Tja, wie had dat gedacht! Zweden, het land dat bekend staat om z’n vele meren en eeuwig zingende naaldwouden, brengt ons de meest vieze auto’s van Europa! Uit de meest recente onderzoekstatistieken van de Europese Unie blijkt namelijk dat Zweden gemiddeld de meeste CO2-uitstoot per verkochte auto heeft. Veel van de nieuw verkochte auto’s zijn Volvo’s en Saab’s en omdat de auto’s van deze fabrikanten doorgaans wat groter en sterker zijn dan gemiddeld, wordt er meer CO2 uitgestoten.
In 2004 stootte de gemiddelde nieuwe auto in de vijftien landen die bij de EU horen 163 g/km CO2 uit, terwijl in Zweden dit percentage op 196 g/km lag. Een studie van het Zweedse Environmental Protection Agency toont aan dat de CO2-uitstoot in Danderyd (een of andere rijke Zweedse gemeenschap) met 211g/km het hoogst is. Omdat Saab en Volvo Zweeds zijn, worden er veel van deze auto’s in Zweden verkocht. En omdat Saab en Volvo een belangrijk onderdeel vormen van de Zweedse economie, krijgen deze fabrikanten indirect voordeel van de Zweedse overheid. De belastingwet is zo opgesteld dat werknemers maximaal belastingvoordeel behalen als ze in nieuwe Volvo’s en Saab’s rijden. Gevolg hiervan is dat bijna de helft van alle nieuwe auto’s verkocht worden aan bedrijven en weer de helft hiervan zijn Volvo’s en Saab’s.
Tijd om in te grijpen vindt Jos Dings, directeur van de Europese Federatie voor transport en milieu. “In the U.K., company cars are more fuel-efficient than private cars, instead of the other way around, because the tax system encourages fuel efficiency rather than size.” Bovendien moet ook Saab en Volvo straks geloven aan de eis van 120g/km CO2.
De Zweedse autoindustrie, Saab en Volvo dus, antwoordt dat naast emissiereductie verdere regulering niet nodig is. Technische vooruitgang, zoals de ontwikkeling van motoren die lopen op ethanol en biodiesel, zullen ervoor zorgen dat Volvo- en Saab-rijders met een zuiver geweten in hun comfortabele kunnen blijven rijden, aldus Volvo en Saab (bron: nytimes.com).
Kan allemaal wel zo zijn, maar in Zweden rijden ze doorgaan 90 km/u en in sommige gevallen 110 km/u. Weinig files in combinatie met lage snelheid = laag verbruik = weinig CO2-uitstoot. Bij mijn weten mag je in Duitsland op de meeste plaatsen nog ongelimiteerd doorblaffen. Zou Duitsland gemiddeld per rijdende auto dan niet heel wat meer verbruiken? Bovendien kun je de beetje échte Duitse auto’s nu ook niet echt klein noemen.
Armada zegt
Wanneer stoppen ze eens met dat gezever. Ok. Het milieu is belangrijk, dat hoor je me niet ontkennen, maar in Italie rijd 75% in een kleine auto. Maakt toch wel weer een deel goed.
chris zegt
@Armada: dat maakt het niet goed, want het zorgt nog steeds voor uitstoot. Bomen aanplanten of iets dergelijks maakt wat goed.
Misschien wat offtopic: de productie van vlees zorgt nog altijd voor veel meer uitstoot van broeikasgas dan auto’s.
sjoerd zegt
Net zoals je vroeger de ijstijd had, krijgen we nu een warmere periode.
Rick dos zegt
Perspectief kennen ze volgens mij ook niet meer.
Zweden is wat? 10x zo groot als Nederland? En heeft iets van de helft aantal inwoners.
Laten we dan van het gem. uitstoot uitgaan en stellen dat iedereen een auto heeft (om het wat makkelijker te maken en omdat we geen exacte cijfers hebben).
16×163= 2.608.000.000g/km
Stel dat tegenover
8×196= 1.568.000.000g/km
EN aangezien Zweden ong. 10x zo groot is als Nederland zal de concentratie van de vervuiling ook wat gespreider zijn.
Al met al ben ik zéér zeker wel te vinden om actie te ondernemen tegen de milieu problematiek. Maar wat ik dan weer zo onziinnig vind zijn dit soort acties. Want om Zweden nou aan te gaan pakken zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Ik kan zo een paar dingen opnoemen waar je ècht resultaten kan behalen.
Bramzel zegt
Ik word echt krankjorum van die klimaat massahysterie. Live Earth, Poolshows op 3FM, rot toch op. Gezeur de hele tijd. Hypocriet gedoe allemaal.
Mbt Zweden; ze rijden hier gewoon gemiddeld in grotere auto’s dan in de rest van europa. Veel grote Volvo’s en Saabs, maar ook stations van VW en Audi (Passat en A6) zijn erg populair.
Bramzel zegt
PS: Vergeten ze er ook even bij te vermelden hoeveel zuurstof de bomen hier in Zweden opleveren ;) Zweden word niet voor niks de ‘Longen van Europa’ genoemd :p
Armada zegt
@ chris:
Ok. Mijn uitleg is misschien een beetje kort door de bocht.
Dat aanplanten van bomen ben ik trouwens ook wel voor. Laten ze al de vervallen kantoren, flats en andere ruimtes maar eens een keer opknappen en bewoonbaar maken. Kunnen ze de natuur verder lekker met rust laten.
vØlvØ frǽk zegt
maar willen jullie hier nu mee zeggen dat Volvo’s en Saab’s vervuilender zijn dan andere auto’s van hetzelfde formaat (BMW, Audi of Mercedes bijvoorbeeld), of dat in Zweden meer uitstoot is doordat men veel auto’s van een groot formaat rijdt en met grotere motoren…
en ergens heeft Armada wel gelijk.. altijd maar milieu dit en milieu dat.. er moet ook nog geleefd worden! En dat gaat nu eenmaal ten koste van het milieu, er zijn zoveel dingen die veel vervuilender zijn dan auto’s zoals de industrie en alles, maar nee altijd wordt de burger aangepakt..
en het blijft een feit, de auto is de melkkoe van de overheid! altijd al zo geweest en het zal ook altijd wel zo blijven…
evo zegt
@vØlvØ frǽk;
Er is in Zweden meer uitstoot doordat men daar veel auto’s rijdt van een groot formaat (en dito motoren). Zweden is natuurlijk ook een van de rijkste landen van Europa.
Onehp zegt
Oude cijfers! Er gebeurt heel veel hier in zweden,tot voor kort het wij-volvo-op-benzineland! Tegenwoordig zijn bijna een derde van de verkoop zuinige diesels, en nog eens een kwart rijdt op bijna CO2 neutraal etanol. Verkeersbelasting is nu gebaseerd op CO2 uitstoot. Laatste nieuws is dat milieuautos (
Onehp zegt
… vervolg…
milieuautos (minder dan 120gCO2/km) 1100? korting van de staat krijgen. Jos loopt dus niet een beetje achter!
Groetjes, Onehp uit Zweden (ja zo is het makkelijk ;-) )
evo zegt
@Onehp; Dank voor je goede informatievoorziening! Nu is echter de vraag wie achterloopt: Onze vriend Jos, of the New York Times…. ;)
Onehp zegt
Geen idee wie Evo… beide?
Foutje, etanol is ‘slechts’ de helft zo populair alsk eerst zei. biogas is er ook nog in kleine mate. Voorlopig doet de EU geen aftrek voor de gebruikte biobrandstoffen in Zweden, recente stof voor discussie.
Verder was er tot voor kort een vette premie voor het afdanken van vuile autos, en ‘veel’ (hoeveel exact??) zweden hebben die mogelijkheid gebruikt…
Pier zegt
Vooral ook niet stilstaan bij het feit dat een auto op een ondergrond van sneeuw en ijs meer verbruikt dan op asfalt. Onder extreme omstandigheden kan het heel gek worden. Tijdens de sneeuwval van 25 november 2005 reed ik een kwart tank leeg op het traject Enschede-Hengelo (minder dan 15km). En dat met een Peugeot 2.0 hdi (en die is normaal heel zuinig, 1 op 20 is mogelijk). Dus gewoon appels met peren blijven vergelijken en we komen er wel!!!
ml zegt
Maar anderzijds, doordat iedereen een Volvo of Saab rijdt zijn er waarschijnlijk ook minder verkeersslachtoffers…
thompson zegt
Het gaat hier alleen over nieuwe auto’s. In die Oostblok-landen rijden ze allemaal tweede handsjes.. Dat lijkt mij ook niet erg milieuvriendelijk.
Markus zegt
Het land van de meren… dat is dus Finland.
Beaten zegt
Maar Scania komt ook uit zweden.
En dat is [vooral op motorisch gebied] een van de koplopers in technologie [Euro 5 normen ZONDER roetfilter]
maar daar hoor je niemand over!
slap gezever allemaal, wat doe jij op 7-7-7? [gaat een ton vol met afgewerkte motorolie buiten in de voortuin neerzetten en steekt hem aan ;)]
mashell zegt
wat doe jij op 7-7-7?
Ik was van plan om naar uiterst milleu onvriendelijke auto’s te gaan kijken: “oldtimerdag in Kampen”.
Ron zegt
Jarenlang werd er gezegd: “Moet je in het oostblok kijken met al die trabantjes, laten ze dat maar eerst aanpakken, want die zijn pas echt vervuilend.” Nu die trabantjes bijna uitgestorven zijn en wij zelf aan bod komen als meest vervuilende consumenten, gaan we ineens zeggen dat het niet waar is? Wat een hypocriet gezever is dat!
Blijf maar lekker doorrijden in je ASO-Bak, maar ga dan niet klagen als je over 20 jaar geen leefbare wereldbol hebt. We zouden er goed aan doen om massaal vervuilende industrie te laten vallen, laat zeggen binnen 5 jaar. Alternatieven genoeg.
Ron zegt
O ja, tegenwwordig zijn er ook nog stumpers die willen beweren dat vliegen economischer is dan de trein, leuk bedacht excuus om te mogen vliegen, maar een absolute leugen als je de files naar de luchthaven en van de luchthaven naar de plek van bestemming meetelt.
Citrofiel zegt
En 30% van de CO2-uitstoot ter wereld wordt veroorzaakt door bosbranden… (bron: An Inconvenient Truth(!)) Dat tegenover die paar procenten van auto’s… Volgens mij is het veel beter voor het milieu om betere blusinstallaties aan te schaffen dan om auto’s te ‘verbeteren’!
Onehp zegt
Vliegen is grofweg even vervuilend per km als de auto, met het verschil dat je veel sneller héél veel kms doet.
@citrofiel: bos is biobrandstof! (alst teruggroeit he)
@pier: ze kunnen echt wel beter overweg met sneeuw dan in NL hoor.
Ondertussen krijgt de nieuwe V70 redelijk veel kritiek voor zn hoge verbruik in de zweedse autopers… De tijden veranderen :-D
Onehp zegt
@baeten, ron: dit is dan ook AUTOblog, niet industrieblog of vrachtwagen…
wilco zegt
Ik vind dit weer een typisch verhaal van kortzichtigheid zoals je die alleen bij de EU ziet.
Ongelooflijk. Heb je al eens gekeken hoe groot de bevolkingsdichtheid van Zweden is? Je hebt het over een enorm land met maar een kwart van de bevolking van NL. En files kennen ze er ook nauwelijks, en als ze maar 90 of 110 rijden lijkt het me echt onzin om ze te betichten van vies zijn qua CO2. Ik zie de CO2 meer en meer als een nieuw milieustokpaardje om mensen wederom geld uit de zak te kloppen.
Guido van H. zegt
@Wilco,
idd. kortzichtig gezwets van de EU, want het is dezelfde EU die meer passieve veiligheid eist van de autobouwers.
En volgens mij voldoen die Zweden aan die eisen, kom dan niet aanzetten met dat CO2 gel*l, wat in mijn ogen steeds ongeloofwaardiger begint te worden!!!
Jan zegt
uitstoot? co2?? millieu?? wat is dat? ken je dat eten??
Onehp zegt
Misschien hebben de sceptici hierboven het niet goed begrepen hoe dat werkt met CO2? CO2 wordt gerekend als globale vervuiling waarbij bevolkingsdichtheid irrelevant is (we zijn hier trouwens met meer dan 9milj. inwoners, en files genoeg in de grote steden!). Om het e.a. eerlijk te houden tov rest van europa doen de zweden ook hun inspanning. Om samen het goede voorbeeld te geven aan China & co
Bramzel zegt
Ik woon niet al te ver van Gothenburg Onehp, en ik moet zeggen dat de files daar nog wel meevallen. Tuurlijk staat het vast ’s ochtends, maar het is echt maar een schijntje van wat ik in een weekendje Nederland tegenkom tijdens de spits.
volvo240 zegt
Eerlijk is eerlijk. Ik zou best heel erg blij zijn als mijn auto gewoon het milieu niet vervuilt. Ik sta er best bij stil en fiets gewoon wat vaker.
evo zegt
Even voor de records: Zweden is 11x groter dan Nederland en uiterste puntje zuid naar uiterste puntje noord komt overeen met de afstand Amsterdam-Barcelona. En dat met iets meer dan 9 miljoen inwoners, waarvan de meeste in het zuiden wonen (Stockholm, Göteborg en Malmö). De rest van Zweden kent volgens mij geen files…
Racer X zegt
Wat een gezeik weer, kunnen die mensen zich niet ergens anders mee bezig houden? Uitstoot van de industrie bijvoorbeeld?
Rick dos zegt
@evo
Zit ik er toch niet ver naast met mijn schattingen.
…….bedenk me ineens dat ik redelijk wat nutteloze info in mijn kop heb zitten…….
Bliz zegt
Laten we dan ook meteen stoppen met eten en zorgen dat schapen en koeien geen gas meer laten ontsnappen. Wat een BS.
Bliz zegt
edit: stoppen met eten = stoppen met ademen
Tijmen zegt
Wat moeten we dan doen? Allemaal een Prius kopen? Dan ga ik nog liever dood. En als je een prius koopt, waar moeten die auto’s die we nu hebben dan heen? Die worden toch allemaal als occasion verkocht, dus die blijven toch in gebruik!
Frank zegt
Beste ‘milieu-freaks’; Ik rij in een grote (maar o zo snelle…) Saab 9000 turbo, ben aan ’t sparen voor een nog veel grotere Saab 9-7 SUV (met V8 uiteraard), mijn grote nobby is sportvliegen en ga altijd op vakantie naar Canada, Amerika en Zweden, lekker met ’t VLIEGTUIG !
So What… ?!!
Klaas Wispelwey zegt
CO2 is geen verontreiniging het is 1 van de belangrijkste gassen voor het leven op aarde.
Zonder CO2 kunnen bomen niet groeien, zonder CO2 is leven op aarde domweg niet mogelijk.
Iedereen die de lagere school heeft afgerond heeft dit geleerd en kan zich dat vast wel herinneren.
Er is tot op de dag van vandaag geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor de hele CO2 GlobalWarming theorie kortom GET REAL en leer zelf eens na te denken!!!
Frank zegt
Inderdaad Klaas,
men zou eens moeten kijken naar de film ‘The Great Global Warming Swindle’