We zullen alvast verklappen: Tesla staat (nog) niet bovenaan.
Je kunt er zelf weinig mee, maar het is wel interessant: welke (auto)merken zijn nu echt het meest waardevol? Er zijn verschillende partijen die dit iedere keer weer voor ons uitrekenen. Een daarvan is Kantar, die jaarlijks de BrandZ Top 100 uitbrengt. In de top 100 komen maar drie automerken voor, dus daarmee zijn we snel klaar. Gelukkig wordt er ook nog een afzonderlijke lijst gepubliceerd met de top 10 meest waardevolle automerken anno 2020.
Nog even voor alle duidelijkheid: de merkwaarde is niet hetzelfde als de beurswaarde. De beurswaarde wordt wel meegenomen bij het berekenen van de merkwaarde, maar daarnaast wordt er ook nog naar andere factoren gekeken. Denk bijvoorbeeld aan de houding van de consumenten.
De nummer 1 is geen verrassing: dat is opnieuw Toyota. De totale waarde van het merk schat Kantar momenteel op $28,39 miljard. Hoewel Toyota dus nog steeds fier bovenaan staat, moesten ze wel ietsje inleveren qua merkwaarde. Vorig jaar was dit volgens hetzelfde lijstje namelijk nog $29,151 miljard. Dat is dus een vermindering van 3%. In de algemene top 100, die aangevoerd wordt door Amazon, staat Toyota op plaats 48.
De nummer 2 en 3 moesten meer inleveren. We hebben het over Mercedes en BMW, die respectievelijk 9% en 12% minder waard werden. De waarde van Mercedes komt daarmee uit op $21,35 miljard en die van BMW op $20,52. In de algemene top 100 nemen de Duitse merken een 56e en een 61e positie in.
Weinig spannends tot dusver. Het begint pas interessant te worden bij nummer vier. Dat is namelijk… tromgeroffel… Tesla. De merkwaarde wordt maar liefst 22% hoger ingeschat dan vorig jaar. Dat betekent een waarde van $11,35 miljard dollar. Daar mee laat Tesla onder meer Ford, Nissan en Volkswagen achter zich.
De complete top 10 van de meest waardevolle automerken van 2020 ziet er als volgt uit:
- Toyota: $28,39 miljard
- Mercedes: $21,35 miljard
- BMW: $20,52 miljard
- Tesla: $11,35 miljard
- Ford: $10,07 miljard
- Honda: $9,97 miljard
- Nissan: $8,66 miljard
- Audi: $7,33 miljard
- Volkswagen: $6,46 miljard
- Porsche: $5,61 miljard
Nissan was de grootste daler binnen de top 10: de Japanners gingen er met 18% op achteruit. Volkswagen en Porsche zitten opvallend dicht bij elkaar, maar dat was de voorgaande jaren ook al het geval.
elemento zegt
Dus audi porsche vw is net niet waard dan bmw of mercedes
cossiekiller zegt
Lees je zin nog eens ?
ronaldotour zegt
@cossiekiller: Je bedoelt denk ik net zo veel als?
ronaldotour zegt
@ronaldotour: Ik bedoel Mashell.
mashell zegt
Ik veronderstel dat je bedoeld: “audi + porsche + vw is ongeveer net zoveel waard dan bmw en mercedes”
En dan heb je het door. Dit zijn nogal fictieve waardes. Ze hebben gewoon de drie Duitse concerns zelfde waarde gegeven met wat gerommel achter de komma om het wetenschap te laten lijken. En omdat Volkswagen AG uit meerdere merken bestaat hebben ze die uitgesplitst. Toyota moest bovenaan uitkomen en Tesla de helft van de Duitse concerns waard zijn. Hier is veel meer natte vinger aan te pas gekomen dan wetenschap en dat is helemaal prima want het zijn betekenisloze getallen die niemand kan controleren.
Zo kan ik stellen dat ervaring/donderdag/eikenprocessierups/recycle/klantbelevingswaarde van BMW factoren hoger ligt dan die Tesla maar dat Porsche daar toch de topper is.
nord zegt
Geen Duits feestje bovenaan, sommigen zullen het er niet mee eens zijn, anderen weer wel. Ego.
utregter26 zegt
@mashell: ik veronderstel dat jij bedoelT: “audi + porsche + vw is ongeveer net zoveel waard ALS bmw en mercedes”
Als je mensen wilt gaan verbeteren op hun schrijffouten, doe dat dan ook goed.
monsieurleloure zegt
Apart dat een merk die 10 miljoen auto’s per jaar produceert een schamele 6,84 miljard scoort.
escort77 zegt
@monsieurleloure: wat zou de waarde van ASML zijn? Die maken maar een paar machines per jaar.
Joris24 zegt
Hun submerken als audi, porsche etc staan apart. De rest als skoda, bugatti enzo vallen er natuurlijk ruimschoots buiten. Maar dit gaat blijkbaar enkel en alleen om merken, niet om de holdings erboven.
tortuga zegt
@monsieurleloure: het gaat ook om de kwaliteit natuurlijk, dat bepaald mee hoe veel mensen er van willen
gregorius zegt
Allemaal leuk en aardig: mensen vinden lijstje leuk. Of de lijstjes nou op iets slaan of niet.
In dit geval is het ook een leuk lijstje, maar je kan er niks mee. Het zijn altijd de vervelende mensen die veel (na)roepen maar verder weinig inhoud hebben, die je gaan lastig vallen met dit soort lijsten.
mashell zegt
En wat kan een Toyota hier nou mee? Naar de beurs gaan zeggen, hé beleggers de aandelenkoers klopt niet? Aan haar klanten zeggen, ja sorry ons merk is veel waard u moet dus nu een merkwaardetoeslag betalen?
autodidact zegt
Tesla is dan ook geen autofabrikant pur sang maar een tech company en wordt ook als zodanig gewaardeerd.
moveyourmind zegt
Na de top 3 daalt de waarde opeens wel heel snel,
Van tientallen miljarden naar tientjeswerk…
Eens kijken of ik nog ergens 20 dollar heb liggen… Dan koop ik Volkswagen én Tesla en van het wisselgeld McLaren als het water ze echt aan de lippen staat.
tge2 zegt
Tesla komt uit het land waar financiële luchtbellen en piramidespellen gemeengoed zijn. De kredietcrisis is er ook begonnen.
mcshine zegt
Vreemd dat Tesla zo laag gewaardeerd wordt. In een tijd waarbij andere fabrikanten nog leunen op pleisters als Apple CarPlay of Android Auto, ligt Tesla qua bediening, gemak en intelligentie mijlenver voor.
Jochen zegt
@mcshine: de meeste fabrikanten kunnen die pleister betalen uit eigen zak. Tesla moet weer aandelen uitgeven
kniesoor zegt
@mcshine: Ik zou een klacht indienen tegen Kantar, als ik jou was. Zo veel onrecht, ‘t is haast onmenselijk !
stanvalkje zegt
Wow, de helft is nog net geen 10’tje waard. Ik zeg kopen die handel
sonnybonds zegt
geen idee waarom BMW nog zo hoog staat. Het wordt alleen maar minder de laatste jaren.
SvenskaAeroplanAB zegt
@sonnybonds: Hoe minder het wordt voor de fanboys, how meer we verkocht wordt, hoe hoger de merkwaarde…
frank2b zegt
?
Dutchcarwizard zegt
Toyota schreeuwt het niet van de daken, maar ze maken gewoon erg goede auto’s.
sonnybonds zegt
en sszzzzzZZzzzaai. Gaap
s2000vtec zegt
Mooi he: zie eens hoe mooi Honda er bij staat. Hier in Nederland en vele andere Europese landen hoor je vele autokenners altijd zeggen dat het binnenkort afgelopen is met Honda…….
donjunior zegt
Met het huidige portfolio van Nissan vind ik het nog knap dat ze zo hoog in de top 10 staan. Buiten de GT-R en de (inmiddels stokoude) 370Z zit er niet echt iets leuks in het gamma. De tijd van de 240Z, 240SX, 300ZX, 350Z, Skyline R32, Silvia S14/S15.. en wellicht zelfs de 100NX (want die heb ik zelf met veel plezier gehad :P) is wel degelijk voorbij.
s2000vtec zegt
Ken je het portfolio van Honda in Nederland ? Voor Nissan geldt het misschien iets minder dan voor Honda maar Nederland/Europa zijn totaal niet representatief voor wat deze merken ‘voorstellen’ in de wereld.