspalen heeft helemaal niks met de financiële huishouding van de gemeente te maken. De gemeente ziet er namelijk helemaal niks van terug…
mashell zegt
Conclusie: een gemeenten die er voor de burger is, die heeft geen flitspaal.
Johanneke zegt
Bij het lezen van de titel dacht ik meteen Nijmegen. Als ik daar rij let ik altijd heel goed op. Om het stoplicht zo’nbeetje heb je er 1.
baardmijt zegt
Een automobilist die heel goed oplet. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Rick-dos zegt
Holy sjitballs ik had natuurlijk wel gehoord over die Sanderink en vond het al een vreemd verhaal wat er met zijn bedrijven gebeurde maar wist helemaal niks van die Rijnsbroek af. Dat zo’n mens zoveel invloed kan krijgen bij die mannen. Ongelooflijk. Het was me meteen al duidelijk dat dat mens niet spoort na het zien van dat stukje in Nieuwsuur. Als je gek wil zien dan moet je naar haar kijken in de interview.
Maar goed, flitspalen, als je niet te hard rijdt heb je er ook geen last van en anders Flitsmeister aanzetten. Als je dan nog bekeuringen krijgt dan zou mijn advies zijn om die grijze massa in je bovenkamer in te ruilen voor één die wel functioneert.
pomoek zegt
Hm, helemaal leeg lopen op Nijmegen. Terwijl Haarlem, in elk opzicht kleiner dan Nijmegen, méér palen heeft per kilometer?
Hoezo dan?
toniominestrone zegt
Haarlem, bakfietsstad nummer 1, kunnen beter daar op gaan handhaven, peuren die dingen overal neer.
heckblende zegt
Is per kilometer aan weg, niet handiger om te weten dan per m2?